Mandrake install boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 22:20
nadat ik mijn server vandaag een reboot gaf wil deze niet meer booten. Ik draai Mandrake 2005 LE al geruime tijd, maar tijdens het opstarten krijg ik een grote lijst met 99999999999999999 te zien waarna het systeem vast zit.
Ik heb de volgende stappen ondernomen

Rescue optie in madrake proberen uit te voeren omdat waarschijnlijk mijn bootloader brak is, ik krijg echter een foutmelding omdat de map /boot niet aanwezig is.

mounts welke ik nu heb:

/dev/ram3 on / type ext2
Dit is neem ik aan hetgeen door de rescue disk geladen is.

none on /proc type proc
Geen idee wat dit is.

/dev/hde1 on /mnt type ext3
/dev/hde6 on /mnt/home type ext3
Mijn systeem waarbij nog het een en ander ontbreekt.

Bij het kiezen voor het herinstalleren van mijn bootloader krijg ik de foutmelding dat er een map in /boot niet bestaat. En da kan natuurlijk kloppen omdat deze niet in de rij in /mnt voorkomt. er moet nog een stuk van de schijf gemount worden onder /mnt. Het probleem is dat ik geen idee heb welk bestand in /dev ik moet mounten (hde5?)
Als het goed is moet ik /boot terug

Nu ben ik in sommige linux gebieden nog aardig newbie. Ik heb reeds search / google geprobeerd maar door de overweldigende hoeveelheid aan informatie ben ik helemaal de weg kwijt. Ik had het idee de map /mnt/dev te bekijken..
http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?ls << ik kom er echter niet achter hoe ik de hele content te zien krijg omdat de lijst te groot is voor een enkel scherm. Ik heb in ieder geval uitgevolgeld dat er hde1 tm hde30 bestaat..

Nu ben ik dus even lost: ik moet de bootloader zoals aangegeven in mijn /etc/lilo.conf opnieuw in /boot installeren. Daarvoor moet ik dat gedeelte mounten. Maar welk gedeelte?

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• paradoXical
Na het runnen van badblocks blijkt mijn schijf rip te zijn.. rust in vrede.
Ligt het aan mij of is het rustig op deze forums geworden? Ik zie nog amper posts op sommige fora, en het enige wat mensen nog horen is RTM of google.
Jammer, want voor veel mensen zonder goede basis is het uitzoeken van bepaalde zaken gewoon net te gecompliceerd, het is soms zoeken naar een speld in een hooiberg.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

paradoXical schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 01:30:
Na het runnen van badblocks blijkt mijn schijf rip te zijn.. rust in vrede.
Ligt het aan mij of is het rustig op deze forums geworden? Ik zie nog amper posts op sommige fora, en het enige wat mensen nog horen is RTM of google.
Jammer, want voor veel mensen zonder goede basis is het uitzoeken van bepaalde zaken gewoon net te gecompliceerd, het is soms zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik denk dat het aan jou ligt. Misschien is trouwens wel tijd voor je om de manual te lezen. Dingen als proc en
Bij het kiezen voor het herinstalleren van mijn bootloader krijg ik de foutmelding dat er een map in /boot niet bestaat. En da kan natuurlijk kloppen omdat deze niet in de rij in /mnt ....
geven aan dat je er weinig verstand van hebt (wat je gelukkig ook aangeeft :) )

Als je wat handiger wilt worden op GNU Linux CLI-niveau raad ik je aan om eens een keer het Gentoo Handbook door te werken. Daarin staat precies uitgelegd hoe je een werkend linux-systeem opbouwd vanuit praktisch niets (praktisch omdat het niet zo hardcore als bijvoorbeeld LFS (Linux From Scratch) is).

Ook moet je niet vergeten dat Mandriva qua populariteit zwaar achterloopt bij distro's al Debian, Ubuntu, Suse, Gentoo, Slackware, Fedora, Redhat etc. , waardoor sommige distro-specifieke issues (niet elke distro gebruikt dezelfde patchset bijvoorbeeld) minder snel of niet beantwoord worden. Voor een makkelijk beheerbare server zou ik je Debian aanraden, vanwege DPKG/apt en de nadruk op veiligheid (bij de stable tree)(alhoewel Gentoo ook een prima server-OS is, mocht je het leuk vinden als je het Gentoo Handbook hebt besloten door te lezen).

0.0

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Jungian schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 02:03:
Ook moet je niet vergeten dat Mandriva qua populariteit zwaar achterloopt bij distro's al Debian, Ubuntu, Suse, Gentoo, Slackware, Fedora, Redhat etc. , waardoor sommige distro-specifieke issues (niet elke distro gebruikt dezelfde patchset bijvoorbeeld) minder snel of niet beantwoord worden. Voor een makkelijk beheerbare server zou ik je Debian aanraden, vanwege DPKG/apt en de nadruk op veiligheid (bij de stable tree)(alhoewel Gentoo ook een prima server-OS is, mocht je het leuk vinden als je het Gentoo Handbook hebt besloten door te lezen).
Ja, en daar ben ik het niet met je eens ;) Iedereen die wat van Linux afweet had hier kunnen zeggen dat TS echt /boot moet weten te vinden. Zover ik weet gebruiken alle Linux'en /boot nl.

Voor een makkelijk beheerbare server is niet meer dan voldoende kennis nodig. Ook Mandriva kan je uitstekend gebruiken als server (ik ben het levende voorbeeld :P). Alleen moet je leren de GUI niet te gebruiken. Maar ook dat geld voor alle distributies...

Gentoo is een uitzondering. Het is geen prima server OS omdat het teveel werk is om te onderhouden. Compileren op je productie server (met alle afstraffingen die daarbij horen) is not-done. Daar in tegen is Gentoo wel erg goed om te zien hoe Linux werkt (alleen jammer dat Gentoo System V niet geheel gebruikt).
Debian in naar mijn mening sterk overrated (ja, kom maar op nu :P ). Het is in iedergeval nog nooit iemand te gelukt om mij te vertellen waarom ik perse Debian moet gebruiken (en niet met apt aankomen, dat is allang achterhaald (emerge zit technisch gezien bijv veel mooier in elkaar)).

Overigens heeft Mandriva Msec voor security.. en als ik je topic eerder had gezien had je een nuttig antwoord van me gehad :P

Oja, TS.. ga een snel upgraden naar Mdv 2007.. Dat is no-time done met urpmi

iRacing Profiel

• paradoXical
Het probleem was inderdaad dat mijn /boot map gewoonweg niet meer bestond doordat de disk RIP was.
Na de installatie van mandrake heb ik nooit problemen gekend met de distro. alle problemen welke ik kreeg wist ik redelijk snel en makkelijk op te lossen. door te tijd heen heb ik veel geleerd van het systeem, mar toen mijn server niet meer wilde booten kwam ik in een gedeelte waar ik amper verstand van heb.. Hoe kan ik weten hoe het zit met de bootloaders als dit soort zaken altijd goed gewerkt heeft, meestal leer ik pas iets als er zich complicaties voordoen.
Gevolg was dat mijn webserver waar ik een forum op host met 100 gebruikers offline staat.. daarbij komt dat ik deze week gewoon geen tijd gehad heb me in dit soort zaken te verdiepen, en ja dan zie ik nog maar 1 oplossing: tweakers.

Gelukkig heb ik 4 nieuwe scsi schijven nu dus mijn data zal voortaan save zijn.. Wat ben ik blij dat ik backups gemaakt heb ;)