Gigabyte GA-965P-S3 is DOA?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:55
Beste Tweakers,

Na een positieve eerste ervaring met het bouwen van mijn vaders nieuwe PC besloot ik 2 weken geleden mijn eigen nieuwe systeem ook in onderdelen te bestellen en een middagje te gaan doe-het-zelven.
Uiteindelijk heb ik het volgende besteld:

- Antec LifeStyle Sonata II 450Watt Low Noise
- Gigabyte GA-965P-S3
- Intel Core2 Duo E6300
- Kingston KVR533D2N4K2/2G ValueRam/2GB 533MHz DDR2
- Asus Geforce EN7600GS Silent 256MB
- Seagate Barracuda 7200.10 320GB
- Asus WL-138G v2
- 2x Internal USB Bracket met 2X USB

De vorige keer werkte alles in één keer, probleemloos. Ik ging er onschuldig genoeg vanuit dat dat dit keer ook het geval zou zijn, dus ik nam wat anti-statische voorzorgsmaatregelen en flanste eigenlijk vrij simpel het hele ding in elkaar. Zo moeilijk is dat natuurlijk niet. Totdat ik zover was om de boel áán te zetten.......wat er toen gebeurde, in chronologische volgorde:

1) Power-switch indrukken
2) CPU- en casefan beginnen te draaien, maar stoppen binnen 2 seconden weer
3) Ongeveer 3 seconden niks
4) Automatisch stap 2 weer
5) Voeding uitzetten

En dus: geen beeld, geen biepjes, alleen een af en toe kort draaiende fan. Ik kan de voeding niet aan horen gaan, maar ik weet niet zeker of dat ligt aan het feit dat het een hele stille voeding is (voedingsfan slaat ook niet aan), of dat'ie gewoon überhaupt niet aanslaat.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Zo'n beetje alle mogelijke configuraties (in het begin dus met alles erin, maar ook met alleen de CPU+koeler, of met geheugen) geprobeerd, met hetzelfde (dus eigenlijk "geen") resultaat.
- Voeding, geheugen, videokaart en HDD van m'n pa's systeem "geleend" om te proberen, wederom geen enkel resultaat.
- De Guides en FAQ's op deze site doorgenomen.

Ik kan me persoonlijk geen enkele andere mogelijkheid dan een defect mobo voorstellen, maar misschien is er een optie die ik over het hoofd zie? Of misschien is dit een min of meer bekend probleem van dit moederbord?

Bij voorbaat dank,
Pieter

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09

OcGuru

Giulietta Qv

Probeer de Bios (cmos) eens te resetten.

Heb je trouwens wel de P4 powerstekker in het moederbord zitten? Die connector zit bovenaan de linkerkant.

[ Voor 60% gewijzigd door OcGuru op 27-12-2006 21:44 ]

Bl44t

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
De P4 stekker die OcGuru noemt is een goede optie. Daarnaast moet je ook even checken hoe je je gewone psu aansluiting erop hebt geprikt (20 of 24 pins, maar ik neem aan dat antec een 24pins voeding meelevert)

Wat ook kan is dat je mobo ergens sluiting maakt. Wat je in zo'n geval het beste kan doen : leg je mobo op een bureau, prop er een cpu, geheugen en een videokaart in. Sluit je voeding + monitor aan, en kijk wat het doet.
Als dit werkt, bouw je het op die exacte manier in je kast, en test je het nog een keer. Blijft dit werken, dan ga je langzaam steeds meer dingen aansluiten met tussendoor testen. Werkt het na inbouwen niet meer, dan maakt je kast ergens sluiting. Door stap voor stap onderdelen in te bouwen kan je makkelijk zien welk onderdeel er dwars ligt.

• Stalensnuitje
OcGuru schreef op woensdag 27 december 2006 @ 19:14:
Probeer de Bios (cmos) eens te resetten.

