Scart-RGB aansluiting - hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202351

Topicstarter
Hallo allemaal,

In navolging van eerdere vraag betreffende een helderheidsprobleem van de digitale tuner - HDD/DVD.

Ik wil graag mijn HDD/DVD via gereduceerde scart kabel aan mijn TV aansluiten.
Het gaat mij hierbij om de RGB signalen.

Kan iemand mij vertellen welke signalen ik nog meer moet doorlussen om een goed beeld te krijgen.
Ik heb RGB doorgelust via 75ohm kabels maar ik mis blijkbaar een sync signaal o.i.d.

Bij voorbaat dank

SubTeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Staat de TV op de juiste ingang? Soms kan je in het systeemmenu nog het e.e.a. instellen. Afaik is de normale RBG>PAL een beetje brak. Omdat de resolutie om te janken is. Dan doe je er beter aan om een videokaart met een goede TV-out te kopen.

Of gewoon direct helemaal digitaal natuurlijk en het via een videorecorder oid teruglussen

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 21:16

DaRoot

Some say...

Ik heb zelf gewoon een volledig bedrade scart kabel op mijn Panasonic DVD speler naar mijn Sony Trinitron TV lopen. In het menu van de DVD aangezet dat ik RGB uit wil via SCART, en op de TV de RGB geschikte SCART pakken, en ook dan de RGB stand kiezen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaRoot schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:21:
Ik heb zelf gewoon een volledig bedrade scart kabel op mijn Panasonic DVD speler naar mijn Sony Trinitron TV lopen. In het menu van de DVD aangezet dat ik RGB uit wil via SCART, en op de TV de RGB geschikte SCART pakken, en ook dan de RGB stand kiezen..
Ja dat wil ik nu juist voorkomen omdat ik de kabel achter de plint kwijt wil en met die stugge standaard scart-kabels niet uitkomt (zeker de hoeken niet).

SubTeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:16:
Staat de TV op de juiste ingang? Soms kan je in het systeemmenu nog het e.e.a. instellen. Afaik is de normale RBG>PAL een beetje brak. Omdat de resolutie om te janken is. Dan doe je er beter aan om een videokaart met een goede TV-out te kopen.

Of gewoon direct helemaal digitaal natuurlijk en het via een videorecorder oid teruglussen
Ze staan juist ingesteld, echter detecteer de TV op de scart ingang met alleen RGB het signaal als CVBS?!?!?! terwijl die RGB moet detecteren.

Vandaar de vraag ... moeten er nog meer signalen doorgelust worden???

SubTeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Pin 16 moet doorgelust zijn, deze geeft aan of er RGB (1-3V) of composiet (0-0.4V) wordt gebruikt.
Ik dacht dat er SOG (Sync on green, dus de synchronisatiepulsen worden op het groene kanaal doorgestuurd).
Nu zit die draad waarschijnlijk niet verbonden, waardoor er 0V op toekomt en dit als composiet (=CVBS) wordt geïnterpreteerd.

@The_Doman hieronder: tnx voor de info, ik vond niet hoe het exact zat met de signalen bij RGB over SCART, en in mijn branche is bijna alle RGB met SOG.

[ Voor 41% gewijzigd door naftebakje op 28-12-2006 11:47 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
naftebakje schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:23:
Pin 16 moet doorgelust zijn, deze geeft aan of er RGB (1-3V) of composiet (0-0.4V) wordt gebruikt.
Ik dacht dat er SOG (Sync on green, dus de synchronisatiepulsen worden op het groene kanaal doorgestuurd).
Bij RGB SCART wordt er geen gebruik gemaakt van Sync on Green maar gewoon van een apart composite Sync signaal.
Hiervoor worden pin 19 (output) en pin 20 (input) van de SCART connector gebruikt.

Zie hiervoor ook de SCART (RGB) layout:
http://www.acl.co.uk/pinouts.htm

Pin 19/20 worden normaal ook gebruikt om een gewoon composite (CVBS) signaal door te geven.
In de praktijk blijkt dat bijna altijd voor het sync signaal het gewone composite (CVBS) signaal gebruikt wordt.
Dit is ook de oorzaak dat op veel TV's het beeld iets horizontaal verschoven is bij gebruik van RGB.

Topicstarter
The_Doman schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:04:
[...]

Bij RGB SCART wordt er geen gebruik gemaakt van Sync on Green maar gewoon van een apart composite Sync signaal.
Hiervoor worden pin 19 (output) en pin 20 (input) van de SCART connector gebruikt.

Zie hiervoor ook de SCART (RGB) layout:
http://www.acl.co.uk/pinouts.htm

Pin 19/20 worden normaal ook gebruikt om een gewoon composite (CVBS) signaal door te geven.
In de praktijk blijkt dat bijna altijd voor het sync signaal het gewone composite (CVBS) signaal gebruikt wordt.
Dit is ook de oorzaak dat op veel TV's het beeld iets horizontaal verschoven is bij gebruik van RGB.
Thanks, ik zal het eens uitproberen.

3-01-2007
Werkt niet .... nu krijg je alleen CVBS .... net of RGB niet aangesloten zit ... onderhand ben ik nu aan een dikkere kabel dan een originele scart ... dus ga daar maar weer achteraan.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 202351 op 03-01-2007 10:10 ]

Pagina: 1