Orienteren rondom een Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-01 21:28
Ik ga binnenkort een goede Bravia TV kopen en een PS3. Ik wil hierbij graag goed geluid hebben. Dan kom je, volgens mij, op een home cinema set uit. Ik ben totaal newbie op dit gebied en ga zoveel mogelijk informatie proberen te vergaren hierover.

Wat ik wil is dat ik een centraal punt heb, mijn computer, waarvan ik al mijn muziek kan draaien. Ik snap dat ik boxen nodig heb, en een versterker.

Mijn vraag is dan dus, hoe creeer ik een centraal punt dat alle bronnen van geluid voorziet. Alle bronnen zijn dan dus de TV, de PS3 en mijn computer.

Ik wil graag goed geluid, wat is goed geluid? Dolby 7.1? Ik weet hier niks van, wat adviseren jullie...?

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19
Misschien wel handig te vertellen hoeveel je ongeveer kwijt wil. De range ligt nml van een paar honderd tot een paar duizend euro ....

• RFAMLK
Ok, ik zat te denken aan zo'n 500 euro, mag ook wel iets meer. Maar geen prijzen zoals 800 euro.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

No offence, maar 7.1 geluid over redelijke speakers + versterker voor "een paar honderd Euro" vind ik wat kort door de bocht. Misschien dat de MediaMarkt of iets dergelijks een leuke aanbieding heeft, maar als je een HDTV neerzet en zometeen een PS3, zou ik toch minstens een versterker van een paar honderd Euro neerzetten met voldoende input/output-mogelijkheden voor alle sources, om nog maar niet te spreken van het aantal aansluitingen voor speakers.

Voor de rest het advies: lees veel op GoT en stel daarna gerichtere vragen. Het is niet helemaal de bedoeling dat we het spreekwoordelijke handje vastpakken en je door het doolhof leiden. Zelfs 5.1 geluid kan je vanaf een paar honderd Euro tot vele tienduizenden Euro's neerzetten en dan nog heb je niet het beste van het beste.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2006 17:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 12:47

NielsNL

DigiCow

Ik zit zelf te denken aan een JBL escxite set. Deze heeft alleen een digitale ingang (op de subwoofer) nodig, en doet zelf de rest. Sluit deze aan op de digitale uit van je PC. En sluit de digitale uit van de tv aan op de digitale in van je PC. Setje kost 299 bij de MediaMarkt.

M'n Oma is een site aan het haken.

• MAX3400

MAX3400

NielsNL schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:13:
Ik zit zelf te denken aan een JBL escxite set. Deze heeft alleen een digitale ingang (op de subwoofer) nodig, en doet zelf de rest. Sluit deze aan op de digitale uit van je PC. En sluit de digitale uit van de tv aan op de digitale in van je PC. Setje kost 299 bij de MediaMarkt.
En hoe sluit ie dan zijn PS3 zometeen aan? Of zijn DVD-speler of video-recorder of DVD-recorder of andere dingen?

Ken trouwens weinig TV's die digitaal UIT hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2006 17:15 ]

• RFAMLK
Ok, ja ik heb al gekeken op GoT, maar ik kon niet echt een topic vinden over dit onderwerp. Niet zoiets als een groot algemeen topic zoals Het Grote 19" TFT topic (In V&B).

Maar ik snap dat ik het zelf moet uitzoeken, dat ben ik ook van plan, maar ik hoopte dat mensen mij een korte uitleg konden geven van wat ik precies nodig heb, en hoe het een beetje in elkaar steeks. Wat dan het beste is kwa apparatuur kom ik dan zelf wel achter.

• MAX3400

MAX3400

RFAMLK schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:15:
Ok, ja ik heb al gekeken op GoT, maar ik kon niet echt een topic vinden over dit onderwerp. Niet zoiets als een groot algemeen topic zoals Het Grote 19" TFT topic (In V&B).

Maar ik snap dat ik het zelf moet uitzoeken, dat ben ik ook van plan, maar ik hoopte dat mensen mij een korte uitleg konden geven van wat ik precies nodig heb, en hoe het een beetje in elkaar steeks. Wat dan het beste is kwa apparatuur kom ik dan zelf wel achter.
Maak eerst een lijst van ALLE apparatuur die je geluid wil laten weergeven via een nieuw setje.
Schrijf ook op: welke UITGANGEN heeft die apparatuur allemaal en dus welke INGANGEN moet ik op een setje minimaal hebben.

Ga dan een budget bepalen en laat je eens voorlichten bij een goede audio-zaak aan de hand van je lijstje.

