Malafide shops

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb na een heleboel slechte ervaringen met Computerfarm, die ik hier niet weer zal opnoemen, een moederbord naar deze firma terug gestuurd op 30-10-2006 en tot op heden 27-12-2006 geen cent terug ontvangen.
Hiermee is Computerfarm wettelijk in gebreke en wat mij betreft dus gewoon een ordinaire oplichter.
Nooit antwoord op email ,aangetekende brieven en telefonisch onbereikbaar.
Ik heb al eerder gevraagd waarom Tweakersnet dit soort shops niet banned en kreeg daarop het antwoord dat als dit soort shops gebanned zouden worden,mensen niet meer gewaarschuwd kunnen worden.
Dit is een kromme redenatie mijns inziens
Als je spullen wil gaan bestellen met als leidraad de Pricewatch, staat Computerfarm steevast bovenaan als goedkoopste en "stoort" dus ahw je zoektocht naar goedkope producten aangezien deze firma niet als serieus kan worden genomen binnen een prijsvergelijk.
Ik snap niet helemaal dat als iemand een link naar illegale software plaatst deze direct wordt verwijdert, maar als je een oplichter bent vrijelijk kan adverteren op de Pricewatch.
Tweakersnet geeft daarmee gelegenheid naar mijn mening.
En het ligt ook een beetje in de sfeer van als wij het niet toestaan gaan ze wel ergens anders adverteren.
Is dus net zoiets als "Als wij geen illegaal vuurwerk leveren doet een ander het wel,dus waarom niet?"
Het is vervelend dat er shops tussenstaan die malafide zijn dat maakt het prijsvergelijken ineens tot een riskante zaak.
Ik zou zeggen alle shops met een minimum waardering tot nader order bannen, zodat je een eerlijke en vooral reeel bruikbare Pricewatch krijgt, want nu is het een online gokhal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet helemaal mee eens. Want als we "nu" 100 shops eruit gooien, krijgen we de komende maanden alleen maar dit soort topics van nieuwe leden die dus niet hebben kunnen lezen waarom een shop eruit is gegooid en op een andere manier daar terecht zijn gekomen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er bestaat ook nog zoiets als een Shopsurvey om te kijken hoe betrouwbaar een winkel is ;)

En Computerfarm staat daar niet zo goed beoordeeld ;)

[ Voor 31% gewijzigd door TheZeroorez op 27-12-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:04:
Niet helemaal mee eens. Want als we "nu" 100 shops eruit gooien, krijgen we de komende maanden alleen maar dit soort topics van nieuwe leden die dus niet hebben kunnen lezen waarom een shop eruit is gegooid en op een andere manier daar terecht zijn gekomen.
Dat klinkt wel logisch, maar ik ben bang dat wat je zegt domweg in de praktijk niet gaat gebeuren.
Dit is meer iets niet doen omdat het fout kan gaan en blijven we maar beter de rest van ons leven in bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 18:14

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Juist niet. Doordat het shopsurvey blijft staan, worden mensen inderdaad gewaarschuwd. Stel je komt die shop tegen na een zoektochtje op google. Je kijkt in de shopsurvey en de shop staat er niet tussen. Volgens mij zal je dan eerder zoiets hebben van 'Mwah, ik kan niks negatiefs over de shop vinden, laat ik er maar wat kopen. Het is toch wel onzettend goedkoop' en vervolgens wordt je genaaid.

Als de shop wel in de shopsurvey staat en de waardering bestaat uit 2/5, 1.5/5 en 1/5, dan weet je wel dat je die shop niet moet vertrouwen en dan koop je er waarschijnlijk ook niets.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Paddixx schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:10:
Juist niet. Doordat het shopsurvey blijft staan, worden mensen inderdaad gewaarschuwd. Stel je komt die shop tegen na een zoektochtje op google. Je kijkt in de shopsurvey en de shop staat er niet tussen. Volgens mij zal je dan eerder zoiets hebben van 'Mwah, ik kan niks negatiefs over de shop vinden, laat ik er maar wat kopen. Het is toch wel onzettend goedkoop' en vervolgens wordt je genaaid.

