[DVD Hoesjes] Welke laserprinter ?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmio
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zelf print ik redelijk veel dvd hoesjes met m'n inktjet. Dit gaat nu nog op foto papier. Maar zelf zit ik al een tijdje te denken aan een kleurenlaser printer omdat een vriend van me deze ook heeft en dit goedkoper schijnt te zijn. Echter heeft hij 1 of ander duur ding van 2000 euro en zoek ik er 1tje voor thuisgebruik.

Q: Ik zoek dus eigenlijk een printer waarmee ik goedkoop hoesjes kan printen die er een beetje uitzien, foto kwaliteit hoeft eigenlijk niet eens, al is een printer waar glanspapier in kan toch wel erg handig en een stuk mooier voor m'n hoesjes. De printer wordt alleen gebruikt voor dvd hoesjes en snelheid is niet zo heel belangrijk. Belangrijkste is dat ik veel hoesjes kan printen op zwaar papier of glanspapier (fotopapier dus).

Ik heb zelf al wat topics doorgekeken, bijvoorbeeld [PRINTER] Kleurenlaser of Inktjet maar dit zijn vaak oudere topics en d'r zijn een hoop nieuwe printers uit, ook voor thuisgebruik.

Q: Wat ik me dus ook afvraag is of een laserprinter wel een goedkope optie is. Ik heb zelf namelijk een Lexmark Z705, maar voor m'n gevoel kost me dat een vermogen. Zou een printen met losse kleurentankjes niet goedkoper zijn dan een laser (niet qua aanschaf, maar qua verbruik dus??

Te besteden bedrag is tot een euro of 350. Inclusief eerste lading (okee halfgevulde) toners dan wel. Als optie had ik al de Samsung CLP300 (http://www.kieskeurig.nl/...3907CC12571380042D35D.htm), maar ik heb zo'n vermoeden dat ik hier ook weinig printjes uit krijg met volle toners. Een goed gevoel heb ik wel over de nieuwe Konica Minolta (de 2500W, http://www.kieskeurig.nl/...D9DA4C12571EA003575CD.htm), daarvan heb ik een afdrukprint aangevraagd.

Iemand ervaringen met kleuren-laserprinters en dan vooral voor dvd-hoesjes (of foto's dan), wat is tegenwoordig de kwaliteit, de prijs per printje en/of wat is een aanrader?? Is een kwaliteit van 2400x600 dpi voldoende voor DVD hoesjes, of kan ik met minder af? (600x600 lijkt me weer teweinig, 4800x1200 is voor hoesjes onzin lijkt me..)

[ Voor 4% gewijzigd door Timmio op 27-12-2006 10:49 ]

• bydvh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 13:03
Ik heb zelf 2 weken geleden de Dell 3110c gekocht. Die is wel boven je budget (449,- excl. btw) maar wordt wel geleverd met volle toners van elk 4000 printjes. Dit in tegenstelling tot de meeste goedkopere printers die worden geleverd met toners van elk 1000 printjes. Als je één keer nieuwe toner moet kopen ben je al duurder uit met een goedkopere laserprinter.
Volgens mij gaan alle laserprinters die rond je budget zitten niet hoger dan 600dpi maar dat is meer dan voldoende voor dvdhoesjes. De prints die uit die Dell komen hebben zelfs op gewoon papier een glans over zich. Volgens mij heeft glanzend papier voor een laserprinter ook niet zoveel nut omdat de "inkt" op het papier ligt (over de glanslaag heen) in tegenstelling tot inktjetprinters waar de inkt wordt opgenomen door het papier.
Het voordeel van laserprinters vind ik dat elk printje gewoon goed is, nooit geen last van strepen, vlekken , uitgedroogde printkoppen etc. Ik kan het dus aanraden om voor een laserprinter te gaan.

