Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis verkopen: wat als het huis lang te koop staat?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
We (mijn vriendin en ik :P) zijn op zoek naar een ander huis. Uiteraard vind ik dat best leuk, maar ik maak me toch wat zorgen over de tijd die het duurt voordat ons eigen huis is verkocht. Stel dat dat lang op zich laat wachten, dan kan het volgens mij wel eens een flinke kostenpost gaan worden.

Her-en-der lees ik dat je in dit soort gevallen een overbruggingskrediet kan krijgen, maar dat schijnt meteen ook een hoop geld te kosten. Voorts hebben we ook nog wel spaargeld, maar dat stop ik liever in het nieuwe huis ipv het betalen van het oude huis.

Zijn er nog meer opties om te voorkomen dat je dubbele lasten gaat krijgen?

Uiteraard wordt de Hypotheker binnenkort nog met een bezoek vereerd.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Je kunt het proberen te verkopen aan een makelaar.......maar dan zul je misschien wel weinig op verdienen. Maar weg is weg......

• pven
  • Niet online
Verkoop aan de makelaar is idd ook nog een optie, maar dan gaat het echt tegen de bodemprijs weg. Ik gok dat je dan ergens tussen de 10 en 20 procent van de vraagprijs in gaat leveren.

Verwijderd

pven schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:18:
Verkoop aan de makelaar is idd ook nog een optie, maar dan gaat het echt tegen de bodemprijs weg. Ik gok dat je dan ergens tussen de 10 en 20 procent van de vraagprijs in gaat leveren.
zijn hier cijfers over bekend?
zit namelijk zelf misschien binnenkort met hetzelfde probleem, ander huis op oog, maar moet er snel bijzijn, en wachten tot eigen huis verkocht is kan idd wel ff duren. (ik heb 1 voordeel, heb een hoekhuis wat meestal toch iets sneller verkocht wordt)

• pven
  • Niet online
Niet dat ik weet, ik roep ook maar wat op gevoel. ;)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Eerst verkopen en dan kopen een optie? Als je genoegen wilt nemen met een eventueel tijdelijk onderkomen... of een mooi logeeradres hebt....

Dubbele last is idd de nachtmerrie van menig koper. Ook die van mij een paar maanden terug. Gelukkige allemaal goedgekomen, huis was zo (twee weken) verkocht. Geeft een belangrijk aspect aan: hoe courant is je huis? Zit het in een gunstige prijsklasse met veel doorstroming (150-250)? Wat wordt je prijsstelling? Wil je de hoofdprijs of heb je ruimte?

Succes ermee!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• pven
  • Niet online
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:22:
Eerst verkopen en dan kopen een optie? Als je genoegen wilt nemen met een eventueel tijdelijk onderkomen... of een mooi logeeradres hebt....
Wordt lastig. De huizen in de buurt staan redelijk lang te koop en een logeeradres hebben we niet echt.
Dubbele last is idd de nachtmerrie van menig koper. Ook die van mij een paar maanden terug. Gelukkige allemaal goedgekomen, huis was zo (twee weken) verkocht. Geeft een belangrijk aspect aan: hoe courant is je huis? Zit het in een gunstige prijsklasse met veel doorstroming (150-250)? Wat wordt je prijsstelling? Wil je de hoofdprijs of heb je ruimte?
Het huis zal met geluk rond de 180.000 euro op gaan brengen (afgaande op de huizen in de omgeving). Gelukkig heb ik nog wat ruimte, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Iedere euro meer is er eentje die naar het nieuwe huis kan gaan.
Succes ermee!
Thanks! :)

• Spyro_the_Dragon
pven schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:24:
[...]

Wordt lastig. De huizen in de buurt staan redelijk lang te koop en een logeeradres hebben we niet echt.
Juist dan zou ik oppassen... wil je zekerheid op geen dubbele lasten, verkoop dan eerst. Eventuel met lang levertermijn (6 maanden) zodat je zelf tijd hebt wat nieuws te zoeken
Het huis zal met geluk rond de 180.000 euro op gaan brengen (afgaande op de huizen in de omgeving). Gelukkig heb ik nog wat ruimte, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Iedere euro meer is er eentje die naar het nieuwe huis kan gaan.
[...]

Thanks! :)
Pas op (ook gezien bovenstaande) met een te hoge prijsstelling... kan kopers afschrikken.. die weten niet hoeveel je wilt/kunt zakken...

Wij hebben zelf met een relatief lage prijsstelling (269) maar 3000 euro hoeven toegeven... prijs trok veel kijkers en dus makkelijk onderhandelen :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• pven
  • Niet online
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:49:
[...]

Juist dan zou ik oppassen... wil je zekerheid op geen dubbele lasten, verkoop dan eerst. Eventuel met lang levertermijn (6 maanden) zodat je zelf tijd hebt wat nieuws te zoeken
Daarom heb ik juist dit topic geopend. :Y)
Pas op (ook gezien bovenstaande) met een te hoge prijsstelling... kan kopers afschrikken.. die weten niet hoeveel je wilt/kunt zakken...
Uiteraard weten die niet hoeveel je wilt/kunt zakken, dat is niet iets wat je meteen duidelijk maakt.
Wij hebben zelf met een relatief lage prijsstelling (269) maar 3000 euro hoeven toegeven... prijs trok veel kijkers en dus makkelijk onderhandelen :)
Binnenkort ga ik informatie opvragen bij diverse makelaars. Ik ben dus niet van plan om het zelf te verkopen maar wil het via een makelaar verkopen.

En idd: als je iets onder de gemiddelde prijs gaat zitten, dan val je op. :)

[ Voor 4% gewijzigd door pven op 27-12-2006 22:56 ]

• Spyro_the_Dragon
pven schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:56:
[...]
Binnenkort ga ik informatie opvragen bij diverse makelaars. Ik ben dus niet van plan om het zelf te verkopen maar wil het via een makelaar verkopen.
Makelaars :) 3 langs laten komen en voor ons huis gaven ze als doelopbrengst: 245, 255 en 265. Verkocht voor 266 >:)

• pven
  • Niet online
Je hebt het dus zelf verkocht?

Is er trouwens iemand die daadwerkelijk ervaring heeft met een overbruggingskrediet? Ik lees alleen maar slechte verhalen en weet dus niet of er echt niets postiefs over te melden valt.

[ Voor 75% gewijzigd door pven op 27-12-2006 23:11 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-11 23:40

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Koop het huis onder voorbehoud van verkoop van jullie huidige huis. Als je de makelaar van de verkopende partij dit voorlegt, zal hij happig zijn en extra hard lopen omdat hij twee vliegen in een klap kan slaan :) (en jij loopt geen risico)

I'm not as think as you stoned I am

• pven
  • Niet online
Goed idee! Werken de makelaars daar ook enigzins aan mee? Deze constructie ben ik nl. nog niet tegen gekomen.

• Spyro_the_Dragon
pven schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:04:
Je hebt het dus zelf verkocht?

Is er trouwens iemand die daadwerkelijk ervaring heeft met een overbruggingskrediet? Ik lees alleen maar slechte verhalen en weet dus niet of er echt niets postiefs over te melden valt.
Makelaar alleen gebruikt voor onderhandeling en papierwerk. We hebben zelf kopers geregeld (uit kennissen kring), dus wilden niet zelf de onderhandelingen doen.

Overbruggingskrediet kun je meefinancieren bij je hypotheek. Ben je al bij een adviseur (jazeker, de .....) of bank geweest?
WooK schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:10:
Koop het huis onder voorbehoud van verkoop van jullie huidige huis. Als je de makelaar van de verkopende partij dit voorlegt, zal hij happig zijn en extra hard lopen omdat hij twee vliegen in een klap kan slaan :) (en jij loopt geen risico)
Je kunt je beter afvragen of de verkoper dat wil... die wil zijn huis verkopen en niet met zo'n voorbehoud.... zit de verkoper met de dubbele lasten >:)

Verwijderd

Wet van Murphy even doortrekken.
Als het huis gemiddeld 3 maanden te koop staat, maar soms een jaar, staat jouw huis meer dan een jaar te koop.
Als je kopers hebt met een goed bod, gaan ze vlak voor het tekenen: uit elkaar, dood, ziek, failliet, etc.
Als er met een overgangshypotheek iets mis kan gaan, gaat het mis.
Als je een bedrag X gereserveerd hebt voor het opvangen van financiële tegenspoed, kost de grap je x + 0,1*x.
Als iets in je huis defect dreigt te gaan, gebeurd dat altijd vlak voordat er kijkers komen.