Als de shop wel in de shopsurvey staat en de waardering bestaat uit 2/5, 1.5/5 en 1/5, dan weet je wel dat je die shop niet moet vertrouwen en dan koop je er waarschijnlijk ook niets.
Ik denk dat in de praktijk er meer mensen worden opgelicht door deze shop omdat hij in de Pricewatch staat dan wanneer ze hem tegenkomen op Google. (zomaar een eerste gedachte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:12:
[...]

Ik denk dat in de praktijk er meer mensen worden opgelicht door deze shop omdat hij in de Pricewatch staat dan wanneer ze hem tegenkomen op Google. (zomaar een eerste gedachte)
Google geeft geen cijfer aan een shop. Sterker nog; een slimme afzetter adverteert via GoogleAds terwijl 'ie bij Tweakers nog maar 2 huilende klanten per maand heeft vanwege een algemene zeer slechte beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Het is niet zo alsof je "adverteert" in de PW, mijn ogen :) . Het is een overzicht van prijzen, wat alleen compleet is als je ook dat soort winkels meeneemt. De beslissing wáár je vervolgens een aankoop gaat doen moet je echter niet alleen baseren op de prijs, maar juist ook op de kwaliteit van een winkel. En hiervan kan je weer een beeld krijgen in de ShS. En van dat beeld krijg je zelfs al in de PW zelf een indruk, met behulp van de indicator links van de winkel/prijs. Als je bijvoorbeeld kijkt naar pricewatch: Acer CP-8531 (8MP, 3x zoom, 36-108 mm, f/2.8-4.8), zie je dat alhoewel Computerfarm de laagste prijs heeft, ook dat ze veruit de slechtste waardering hebben.

Naast het bovenstaande, moet je er denk ik als T.net zijnde voor oppassen een verkoopadvies uit te brengen. Juist door neutraal te blijven ten opzichte van de shops en gebruikers met betrekking tot zowel prijzen als ervaringen behoud tweakers.net zijn waarde. Als T.net bedrijven zou gaan uitsluiten op basis van wat gebruikers van een shop vinden, neemt T.net een positie in die discussie in, waarmee die neutraliteit verloren zou gaan. Het enige wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat bij een veroordeling voor oplichting er wordt overgegaan tot verwijdering, maar dat zou een dergelijke rompslomp met zich meebrengen dat dat waarschijnlijk niet zo praktisch is.

De vergelijking met warez zie ik eerlijkgezegd totaal niet. Warez wordt niet toegestaan om te voorkomen dat T.net / GoT een uitwisselplaats wordt, terwijl de PW en ShS juist uitwisselplaatsen zijn :P .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
JHS schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:15:
Het is niet zo alsof je "adverteert" in de PW, mijn ogen :) . Het is een overzicht van prijzen, wat alleen compleet is als je ook dat soort winkels meeneemt. De beslissing wáár je vervolgens een aankoop gaat doen moet je echter niet alleen baseren op de prijs, maar juist ook op de kwaliteit van een winkel. En hiervan kan je weer een beeld krijgen in de ShS. En van dat beeld krijg je zelfs al in de PW zelf een indruk, met behulp van de indicator links van de winkel/prijs. Als je bijvoorbeeld kijkt naar pricewatch: Acer CP-8531 (8MP, 3x zoom, 36-108 mm, f/2.8-4.8), zie je dat alhoewel Computerfarm de laagste prijs heeft, ook dat ze veruit de slechtste waardering hebben.