• Timmio
  • Niet online
Dat is inderdaad wel iets boven het bedrag dat ik in gedachten had. Hoeveel prints schat jij hiermee echt te kunnen maken? (dvd hoesjes dus eigenlijk, full prints dus eigenlijk). Met een inktjet kom ik zeker op een euro'tje ongeveer per hoesje, dus als je met zo'n printer meer dan 500 prints kan maken is het op zich even duur, of al bijna goedkoper.

Zit er vooral mee of ik nu gewoon inkt moet blijven kopen voor m'n goede inktjet, of dat ik een laserprinter er dik uithaal wanneer ik deze aanschaf.

Jij zegt al dat deze printer ook een mooie laag geeft bij normaal papier, dit heb ik vaker gehoord. Alleen moeilijk voor te stellen of dit nou ook echt een mooie print/hoes wordt, of dat het toch een beetje kleurloos & vaag blijft?

• bydvh
Tja het is moeilijk inschatten hoeveel dvdhoesjes ermee te maken zijn. Bij de opgeven waardes wordt altijd uitgegaan van 5% dekking op een A4tje. Bij een DVD-hoesje zit je natuurlijk veel hoger. Maar ik kan me niet voorstellen dat het richting de 1euro per printje gaat.
Ik vind de kleuren wel heel mooi en helder, en het klopt inderdaad van dat glanslaagje, zeker bij gewoon wat beter laserprintpapier (double A, data-copy etc). Maar zelfs bij het allergoedkoopste papier is het al duidelijk te zien.

• Timmio
  • Niet online
bydvh, thanks voor je reactie iig, top. Geen foto papier maar gewoon wat zwaarder papier van goede kwaliteit dus.

Ik ga denk ik voor de Minolta 2500W. Als iemand eventueel nog een idee heeft met hoeveel printjes ong zouden kosten, vraag me namelijk wel nog steeds af of ik niet gewoon goedkope inkt voor m'n inkjet moet kopen en daarmee verder moet printen, of dat laser nou echt goedkoper is..

• bydvh
Ik denk toch dat je met een laserprinter goedkoper uit bent, maar zoals met elke printer, geldt ook voor laserprinters: hoe duurder de printer, hoe goedkoper de inkt/toner.
Ik kwam nog dit tabelletje tegen maar daarin ook de kosten per pagina, de Minolta staat er niet in maar je kunt het al richtlijn misschien gebruiken.
http://www.zdnet.nl/images/doss0511/tabellen_doslas.pdf
PS. De Dell 3110N is nu in de aanbieding (helaas voor mij, net te vroeg gekocht).

• Timmio
  • Niet online
Die dell is wel wat verder boven budget, tabelletje is wel nuttig trouwens, blijft lastig om te schatten wat printjes nou echt gaan kosten. Misschien moet ik het maar gewoon is proberen ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Timmio schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:25:
Die dell is wel wat verder boven budget, tabelletje is wel nuttig trouwens, blijft lastig om te schatten wat printjes nou echt gaan kosten. Misschien moet ik het maar gewoon is proberen ;)
kickje

welke is het geworden?

ben zelf namelijk ook aan het rondneuzen naar kleurenlaser voor dvdcovers

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02 15:03
Ik heb op m'n werk de Samsung CLP300 staan.

Nieuwprijs 249 eur, en tegen mijn verwachting in ook heel voordelig in gebruik.

Een tonerset voor 2000 pagina's kost slechts 160 eur, voor 4 toners (!)
Meeste <500eur printers hebben toners tussen de 60 en 120 eur per toner, waarbij ze vaak ook maar 2000 pagina's halen.

Uiteraard een heel simpel printertje, dus geen netwerk, host-based printen, enz, maar goed, je hoeft er niet teveel van verwachten voor dat bedrag ;)

Ik heb zelf een HP 4500 staan. Traag, lomp, maar goedkoop printen (kostte me 2ehands 150 eur, incl extra tonerset)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
wellicht is het een idee om een iets duurdere 2e hands printer te kopen, vaak zijn de toners goedkoper als de printer duurder is. Er zijn zat bedrijven die erg leuk 2e hands printer spul hebben, bijv www.nts.nl en www.nowthatsit.nl
Pagina: 1