[externe hd] deel data 'alfabetisch' verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 16:50

Nimrod

King in the land of Shinar

Topicstarter
ik heb een aantal datarecoverytopics gelezen, alsoook de faq, maar kom nergens mijn specifiek probleem tegen (of weet het niet goed te vertalen in zoektermen)

ik heb een maxtor II 250gig (233 gig) externe hd, op een 20gig na gevuld met foto's, films, documenten en muziek. een jaar terug was mijn muziekfolder (waarin een 400 subfolders volgens artiest of label of ...) maar voor een deel leesbaar; enkel subfolders tot aan de letter d (dee- om precies te zijn) konden gelezen worden. alle andere folders op de schijf waren echter geheel toegankelijk. toen volstond het van usb naar fw-verbinding over te schakelen. later bleek de usb-verbinding overigens ook terug te werken.

sinds vorig week stelde hetzelfde probleem zich echter opnieuw, en blijft het bestaan ongeacht de verbinding. verder hebben (overheen de hd) enkele mappen (+- 5) een onleesbare naam gekregen (met van die vierkantjes) en zijn ze onleesbaar/ onbestaand volgens de verkenner.
ik vrees dat mijn maxtor de geest aan het geven is. dus heb ik ondertussen alles netjes gebackupt, met uitzondering van het onleesbare deel van de muziekmap. omdat ik geen zin heb om nog maar es mijn cd-collectie te rippen: kan ik met een of ander programma ook letters e-z bereiken?

totnogtoe heb ik geen van de standaard-methodes gebruikt (testdisk, r-studio, hd uit case & rechtstreeks aan pc hangen), omdat mijn probleem mss eenvoudiger op te lossen valt?

voor het probleem zich stelde heb ik tws een 8 gig aan data naar de schijf gekopieerd, en ik meen dat het probleem begon bij de volgende boot van de harde schijf. zou het volgens hardeschijflogica kunnen dat het verwijderen van een aantal gig mijn probleem oplost? of net erger maakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Nimrod op 27-12-2006 14:58 ]

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48

FXR1340

WTSHTF

Ditzelfde heb ik gehad met een behuizing van Conceptronic. 2 aansluitingen firewire en Usb. Via firewire verdween er data of werd het onleesbaar en via Usb geen problemen. Data teruggehaald met getdataback en firmwareupgrade behuizing gedaan en daarna geen problemen meer gehad. Misschien hebben ze bij Maxtor hier een oplossing voor via een update oid.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
thx, helaas geen update te bespeuren op de site

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Ik heb dit probleem ook gehad met een Maxtor One Touch externe HDD 250 GB. Hiervan bleek na 2 jaar al een redelijk groot aantal clusters beschadigt te wezen (waarschijnlijk omdat deze te warm werd). Ik heb de data die niet meer leesbaar was weer leesbaar kunnen maken door de foutcontrole uit te voeren. Hierna alles gelijk gebackupt en nieuwe HDD gekocht. Werkt nu weer perfect.

Verwijderd

In zo'n geval proberen zo min mogelijk met de schijf te doen en vooral geen data erheen te schrijven.

Dus ook het verwijderen van gegevens (wat niets meer is als wegschrijven van een nieuwe index) kan ervoor zorgen dat er meer gegevens verloren gaan.

Het beste is om de schijf zo min mogelijk aan te zetten en wanneer hij aan staat hier enkel van te lezen. Je kunt dan allerlei tooltjes gebruiken om je gegevens terug te halen maar er is niet echt een sure fire way om gegevens terug te krijgen.

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
damn en ik heb al wat bijgezet/weggeprutst gewoon omdat ik vergeten was dat ik op de externe bezig was tijdens de (eerste) back-up.

dus een foutencontrole mag gerust? en kan defragmentatie kwaad?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Defragmentatie heeft weinig nut lijkt mij.

• Nozzie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-01 13:00
Nimrod schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:54:
dus een foutencontrole mag gerust?
Foutcontrolle kan volgens mij geen kwaad. Je kan dit naar mijn idee gewoon proberen.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

bassie_ schreef op donderdag 28 december 2006 @ 22:49:
Defragmentatie heeft weinig nut lijkt mij.
Defragmenteren zeker niet doen! Hierbij wordt veel data heen en weer geschreven en als je nog wat wilt kunnen recoveren moet je dat niet doen. Het lijkt erop dat of wat clusters defect zijn of je FAT table / index is beschadigd. Als eerste en enige Getdataback of iets soosrtgelijks laten scannen om te zien wat er aan de hand kan zijn en of er nog iets is te recoveren. Daarna alles eraf halen en een hele nieuwe grondige format doen (geen snelformat). Indien format aangeeft dat er bad sectors/clusters zijn de schijf RMA sturen of vervangen, anders blijft dit terugkomen. Als de schijf in orde is kan je hem wel weer gewoon gebruiken.

Meld je de schijf wel netjes af voordat je hem loskoppeld? Als je dit niet doet kunnen dit soort dingen ook voorkomen.

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
mja zelf met gebrekkige hd-kennis dacht ik wel dat defragmenteren nogal gevaarlijk zou knn zijn, thx voor de raad :)

de hd heb ik altijd netjes gebruikt, altijd 'uitgeworpen' (tenzij de elektriciteit uitviel) en ook alleen maar aan wanneer ik ze nodig had (stond dus niet dag en nacht te draaien). en dan krijg je dit na amper 2 jaar, grrr 8)7

• Nimrod

Nimrod

Topicstarter
na een dag in de weer geweest met getdataback en een spindle dvds alles eindelijk gebackupt, om dan pas schijfcontrole te durven uitvoeren - kwartier later foutjes hersteld, windows zag er nog nooit zo goed uit :) ondertussen ook defragmentatie en uitgebreidere chkdsk, zonder problemen en zonder bad sectors.
storm in glas water, maar goed, ik heb eindelijk es alles gebackupt & weet de volgende keer wat doen :+ nog es bedankt voor de nuffige fips

Pagina: 1