Ik ken iemand die had alle pech. Huis zou niet lang te koop moeten staan en telkens waren er potentiële kopers die het soms pas op het allerlaatste moment door omstandigheden af moesten laten weten (geen geld, relatieproblemen, ziekte, dood, noem maar op).
Zo werd het huis pas na ruim een jaar verkocht ipv de voorspelde drie maanden. Bovendien voor een veels te laag bedrag.
Toen de koop eindelijk gesloten werd was hij wel het huis kwijt, maar door mysterieuze redenen niet de bijbehorende hypotheek.

Nu gaat ie weer verhuizen, maar eerst verkopen, dan huren en dan weer iets kopen :)

Al die tijd dat je huis te koop staat, moet je er meestal nog van tijd tot tijd langs om schoon te maken, het hout te controleren op uitdroging (er woont immers niemand meer), de tuin op orde maken, etc. Hoe verder je nieuwe huis van je oude huis vandaan ligt, hoe vaker je terug moet komen om dingen op orde te brengen (zeer mysterieuze zaken zijn dat). Of je moet je huis tijdelijk kunnen onderverhuren?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 08:28 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Wij hadden een huis gekocht terwijl ons appartement nog niet eens te koop stond. In de trant van 'ach, die verkopen we wel snel'. Hmm, viel toch wel beetje tegen eigenlijk. Afgelopen maart hebben we het appartement te koop gezet. 1 juli j.l. kregen we de sleutel van ons nieuwe huis. En daar zaten we dan: leuk huisje in Houten, en een 'vakantiehuisje' in Nieuwegein :/

Weinig kijkers gehad, terwijl het wel populaire appartementen zijn. De prijs lag normaal, en de makelaar snapte ook niet dat er zo weinig bezichtigingen waren.

We hebben toen besloten om het te verhuren, om enigsinds de kosten te dekken. De makelaar heeft dat geregeld(kostte ons niks). Die heeft het te huur gezet op Funda. Na een paar weken een huurder gevonden, en deze een TIJDELIJK(6 maanden) huurcontract aangeboden, met daarin de regel dat de huurder bezichtigingen MOET toestaan. De huurder weet dus duidelijk dat het tijdelijk is. Makelaar geeft dat ook al bij bezichting aan(als het om een potentiele huurder gaat).

Terwijl de huurder erin zat, kwam er iemand kijken... werd verliefd en kocht het(!). Huurcontract loopt 4 mei af, de koper heeft de wens er begin mei in te kunnen. Sluit perfect op elkaar aan dus :)

Het is misschien beetje enge constructie. Maar het scheelt een hoop geld. Ik hield er zelfs nog een paar tientjes per maand aan over.

Tips:
- als het niet verhuurd is, en dus leeg staat mag je nog 2 jaar lang de rente van je vorige woning aftrekken.
- als het verhuurd is, mag je niet de rente aftrekken. En als je vermogen meer is dan 18.000 euro(preciese bedrag weet ik niet, ligt hier in de buurt) moet je belasting betalen over de huur die je ontvangt. Je vermogen is: waarde van het huis - openstaande schuld(hypotheek). Stel de waarde is 200.000 en je schuld is 190.000 dan is je vermogen 10.000 en hoef je geen belasting te betalen over de huur opbrengst.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• anarchitect713
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11 08:54
WooK schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:10:
Alleen als de verkopers grote moeite hebben met het verkopen van hun huis zullen ze heel, heel misschien met een ontbindende voorwaarde als deze instemmen. Ik denk dat in 99.999% van de gevallen de verkopers je gewoon uit zullen lachen als je hiermee aan komt zettten.

Gewoon eerst je huidige huis verkopen en dan pas een nieuwe kopen. Geen risico op dubbele maandlasten, geen slapeloze nachten. Wel twee keer verhuizen en mogelijk korte tijd in een huurwoning of zo moeten bivakkeren.

• anarchitect713
beany schreef op donderdag 28 december 2006 @ 08:49:
We hebben toen besloten om het te verhuren, om enigsinds de kosten te dekken.
Een woning verhuren waar een hypotheek op rust zal vaak niet door de hypotheekverstrekker worden toegestaan.

• beany

beany

Meeheheheheh

anarchitect713 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:11:
[...]

Een woning verhuren waar een hypotheek op rust zal vaak niet door de hypotheekverstrekker worden toegestaan.
Klopt, je moet ook niet proberen van te voren toestemming te krijgen van je hypotheekverstrekker want die krijg je gewoon niet.

Gewoon verhuren, er moet heel wat gebeuren voordat ze er achter komen. En als ze er achter komen kan je ze alsnog de keuze stellen: of ik verhuur het niet en ik kom in de financiele problemen waardoor jullie je centen niet krijgen en dan gaan we richting een executieverkoop of ik verhuur het en jullie krijgen keurig elke maand jullie centen.

Wij hebben onze hypotheek geregeld via de oom van mijn vriendin(en dus iets betrouwbaarder dan de gemiddelde assurantiepersoon... ik zei iets, want het is en blijft een assurantiepersoon natuurlijk ;) ), en we hebben de optie verhuren bij hem voorgelegd, vooral omdat wij ook op de hoogte waren van het feit dat de hypotheekverstrekker het niet toestaat. Zijn reactie was vrij simpel: zolang het kleinschalig is(lees: 1 woning en een beperkte tijd) en ze gewoon elke maand hun geld krijgen zullen ze er nooit moeilijk over doen, ook al komen ze het te weten. Ga je hier je hobby van maken, dan zou je op de lange termijn wel problemen kunnen krijgen. Maar in het kader van: nieuwe woning gekocht, de oude verhuren totdat het verkocht is is geen probleem. Een hypotheekverstrekker is namelijk maar in 1 ding geinteresseerd: elke maand de centjes ontvangen!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

anarchitect713 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:10:
[...]

Alleen als de verkopers grote moeite hebben met het verkopen van hun huis zullen ze heel, heel misschien met een ontbindende voorwaarde als deze instemmen. Ik denk dat in 99.999% van de gevallen de verkopers je gewoon uit zullen lachen als je hiermee aan komt zettten.
Heb jij er ervaring mee dan? Het is doodnormaal om deze voorwaarde te stellen hoor. Stel je wilt verhuizen maar hebt nog geen ander huis gevonden. Je zet je huis te koop maar er is niet veel animo. Na een paar maanden vind jij je droomhuis maar je eigen huis is nog niet verkocht. Als het huis waar je naar aan het kijken bent erg gewillig is, zullen ze er niet snel mee instemmen maar de huizenmarkt is alles behalve goed op dit moment dus kan je met gemak een voorstel als deze doen. De TS heeft zijn huis nog niet te koop staan dus hij kan in elk geval overleggen wat de mogelijkheden zijn. Hij heeft nu juist het voordeel nog geen makelaar in de hand te hebben genomen. Indien de TS ook een redelijk gemakkelijk te verkopen huis heeft, zal die makelaar gek zijn om niet ook dit huis in de verkoop te nemen.
Je bent overigens wel erg simpel om te denken dat jij als verkoper mensen kunt 'uitlachen' in deze tijd van het jaar. Je huis verkopen is niet zo vanzelfsprekend hoor.
Gewoon eerst je huidige huis verkopen en dan pas een nieuwe kopen. Geen risico op dubbele maandlasten, geen slapeloze nachten. Wel twee keer verhuizen en mogelijk korte tijd in een huurwoning of zo moeten bivakkeren.
Enig idee hoeveel het kost om 'tijdelijk' ergens anders te wonen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
beany schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:36:
[...]

Klopt, je moet ook niet proberen van te voren toestemming te krijgen van je hypotheekverstrekker want die krijg je gewoon niet.

