Schijven met gerepareerde bad sectors - garantie claimbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Aseslno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07-2022

Aseslno

Scuse Me, While I Kiss The Sky

Topicstarter
Ik heb twee ata schijven, WD 800JB (80gig) en een maxtor diamond plus 9 120 gig, waarbij ik ooit met een WD tooltje badsectors heb gevonden en gerepareerd.

De WD schijf liep volledig vast en naar aanleiding daarvan heb ik het wd diagnostics toolje gevonden en gebruikt, en omdat ik toch bezig was meteen ook de maxtor getest. Toen er badsectors op de schijven bleken te zijn dacht ik dat de reparatie functie wel handig zou zijn. Dit is iets van een jaar geleden.

Ik gebruik ze niet vaak, maar de garantie termijn komt bijna op z'n einde en omdat ik lees dat bad sectors geen goed teken zijn dacht ik ze voor garantie terug te sturen.
Maar mijn vraag is of dit kan als ze nu getest worden als prima in orde?

Maxtor 250GB SATA2 betrouwbaar na reparatie maxblast?
hier hint balusc als dat het niet kan, maar de TS heeft het wel gedaan, de uitkomst is echter niet bekent
Maar ik kwam ook langs deze site:
http://www.eynstein.nl/index.php?page=faqitem&id=13

waar wordt gezegd dat je gewoon een gerepareerde schijf terug krijgt als het gaat om bad sectors, en dat er een low level format op los wordt gelaten. Als dat echt zo is dan hoef ik geen garantie te claimen en hem op te sturen want dat kan ik als noob toch ook wel.

Maar in de faq staat dat low level formats de garantie teniet doen, geldt dit nog steeds? Het wordt wel aangeboden in het maxtor tooltje powermax, dat ik overigens nog niet gebruikt heb. Ik kan echter niets vinden over het mogelijk verlopen van de garantie bij een low level format, zowel bij WD als bij maxtor (seagate) niet. Er wordt zelden of niet over gesproken zoals bijv. bij de "Warranty Policy and Limitations" van WD
http://support.wdc.com/warranty/policy.asp

Weten jullie wat de antwoorden op deze vragen zijn en wat hier (dus) het beste is om te toen ?

En zo is het!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Volgens mij verloopt met een low level format inderdaad je garantie.

Maar zoals ik kan lezen heb je niets fout gedaan. Je hebt een WD schijf en hebt met een WD programma geprobeerd de bad sectors te herstellen. Niets mis mee toch? En inderdaad zijn bad sectors geen goede indicatie. Ik denk dat het best fair is om te stellen dat je nog aanspraak kan maken op je garantie. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij doe je hiermee niets fouts / illegaals en ik zou ook een goedwerkende schijf zonder bad sectors willen.

Succes en laat even weten hoe het afloopt, anders krijg je net zoals de link die je zelf aandroeg, een nuttig topic wat niet afgemaakt wordt ;) !

De meeste mensen deugen!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

Na een Low level format heb je echt nog gewoon garantie hoor en is zeker niet verlopen.
Heb laatst zelf een 250 gb sata (II ? volgens mij) terug gestuurd (nadat ik een low format had geprobeerd, wat niks opleverde), nogal veel problemen mee geloof ik. Kreeg zonder morren eerst een 320 gb retour (advanced replacement) en moest binnen een maand de ouwe weer terug sturen. Was goed te doen.
Zorg dat je een foutcode hebt met powermax dan ist goed. Heb je een bad sector gevonden met een tool niet van de fabrikant, daar kan je echt niet je garantie mee claimen hoor,.

[ Voor 5% gewijzigd door ksi op 27-12-2006 23:38 ]

Verwijderd

Low level format is tegenwoordig gewoon een volledige zero-fill van je schijf. Garantie gaat daarbij echt niet verloren hoor. ze raden het je zelfs aan als niks anders werkt (maxtor althans is mijn ervaring]

• Aseslno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07-2022

Aseslno

Scuse Me, While I Kiss The Sky

Topicstarter
Ja, maar het probleem is dat ik de bad sectors gerepareerd heb, ik krijg dus geen foutmelding meer. Kan ik dan nog wel garantie claimen, of moet ik wachten tot ik weer een foutmelding krijg?

En dan nog de vraag, krijg ik nieuwe schijven, of worden ze daar ook gewoon gelow level format, zoals in de eynstein link wordt verteld, en krijg ik gewoon een (andere) refurbished schijf terug.

En zo is het!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Modbreak:Zullen we het even bij eerlijke zaken houden?

[ Voor 101% gewijzigd door Laurent op 28-12-2006 19:53 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

redfoxert schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:21:
gewoon opgeven dat ie niet meer draait, uberhaubt niet meer toegankelijk is.

Dan een Advanced Replacement aanvragen (nieuwe schijf eerst, oude later terug) en je hebt een nieuwe/refurbished drive in return.

Dat ze in het lab merken dat ie nog wel draait boeit verder toch niet?
is dat zo ? of schrijven de dan doodleuk die nieuwe schijf van je creditcard af aangevuld met de verzendkosten om de oude weer retour te doen ??? Het zou anders wel HEEEEL makkelijk worden om zo om de 3 jaar te zorgen dat je nieuwe schijven krijgt....

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:45
redfoxert schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:21:
gewoon opgeven dat ie niet meer draait, uberhaubt niet meer toegankelijk is.

Dan een Advanced Replacement aanvragen (nieuwe schijf eerst, oude later terug) en je hebt een nieuwe/refurbished drive in return.

Dat ze in het lab merken dat ie nog wel draait boeit verder toch niet?
dat noemen ze oplichterij

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Cassius schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:29:
...
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij doe je hiermee niets fouts / illegaals en ik zou ook een goedwerkende schijf zonder bad sectors willen.
Wat je hier fout doet is dat je de fabrikant binnen redelijke termijn (enkele maanden) op de hoogte hoort te stellen van het mankement. Een jaar wachten zorgt dat je (volgens de Wet Consumentenkoop) geen recht meer hebt op reparatie.

Ontopic: Maar als de disk intern z'n bad sectors heeft weggeswapt met spares, lijkt me niks mis mee! Gewoon blijven gebruiken dus :)
Pagina: 1