Toon posts:

[XP] Licenties voor PC reparatie winkel*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer je je computer opnieuw laat installeren in een computerwinkel wordt er verondersteld dat je een legale Windows versie op je computer geïnstalleerd krijgt.

Nu ik zelf ook wat bezig ben met herstellingen van pc's, en er soms eens een nieuwe versie van Windows geïnstalleerd moet worden (na een format of voor upgrade) vraag ik mij af op welke manier je volkomen legaal Windows kan installeren op de computers van je klanten. En wat dit kost?

Ik heb al zitten zoeken op google en op GoT maar trefwoorden zoals volume license ect. leveren niets op.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als die mensen al een legale Windows hadden (Certificate of Authenticity op de PC), dan kan je gewoon dezelfde Windows versie herinstalleren. Maar als mensen hem bij jou afleveren voor het upgraden of nieuwe installatie van XP, dan moet daar een licentie voor worden gekocht. Waarom vraag je het niet aan Microsoft?

Kun je anders wat specifieker zijn in wat je bedoeld?

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 27-12-2006 20:36 . Reden: typo verbeterd ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:56
Vragen of de mensen er mee akkoord gaan dat jij Windows koopt in de winkel en dat installeert?
gambieter schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:28:
(Certificate of Anthenticity op de PC)
Psst: No results found for Anthenticity.
Did you mean Authenticity (in dictionary) or Authenticity (in encyclopedia)?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volume Licenses zijn licenties voor bedrijven om intern (dus voor eigen werknemers) te gebruiken en niet interessant voor jullie bedrijf :)

Verder is het inderdaad zo volgens mij dat je naar OEM / system builder licenties moet gaan kijken voor jouw klanten :)

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 10:04
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:12:
Wanneer je je computer opnieuw laat installeren in een computerwinkel wordt er verondersteld dat je een legale Windows versie op je computer geïnstalleerd krijgt.

Nu ik zelf ook wat bezig ben met herstellingen van pc's, en er soms eens een nieuwe versie van Windows geïnstalleerd moet worden (na een format of voor upgrade) vraag ik mij af op welke manier je volkomen legaal Windows kan installeren op de computers van je klanten. En wat dit kost?

Ik heb al zitten zoeken op google en op GoT maar trefwoorden zoals volume license ect. leveren niets op.
Momenteel beschrijf je inderdaad 2 verschillende scenario's. Over Volume License is Microsoft vrij duidelijk:
quote: OEM Systembuilder website
Mijn klant heeft een volumelicentie van Microsoft. Mag ik deze voor hem gebruiken voor een volledige installatie van het desktopbesturingssysteem?

Nee, dat mag niet. Een volumelicentie geeft nooit het recht op een initiële installatie van een Microsoft-besturingssysteem. De volumelicenties zijn enkel en alleen bestemd voor upgrade van een besturingssysteem, waardoor het eenvoudiger is om deze binnen grotere organisaties uit te rollen. Voordat uw klant de volumemedia in gebruik neemt, dienen nieuwe pc's te worden voorzien van een besturingsysteem (zoals Windows XP Professional).
Het blijkt dat volumeklanten zich onvoldoende bewust zijn van deze regel. Om u als OEM-partner beter in staat te stellen uw klant te informeren, heeft Microsoft daarover een brief opgesteld.U kunt de brief hier downloaden.
Wat jij gaat doen is in principe optreden als System Builder. In de situaties die je beschrijft (format/upgrade) zijn er verschillende opties. Bij een upgrade is het zo dat je dan een upgrade-versie moet kopen om deze te mogen installeren.

Bij een format moet je controleren wat voor licentie er op het systeem aanwezig is. Als dit een FPP (Full Packaged Product) is dan kan je deze ongeacht opnieuw installeren en door de klant opnieuw laten activeren. In het geval dit een OEM-licentie is dan moet de sticker (de COA dus) op de kast vast zitten. Bestaande OEM-licenties mogen niet worden over gezet naar een nieuw systeem.

Het beste is om aan de klant te vragen hoe de klant de Windows licentie heeft verworven.

Voor meer informatie kun je kijken op de site van Microsoft.

I Don't Know, So Don't Shoot Me