Gewoon verhuren, er moet heel wat gebeuren voordat ze er achter komen. En als ze er achter komen kan je ze alsnog de keuze stellen: of ik verhuur het niet en ik kom in de financiele problemen waardoor jullie je centen niet krijgen en dan gaan we richting een executieverkoop of ik verhuur het en jullie krijgen keurig elke maand jullie centen.
Tuurlijk jongen, lekker slim.
Ik ken 2 mensen in m'n omgeving die hun huis verhuurd hebben (of gehad), en beide netjes zonder problemen toestemming gekregen van de hypotheekverstrekker.
Mocht er iets gebeuren dan kun je echt in de problemen komen (stel het huis fikt af ??).
De hypotheekverstrekker krijgt hoogstwaarschijnlijk zijn geld wel, alleen jij komt op een zwarte lijst te staan, of als de executieverkoop niet genoeg opbrengt kun je het restant alsnog de rest van je leven aflossen........

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• beany

beany

Meeheheheheh

ZeRoC00L schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:18:
[...]

Tuurlijk jongen, lekker slim.
Ik ken 2 mensen in m'n omgeving die hun huis verhuurd hebben (of gehad), en beide netjes zonder problemen toestemming gekregen van de hypotheekverstrekker.
Mocht er iets gebeuren dan kun je echt in de problemen komen (stel het huis fikt af ??).
De hypotheekverstrekker krijgt hoogstwaarschijnlijk zijn geld wel, alleen jij komt op een zwarte lijst te staan, of als de executieverkoop niet genoeg opbrengt kun je het restant alsnog de rest van je leven aflossen........
2 makelaars die beide nog nooit hadden meegemaakt dat er toestemming was verleend... Misschien dat het sterk verschild per hypotheekverstrekker?

Het huis moet ook gewoon verzekerd worden, dan is er niks aan de hand.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 14:37
WooK schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:12:
[...]

Heb jij er ervaring mee dan? Het is doodnormaal om deze voorwaarde te stellen hoor. Stel je wilt verhuizen maar hebt nog geen ander huis gevonden. Je zet je huis te koop maar er is niet veel animo. Na een paar maanden vind jij je droomhuis maar je eigen huis is nog niet verkocht. Als het huis waar je naar aan het kijken bent erg gewillig is, zullen ze er niet snel mee instemmen maar de huizenmarkt is alles behalve goed op dit moment dus kan je met gemak een voorstel als deze doen. De TS heeft zijn huis nog niet te koop staan dus hij kan in elk geval overleggen wat de mogelijkheden zijn. Hij heeft nu juist het voordeel nog geen makelaar in de hand te hebben genomen. Indien de TS ook een redelijk gemakkelijk te verkopen huis heeft, zal die makelaar gek zijn om niet ook dit huis in de verkoop te nemen. ...
Als iedereen deze voorwaarde zou stellen, staat iedereen eeuwig op elkaar te wachten (deadlock). 8)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

je kan toch gewoon wachten met het kopen van een nieuw huis zodra de verkoop van het oude rond is.

als je eerst iets nieuws wilt kopen om vervolgens het oude weg te doen, zit je met dubbele mandlasten

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Mr_Blobby schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:29:
[...]
Als iedereen deze voorwaarde zou stellen, staat iedereen eeuwig op elkaar te wachten (deadlock). 8)
Ik zeg toch ook niet dat iedereen dat moet doen? Ik doe een suggestie als mogelijke oplossing. Je zal dit simpelweg moeten bespreken en als de verkopende partij zich erin kan vinden, ben je er toch uit?

• Spyro_the_Dragon
WooK schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:52:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat iedereen dat moet doen? Ik doe een suggestie als mogelijke oplossing. Je zal dit simpelweg moeten bespreken en als de verkopende partij zich erin kan vinden, ben je er toch uit?
Zou jij er als verkopende partij mee accoord gaan? Ik nooit. Tenzij je heel erg omhoog zit (huis lang te koop).

Wat wel kan is een soort tussenweg: verkopen met flexibele datum, bijvoorbeeld streefdatum +3 maanden. Heb je wat speling maar is het te overzien. Ook daar zou ik als koper niet snel mee accoord gaan.

Over de discussie over hoe de huizenmarkt nu is... volgens mij erg regio- en prijsklasse gebonden... bij ons in de buurt (Maarssen), gaan de huizen tot 3 ton als een dolle (alles snel verkocht), tot 5 ton wel aardig, en daarboven kan het alle kanten op...

• anarchitect713
beany schreef op donderdag 28 december 2006 @ 09:36:
[...]

Op deze manier een bank onder druk zetten gaat niet lukken: die verkopen het huis waarschijnlijk behoorlijk onder de waarde waarvoor jij het gekocht hebt en het restant moet jij de rest van je leven terug betalen. De bank krijgt zijn geld echt wel, vroeger of later, dat is ook allemaal in de rentepercentages verdisconteerd. Vooral doen TS!

• Standeman
  • Laatst online: 19:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou gewoon het huis eerst verkopen onder voorwaarde dat oplevering in overleg is. Spreek met de nieuwe kopers af dat je bijv. binnen x maanden pleite bent (er staat dan overigens wel vaak een boete-clausule in het koop contract voor als je nog niet weg bent na die x maanden).

Binnen een paar maanden moet je toch wel een een nieuw huis kunnen vinden wat aan je eisen voldoet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• anarchitect713
WooK schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:12:
... maar de huizenmarkt is alles behalve goed op dit moment dus kan je met gemak een voorstel als deze doen.
Afhankelijk van de stad en prijsklasse waarin je zoekt is het momenteel een verkopersmarkt. Ik bel vaak genoeg een makelaar als er net op hun site een nieuw leuk huis staat om vervolgens te horen dat het al onder voorbehoud is verkocht. Ben ik wel op tijd en vraag ik na bezichting om een optie te mogen nemen om zo eerst nog een bouwkundige keuring uit te kunnen laten voeren dan krijg ik steevast een nee te horen.

Een voorstel als dit maakt alleen een kans indien de verkopers erg omhoog zitten of indien het huis al lang te koop staat.
Je bent overigens wel erg simpel om te denken dat jij als verkoper mensen kunt 'uitlachen' in deze tijd van het jaar. Je huis verkopen is niet zo vanzelfsprekend hoor.
Zie hierboven. En nee, uitlachen is niet 'erg simpel': de verkopers of hun makelaar zullen waarschijnlijk niet eens met je in gesprek willen treden. Voor jou tien anderen.
[...]

Enig idee hoeveel het kost om 'tijdelijk' ergens anders te wonen?
Heb jij enig idee hoeveel het kost om twee hypotheken te moeten betalen? Heb jij enig idee wat voor een psychologische druk dit ook met zich meebrengt en wat het met een eventuele relatie kan doen?

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-11 14:37
anarchitect713 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:45:
[...]
Ben ik wel op tijd en vraag ik na bezichting om een optie te mogen nemen om zo eerst nog een bouwkundige keuring uit te kunnen laten voeren dan krijg ik steevast een nee te horen.
Je moet ook niet vragen om een optie, maar een bod uitbrengen met de ontbindende voorwaarde dat uit een bouwkundig onderzoek (door jouw uit te laten voeren) blijkt dat er voor maximaal x euro aan direct noodzakelijke reparaties nodig zijn. Op die manier kunnen de onderhandelingen al wel gestart worden, maar ben je zelf afgedekt voor te hoge direct noodzakelijke kosten.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

anarchitect713 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:45:
[...]
Een voorstel als dit maakt alleen een kans indien de verkopers erg omhoog zitten of indien het huis al lang te koop staat.
Jij kijkt blijkbaar naar jouw situatie, niet naar die van de TS.
[...]
Zie hierboven. En nee, uitlachen is niet 'erg simpel': de verkopers of hun makelaar zullen waarschijnlijk niet eens met je in gesprek willen treden. Voor jou tien anderen.
Ik heb dan blijkbaar meer ervaring met het hogere segment, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die keuze uit 10 heeft maar het kán natuurlijk...
[...]
Heb jij enig idee hoeveel het kost om twee hypotheken te moeten betalen? Heb jij enig idee wat voor een psychologische druk dit ook met zich meebrengt en wat het met een eventuele relatie kan doen?
Dus kijk je naar andere mogelijkheden maargoed, jij leeft blijkbaar in een omgeving waar huizen al verkocht zijn voordat ze te koop staan dus dan is mijn suggestie (voor jou) niet van toepassing.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wij hebben ons huis begin dit jaar te koop gezet, met de gedachte dat het minstens een jaar zou gaan duren voor we het verkocht zouden hebben.
In mei hadden we een bod, en maar meteen doorgepakt, en dus gauw op zoek gegaan naar een andere woning. Deze hebben we gevonden, begin juli de sleutel gekregen en eind juli zijn we verhuisd.

