Toon posts:

menutje dat meebeweegt met scrollen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben een site aan het bouwen voor een softwarehandleiding. Aangezien ik veel met grote screenshots werk, zijn de pagina's meestal heel lang, dus ik zou graag hebben dat mijn menu mee naar beneden gaat als je scrollt. Ik heb wat zitten zoeken op html tutorials, maar ik heb niet echt een idee hoe dit precies noemt en hoe je hiervoor moet zoeken. Heeft iemand enig idee?

Of oogt dit niet? Ik heb wel wat herinneringen van menu's die altijd achterlopen bij het scrollen, en ik weet niet of dat wel is wat ik wil...

Anders werk ik misschien best met referenties (of hoe het ook noemt), waarin elk stuk van een pagina een naam heeft waar je er vanboven naartoe kan gaan, en je bij elk stuk ook terug naar helemaal boven kan.

Alvast bedankt! _/-\o_

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk eens naar het CSS-ding position: fixed. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan hier en daar op sites wel stukjes script vinden die dat voor je doen.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:53
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:06:
Of oogt dit niet? Ik heb wel wat herinneringen van menu's die altijd achterlopen bij het scrollen, en ik weet niet of dat wel is wat ik wil...
Je had van die Javascriptjes met vertraging en dat was/is verschrikkelijk irritant idd. Met CSS (zie hierboven) gaat dat volgens mij veel beter.
Van die "Top"-links is ook een mogelijkheid. Uiteraard kun je in bijna elke browser ook gewoon met de "Home"-toets naar boven, maar afhankelijk van je doelgroep is het misschien wel belangrijk om andere manieren aan te bieden.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Meebewegende menu's is als gebruiker niet iets waar je op zit te wachten volgens mij. Daarbij, als je eenmaal zover bent dat je 'buiten je pagina' gaat lezen heb je je menu voorlopig ook niet meer nodig, toch?

Ik denk dat je, wat je zelf ook zegt, beter met anchors kan werken. Gewoon een pijltje omhoog na elke zoveel regels tekst/screenshots en klaar ben je. Andersom kun je dan bovenaan de pagina ook linken naar anchors halverwege je tekst, om snel naar een bepaald punt te scrollen.

Mother, will they like this song?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 18:50
Alleen ondersteund Internet Explorer dat ding toch niet?

Daarnaast ben ik het er mee eens dat dit soort menu'tjes vreselijk irritant zijn..

[ Voor 13% gewijzigd door robbert op 27-12-2006 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de snelle en duidelijke replies :)

Gewoon position: fixed in mijn css menu werkt heel goed, dat is wat ik zocht.

Ik weet niet zeker of ik dit zal gebruiken, anchors lijken mij inderdaad beter (dit is wat ik bedoelde als alternatief, ik bedacht het toen ik de topic maakte).

Mijn site moet alleen werken in mozilla firefox, het is een taak voor het unief. Internet explorer doet alleen maar lastig bij CSS :P

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Anchors? Er zit niet voor niets een HOME knop op je tobo :P

Verwijderd

Topicstarter
Mei schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:47:
Anchors? Er zit niet voor niets een HOME knop op je tobo :P
Dat weet ik wel, maar zoals Raynman al opmerkte, ik moet rekening houden met mijn doelgroep :)

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Voor als je IE wel zou willen ondersteunen: Position: fixed in IE van Anne :P .

DM!

Verwijderd

Topicstarter
nog een klein vraagje dus ik post het hier maar: kan je op een of andere manier er voor zorgen dat als je een foto opent het altijd in een bepaalde folder zoekt? voorbeeld een folder met alle foto's

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Alleen als je die folder opgeeft he ;)

Maar je vraag is wazig, je moet altijd het specifieke bestand opgeven.

edit:

[quote]JHS schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:58:
Voor als je IE wel zou willen ondersteunen: Position: fixed in IE van Anne :P .
[/quote]
_/-\o_ Ik wist dat die kerel veel kon, maar dit is echt gaaf :D Gaat gelijk de bookmarks in.

[ Voor 62% gewijzigd door Mei op 28-12-2006 07:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mei schreef op donderdag 28 december 2006 @ 07:23:
Alleen als je die folder opgeeft he ;)

Maar je vraag is wazig, je moet altijd het specifieke bestand opgeven.
Aha ok, ik vroeg me alleen af of het mogelijk was. Ik had de site online gezet, maar hij las de foto's niet. Nu is het blijkbaar omdat JPG in hoofdletters moest :P

Ik dacht aan LaTeX (heeft niets met webdesign te maken ik weet het), waar je kan opgeven dat als je een foto opent, het altijd in een bepaalde folder zoekt. (vb Fotos/)

Nuja toch bedankt ;)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:04:
nog een klein vraagje dus ik post het hier maar: kan je op een of andere manier er voor zorgen dat als je een foto opent het altijd in een bepaalde folder zoekt? voorbeeld een folder met alle foto's
Eigenlijk niets met dit topic te maken! Google even naar HTML+BASE : let wel, dan zal alles ten opzicht van die base beginnen zoeken.
Pagina: 1