Naast het bovenstaande, moet je er denk ik als T.net zijnde voor oppassen een verkoopadvies uit te brengen. Juist door neutraal te blijven ten opzichte van de shops en gebruikers met betrekking tot zowel prijzen als ervaringen behoud tweakers.net zijn waarde. Als T.net bedrijven zou gaan uitsluiten op basis van wat gebruikers van een shop vinden, neemt T.net een positie in die discussie in, waarmee die neutraliteit verloren zou gaan. Het enige wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat bij een veroordeling voor oplichting er wordt overgegaan tot verwijdering, maar dat zou een dergelijke rompslomp met zich meebrengen dat dat waarschijnlijk niet zo praktisch is.

De vergelijking met warez zie ik eerlijkgezegd totaal niet. Warez wordt niet toegestaan om te voorkomen dat T.net / GoT een uitwisselplaats wordt, terwijl de PW en ShS juist uitwisselplaatsen zijn :P .
Ok, respect voor deze duidelijke uitleg. _/-\o_
Ik ga me maar concentreren op het terugkrijgen van mijn geld ,want ik wil me niet zo makkelijk gewonnen geven, en 205 Euro vind ik best wel veel geld.
Uiteraard pas volgend jaar, ik ga me eerst maar eens wat sterkte indrinken 8)
Gelukkig nieuwjaar voor iedereen (Computerfarm ook?) 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door MatMich op 27-12-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-08 18:17

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

MAX3400 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:13:
[...]

Google geeft geen cijfer aan een shop. Sterker nog; een slimme afzetter adverteert via GoogleAds terwijl 'ie bij Tweakers nog maar 2 huilende klanten per maand heeft vanwege een algemene zeer slechte beoordeling.
De beoordelingen, in de Shop Survey, worden door de gebruikers van Tweakers.net gegeven. Juist via de Shop Survey krijgen potentiële kopers een uniek onderbouwt beeld van de handel en wandel van een shop.

Zoals JHS al zegt, beoordeeld Tweakers.net de shops niet. Tweakers.net wil geen oordeel over een shop geven. Door een shop te verwijderen, zou Tweakers.net wel een oordeel vellen, waardoor de neutrale opstelling van Tweakers.net verloren zou gaan, iets wat Tweakers.net niet wil.

Ook een shop is onschuldig totdat bewezen is dat ze strafbaar handelt, een oordeel dat Tweakers.net niet kan en wil vellen. Het is dan ook niet aan Tweakers.net om te oordelen of een shop wel of niet malafide handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Is het misschien niet gewoon een beter idee om zo'n shops uit de PW te halen en de survey te laten bestaan. Of is het Tweakers systeem hier niet op ingericht?

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Compusmurf: * Longbeard en ik betogen hierboven juist dat T.net zo zijn neutraliteit zou verliezen, en dat dat dus eigenlijk geen optie is :) . Daarnaast doe je dan toch afbreuk aan een juist en volledig overzicht van de aanwezige prijzen én zullen gebruikers denk ik toch veelal op de ShS uitkomen via een PW entry.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Naast hetgeen JHS al zegt, is de Shop Survey en de Pricewatch is een gecombineerd 'pakket'. Zonder de Shop Survey geen Pricewatch en zonder de Pricewatch geen Shop Survey. We halen geen shops uit de Pricewatch of uit de Shop Survey. Daarnaast zien een aantal shops, de Shop Survey het liefst vandaag nog verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
JHS schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:59:
Compusmurf: * Longbeard en ik betogen hierboven juist dat T.net zo zijn neutraliteit zou verliezen, en dat dat dus eigenlijk geen optie is :) . Daarnaast doe je dan toch afbreuk aan een juist en volledig overzicht van de aanwezige prijzen én zullen gebruikers denk ik toch veelal op de ShS uitkomen via een PW entry.
Veelal toch niet ben ik bang. Getuige de vele surveys van 'had ik dit maar eerder gelezen dan......' zou het denk ik goed zijn om toch een wat duidelijker link vanuit de pricewatch naar de shopsurvey te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dominator schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:35:
[...]