Heb je trouwens wel de P4 powerstekker in het moederbord zitten? Die connector zit bovenaan de linkerkant.
BIOS heb ik gereset (tenminste, die pinnetjes kortgesloten, stond ook in de manual. De P4-stekker zit er inderdaad wel gewoon in.
Dreamstar schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:47:
De P4 stekker die OcGuru noemt is een goede optie. Daarnaast moet je ook even checken hoe je je gewone psu aansluiting erop hebt geprikt (20 of 24 pins, maar ik neem aan dat antec een 24pins voeding meelevert)
Ja, gewoon 24-pins, kan er ook maar op 1 manier logisch in.
Wat ook kan is dat je mobo ergens sluiting maakt. Wat je in zo'n geval het beste kan doen : leg je mobo op een bureau, prop er een cpu, geheugen en een videokaart in. Sluit je voeding + monitor aan, en kijk wat het doet.
Als dit werkt, bouw je het op die exacte manier in je kast, en test je het nog een keer. Blijft dit werken, dan ga je langzaam steeds meer dingen aansluiten met tussendoor testen. Werkt het na inbouwen niet meer, dan maakt je kast ergens sluiting. Door stap voor stap onderdelen in te bouwen kan je makkelijk zien welk onderdeel er dwars ligt.
Nou ja, dat één voor één onderdelen inbouwen heeft niet zoveel zin, aangezien het met alleen CPU al niks doet.
Maar kortsluiting bedoel je? Met de kast dan, ofzo?

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
jupz, bord wat bijvoorbeeld via een afstandsbusje sluiting maakt met je kast, en dattie daardoor niet wil werken. Dat kan je nog proberen, alstie dan met cpu (en eventueel een speaker voor PIEPjes) niets doet, en ook niet piept, dan denk ik dat je bord gewoon DOA is.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

het uitgaan na 3 sec opspinnen klinkt mij niet als een DOA in de oren

een DOA gaat meestal aan alles spint op maar verrekt beeld te geven(en dan geen shutdown na 3 sec)

ik denk eerder aan niet juist aansluiten van de cpu fan, die zorgt dan namelijk dat als ie geen fan "voelt" dat ie de pc meteen weer uitgooit

heeft je cpu koeler een gele kabel ?, heb je hem op CPU_FAN aangesloten etc ?

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-12-2006 11:54 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 21:25
edit: stommmmm

[ Voor 75% gewijzigd door Doekie19 op 28-12-2006 12:07 ]

• Stalensnuitje
CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:53:
ik denk eerder aan niet juist aansluiten van de cpu fan, die zorgt dan namelijk dat als ie geen fan "voelt" dat ie de pc meteen weer uitgooit

Ja, dat zit op CPU_FAN aangesloten. Ik weet ff niet wat je met die gele kabel bedoelt, maar er zit 1 gele draad tussen, ja:
Afbeeldingslocatie: http://awf.stalensnuitje.nl/cpu_fan_klein.jpg

Nou ja, zo eerst maar even het bord eruit halen. Waar kan ik'm dan het best op leggen? Houten tafel? Dat zwarte foam-spul uit de verpakking? Niet de anti-statische "zak" hè?

En nu'ie toch ook openhangt heb ik hier nog een koeler op een Celeron 2.8 zitten, die zal ik zo ook maar eens proberen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:53:

De Gigabyte GA-965P-DS3 kan (gelukkig) opstarten zonder CPU koeler. Als het moederbord dat niet kon zouden mensen met waterkoeling het lastig kunnen krijgen. Tenzij men een casefan (o.i.d.) op die fan-header aansluiten :).