• RFAMLK
Ok, ga ik zeker doen, bedankt voor de hulp alvast.
Schrijf ook op: welke UITGANGEN heeft die apparatuur allemaal en dus welke INGANGEN moet ik op een setje minimaal hebben.
die is heel hulpzaam (en logisch!) :)

[ Voor 64% gewijzigd door RFAMLK op 27-12-2006 17:19 ]

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Hij gaat een nieuwe TV nemen, misschien eentje met digitaal uit, zodat de PS3 via de tv bij de woofer terechtkomt. Hij wilde z'n PC als centraal systeem hebben (dus geen extra DVD meuk), vandaar deze keuze. Voor de euri's die hij overhoud kan hij ook een Tuner-kaart aanschaffen en alles via de PC doen.

Verwijderd

Je koopt gewoon een AV receiver met voldoende in en uitgangen. Kan je de rest wel doorlussen. Is niet zo moeilijk toch? En je wat voor een kwaliteit wil je? Ik stel voor dat je eerst zoveel mogelijk informatie vergaart en dan een topic opent. Met logisch redeneren, dingen afwegen en wat zelfwerkzaamheid is dit echt prima op te lossen.

• RFAMLK
Wat raden jullie aan kwa winkel waar ik goede informatie kan vragen, en dus geen informatie wat voor hun het beste uitkomt?

Geen Mediamarkt achtige winkels graag.

Verwijderd

Ik zou voor 5.1 gaan.
Of je neemt een actieve set. (dan ben je klaar)
Of je neemt een passieve set + actieve subwoofer.
Bij een passieve set hebben de speakers een versterker nodig. De actieve subwoofer kun je dan gewoon ook op de versterker aansluiten.

Om het geheel (in het geval van een passieve set plus versterker) op je PC aan te sluiten heb je nog een kabeltje nodig.

Voor 500 euro zou ik je geen set aanraden met losse componenten (zelf bij elkaar gezocht).
Maar bijvoorbeeld zo'n standaard setje, daar zitten best behoorlijke systemen tussen. Bijvoorbeeld de Teufel magnum E power edition + decoder station.

• RFAMLK
Je koopt gewoon een AV receiver met voldoende in en uitgangen.
Is een AV Receiver een ander woord voor een versterker?

Verwijderd

RFAMLK schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:22:
[...]

Is een AV Receiver een ander woord voor een versterker?
Reciever = tuner + versterker.

Verwijderd

En dolby is gewoon een systeem. Net als DTS THX etc. Als je goed geluid wilt neem dan sowieso een goede geluidskaart voor je PC. En wil je stereo of surround? Goed geluid bepaal je zelf. Je budget is 500 euro dus ga luisteren bij de mediamarkt of jij die set goed vind klinken. Wil je echt een hoog geluidsniveau en een systeem dat alle frequenties weergeeft dan zul je ook goede speakers en een receiver aan moeten schaffen en die heb je niet voor 500 euro tesamen.

• RFAMLK
Als ik het goed begrijp zit het zo:

Ik koop een versterker, hier plug ik straks mijn TV, PS3 en PC in. De uitgangen die hiervoor bestemd zijn nog even daar gelaten. Dan sluit ik de versterker aan op de boxen, en dan zijn alle bronnen aangesloten en wordt van geluid voorzien. Maar hoe werkt het dan als ik straks de TV en mijn PC tegelijk geluid wil laten weergeven..?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
RFAMLK schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:27:
Als ik het goed begrijp zit het zo:

Ik koop een versterker, hier plug ik straks mijn TV, PS3 en PC in. De uitgangen die hiervoor bestemd zijn nog even daar gelaten. Dan sluit ik de versterker aan op de boxen, en dan zijn alle bronnen aangesloten en wordt van geluid voorzien. Maar hoe werkt het dan als ik straks de TV en mijn PC tegelijk geluid wil laten weergeven..?
Dat kan niet dan.

• RFAMLK
Is dat nooit mogelijk, of moet ik daar een andere optie voor hebben?

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

De vraag is: waarom zou je dat willen?