M.a.w. je kunt dus ook gewoon wel wachten met kopen tot je verkocht hebt. Alleen dan zul je misschien net het ene huis dat je nu op het oog hebt moeten laten schieten.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• pven
  • Niet online
Ik heb inmiddels een makelaar gevonden die erom bekend staat dat hij huizen koopt. Uiteraard krijg je dan net iets minder dan wat het waard is, maar je bent wel van je huis af. Binnenkort zal ik die makelaar eens laten komen, om te kijken wat hij me biedt. Uiteraard laat ik ook nog enkele andere komen, om zodoende goed te kunnen vergelijken.

• pven
  • Niet online
En de afspraak is gemaakt. :)

De makelaar meldde me dat ik het eigendomsbewijs moet tonen. Wat voor papier bedoelt ie daar precies mee? :?

edit:
D*mn, had edit moeten zijn

[ Voor 13% gewijzigd door pven op 05-01-2007 10:11 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarschijnlijk de akte van levering...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pven
  • Niet online
Gevonden:
Het eigendomsbewijs is het door het Kadaster gewaarmerkte bewijsstuk dat u de eigenaar bent van de woning. U ontvangt het eigendomsbewijs na het passeren van de akte van levering bij de notaris.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:47

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De laatste keer dat mijn huis getaxeerd werd (ivm. aanstaande verbouwing), wilde de taxateur wel graag de akte van levering nog doorzien. Dit ivm. controle op extra bepalingen die hierin opgenomen zijn zoals bv: erfpacht, recht van overgang en dergelijke.

Reken er dus maar op dat je die dus ook nog bij de hand moet hebben.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pven
  • Niet online
Ok, dan pak ik die er voor de zekerheid ook bij. Thanks! :)

Verwijderd

Dit is heel herkenbaar. Ik zit met hetzelfde probleem. We willen graag een andere woning kopen, maar ik durf het risico niet te lopen om met 2 huizen te blijven zitten. Stel dat onze woning slecht verkoopbaar blijkt te zijn :/

Dus ik neig er dan toch naar onze bestaande woning (prijsidee ongeveer 210k) eerst te gaan verkopen en dan een overdrachtsdatum voor te stellen die zover mogelijk in de toekomst ligt (bijv. een jaar na het tekenen van het voorlopig koopcontract) zodat we de tijd hebben om een andere woning te zoeken. Het is maar de vraag of de kopers met een dergelijke lange termijnakkoord gaan (je kan het altijd proberen natuurlijk..nee heb je en ja kan je krijgen), bovendien loop je ook meer risico dat er door overlijden of financiele problemen kopers zich in de tussentijd op ontbindende voorwaarden gaan beroepen. Wat wel een voordeel is: je kan een goede prijs gaan afwachten. Je hoeft niet akkoord te gaan met het eerste de beste grafbod omdat je je oude woning *moet* verkopen voor je gevoel.

Een andere optie is om voor de tussentijd te gaan huren. Nadeel: moet je wel weer met je hele meuk 2 keer gaan verhuizen. En ik heb nogal wat bende...

Lastig lastig lastig. In ieder geval zijn we begonnen met het huis verkoopklaar te maken. Hier en daar een verfje, wat andere indeling, schutting opknappen. En dan maar een collectie makelaars over de vloer laten komen voor een waardeschatting + scherpe verkoopofferte zodat we rond maart-april kunnen gaan verkopen (is ook het beste seizoen dan).

• CAP-Team
  • Laatst online: 11:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Je kunt binnen 2 a 3 maand toch wel een andere woning vinden en kopen? Vooropgesteld dat er iets van je gading is natuurlijk ;)
Tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en de daadwerkelijke overdracht zat bij ons twee maand, en dan hadden we ook nog een maand de tijd om te klussen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Spyro_the_Dragon
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 14:20:
Dit is heel herkenbaar. Ik zit met hetzelfde probleem. We willen graag een andere woning kopen, maar ik durf het risico niet te lopen om met 2 huizen te blijven zitten. Stel dat onze woning slecht verkoopbaar blijkt te zijn :O :O :O

Dus ik neig er dan toch naar onze bestaande woning (prijsidee ongeveer 210k) eerst te gaan verkopen en dan een overdrachtsdatum voor te stellen die zover mogelijk in de toekomst ligt (bijv. een jaar na het tekenen van het voorlopig koopcontract) zodat we de tijd hebben om een andere woning te zoeken.
Jaar is lang... met 6-9 maanden maak je nog wel een kans denk ik. Je kunt het iig onderhandelbaar/bespreekbaar maken, misschien staat het de kopers ook wel aan!
CAP-Team schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:17:
Je kunt binnen 2 a 3 maand toch wel een andere woning vinden en kopen? Vooropgesteld dat er iets van je gading is natuurlijk ;)
Tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en de daadwerkelijke overdracht zat bij ons twee maand, en dan hadden we ook nog een maand de tijd om te klussen.
Is wel kort toch? Moet je maar net wat naar je zin vinden.....

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11 21:03
CAP-Team schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:17:
Vinden misschien, maar er intrekken is iets anders.. de overdracht ligt natuurlijk altijd een aantal maanden verder in de toekomst.

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Li0nHeart schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 09:45:
[...]
Vinden misschien, maar er intrekken is iets anders.. de overdracht ligt natuurlijk altijd een aantal maanden verder in de toekomst.
Dat kan allemaal best synchroon lopen hoor. Het is een kwestie van een marge in de termijn van overdracht inbouwen voor je oude huis, zodat je genoeg speling hebt om een nieuwe woning te zoeken.

In verband met mijn scheiding werd onze eengezinswoning in oktober 2004 verkocht, in november 2004 had ik een nieuwe flat gevonden en kon ik de overdracht twee maanden later regelen, op dezelfde dag als die van mijn woonhuis. Geen centje pijn.

Mijn Library Thing catalogus

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
pven schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 23:30:
Ik heb inmiddels een makelaar gevonden die erom bekend staat dat hij huizen koopt. Uiteraard krijg je dan net iets minder dan wat het waard is, maar je bent wel van je huis af. Binnenkort zal ik die makelaar eens laten komen, om te kijken wat hij me biedt. Uiteraard laat ik ook nog enkele andere komen, om zodoende goed te kunnen vergelijken.
Sorry dat ik het zeg, maar je bent echt niet goed wijs |:(

Die makelaar gaat dat huis zeker 20K onder de marktprijs van je kopen, anders is het de moeite niet waard. Ondertussen heeft ie al een koper gevonden, en verdient in een paar dagen minstens de helft van dat bedrag. Alleen maar omdat jij zo ontzettend bang bent voor een klein beetje risico. Aan de ene kant wil je geen dubbele maandlasten omdat je dan elke euro in een ander huis kan stoppen, maar aan de andere kant ga je jezelf duizenden euros door de neus boren. Laat die makelaar langs komen en een bod uitbrengen, en nodig ook een andere makelaar uit om te inventariseren voor hoeveel hij het denkt te kunnen verkopen op de reguliere manier. Nog handiger is om het om te keren, dus -eerst- voor verkoop laten inschatten, en pas -daarna- een bod laten uitbrengen. Anders loop je ook nog het risico dat ze onderling gaan bellen, want makelaars uit dezelfde omgeving kennen elkaar goed.

Een veel handiger plan: verkoop je huidige huis met een opleverdatum over 4-6 maanden, en zoek daarna een nieuw huis. De kans op dubbele lasten is dan minimaal.

• pven
  • Niet online
(op het bericht hierboven kom ik nog terug, ik ben het niet helemaal met je eens :Y))

We hebben inmiddels een huis gezien, dat onze interesse heeft. Kan je in dat soort gevallen kosteloos een optie nemen? Wat is normaal de tijd die een optie kan duren?