Veelal toch niet ben ik bang. Getuige de vele surveys van 'had ik dit maar eerder gelezen dan......' zou het denk ik goed zijn om toch een wat duidelijker link vanuit de pricewatch naar de shopsurvey te leggen.
Die is er toch?

Ik klik als leek op een gewild produkt... En dan ga ik me afvragen: waarom staan er kleurtjes voor de zaken die het produkt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Tja, misschien is het een manier om standaard de shops met een slechte rating bij het doorklikken eventueel ook meteen een window te laten openen met de shopsurvey van die winkel, of bij het doorklikken een extra window van: Lees hier de shopsurvey van deze winkel, deze winkel wordt momenteel als: goed/matig/slecht beoordeeld. Ik moet zeggen dat ik vroeger eigenlijk toch niet echt de survery las, omdat je vaak alleen maar de negatieve verhalen leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

dominator schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:35:
[...] Veelal toch niet ben ik bang. Getuige de vele surveys van 'had ik dit maar eerder gelezen dan......' zou het denk ik goed zijn om toch een wat duidelijker link vanuit de pricewatch naar de shopsurvey te leggen.
Als eerste kan je je afvragen of die mensen ook de PW hebben gebruikt, en ten tweede moet je jezelf denk ik toch wel achter de oren krabben als je niet reageert op een duidelijk negatieve kleur ten opzichte van de andere shops voor een PW entry :) .

Maar als je een idee hebt over hoe dat duidelijker weergegeven kan worden zonder afbreuk te doen aan de (subtiliteit van de) layout is dat welkom natuurlijk :P .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 16:39
Ik wacht ook al vanaf september op terugbetaling van een cpu die ik retour had gestuurd. Ik had deze ruimschoots vantevoren geannuleerd maar was toch opgestuurd.

Ze blijven gewoon zeggen dat ze het geld terugstorten maar er komt niks.

Ik bestel daar nooit meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Compusmurf schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:54:
Is het misschien niet gewoon een beter idee om zo'n shops uit de PW te halen en de survey te laten bestaan. Of is het Tweakers systeem hier niet op ingericht?

[ Voor 15% gewijzigd door MatMich op 27-12-2006 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er is al vaak genoeg gezegd waarom men dit niet gaat doen ;) :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Freezerator schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:43:
Tja, misschien is het een manier om standaard de shops met een slechte rating bij het doorklikken eventueel ook meteen een window te laten openen met de shopsurvey van die winkel, of bij het doorklikken een extra window van: Lees hier de shopsurvey van deze winkel, deze winkel wordt momenteel als: goed/matig/slecht beoordeeld. Ik moet zeggen dat ik vroeger eigenlijk toch niet echt de survery las, omdat je vaak alleen maar de negatieve verhalen leest.
Zoals JHS al aangeeft speelt de layout ook een rol. De huidige balkjes zijn ons inziens dan ook duidelijk genoeg. Helaas, ondanks de duidelijk waarschuwende rode / geel oranje kleur, checkt niet elke user de Shop Survey voordat men tot koop overgaat.

Zoals ik eerder deze maand al heb aangegeven:
Longbeard schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:01:
[...]

Ten aanzien van de Shop Survey. Tweakers.net brengt zelf geen advies tot koop of afzien van koop uit. De groene, oranje en rode blokken in de Pricewatch geven duidelijk de status van de shop weer en vormen een link naar de Shop Survey. Er zullen helaas altijd kopers zijn die eerst bij de goedkoopste aanbieder kopen, voordat ze onderzoek doen naar de reputatie van de shop. Daar kan Tweakers.net weinig aan veranderen. Een verdere verduidelijking is mijns inziens niet noodzakelijk.

[...]