Verwijderd

dan koop je een AV (audio video) receiver voor het echte werk...

en haal je voor 2 tientjes een pc speaker setje voor het geval je het beide wil horen

kijk ook eens naar een AV receiver (of complete ht set) met hdmi in/uitgangen
(hdmi is beeld en geluid over 1 kabel, beide digitaal.)

je sluit dan het beeld én het geluid (av) van je computer/ps3/dvdspeler enz aan op de hdmi-in van de receiver.

dan verbind je de hdmi-out van de versterker met de hdmi-in je tv

laat je wel goed informeren in de winkel!

note: voor je pc moet je wel 2 kabels aansluiten, want daar gaat beeld en geluid niet over dezelfde kabel (beeld via dvi / en geluid via coax of optical)

als het te technische is dan hoor ik het wel ;)

Verwijderd

Als ik het goed begrijp nu dan wil jij 1 bron, de receiver, welke voor al jou systemen (PS3,TV,PC) geluid kan weergeven al dan niet tegelijk per systeem. En je wilt dat dat systeem goed klinkt en 5.1/7.1 voor surround. Dat kan gewoon niet. Of je moet een mixer kopen maar dan nog komt alles door elkaar uit de geluidsbron, de speakers in dit geval.

• RFAMLK
Ok, dus meerdere geluidsbronnen tegelijk kan niet. De vraag waarom ik dit wil, weet ik voor mijzelf ook niet, lijkt mij handig. Maar als je erover nadenkt is het waarschijnlijk niet nodig, omdat je met 1 ding tegelijk bezig bent.

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik denk dat ik er wel uit kom.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46
Koop een surroundreceiver van rond de 300 euro, zonder HDMI, stuur het beeld direct naar de tv. Hou merken als Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo in je achterhoofd. Reserveer de rest van je budget voor een goed x.1 speakersetje en kabels. Volgens mij zijn dure luidsprekers niet aan deze kerel besteed, aangezien hij duidelijk heeft aangegeven dat het met name om film en games gaat. Dan is een JBL setje zeker goed genoeg.

Geluid mixen kan je vergeten, waarom zou iemand uberhaupt een kakafonie van alles en nog wat willen?

[ Voor 11% gewijzigd door PHiXioN op 27-12-2006 19:55 ]

• gelukkie
  • Laatst online: 06:42
Kijk gewoon naar setjes als de jbl 200.5 icm. een receiver. Ze hebben bij de mediamarkt hier hele leuke aanbiedingen van.

Verwijderd

waarom zonder hdmi?
die kosten echt niet honderen euro's meer hoor.

sony heeft zelfs al een complete Homecinema zet met 2xHDMI in en 1xHDMI uit voor nog geen 275 euro

nu zeg ik niet dat je die moet kopen omdat hij zo goed is, maar ik zie je beredering niet waarom je zonder hdmi moet kopen, terwijl dat ideaal is voor zijn oplossing.

de TS wil simpel, simpeler als dit kan niet denk ik

• PHiXioN
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:45:
waarom zonder hdmi?
die kosten echt niet honderen euro's meer hoor.

sony heeft zelfs al een complete Homecinema zet met 2xHDMI in en 1xHDMI uit voor nog geen 275 euro

nu zeg ik niet dat je die moet kopen omdat hij zo goed is, maar ik zie je beredering niet waarom je zonder hdmi moet kopen, terwijl dat ideaal is voor zijn oplossing.

de TS wil simpel, simpeler als dit kan niet denk ik
Als je een receiver met HDMI neemt wordt ergens anders op bezuinigd of is ie duurder, terwijl je het niet nodig hebt. Kijk naar de Marantz SR4600 en de nieuwe SR4001, practisch het zelfde ding, maar met HDMI is die SR4001 meteen 200 euro duurder.

Je wil geen receiver waarin is bezuinigd op de audiocomponenten en met HDMI valt een gelijksoortig ding al snel duurder uit, ongeacht het merk, al is t alleen maar omdat het een nieuw model is.

• eeheinen
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb gisteren een Marantz SR3001 receiver met een JBL SCS200.5 speakerset gekocht. Ik heb 2 speakers, die ik nog had van mijn vorige set, ingezet als kanaal 6 en 7 en heb nu dus voor ca. 550 euro een compleet 7.1 systeem staan. Mijn bestaande Philips DVD speler, Samsung kabelreceiver en Streamium mediaclient digitaal aangesloten met S/PDIF en het genieten van Dolby & DTS in alle adembenemende varianten is begonnen.

Het geluid is om te zoenen. Een golf van geluid die je helemaal inpakt.

Ik geef toe dat ik nog niet veel gewend was, maar dat lijkt me ook te gelden voor de topicstarter.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02 19:20
Elke surroundset met genoeg digitale geluidsingangen volstaat. Sluit de beelduitgangen van de PS3 en PC direct op de TV aan (b.v. HDMI voor de PS3 en Dsub voor de TV) en sluit de digitale geluidsuitgangen van de PS3 en PC (s/pdif en/of coax) op de receiver aan en klaar is kees.

Voor dik 500 Euro moet je wel een all-in surroundsetje kunnen vinden met minimaal twee digitale ingangen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1