(Om zovast op het bovenstaande bericht terug te komen: de afspraak met de tweede makelaar (om ons huis via te verkopen) is inmiddels ook gemaakt.)

[ Voor 22% gewijzigd door pven op 11-01-2007 17:10 ]

• Spyro_the_Dragon
pven schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 16:49:
(op het bericht hierboven kom ik nog terug, ik ben het niet helemaal met je eens :Y))

We hebben inmiddels een huis gezien, dat onze interesse heeft. Kan je in dat soort gevallen kosteloos een optie nemen? Wat is normaal de tijd die een optie kan duren?

(Om zovast op het bovenstaande bericht terug te komen: de afspraak met de tweede makelaar (om ons huis via te verkopen) is inmiddels ook gemaakt.)
Wat zou je daar als verkoper zelf van vinden.... ik zou er niet zo snel mee accoord gaan... je wilt verkopen en geen "afwachters" die geen beslissing durven/kunnen nemen....

Heb je al meer info van verkopende makelaars (vraagprijs/courantheid huis)? Heb je zelf een idee of je je huis makkelijk kan verkopen? Staat er veel in je eigen prijsklasse te koop in de buurt?

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

joepP schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:17:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar je bent echt niet goed wijs |:(

Die makelaar gaat dat huis zeker 20K onder de marktprijs van je kopen, anders is het de moeite niet waard. Ondertussen heeft ie al een koper gevonden, en verdient in een paar dagen minstens de helft van dat bedrag.
Eens, veel makelaars zijn ratten.

Overigens moet je ook uitkijken dat als je een makelaar neemt, dat ze geen te hoog bedrag als vraagprijs aangeven. Sommige makelaars geven expres hoge vraagprijzen, zodat mensen happen. Vervolgens adviseren ze een paar maanden later om (flink) te zakken in prijs, terwijl het huis veel beter verkoopbaar zou zijn (geweest) als de vraagprijs in het begin lager zou liggen.
Een veel handiger plan: verkoop je huidige huis met een opleverdatum over 4-6 maanden, en zoek daarna een nieuw huis. De kans op dubbele lasten is dan minimaal.
Zou ik ook doen als ik bang zou zijn het huis niet snel kwijt te raken. Ik zou echt nooit aan een makelaar verkopen. Dan weet je gewoon dat je "belazerd" wordt; die makelaar gaat er echt geen risico mee lopen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• pven
  • Niet online
joepP schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:17:
[...]

Die makelaar gaat dat huis zeker 20K onder de marktprijs van je kopen, anders is het de moeite niet waard.
En idd: hij zit 15k tot 20k onder datgene wat ik als vraagprijs zou zien. :/

Morgen komt er een 'echte' makelaar langs, eens kijken wat hij de marktprijs vindt. Overigens heeft die makelaar (is ook onze adviserende makelaar bij de aankoop van een nieuw huis) aangegeven dat er best wel wat te onderhandelen valt. Je kan bv. bij de verkoop van je huis aangeven dat je tussen 1 mei en 1 september gaat verhuizen, waarbij je dus later de exacte datum af gaat stemmen. Vervolgens kan je bij het nieuwe huis afstemmen dat je er op een bepaalde datum in gaat, die goed overeenkomt met de vertrekdatum in je oude huis (ben ik te volgen? :? :P). Zodoende heb je dus minder dubbele lasten, tenzij je je huis helemaal niet kwijt raakt.

(Overigens ga ik deze week ook nog langs de Hypotheker om een-en-ander door te rekenen.)

Uhmz, eigenlijk is dit dus ook al wat joepP heeft gemeld. :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 16-01-2007 22:05 ]

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Who da man? :)

Maar even serieus, makelaars zullen nooit nalaten een extraatje te verdienen als dat mogelijk is. De ene gaat daarvoor wat verder dan de ander, maar het uitgangspunt is dat je ze niet teveel moet vertrouwen. Het is weer typisch hoe duidelijk dat hier naar voren komt.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Enerzijds snap ik ook wel dat ze willen verdienen (het is geen liefdadigheid tenslotte), maar de marge is altijd wel erg hoog.
Met mijn vorige auto precies hetzelfde; een dealer wilde er € 9000 voor geven; toen had ik 'm al eerst uitgelachen over het eerste bod, maar bij dat tweede bod zei ik dat ik niet wist of ik nou moest lachen of ik me beledigd moest voelen. Uiteindelijk gaf "mijn eigen garage" er € 12.500 voor (en verkocht 'm voor € 13.000 geloof ik).

Verwijderd

Met mijn vorige auto precies hetzelfde; een dealer wilde er € 9000 voor geven; toen had ik 'm al eerst uitgelachen over het eerste bod, maar bij dat tweede bod zei ik dat ik niet wist of ik nou moest lachen of ik me beledigd moest voelen. Uiteindelijk gaf "mijn eigen garage" er € 12.500 voor (en verkocht 'm voor € 13.000 geloof ik).
Ik wil er geen topic over auto's van maken, maar als de garage de auto alleen inkocht (dus niet inruilde) dan kan van een marge van 500 euro de schoorsteen echt niet roken.

Het staat in ieder geval in schril contrast tot de normale makelaarscourtage van duizenden en duizenden euro's die overigens nu onder invloed van de marktwering behoorlijk onder druk staat. Voor het huis van mijn ouders kreeg ik na flink onderhandelen een courtage van 0,9% voor elkaar, toch niet gek. En dat is maar goed ook, want vroeger waren het woekerwinsten voor die makelaars.

• pven
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:04:
[...]

Overigens moet je ook uitkijken dat als je een makelaar neemt, dat ze geen te hoog bedrag als vraagprijs aangeven. Sommige makelaars geven expres hoge vraagprijzen, zodat mensen happen. Vervolgens adviseren ze een paar maanden later om (flink) te zakken in prijs, terwijl het huis veel beter verkoopbaar zou zijn (geweest) als de vraagprijs in het begin lager zou liggen.
Ok, daar let ik op. (Dadelijk komt er een makelaar langs. :))

Wat zijn tegenwoordig de gangbare percentages die een verkopende makelaar hanteert?

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:59
Sommige makelaars hebben een overeenkomst met een woningbouw stichting.
Bij onze makelaar was het mogelijk dat indien wij ons huis eerder verkochten dan we een nieuw huis hadden gekocht, wij de tussen liggende tijd via de woningbouw een huis konden huren.

Het enige nadeel is dat je 2 keer moet verhuizen, maar je hoeft je niet druk te maken over het blijven zitten met 2 huizen en je kunt rustig op je gemak je huis verkopen en daarna op zoek naar een nieuw huis.

is zo'n constructie bij een makelaar bij jullie in de buurt neit mogelijk?

• pven
  • Niet online
Na wat onderhandelen is de makelaarscourtage 1,65% geworden; hiervoor zal de makelaar het huis op Funda plaatsen, drie advertenties plaatsen (in makelaars-krantjes) en zorgt hij, uiteraard, voor de bezichting en meer van dat soort zaken. Ik ben nog niet accoord, maar neig er wel naar om accoord te gaan. Ik kan nog lullen als Brugman om er vervolgens 0,2% vanaf te krijgen wat op ongeveer 350 euro neer zal gaan komen. De makelaar op zich zakte vrij snel van 1,85% naar 1,65%, maar verder zakken zal niet makkelijk gaan (is misschien wel mogelijk, maar ik ben bang dat dat de relatie met de makelaar gaat verstoren).

Wat vinden jullie: is 1,65% acceptabel?

Overigens hebben we een goed gevoel bij deze makelaar; hij is eerlijk en legt de zaken zeer goed uit.

Vergeten te melden: de voorgestelde vraagprijs en geschatte verkoopprijs klinken realistisch; niet belachelijk hoog en zeker niet te laag.

[ Voor 8% gewijzigd door pven op 19-01-2007 23:06 ]

• pven
  • Niet online
Iemand nog iets zinnigs over het bovenstaande te zeggen?

