Monitor storing/kapot a.g.v. videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 11:53

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Een beetje gekke vraag: Kan een (defect of i.d. in een) videokaart er voor zorgen dat een monitor het gewoon doet, spontaan op zwart springt en flikkert en je weer beeld krijgt als je de monitor even aan en uit schakelt (enige momenten daarna springt het scherm weer op zwart en na dezelfde exercitie weer beeld geeft)? Soms flikkert het scherm alleen en blijft aan, maar het springt vnl. op zwart. Door de aan/uit truc lijkt mij dat de monitor storing heeft.

Ik kan de monitor wel terugsturen, maar als de videokaart (Asus N6800XT) de storing veroorzaakt (of iets in de monitor aantast) dan wordt een nieuwe monitor ook misschien gemolt door de videokaart....en da's een dure manier om de storing te localiseren.

Ik kan hier op internet weinig over vinden. Heb ook al een andere videokaart (GF5200) geprobeerd en die gaf ook hetzelfde probleem, alhoewel het lijkt of het probleem bij de N6800 soms erger is (let wel, lijkt want het is moeilijk na te gaan of het meer of minder voorkomen van het probleem nu door de andere videokaart komt of dat de monitor gewoon wispelturig in zijn storingen. Stroomtoevoer is gecheckt en is stabiel (+3.3v en +12v).

Verwijderd

Ja dat kan. Oudere monitoren hebben nog wel eens de verschijnsel als ze goed warm worden, de componenten loskomen, en dit soort gekke uitval verklaart. Ik heb zelf een 17Inch crt gehad, die technisch gezien helemaal 100% in orde was, maar om een losse component (nog steeds niet gecontroleerd) aan & uit valt.

Je kan dit wel zelf oplossen, maar dat betekend dat je zal gaan moeten controleren in de monitor en toch in de buurt van een beeldkanon mischien wel komt, waar nog een flinke smak stroom op kan staan. Wees daarom altijd verzichtig als je met CRT's klooit vanbinnenuit.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Thanks, lism.

Ik had wat preciezer moeten zijn: het gaat om een TFT scherm van een jaartje oud (fabricage in mei 2005). Maar hitte is hitte.

De storing is niet consequent, in de zin dat ik nu al een tijdje (na twee keer uitval en een goede flikkering) geen uitval meer heb (20 minuten ofzo), tot nu toe echter kan dit zo weer veranderen. Net nu ik zit te tikken gebeurt dat inderdaad ;(

Mijn specs:

Monitor Yakuma 17"SL (Proview)
MB: Asus P4S800D
GPU: Asus N6800 XT 128 Mb AGP
Geheugen: 2x 512 Mb DDR Corsair
1 x HDD Maxtor DiamondMAX10 160 Gb (PATA)
1x HDD 250 Gb SATA
1x DVD writer
Leadtek TV kaart (PCI)
1x Intel PRO1000 GT NIC
1x OEM firewirekaart (PCI)
Voeding 350W

Verwijderd

Bij productie worden componenten er machinaal (vaak) op gesoldeerd. Normaal hoort dit goed te gaan maar je hebt ook apparaten dat als ze warm worden, condensatoren, transistoren en dergelijk loslaten. Contactspray is mischien wel tijdelijk een oplossing als dit het probleem ook daadwerkelijk is. Ik weet niet hoe het zit met je garantie maar schroef niet zomaar een TFT open als je dat nog hebt ;)

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Heb voor de monitor al een RMA aangevraagd, de vraag is vooral bedoeld om te voorkomen dat een nieuwe monitor (voor de gerepareerde is wel een goed doel te vinden) vernaggelt wordt door bv. de videokaart.