Texture corruption met X1600Pro

Pagina: 1
Acties:

• mlowijs
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:53
Ik heb sinds kort een Sapphire Radeon X1600Pro.

Echter, bij veel 3D applicaties krijg ik texture corruption:
http://img403.imageshack.us/my.php?image=texcor3nz0.png
(die rode dots op de grond en op de minimap)

Ik heb niets geks met de kaart gedaan, niets overgeklokt of geunlockt, gewoon uit de doos in de computer.

Specs van mijn pc:
AMD Sempron 3000+
768 MB RAM
Aopen 350W PSU
Catalyst 6.12 drivers

Ik heb al diverse BIOS settings (aperture, FW, sidebanding) geprobeerd, zonder resultaat. De kaart wordt ook niet bijzonder warm onder load (~50C). Als ik zo even op internet zoek, schijnen meer mensen last te hebben van dit probleem, en hen wordt aangeraden om een betere PSU (lees: groter vermogen) te kopen (maar er staat niet bij of dit effect had). Hebben jullie misschien nog ideeen wat er nog meer aan de hand kan zijn?

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Ik neem aan dat je reeds nieuwe drivers hebt geprobeerd, en bij voorkeur een reinstall van je windows na het installeren van je nieuwe kaart? Als je dat gedaan hebt, is het misschien idd aan te raden om eens naar je voeding te kijken.

Verwijderd

Andere drivers geprobeerd, mogelijkheid om te testen in iemand anders machine?

Je Aopen PSU is er 1 die standaard bij de kast kwam?
Heb je de volt lijnen gechecked, mogelijkheid om door te meten met multimeter?

(Ik neem aan dat ie het met default bios settings het zelfde probleem geeft?)

@CRiSiS: windows opnieuw installeren na het plaatsen van een andere videokaart is echt niet nodig
(hooguit een driver cleanertje in het ergste geval..)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 02:31 ]

• mlowijs
@CRiSiS: met nieuwe drivers, bedoel je andere drivers? Want voor zover ik kan zien is Catalyst 6.12 de nieuwste versie.

@rvanleeuw.: die AOpen heb ik eens een keer gekocht, 2 jaar terug ofzo. Default BIOS settings maken inderdaad geen verschil. Voltlijnen zal ik eens gaan checken, en even in een andere PC.

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

@rvanleeuw: Misschien niet altijd nodig, maar soms wil eea bijten met elkaar en krijg je dit soort vreemde, cq onverklaarbare problemen. Daarom doe ik het meestal wel; al is het alleen maar om uit te sluiten dat dit het probleem niet is. (installeer b.v. even een 2de windows op een andere partitie)

[ Voor 4% gewijzigd door J3roen op 27-12-2006 02:41 ]

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

PiLotCoptEr schreef op woensdag 27 december 2006 @ 02:35:
@CRiSiS: met nieuwe drivers, bedoel je andere drivers? Want voor zover ik kan zien is Catalyst 6.12 de nieuwste versie.
Als dat de laatste versie is, en je hebt een clean install gedaan lijkt het met wel goed. Maar je kunt het altijd proberen. Probeer stap voor stap alles uit te sluiten, alleen op die manier krijg je zekerheid.

• mlowijs
Okay, dan ga ik even een verse windows install maken, en kijken of het daar aan ligt.

Edit: Even de tussenstand. Een nieuwe windowsinstallatie heeft niet geholpen, nog steeds corruption. Ik heb zonet even een multimeter aan de lijn met de videokaart gehangen, en op de 5V en 12V lijnen krijg ik allebei 0 op het multimeterschermpje te zien :? Of doe ik het verkeerd?

Asus Probe geeft: 12V = 11,648V, 5V = 4,892V

[ Voor 68% gewijzigd door mlowijs op 27-12-2006 14:45 ]

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

PiLotCoptEr schreef op woensdag 27 december 2006 @ 02:40:
Okay, dan ga ik even een verse windows install maken, en kijken of het daar aan ligt.

Edit: Even de tussenstand. Een nieuwe windowsinstallatie heeft niet geholpen, nog steeds corruption. Ik heb zonet even een multimeter aan de lijn met de videokaart gehangen, en op de 5V en 12V lijnen krijg ik allebei 0 op het multimeterschermpje te zien :? Of doe ik het verkeerd?

Dan moet het toch een serieus hardware probleem zijn. Kun je misschien een voeding lenen van iemand? Of anders even je kaart in een andere pc testen? Zo niet, zou ik hem gewoon terugsturen.

Wat betreft het meten met de multimeter kan ik je niet helpen; geen techneut ;)

Verwijderd

Probeer even zo veel mogelijk hardware los te koppelen die je even niet nodig hebt, cd rom, brander , tweede harde schijf , extra pc kaarten en.
Zo wordt de psu minder belast en kun je kijken of het probleem er nog is .

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
PiLotCoptEr schreef op woensdag 27 december 2006 @ 02:40:

Waarschijnlijk heb je dan de verkeerde punten op je videokaart gepakt of je hebt je multimeter op een verkeerde stand of een te groot bereik gezet. Ik kan je hier verder ook niet mee helpen. Je zegt dat je de mogelijkeid hebt om hem te testen in een ander systeem. Dat is denk ik de beste optie. Als hij daar nog steeds artifacts geeft is je kaart gewoon gaar en kun je hem terugsturen.

• mlowijs
@Arno E: De multimeter staat op stand 20V DC (een lager zou 2000mV zijn, maar dat is te laag neem ik aan), en ik meet aan de connector op mijn videokaart (rood en zwart, geel en zwart).

@stephen2002: Dat ga ik eerst eens proberen :)

@CRiSiS: In een andere bak testen ga ik ook even doen straks :)

• mlowijs
Na het uittrekken van een harddisk, een CDROM drive en wat randapparatuur krijg ik nog steeds artifacts ;( Nu dus maar even in een ander systeem testen.

Edit: ik heb nog even gezocht, en:
FIRST: THE POWER SOURCE is one of the problems , the radeon card needs 20A in line with 12 Volts POWER SOURCE. and an extra fan that shoots wind directly to the graphic card chip.
Mijn PSU heeft maar 18A op de 12V lijn... dus toch tijd om te upgraden?

[ Voor 55% gewijzigd door mlowijs op 29-12-2006 01:50 ]

• mlowijs
Daar was ik weer, mijn moederbord was kapot dus ik kon even niet reageren.

Ik heb ondertussen het probleem opgelost, het is waarschijnlijk een combinatie van warmte en te weinig stroom.
Ik heb het opgelost door met RivaTuner de fan op maximaal te zetten, en een 2de voeding bij te plaatsen voor de videokaart. Nu heb ik nergens meer last van :) Bedankt nog voor jullie adviezen.
Pagina: 1