Na brandpoging dual layer DVDRW kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Een paar weken terug zag ik dat dual layer DVDs eindelijk eens betaalbaar aan het worden waren en kocht ik een paar ervan:

Platinum Double Layer 8.5GB RVR+R 8x speed

Nu kwam ik er gisteren eindelijk aan toe om iets erop te branden. Helaas lukte dat niet.

Eerste probeerde ik het op m'n woonkamerPC:

LG GSA-4160B (leest alles, brandt alles - support iig dual layer burning)
nForce 6150 mobo met Athlon64 X2
Gentoo Linux met Gnomebaker als brandprogramma.

Bij het proberen te branden kreeg ik de eerste keer een I/O error, bij volgende brandpogingen leek het programma te hangen totdat na een paar minuten de melding kwam dat er geen writeable media in de drive zat (ook niet met andere DVD).

Na enige tijd en frustratie ben ik dan maar naar de PC van mijn vriendin gegaam en heb ik het daar ook geprobeerd. Haar PC:

Hetzelfde model LG GSA-4160B
nForce2 mobo met AthlonXP
WindowsXP met Nero (6.0 iirc)

Hier waren de foutmeldingen anders, maar kwam het op hetzelfde neer. De eerste poging gaf een error, daarna hing Nero bij het wachten op response van de drive.

OK, tot zo ver zou het een compatibility issue kunnen zijn tussen drive en disc. Dus heb ik maar een paar single layer DVD+Rs gepakt - toevallig ook Platinum - die known good waren. We hebben meerdere spindles van die dingen verstookt. Maar nu niet. Nero bleef net zo wachten op response van de drive en Gnomebaker wist te melden dat de DVD geen writeable media betrof. Zojuist heb ik zelfs nog geprobeerd een simpele CDRom te lezen in de drives, maar dat ging ook niet. Windows wilde geen disk vinden, Linux gaf bij mountpoging na 5 min timeout de melding: mount: /dev/cdrom: can't read superblock

Dezelfde CD heb ik voor de zekerheid in m'n laptop gegooid alwaar ik'm wel prima kon lezen. Ook na reset van PCs konden de twee GSA-4160B drives die CD (die nota bene in een van die drives gebrand was en tig keer afgespeeld sindsdien) niet herkennen.

Kortom, het ziet ernaar uit dat beide GSA-4160B drives volstrekt morsdood zijn sinds een poging om die dual layer disc te branden :X

Ik heb natuurlijk gezocht naar mogelijke oorzaken/oplossingen online, maar vind niets. Voorzover ik kan lezen zou een GSA-4160B prima dual layers moeten kunnen branden, zie o.a. deze Anandtech roundup. Ik kom nergens vergelijkbare meldingen van dode of schijndode drives tegen bij dit soort grap (althans, meeste wat je vindt bij googlen op dode drives bij dual layer is foute flashpogingen van single layer naar DL support . Maar dat is hier niet aan de orde, deze drives horen gewoon native DL support te hebben en ik heb ze iig niet geflashed)

Iemand ideeen/suggesties?

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien een idee om ze alsnog te flashen? Dood zijn ze toch al :)

Hier stond een dode link.

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik keeg met platinum Dual layers ook i/o errors en toc errors en weet ik wat nog meer. Van alles geprobeerd nero/imgburn/clonedvd allemaal errors.
Heb brander teruggebracht nieuwe brander geinstalleerd. Nog errors grr. Toen verbatims gekocht en ziedaar.. Een fatsioenlijke schijf
De brander brandt namelijk eerst een heel klein stukje om te zien met welke capaciteit /vermogen hij op die schijf kan branden. EN leest dat vervolgens terug. Als dat goed is dan brandt ie verder. Anders krijg je dergelijke errors. Die platimuns zijn gewoon zeer slchte duallayer schijven

Koop gewoon fatsoenlijke (verbatims) en je hebt nergens last van.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Uh, momenteel kan ik niet eens een simpele CDRom lezen of branden :X

Maar ik ga iig niet zo snel weer Platinum DLs nemen (tenzij dit echt aantoonbaar aan drive ligt). Jammer, want ik had wel erg goede ervaringen met Platinum's gewone DVD+R schijven...

Oslik blyat! Oslik!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik had hetzelfde met een Lite-On DVD speler toen ik er een 10 jaar oude Philips 74 minuten gebrand cd'tje in stopte. Wat gekraak binnen de speler en veel errors op het scherm. De oplossing: speler op een ander IDE kanaal zetten :?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hmm, 't kan dus nog gekker.

Ik gebruikte tot voor kort philips dvd+r 1-16* schijfjes om op te branden met nec3500. Maar omdat de fikker in me laptop (nec7550) niet met philips overwegkan (te langzaam branden + telkens na 40min afspelen melding dvd beschadigd) en wel met sony (ricoh) heb ik maar een stel sony spindels besteld.
Maar ok, toen de sonys aankwamen dacht ik, ik maak de philips schijfjes eerst op, niet dus! Krijg bij philips nu continu power calibration error terwijl philips altijd goed gedaan heeft.

Na searchen hier op tweakers dacht ik, ding is defect. Not!, sony's werken gewoon (heb het nog altijd over de 3500 he)

Spontane incompatibilieteit dus :? :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Mbt dual layer schijfjes is het redelijk bekend dat het volkomen weggesmeten geld is om de goedkopere merken nemen. Verbatim e.d. zijn misschien iets duurder maar lukken meestal wel relatief goed (hoewel ook hierbij het faalpercentage hoger ligt als bij single layer).
Wat betreft je drives die nu mogelijk kapot zijn: ik zou proberen stroom los te koppelen, even wachten om de capaciteitjes te laten leeglopen, inbouwen in ander syteem en daar flashen met de nieuwste firmware update (waar normaal compatibiliteit voor de nieuwste mediacodes in moet voorzien zijn). Vervolgens testen met schijfjes à la verbatim enzo, en vervolgens testen met de platinums. Is het probleem dan nog, dan lijkt me de drive inderdaad om een of andere sinistere reden klaar voor de vuilbak...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Computer een dag of 2 loskoppelen van het stroom, en met stroomkabel los de pc opstarten, en dan laten staan, de dag daarna proberen met een goede dvd of het nog werkt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
jan99999 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:50:
Computer een dag of 2 loskoppelen van het stroom, en met stroomkabel los de pc opstarten, en dan laten staan, de dag daarna proberen met een goede dvd of het nog werkt.
Wegens korte vakantie dat gedaan. Gelukkig zijn beide drives weer in orde.

Nu de vraag hoe het beste die 10 Platinum dual layer dingen ritueel te verbranden... })

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1