Toon posts:

[XP] SATA drivers laden mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI K8MM-V moederbord en heb er een SATA 160gb western digital op aangesloten.

Alles zit mooi geinstaleerd in de case en ik ben klaar om windows xp media center edition te instaleren. Na het booten van de Windows XP CD zegt hij me dat hij geen harde schijven vindt, oke alles normaal, er is bij het moederbord een diskette meegeleverd met de juiste drivers erop.

Bij het booten van de Windows XP CD druk ik op F6, daarna moet ik dus de driver laden, hij selecteert meteen de juiste, VIA RAID DRIVER (WINDOWS XP), ok alles bon, hij herkent de harde schijf! Ik maak mijn partities aan, ik selecteer de juiste partitie om op te instaleren, hij formateert ze, en juist als hij wilt beginnen met files te kopieren geeft hij mooi weer:

"Setup cannot copy the file: viamraid.sys".

En dat geeft hij dus bij alle files vanop die diskette. Ik heb welgeteld 3 ! andere diskette stations geprobeerd + ik heb er zelf een kopietje van gemaakt op een andere floppy, en telkens zegt windows dat hij de file niet kan kopieren.

Ik heb dan voor al die bestanden maar op ESC geduwd om te skippen, na al het kopieren reboot de PC, ik krijg Windows XP logo te zien... en blue screen.. Volgens mij doordat hij die drivers niet kan kopieren, maar waarom niet??

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Win XP met of zonder Service pack ?? Windows XP op 160gb zonder SP2 geeft problemen met die fysieke grootte (ook als je een kleinere partitie aanmaakt).
Als dat het geval is je xp cd slipstreamen naar minimaal SP2 (zie [HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen voor uitleg)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:18:
"Setup cannot copy the file: viamraid.sys".

En dat geeft hij dus bij alle files vanop die diskette. Ik heb welgeteld 3 ! andere diskette stations geprobeerd + ik heb er zelf een kopietje van gemaakt op een andere floppy, en telkens zegt windows dat hij de file niet kan kopieren.
Maak maar minimaal 10 diskettes aan, is een 'normaal' verschijnsel gezien de tientallen topics over dit probleem.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:25:
[...]

Maak maar minimaal 10 diskettes aan, is een 'normaal' verschijnsel gezien de tientallen topics over dit probleem.
Het zijn nieuwe floppies van een maand oud :( Dan zal ik maar blijven floppies kopieren en proberen, ben nu Memtest86+ aan het laten draaien, als laatste optie kan ik nog mijn Windows XP PRO SP2 CD bovenhalen maar dat doe ik liever niet aangezien er windows xp media center op moet. Volgens mij staat er op mijn windows xp media center editie nog geen SP2 standaard op de CD..

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 15:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik heb dit ook gehad, de reden waarom het niet werkte was het feit dat ik gebruik maakte van een OEM versie van Windows, die kan geen RAID aan. De andere versie die ik probeerde ging meteen door met kopieren opdezelfde hardware en dezelfde diskette.

Deze versie van Windows kan geen RAID-drivers aan. Ik herken zelfs de foutmelding ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Tukk op 27-12-2006 14:35 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Tukk schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:29:
Ik heb dit ook gehad, de reden waarom het niet werkte was het feit dat ik gebruik maakte van een OEM versie van Windows, die kan geen RAID aan.

Deze versie van Windows kan geen RAID-drivers aan. Ik herken zelfs de foutmelding ;)
Dan ben je als OEM toch zwaar genaaid als je je PC's uitrust met S-ATA drives 8)7
Ik zie werkelijk geen reden waarom het niet zou werken met een OEM-versie. Naar mijn weten zijn de enige verschillen het doosje, de key, de prijs en de verkoopvoorwaarden.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-03 15:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Voor de source van mijn redenering, een post van mij enkele dagen gelden:

Tukk in "[XP] BSOD bij startup (viamraid) (raid0)"

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Tukk schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:38:
Voor de source van mijn redenering, een post van mij enkele dagen gelden:

Tukk in "[XP] BSOD bij startup (viamraid) (raid0)"
Ah, dan moet je de drivers dus gewoon slipstreamen zoals de OEMs dat doen :) Dus het werkt wel, alleen niet vanaf diskette. Subtiel verschil imo :P

Verwijderd

Topicstarter
Das ambetant :(

Als ik nu Windows XP PRO SP2 instaleer, kan ik dan makkelijk "upgraden" naar media center edition zonder weer vanaf 0 te beginnen en die error weer telkens te krijgen?

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:40:
Das ambetant :(

Als ik nu Windows XP PRO SP2 instaleer, kan ik dan makkelijk "upgraden" naar media center edition zonder weer vanaf 0 te beginnen en die error weer telkens te krijgen?
Je zou kunnen proberen met bijvoorbeeld nLite de drivers in je XPMCE-CD te slipstreamen en dat op een nieuwe CD te branden. Waarschijnlijk werkt het dan wel. Kan je gelijk een aantal andere drivers erbij stoppen en wat nutteloze componenten eruit strippen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met Nlite de SATA RAID drivers voor XP erin geslipstreamed, image laten maken en daarna weer met Nero gebrandt.

