Enterprise-grade bandwidth-test software

Pagina: 1
Acties:

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Geen idee of het in PNS moet, maar ik kon zo gauw geen ander forum bedenken. Ik zal het goed onderbouwen zodat het misschien mag blijven staan ;).

Ik werk bij een bedrijf dat een bandwidth test server wil in het eigen (vrij grote) enterprise netwerk. Het is bedoelt voor interne klanten die niet het gevoel hebben de bandbreedte te krijgen waarvoor ze betalen. Het moet dus technisch wel correct testen, maar moet klanten daarnaast de feeling geven dat ze value-for-money krijgen.

Ik heb al een machientje (met voldoende specs) met een gigE-koppeling aan de backbone, welke al te bereiken is vanuit alle hoeken van het netwerk. (iperf op een machine aan in de access haalt 993 Mbit, dus okee).

Nu wil ik hier speedtest software op zetten. Persoonlijk gebruik ik altijd grote .bin files of command-line httperf en iperf voor rudimentaire bandwidth tests, maar het moet klantvriendelijk zijn, dus een pretty interface hebben.

Ik heb wat van die commerciele speedtest software opgezocht, o.a. Ookla, maar deze flash/java prullaria test maar betrouwbaar tot +/- 10 mbit. De max. filegrootte die overgestuurd word, is 30 mb. We hebben echter klanten die bandbreedte tot 200mbit afnemen.

Ik wil hogere nauwkeurigheid, ook op hoge snelheden. Imo. moet de transfer dan toch min. 15~20 sec. duren, eer de algoritmische effecten van TCP eruit zijn. Bestanden tot 500Mb dus.

Deze bedrijven waar ik contact mee heb gehad, zijn helaas niet bereid de software zo ingrijpend aan te passen en nu is mijn zoektocht eerlijk gezegd een beetje gestrandt. (googlen op 'speedtest software download' geeft niet dermate goede hits :|)

---

Nu wil ik dit toch gaan opzetten en ben dus op zoek naar een dergelijke soort software. Gebruikt iemand momenteel dergelijke software, of kan iemand mij iets aanraden?

Software eisen:
- Een duidelijke en eenvoudige HTTP-interface voor customers
- Initiele rudimentaire speedtest (vervolgens variabele testbestand-grootte adhv. initiele test voor optimale testduur)
- Zelf de verhouding snelheid/bestandsgrootte in kunnen stellen (zodat transfers min. 15~20 sec kunnen duren)
- Up- en Download speed simultaan testen
- Compenseert voor protocol/header overhead (bijv. http-payload x 1.05)

Het liefst zou ik een Open Source tool hebben, die ik zelf 100% kan inregelen en aanpassen. Ik heb er helaas geen enkele gevonden die zich ook nog van een redelijke http interface bedient.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:38

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Heel leuk spul, maar niet wat ik zoek.

Ik zal even toevoegen dat het software moet zijn, generiek te gebruiken (hence http interface) en niet al te veel mag kosten max. paar duizend per jaar.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Kun je niet gewoon zelf iets moois maken met Flash ofzo? Je laat een download starten (van 100 mb of nog groter) en houdt de tijd bij die nodig is om het te downloaden. Daarna deel je de filesize door de totale downloadtijd en je hebt een mooi grafiekje :)

We are shaping the future

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Alex) schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:01:
Kun je niet gewoon zelf iets moois maken met Flash ofzo? Je laat een download starten (van 100 mb of nog groter) en houdt de tijd bij die nodig is om het te downloaden. Daarna deel je de filesize door de totale downloadtijd en je hebt een mooi grafiekje :)
Ik heb geen verstand van Flash :'(

(en ik wil er ook niet teveel tijd in steken. Het liefst iets van de plank, zodat het ook nog gesupport kan worden, mocht ik hier ooit weg gaan).