Eigenlijk ben ik er al aan uit dat ik met die makelaar in zee ga, maar stel dat hier iemand is die denkt dat dat stom/dom is dan verneem ik dat uiteraard graag. :)

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zit op 1%, maar het zit misschien in een andere prijscategorie. Dat maakt ook uit zei mijn makelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Christoph op 21-01-2007 22:05 ]

• Spyro_the_Dragon
1,65 is niet weinig maar ook niet veel.
1,5 was bij ons (provincie Utrecht) gangbaar in de prijsklasse 265k

Er zijn ook makelaars die een prestatietarief afspreken: 1,2 bij een bodemopbrengst, 2 bij een topopbrengst. Is voor de makelaar ook een extra drive!

[edit] wij hebben 1% betaald maar dat was omdat wel zelf de kopers gevonden hadden. De makelaar heeft voor ons de brochure gemaakt, onderhandelingen gedaan en de hele adminstratie er om heen. Erg prettig achteraf gezien.

[ Voor 30% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 21-01-2007 22:12 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Spyro_the_Dragon schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:11:
1,65 is niet weinig maar ook niet veel.
1,5 was bij ons (provincie Utrecht) gangbaar in de prijsklasse 265k

Er zijn ook makelaars die een prestatietarief afspreken: 1,2 bij een bodemopbrengst, 2 bij een topopbrengst. Is voor de makelaar ook een extra drive!

[edit] wij hebben 1% betaald maar dat was omdat wel zelf de kopers gevonden hadden. De makelaar heeft voor ons de brochure gemaakt, onderhandelingen gedaan en de hele adminstratie er om heen. Erg prettig achteraf gezien.
Dus je betaalt iemand 2.500 euro om effe wat te onderhandelen (iedereen denkt dat een makelaar dat goed kan, maar een makelaar wil alleen maar snel huizen verkopen en is nauwelijks erbij gebaat om de opbrengst van het huis te maximaliseren) en een papiertje samen te stellen dat je ook van internet af had kunnen halen.

Er wordt goud geld verdiend in de makelaardij, en de hypotheekwereld en grotendeels is dat uit onwetendheid. Waarom wil iedereen naar de Hypotheker? Omdat ze onafhankelijk zijn? Yeah right; de enige die dat roepen zijn zij zelf, net zoals elke makelaar roept dat hij of zij zo eerlijk is. Zo moeten dat wel roepen, want niemand anders doet het :D

Groetjes, FaceDown.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19
FaceDown schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:27:
[...]
Er wordt goud geld verdiend in de makelaardij, en de hypotheekwereld en grotendeels is dat uit onwetendheid. Waarom wil iedereen naar de Hypotheker? Omdat ze onafhankelijk zijn? Yeah right; de enige die dat roepen zijn zij zelf, net zoals elke makelaar roept dat hij of zij zo eerlijk is. Zo moeten dat wel roepen, want niemand anders doet het :D
Mjaw, ze zijn niet echt onafhankelijk, maar ze kunnen wel meerdere verschillende mogelijkheden aanbieden, dat is denk ik het enige voordeel wat ze hebben.
Toen ik afgelopen september mijn huis kocht kon ik kiezen welke bank ik wou hebben en met de bijbehorende voorwaarden.

Ze krijgen van elke aanbieder provisie, dus van welke maakt ze ook neit echt uit.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

FaceDown schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:27:
[...]

Dus je betaalt iemand 2.500 euro om effe wat te onderhandelen (iedereen denkt dat een makelaar dat goed kan, maar een makelaar wil alleen maar snel huizen verkopen en is nauwelijks erbij gebaat om de opbrengst van het huis te maximaliseren) en een papiertje samen te stellen dat je ook van internet af had kunnen halen.
Makelaars hebben ook niet bepaald een 4-jarige universitaire studie afgerond ofzo. Ik snap het blinde vertrouwen in dergelijke mensen ook niet (wat je soms bij de tv-makelaar ziet is echt verschrikkelijk; de makelaar zit aan de wijn, terwijl de eigenaar de rondleiding doet.. 8)7 ).
Ik denk dat makelaars voor de normale particuliere verkoop een uitstervend beroep is.
Waarom wil iedereen naar de Hypotheker? Omdat ze onafhankelijk zijn? Yeah right; de enige die dat roepen zijn zij zelf, net zoals elke makelaar roept dat hij of zij zo eerlijk is. Zo moeten dat wel roepen, want niemand anders doet het :D
Volgens de consumentenbond hadden zij het beste advies bij spaarhypotheken. Verder ben ik ook wel redelijk tevreden over ze.

Overigens vertelde het assurantiebedrijf waar ik mijn verzekeringen heb ondergebracht dat ze in de toekomst waarschijnlijk betaald advies gaan geven. Daardoor zijn ze echt onafhankelijk; de provisie gaat dan naar de klant. Nadeel is dat rondshoppen bij verschillende adviseurs een beetje kostbaar wordt (als iedereen zo te werk zou gaan).

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

cardinal808 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:30:
[...]

Mjaw, ze zijn niet echt onafhankelijk, maar ze kunnen wel meerdere verschillende mogelijkheden aanbieden, dat is denk ik het enige voordeel wat ze hebben.
Toen ik afgelopen september mijn huis kocht kon ik kiezen welke bank ik wou hebben en met de bijbehorende voorwaarden.

Ze krijgen van elke aanbieder provisie, dus van welke maakt ze ook neit echt uit.
Maar weet jij waar ze de meeste provisie krijgen als klant? Juist. Daarnaast weet ik dat ze bij bijv oversluiten van een hypotheek altijd zullen proberen om naar een andere aanbieder te stappen, ook al is dat ongunstig voor de klant. Ze vangen dan weer volledige provisie. Die extra kosten voor de klant financieren ze weer netjes mee zodat het niet opvalt in de maandlasten. Mensen die in het wereldje zitten zullen de hypotheker in ieder geval afraden.

Groetjes, FaceDown.

• Spyro_the_Dragon
mwah... bij ons heeft de makelaar zich goed terugverdiend. 6000 euro meer gevangen voor huis dan waar we op gerekend hadden...

Maarrrrr, het blijft een hoop geld idd

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ja, maar wat kostte de makelaar? En had je 6000-makelaarskosten niet zelf voor elkaar gekregen?

• Spyro_the_Dragon
MrSleeves schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 08:11:
Ja, maar wat kostte de makelaar? En had je 6000-makelaarskosten niet zelf voor elkaar gekregen?
Denk het niet... maar dat weet je achteraf toch nooit. Wij hebben ons huis verkocht aan vrienden, dus daar wilde ik zowiezo niet mee om de tafel voor onderhandeling

• pven
  • Niet online
Er is een bod gedaan! (slechts 3% onder de vraagprijs)

Het enige lastige is dat we op 1 augustus de sleutel van het nieuwe huis krijgen, terwijl de mensen die hebben geboden er begin mei al in willen. Dan moeten we dus drie maanden zien te overbruggen. :S

Maar goed: daar gaan we vanavond eens serieus over babbelen.

Iemand tips? :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

• Tegenbod doen waarin je weinig tot niets omlaag gaat maar die transferdatum wat naar voren plaatst?
• Biedingsproces afronden, tot een prijs komen, maar jouw datum aanhouden?
• Beetje van beide, dus transferdatum halverwege, prijs klein beetje omlaag?

Ik ken je situatie niet, dus kan alleen maar wat suggesties doen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:19
Wellicht kan je de kopers financieel motiveren om pas in aug. in te trekken. Gezien slechts 3% onder de vraagprijs heb je wel enige ruimte lijkt me. Persoonlijk zou het me wel wat waard zijn om niet 2x te moeten verhuizen. Of vraag de kopers onder welke voorwaarden ze wel per aug willen intrekken.

• pven
  • Niet online
Zovast dank voor de tips. Morgen ga ik sowieso nog met de makelaar bellen om een-en-ander te bespreken. En idd: twee keer verhuizen is waardeloos, daar krijg je alleen maar stress van en het kost een hoop tijd.

• Spyro_the_Dragon
Gefeliciteerd... 3% lijkt me wel te overbruggen.

Twee keer verhuizen is niet fijn maar kan wel. Mei-Aug zou je kunnen doorbrengen in een zomerhuisje? Zijn alleen wel vaak al geboekt natuurlijk. Grote caravan op camping?