[ Voor 28% gewijzigd door Longbeard op 27-12-2006 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
JHS schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:45:
[...]
Als eerste kan je je afvragen of die mensen ook de PW hebben gebruikt, en ten tweede moet je jezelf denk ik toch wel achter de oren krabben als je niet reageert op een duidelijk negatieve kleur ten opzichte van de andere shops voor een PW entry :) .

Maar als je een idee hebt over hoe dat duidelijker weergegeven kan worden zonder afbreuk te doen aan de (subtiliteit van de) layout is dat welkom natuurlijk :P .
Klopt, dat soort gevallen zullen er echt wel zijn. Maar een kreet als 'ShS' boven de balkjes zal slechts door de die-hard tweakers worden herkend als 'Shop-survey' De toevallige bezoeker zal er weinig herkenbaars in zien ben ik bang, misschien is de volledige naam 'Shop-Survey' of iets als 'Betrouwbaarheidsscore' een beter idee. Natuurlijk wel een stuk langer als 'ShS' maar wellicht dat de webdesign-guru's er wat creatiefs mee uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad kan ik me de eerste gedachte voorstellen dat je na een slechte ervaring een Shop verwijderd zou willen zien, echter zoals hierboven al aangedragen kunnen wij om de objectieve en informerende rol te behouden geen inhoudelijk oordeel vellen.

Wij beoordelen de Shop Surveys zelf niet op de inhoud, omdat de ervaring van iedere gebruiker anders is, en wij geen rechter zijn die kan bepalen 'wie gelijk heeft'. De Shop kan zelf de andere kant van het verhaal weergeven, waarna de lezer zelf op de stoel van de rechter mag gaan zitten.

Natuurlijk zijn er wel een aantal technische eisen om de neutraliteit en volledigheid te waarborgen, maar dat is hier niet ter zake.

Daar waar wij geen inhoudelijk standpunt innemen ten aanzien van de door de gebruiker geplaatste informatie, kunnen wij natuurlijk ook nimmer een standpunt innemen richting de winkel op basis van diezelfde inhoud. Daar waar je claimt geen standpunt in te nemen, moet je dat ook waarmaken.

Deze methode geeft de Shop Survey zijn waarde: op vele consumentensites van bijvoorbeeld de consumentenbond, kassa, radar, opgelicht.nl en internetoplichting.nl wordt veelvuldig naar de Shop Survey gerefereerd als betrouwbare bron van informatie om een keuze op te baseren. Daar waar een conflictsituatie ontstaat, zijn de genoemde instanties juist de keuze om te contacteren, aangezien het juist hun taak is te adviseren ten aanzien van het inhoudelijke standpunt.

Uiteindelijk zal het altijd zo zijn dat er mensen gedupeerd worden, op welke manier wij onze informatie ook aanbieden. De verantwoordelijkheid van vooronderzoek en de keuze voor een Shop ligt bij de mensen zelf, en hoe hard is ook is, is een slechte ervaring vaak een goede leermeester. Velen komen bij de Shop Survey uit in een zoektocht naar informatie over een winkel waarmee een conflict loopt: diegenen zijn in ieder geval voor de toekomst geholpen.

Al met al denk ik dus dat we een belangrijke rol vervullen in de informatievoorziening, en dat de onafhankelijkheid hangt en staat met het afhouden van een inhoudelijk oordeel.
(Sowieso is het hypotetisch al een onoplosbaar probleem: Waar leg je de grens?)

• ---RRR---
[snip]

Dit is dus niet de bedoeling, check je mail.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 13:41 ]

• ---RRR---
---RRR--- schreef op donderdag 28 december 2006 @ 13:34:
[snip]

Dit is dus niet de bedoeling, check je mail.
[snip]
Welk gedeelte van "hier is het buyerszone forum niet voor bedoeld" heb je niet begrepen :?

Aangezien voor de rest de discussie over het al dan niet behouden van malafide shops op de site redelijk over lijkt te zijn, zet ik hier gelijk maar hang en sluitwerk op.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2006 13:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.