Nu als ik met die Cd boot .. geeft hij mooi weer na het laden van alles "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer."

edit: Nlite geeft ook weer dat de Media Center versie die ik heb SP2 al standaard heeft..

edit2: AARRGHHH ik doe de setup met een gewone windows xp pro SP2 (geen OEM dus) en daarmee lukt dat laden van die drivers wel perfect :(

Heb die drivers nog eens geslipstreamed in die media center cd maar lukt maar niet, hier liggen al veel cd'tjes hoor :(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 16:18 ]

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
Bepaalde versies van windows (Unattended installs met sp2 enzo) lezen die sata files alleen vanuit een bepaalde directory.

Stel je hebt dus een sata driver diskette die je met F6 inload werkt alles op het begin goed, maar dan later tijdens het kopieren van de bestanden kan windows ineens deze sata-files niet meer vinden op de diskette.

dit komt omdat windows op dat moment kijk in de volgende directory "A:\$OEM$\Textmode" om deze files te kopieren ( ik weet niet 100% meer of het nou deze directory was, anders zou je even moeten zoeken op google . ). En deze directory bestaat niet op jou standaard ViaRaid-driver diskette.

Maak dus even een kopie van de sata-files op je diskette en zet die in de volgende directory en het zou gewoon moeten werken. Heel mischien moet je ook nog het .ini bestandje even aanpassen, maar zoiets als dit moet een oplossing zijn voor je probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door m9nossie op 27-12-2006 16:49 ]

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die versie al meerdere keren geinstaleerd met SATA drivers vanop een diskette dus zou dat normaal nu hetzelfde moeten zijn?

Als ik tijdens die OEM install van media center die files vanop diskette skiptte, kreeg ik tijdens het laden van de grafische setup altijd een BSOD met als bestand "ATAPI.sys".

Nu met die XP pro SP2 met welke ik de drivers dus wel kan laden, krijg ik een BSOD '"ACPI.sys". Na wat gezoek op google heb ik ACPI uitgezet in het bios, terug de install en jawel! Ik krijg de grafische interface voor de installatie! Maar spijtig genoeg wel maar voor een paar seconden.. Daar is de BSOD weer met die atapi.sys

Ene keer krijg ik Page fault in non-paged area, andere keer krijg ik driver irql net less or equal, ...

Memtest 3 passes laten doen maar niets aan de hand, HD komt uit een perfect werkend systeem dus dat zou het normaal niet moeten zijn, volgens mij blijft er iets schelen met de drivers :(

EDIT 1 : Ik heb de DVD speler verwisselt en een installatie van Win2k3 loopt perfect! Paar keer geboot in win2k3, allemaal geen probleem! Dan maar een windows XP sp2 CD erin, booten, bestanden kopieren, rebooten, grafische installatie start ... BSOD ATAPI.sys

Dan de floppy eens uitgetrokken (atapi kan vanalles zijn) en nu laad de grafische setup wel en is hij bezig aan het instaleren atm.. ben benieuwd..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 19:00 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je überhaupt al een RAID-ARRAY aangemaakt? Dis is bij een aantal moederborden noodzakelijk. Ja, een array van één disk kan. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 19:30:
Heb je überhaupt al een RAID-ARRAY aangemaakt? Dis is bij een aantal moederborden noodzakelijk. Ja, een array van één disk kan. :)
Ik ben in het RAID menu geweest maar daar staat meteen in het rood dat ik niet genoeg disks heb om een raid array aan te maken :) Gaat dus niet.

Ik heb perfecte Windows XP Media Center SP2 kunnen instaleren, na de installatie reboot hij, en ik krijg meteen weer bsod's en zwarte schermen. Heb dan mijn DVD-rom uitgetrokken en ik geraak perfect in windows, daar dan tijdje paar dingen gedaan, paar keer gereboot, allemaal perfect, ik wil de VIA 4in1 drivers instaleren vanop usb stick, en dan ineens bluescreen trug in één of ander bestand (weet niet meer) na reboot BSOD met als bestand win32.sys ofzo en nu krijg ik alsmaar zwart scherm, ook als ik in safe mode wil opstarten.

EDIT 1 : Heb weer verschillende passes memtest gedaan, geen errors, heb diagnostics tool van de site van western digital gehaald, alle testen gedaan, geen errors.. Ik begin een beetje aan het moederbord te denken.. Morgen een andere voeding proberen.

:( :( :(

EDIT 2 : Heb de windows installatie ge-repeared, ik kreeg weer verschillende bsod's bij starten windows maar na het uittrekken van DVD-rom en floppy niet meer, paar keer op en af gedaan het systeem maar bleef gewoon werken. Ik heb dan mijn tv-kaart geinstaleerd, drivers geinstaleerd, pinnacle programma's geinstaleerd, paar keer reboot .. allemaal prima. Dan gaat die setup ineens acrobat reader instaleren, oke zeg ik, maar tijdens de setup... BSOD page fault in non paged area.

Na reboot krijg ik dit in event viewer:

Date: 27/12/2006 Source: System Error
Time: 23:43:27 Category: (102)
Type: Error Event ID: 1003
User: N/A
Computer: xxxxx

Description:

Error code 00000050, parameter1 ece9d0f4, parameter2 00000001,
parameter3 e17aff07, parameter4 00000002

For more information, see Help and Support Center at ....

Ohja... nu freezed hij gewoon..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 23:52 ]

Pagina: 1