Zou proberen met de kopers overeen te komen dat ze er pas aug in gaan.... Wat is hun beweegreden voor mei? Gewoon omdat ze er graag inwillen of omdat ze uit hun huis moeten?

• pven
  • Niet online
Het bod is nog wat verhoogd, waardoor het nu nog maar iets meer dan 2% onder de vraagprijs ligt. De voorwaarde is dan wel dat men er begin mei in kan. Er is een dringende reden, later is niet echt mogelijk (details weet ik niet). Aan de andere kant kunnen we halverwege juni in ons nieuwe huis terecht, dat valt weer mee.

Enig probleem is dus dat we begin mei t/m halverwege juni moeten zien te overbruggen. Bij ouders bivakeren daar heb ik geen zin in, maar een echt alternatief is er ook niet (vakantiehuisjes zijn redelijk vol en een caravan is geen optie ivm de hond en de rug van mijn vriendin).

Verwijderd

Toch vakantiehuisje proberen te zoeken. Mijn ouders hebben het vorig jaar bij hun verhuizing ook gedaan; drie maanden overbrugd in een (4-kamer) bungalow.

Zij hebben er destijds voor gekozen een verhuisbedrijf de (minder essentiële) helft van de inboedel mee te laten nemen naar de opslag, zelf de andere helft naar een bungalow te verhuizen en drie maanden later het hele proces omgekeerd. Je kunt natuurlijk ook alles door een verhuisbedrijf laten doen. Het scheelde hen destijds ongeveer 1k euro om zelf de andere helft te doen.

• Spyro_the_Dragon
Ga je het bod accepteren? Zijn er veel bezichtigingen geweest? Weg is weg zou ik zeggen :)

Overbrugging van 1,5 / 2 maanden moet wel lukken toch? Je vindt wel wat en altijd ouders/schoonouders als laatste optie. Scheelt je ook weer twee maanden hypotheek dus daar kun je vast eea van bekostigen.

Als je het opslaan/verhuizen echt goedkoop wil doen: garage huren voor de opslag bij zo'n bedrijf (weet ff niet hoe die heten) en de verplaatsing van je spullen zelf regelen.

• pven
  • Niet online
We zijn nu idd druk aan het zoeken naar een vakantiehuisje. Het probleem is alleen dat hemelvaart in die periode valt, rond die tijd is alles vol geboekt.
Ga je het bod accepteren? Zijn er veel bezichtigingen geweest? Weg is weg zou ik zeggen :)
Waarschijnlijk wel. Twee bezichtingen in twee maanden. Idd: weg is weg, als ik nee zeg dan zit ik er over een paar maanden mee opgescheept.
Als je het opslaan/verhuizen echt goedkoop wil doen: garage huren voor de opslag bij zo'n bedrijf (weet ff niet hoe die heten) en de verplaatsing van je spullen zelf regelen.
Hebben we inmiddels ook naar gekeken, is interessant. Daar staan de spullen droog en kunnen we er ongeveer bij wanneer we willen.

Wat ik al zei: bij schoonouders/ouders de tijd doorbrengen zie ik niet zitten, maar als we niet snel iets kunnen vinden dan hebben we weinig keus.

• Spyro_the_Dragon
pven schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:27:
We zijn nu idd druk aan het zoeken naar een vakantiehuisje. Het probleem is alleen dat hemelvaart in die periode valt, rond die tijd is alles vol geboekt.

[...]

Waarschijnlijk wel. Twee bezichtingen in twee maanden. Idd: weg is weg, als ik nee zeg dan zit ik er over een paar maanden mee opgescheept.

[...]

Hebben we inmiddels ook naar gekeken, is interessant. Daar staan de spullen droog en kunnen we er ongeveer bij wanneer we willen.

Wat ik al zei: bij schoonouders/ouders de tijd doorbrengen zie ik niet zitten, maar als we niet snel iets kunnen vinden dan hebben we weinig keus.
Hele periode boeken excl hemelvaart? Dat weekend kun je vast wel ergens terecht. Jammer alleen dat je dan niet al te veel spullen naar dat huisje kunt slepen, dus meer moet opslaan.

Hebben jullie kinderen (sorry geen zin om topic weer opnieuw door te lezen)? Zonder kinderen lijkt met wel te doen. Met kinderen (uit ervaring) wat minder ;)

succes. twee bezichtigingen in twee maanden: ik zou het wel weten: verkopen voor ze zich bedenken....

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

twee bezichtigingen in twee maanden en dan nog afvragen wat te doen bij een bod 2% onder de vraagprijs....

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• pven
  • Niet online
Is dat zo raar dan? We kunnen nu eenmaal niet allemaal binnen een week bij anderen terecht met al onze zooi. Lees ook even de eis van begin mei ...

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

een hotel voor anderhalve maand hoeft je op zich ook niet veel meer dan 1500 euro te kosten lijkt me. Wellicht ook een overweging.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

kamstra schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:49:
een hotel voor anderhalve maand hoeft je op zich ook niet veel meer dan 1500 euro te kosten lijkt me. Wellicht ook een overweging.
jep klopt, doen ze in GTST ook ;)

ff serieus: ik zou gaan voor goedkoopste centerparcs meuk ofzo...

• pven
  • Niet online
Hotel is niet echt een optie ivm onze hond. De hond doen we overigens niet voor zes weken naar een pension, dat kunnen we niet over ons hart verkrijgen.
We zijn nu aan het zoeken naar vakantieparken die enigzins in de buurt liggen, we moeten immers ook nog naar ons werk. Probleem is wel dat hemelvaart er tussenin valt, maar volgens mij had ik dat al gemeld.

Het gaat in totaal om zes weken, voor de laatste drie hebben we waarschijnlijk iets gevonden. Voor de eerste drie zijn we dus nog aan het zoeken.

• pven
  • Niet online
Het huis is, zo goed als, verkocht! _O_

De makelaar heeft er zelfs nog iets meer uitgesleept: de uiteindelijk verkoopprijs ligt slechts 1,7% onder de vraagprijs, dat lijkt me niet slecht.

Het enige wat we dus op korte termijn moeten regelen is onze eigen huisvesting, maar ook daar zit wat schot in. Die zes weken moet te overbruggen zijn.

Verwijderd

pven schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:44:
Het huis is, zo goed als, verkocht! _O_

De makelaar heeft er zelfs nog iets meer uitgesleept: de uiteindelijk verkoopprijs ligt slechts 1,7% onder de vraagprijs, dat lijkt me niet slecht.

Het enige wat we dus op korte termijn moeten regelen is onze eigen huisvesting, maar ook daar zit wat schot in. Die zes weken moet te overbruggen zijn.
niet slecht?? dat is SUPER man! zsm koopcontract tekenen en klaar, weg=weg!! succes met de huisvesting, maar daar kom je wel overheen :)

• pven
  • Niet online
Inmiddels hebben we zo-goed-als zeker een goedkoop vakantiehuisje voor vijf van de zes weken (de zesde week was het helaas al geboekt). Nu hoeven we nog maar één week bij anderen in huis door te brengen! _O_

offtopic:
Als mijn maag nu ook nog in orde was, dan had ik niets meer te klagen. :/

• pven
  • Niet online
Aanstaande maandag hadden we naar de notaris gemoeten. Ware het niet dat er gedoe is tussen de notaris en de bank. De koper heeft keurig al zijn stukken op tijd aangeleverd, maar blijkbaar is dat ergens te lang op een bureau blijven liggen. Met wat geluk gaat het dinsdag of woensdag toch nog gebeuren.

Aangezien ik al een vakantiehuisje heb gehuurd, heb ik nu zoiets van: dat had dan ook wel later gekund. Dat huisje kost me ongeveer 40 euro per dag. Dit heb ik bij mijn makelaar voor gelegd en die meldt me dat ik een vergoeding voor de rente van mijn huidige huis ga krijgen, wat dus op minder dan die 40 euro per dag neer gaat komen.

Iemand enig idee wat gangbaar is bij dit soort vergoedingen?

