GA-8ISXT-FS moederbord overleden?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:13
Op dit moment heb ik een probleempje met mijn computer. Mijn PC start nog wel op maar daar is ook werkelijk alles mee gezegd.

Het gaat om de volgende computer:
Fijitsu-Siemens Scaleo PC (uit 2002 geloof ik)
Pentium 4, 3.0 GHz (Northwood) met HT
2x 512 MB (PC400) CAS 2.5 DDR
Gigabyte GA-8ISXT-FS moederbord
Zalman ZM400A-APF, 400W voeding
Asus V9999GE (nVidia 6800 gebasseerde videokaart)
Audigy 2 PCI kaartje
Wat drives: Diskettedrive, geheugenkaartjeslezer en NEC DVD brander.

Mijn PC stond vaak dagen achter elkaar aan. Omdat het niet echt een stille kast is, heb ik daarom 's nachts veel fans op slechts 60 procent laten draaien. De hoogste temp die dan gemeten werd was 65 graden dus daar moet het niet echt aan liggen. Nu had ik een week geleden mijn PC eens uitgezet en ik wilde hem de volgende dag aanzetten. Maar hij bleef in een loop hangen. Hij startte op, wat lampjes gingen aan en vervolgens ging hij uit om vervolgens zichzelf opnieuw op te starten. Na een search op GoT kwam ik er achter dat mijn kamer mogelijk te koud is (ik slaap op zolder en soms is het inderdaad slechts 10 tot 15 graden Celsius. Nadat ik er een fohn bij hebt gepakt, en de PC had opgewarmd deed hij het weer prima. Vervolgens heb ik het druk gehad en PC een tijdje niet aangeraakt en ik wilde hem weer opstarten maar hij deed het weer niet.

Alleen deze keer hielp het opwarmen met de fohn ook niet meer. Dus ik dacht dat mijn voeding het mogelijk heeft begeven. Ik heb de voeding (300 watt) uit mijn HTPC getrokken en vervolgens aangesloten op de PC die hierboven staat. Ook heb ik veel apparaten niet aangesloten (alleen het essentiele namelijk de CPU, geheugen en de videokaart). Toen ik de PC weer opstartte met mijn andere voeding, startte hij weer op maar op gang komt hij niet dus aan de voeding kan het niet liggen en aan het randapparatuur ook niet.

Ik denk zelf dat het probleem bij het moederbord ligt maar heb zelf geen vervangend moederbord bij de hand. Waarom denk ik dit: De PC start wel op, de ventilatoren draaien allemaal netjes maar hij begint niet eens aan de post. Zelfs het beepje van "de PC is goed opgestart" vanuit het BIOS hoor ik niet (en komt helemaal geen geluid van BIOS) en voor de rest krijg ik ook geen beeld. Ik heb één keer wel gehad dat ik een drie of viertal (precieze aantal weet ik niet) beepjes hoorde, maar dat is maar één keer voorgekomen. Toen startte de PC automatisch opnieuw op en ik kreeg dezelfde symptonen als hierboven. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe kan ik dit oplossen? Enige opties waar ik nog aan kan denken:
- BIOS batterij misschien leeg? (lijkt me vrij sterk want vaak krijg je dan dingen als systeemtijd is gereset oid en krijg je nog wel beeld)
- Videokaart werkt niet, maar dan zal je altijd nog wel geluidjes moeten horen vanuit het BIOS.
- CPU/Geheugen/Moederbord kapot. Maar als het aan de eerste twee zou liggen, zou je wel een aantal beepjes horen tijdens het opstarten maar dat gebeurt dus niet.

Opzich heeft hij zijn beste tijd wel gehad, een P4 3.0 GHz met een 6800 ultra is niet slecht maar voor videospelletjes moet je vaak al genoegen nemen met medium. Maar het zou zonden zijn als ik de PC naar de schoothoop breng terwijl het met een simpel iets te oplossen is.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

meet de vochtigheid eens in je kamer want als je een warme pc in koude kamer hebt staan met hoge vochtigheidsgraad => condensatie :S :S

Ik zou het eens uizoeken of het daaraan niet kan liggen of er vocht in je case gekomen is.
en dan vrees ik dat je mobo of cpu dead zou kunnen zijn :| :|

En natuurlijk kan je je CMOS batterijtje eens uitmeten moet rond de 3V liggen dacht ik, en anders natuurlijk eens vervangen. heb je je CMOS al eens gereset ???

Heb je de hangen en opstarten troubleshooter al eens doorgenomen. :+

edit: als hij loopt kijk eens of je resetknop niet vast zit, heb je iets nieuws aangesloten toen je hem aanzette, kortsluiting is ook zo een van die oorzaken :S

[ Voor 11% gewijzigd door pm1 op 27-12-2006 21:50 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
De defecte VGA kaart kan je testen door de VGA kaart te pakken uit je HTPC. Werkt dat, dan is het dus je VGA kaart.

Je ram kun je idd horen (steeds een monotome lange piep) als er 1 defect is. Je kan voor de zekerheid kijken of het aan 1 afzonderlijke module ligt, door er steeds 1 uit te halen. Ram is ook te testen met memtest86 (www.memtest86.com)
Daarnaast kun je even je keyboard ledjes bekijken. Als deze oplichten dan is je mobo iig nog een beetje levend.

Ik denk dat je (om goed te troubleshooten) toch hier en daar wat onderdelen zult moeten lenen.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:13
pm1 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 21:48:
meet de vochtigheid eens in je kamer want als je een warme pc in koude kamer hebt staan met hoge vochtigheidsgraad => condensatie :S :S

Ik zou het eens uizoeken of het daaraan niet kan liggen of er vocht in je case gekomen is.
en dan vrees ik dat je mobo of cpu dead zou kunnen zijn :| :|

En natuurlijk kan je je CMOS batterijtje eens uitmeten moet rond de 3V liggen dacht ik, en anders natuurlijk eens vervangen. heb je je CMOS al eens gereset ???

Heb je de hangen en opstarten troubleshooter al eens doorgenomen. :+

edit: als hij loopt kijk eens of je resetknop niet vast zit, heb je iets nieuws aangesloten toen je hem aanzette, kortsluiting is ook zo een van die oorzaken :S
Vocht zit er niet in mijn kast dus daar ligt het niet aan. Zal zo de CMOS nog eens proberen te resetten maar vrees dat daar het probleem niet ligt. De hangen en opstarten troubleshooter had ik al doorgelezen maar kon ik ook vrij weinig mee. Aan de resetknop kan het niet liggen, die heb ik niet :+
Dreamstar schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:08:
De defecte VGA kaart kan je testen door de VGA kaart te pakken uit je HTPC. Werkt dat, dan is het dus je VGA kaart.

Je ram kun je idd horen (steeds een monotome lange piep) als er 1 defect is. Je kan voor de zekerheid kijken of het aan 1 afzonderlijke module ligt, door er steeds 1 uit te halen. Ram is ook te testen met memtest86 (www.memtest86.com)
Daarnaast kun je even je keyboard ledjes bekijken. Als deze oplichten dan is je mobo iig nog een beetje levend.

Ik denk dat je (om goed te troubleshooten) toch hier en daar wat onderdelen zult moeten lenen.
Mijn HTPC heeft een Geforce 6150, een onboard chip dus die kan ik er niet even uithalen ;) . Ik zal er zo nog even een oude Voodoo kaart in gooien, kijken of hij het dan nog wel doet en anders vrees ik voor mijn mobo/cpu.

Bedankt voor de tips beide. Ik ga vanmiddag denk ik maar een goedkoop nieuw moederbord halen en kijken of dat het probleem was en maar verder testen.