Wat overigens wel kan is een alarm instellen op basis van de temperatuur en de ventilatoren.
BIOS heb ik gereset (tenminste, die pinnetjes kortgesloten, stond ook in de manual. De P4-stekker zit er inderdaad wel gewoon in.
Was daarbij ook de voeding uit? Dus de stekker eruit of het knopje omzetten. Vervolgens pas de pinnen kortsluiten en de aan knop indrukken. Nadien weet je zeker dat het BIOS weer gereset is.
Nou ja, zo eerst maar even het bord eruit halen. Waar kan ik'm dan het best op leggen? Houten tafel? Dat zwarte foam-spul uit de verpakking? Niet de anti-statische "zak" hè?
Op een houten tafel zal prima werken. Op de doos van het moederbord werkt meestal ook prima :).
En nu'ie toch ook openhangt heb ik hier nog een koeler op een Celeron 2.8 zitten, die zal ik zo ook maar eens proberen.
Goed idee. Daarmee kun je de processor uitsluiten :).

Op de foto zie ik overigens dat de 4 pins 12V stekker niet op z'n plaats zit. Kijk eens linksboven van het moederbord, daar zit een vierkante plug en daar moet een stekkertje in :Y).

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 07-01-2007 23:52 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Stalensnuitje
Thandor schreef op donderdag 28 december 2006 @ 14:03:
Op de foto zie ik overigens dat de 4 pins 12V stekker niet op z'n plaats zit. Kijk eens linksboven van het moederbord, daar zit een vierkante plug en daar moet een stekkertje in :Y).
Op de foto zie je net níet dat de 24-pins stekker ook niet is aangesloten ;)

Mobo ligt er nu iig uit, zo ff processor en koeler proberen.

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
hoor je ook bios piepjes betreffende het geheugen ?

want volgens de 'supported memory list' van gigabyte, word de
Kingston KVR533D2N4K2/1G wel gesupport
maar de
Kingston KVR533D2N4K2/2G staat er niet in

of het veel uitmaakt weet ik niet, maar het kan nooit kwaad om bijvoorbeeld het geheugen van je vader eens te proberen (indien dat ander geheugen is :+ )

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Stalensnuitje
Remond_FRL schreef op donderdag 28 december 2006 @ 15:16:
hoor je ook bios piepjes betreffende het geheugen ?

want volgens de 'supported memory list' van gigabyte, word de
Kingston KVR533D2N4K2/1G wel gesupport
maar de
Kingston KVR533D2N4K2/2G staat er niet in

of het veel uitmaakt weet ik niet, maar het kan nooit kwaad om bijvoorbeeld het geheugen van je vader eens te proberen (indien dat ander geheugen is :+ )
Ja, dat zag ik ook al in dat lijstje staan. Maar goed, 2G is niets anders dan 2 stripjes met 1G, dus dat zóu toch niet uit moeten maken (of allicht met 1 strip wél moeten werken).

M'n pa heeft hetzelfde geheugen, maar dan 512, werkt ook niet...

• Stalensnuitje
Nou, mobo buiten de kast helpt ook niet, exact hetzelfde gedrag. Ik ga'm maar eens netjes inpakken en terugsturen.

Ik heb nog even een filmpje gemaakt om duidelijk te maken wat zich precies voordoet:
http://video.google.nl/videoplay?docid=6699142582830775875

Kleuren zijn nogal wazig, maar het gedrag van de fan is wel duidelijk. Na 10-11 seconden zie je een héle korte beweging van de fan, je hoort dan ook een heel zacht tikje, alsof de stroom op dat moment (weer) wordt ingeschakeld.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem (denk ik..)

Na aansluiten van alle hardware, geen beeld!

CPU Fan en 1 case-fan werken wel gewoon maar verder gebeurdt er niks!

Hardware gebruikt:

Geheugen: Kingston KHX6400D2LLK2/2G
Processor: Core2Duo E6600

:'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, da's vervelend voor jou.

Maar het is niet de bedoeling om oude topics omhoog te kicken met loze mededelingen. Of mocht je hier per-se jouw probleem willen behandelen, neem dan eens het PMG Beleid door voor hoe je dat dan wel niet moet doen ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.