• dfr0st
  • Laatst online: 07-11 18:16

dfr0st

Geel is mooier

Kun je niet 40 euro per dag voorstellen? Zij zijn de mensen die perse begin mei erin moesten!

-

• pven
  • Niet online
Vandaag is/wordt de koper formeel in gebreke gesteld. Ik heb al mijn extra kosten aan de makelaar doorgegeven, hij ging er iets 'moois' van maken.

Nu maar hopen dat het binnen een paar dagen goed gaat komen, anders heb ik een huis over. Best leuk dat je 10% van de verkoopprijs op je rekening krijgt, maar dan heb ik wel een huis over. :/

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Die 10% zijn dan ook eigenlijk om de kosten te dekken totdat je een nieuwe koper hebt. Niet te hopen dat het zover komt, maar indien wel: reserveer dat geld dan ook daarvoor en geef het pas aan andere dingen uit als het huis wel verkocht is en er nog wat van over is.
Veel succes in elk geval.

• pven
  • Niet online
Sorry voor de kick (en de crosspost), maar nu valt alles op zijn plaats.
Hennepkwekerij ontmanteld

ZEVENBERGEN - De politie heeft donderdag een hennepkwekerij ontdekt in een woning aan de Arkelhof in Zevenbergen. De teelt vond plaats in vier vetrekken op de eerste verdieping. Op het moment van de inval was er niemand aanwezig.

Er werden 313 planten aangetroffen en 8.380 stekjes. De electriciteit werd buiten de meter om afgenomen, zo stelden medewekers van Essent vast.
Dat is mijn oude woning, ik heb daar tot halverwege mei van dit jaar gewoond! De nieuwe kopers waren idd wel wat vreemd, ze wilden er bv heel snel in en er ging bijna niets van de prijs af. Maar dit hadden we echter niet verwacht. :o

In het kort wat nu op zijn plaats valt
• koper had moeite om de financiering te regelen (zie de berichten hierboven);
• koper heeft pas enkele minuten voor de overdracht de casco-verzekering afgesloten;
• koper wilde er snel in (vandaar ook de hogere verkoopprijs), maar de oude buren hebben hem pas na een paar weken voor het eerst gezien;
• KPN had moeite om mijn lijn af te sluiten, dat interesseerde de koper niets.

We hebben net de oude buren aan de telefoon gehad en nu begrijp ik waarom die nieuwe koper altijd meld dat er geen post is: hij is/was er nooit! Er zat soms een Spaanse man in het huis met een-of-ander lulverhaal. Er was zelfs een kerstboom in het zicht gezet om te doen alsof er iemand woont.

Ongelooflijk ... ik ben blij dat onze verkoop goed is verlopen (met dank aan onze makelaar!).

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Heel grappig dat je zoiets van je eigen huis leest.

Wat me trouwens opvalt is dat men het belachelijk vindt 1500 euro te betalen voor een makelaar, ga jij eens 3 advertenties plaatsen met een foto'tje in de krant, bij Funda een advertentie plaatsen en wat mensen rondleiden. Je bent dan zo door je 1500 euro heen. Vandaar dat bij hogere prijsklasses deze percentage ook afvlakt.

Verwijderd

Om in ieder geval op het oorspronkelijke topic terug te komen: ik zit in die situatie. Oude woning staat al bijna een half jaar te koop, heb al een nieuwe woning gekocht en dus een overbruggingskrediet moeten nemen.

De maandlasten zijn dan inderdaad x3: hypotheeklasten van oude woning, hypotheeklasten van nieuwe woning en de lasten van het overbruggingskrediet. Het kan allemaal maar net, maar de wasmachine moet niet nu stuk gaan :/ en inderdaad, ik heb best een paar slapeloze nachten nu :O

Een paar wetenswaardigheden voor mensen die in dezelfde situatie komen:

- bij het overbruggingskrediet betaal je alleen de rente, geen aflossing. Op dit moment zit de rente voor een overbruggingskrediet rond de 6% voor pakweg 1 jaar (veel meer dus dan een normale hypotheekrente voor 1 jaar, hufters die banken). Een overbruggingskrediet kan meestal maximaal voor 2 jaar worden afgesloten.

- afsluitprovisie voor een overbruggingskrediet (inderdaad, naast de afsluitprovisie van je nieuwe hypotheek) is ook aftrekbaar

- Alle rentes zijn aftrekbaar, zowel oude hypotheek als nieuwe hypotheek als overbruggingskrediet. Wel is de rente voor je oude hypotheek maximaal 2 jaar aftrekbaar. Mocht je woning langer te koop staan (wat niet te hopen is) zou je verhuren moeten overwegen.

- vraag direct vooraftrek aan via internet, want anders is het allemaal niet op te brengen

- het woningwaardeforfait hoef je maar te betalen voor de woning wat op dit moment je hoofdverblijf is. In onze situatie wonen we nog in de oude woning, dus daar betalen we het forfait voor. Niet voor de nieuwe woning. Dit scheelt enorm in de maandlasten! Als je verhuist, betaal je het forfait voor de nieuwe woning en niet meer voor de oude woning.

- Als je een woning koopt zijn een enorme hoop kosten (afsluitprovisie's, notariskosten, alle kosten die gemaakt worden ivm financiering van een woning) aftrekbaar. Doe dit onmiddelijk via de vooraftrek. Het eerste jaar drukt dit je maandlasten, van belang bij de driedubbele lasten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:29:
De maandlasten zijn dan inderdaad x3: hypotheeklasten van oude woning, hypotheeklasten van nieuwe woning en de lasten van het overbruggingskrediet.
Dit snap ik niet. Is het niet zo dat je juist een overbruggingskrediet neemt om de maandlasten te drukken tot de oude woning is verkocht? Daarmee zou ik denken dat de lasten op dit moment altijd lager zijn dan hypotheeklasten oude woning + hypotheeklasten nieuwe woning.

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:12:
[...]
Dit snap ik niet. Is het niet zo dat je juist een overbruggingskrediet neemt om de maandlasten te drukken tot de oude woning is verkocht? Daarmee zou ik denken dat de lasten op dit moment altijd lager zijn dan hypotheeklasten oude woning + hypotheeklasten nieuwe woning.
Nee. Een overbruggingskrediet neem je om de te verwachten overwaarde van je huidige woning alvast in je nieuwe woning te stoppen.

Stel je hebt een hypotheek van 150k en je hebt je woning te koop staan voor 250k. Samen met je makelaar kan je bepalen wat ongeveer de minimale verkoopwaarde van de woning zal zijn (schat dat zeker nu niet te hoog in). Stel 225k. Dan ga je dus uit van 75k overwaarde. Je bent verplicht om die overwaarde straks in je nieuwe woning te stoppen en in de meeste gevallen heb je die overwaarde ook hard nodig om de nieuwe woning te kunnen financieren, dus je moet er wel rekening mee houden.

Stel dus dat je een nieuwe woning koopt van 350k, dan moet je dus een nieuwe hypotheek afsluiten van 350-75 = 250k (even overdrachtbelasting + bijkomende kosten buiten beeld gelaten)

Omdat je je huidige woning nog niet hebt verkocht, en je dus die 75k nog niet in de pocket hebt, moet je voor die 75k dus een overbruggingskrediet afsluiten.

Het totale kostenplaatje wordt dan dus:
Oude woning voor 150k hypotheekrente + aflossing
Nieuwe woning voor 250k hypotheekrente + aflossing
Overbruggingskrediet 75K alleen aflossing.

Kassa!

Verwijderd

er zijn ook partijen die huizen kopen van mensen die dubbele lasten hebben of hun woning snel moeten verkopen. De verkoopprijs zal dan veelal wat lager uitvallen, maar je bent wel van je lasten af, kijk eens op www.vdnvastgoed.nl

• sverzijl
  • Laatst online: 18-11 22:19
Heb je je nu speciaal geregistreerd om te spammen op een topic van meer dan 1,5 jaar geleden :?

• vulcan
  • Laatst online: 14-11 14:12
Gelukkig is het onderwerp nog wel actueel.

Ik kwam nog een linkje tegen bij een woning die te koop stond met de volgende tekst:
"Deze woning wordt aangeboden met overbruggingsgarantie"

Site: http://www.overbruggingsgarantie.nl/

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

Pagina: 1