Van 10W40 naar 5W40, hoe verder ?

Pagina: 1
Acties:
  • 22.617 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
Ik heb een Opel Vectra 2.0 DTI ('00).
Deze heeft altijd al 10W40 motorolie gehad en hij verbruikt ongeveer 0.5 liter/3000 kilomter.

Vandaag deed ik een klein onderhoud en op de factuur staat dat men 5W40 heeft gebruikt om de olie te vervangen. Wat rondzoeken levert veel ongefundeerd gezwets op over dat dan niet teruggegaan kan worden naar 10W40.

Mijn vraag: klopt dit ? Moet ik nu blijven voortgaan met 5W40 ? Zo ja, zo nee, wat is de reden hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

Twhomp

Stayin' Alive

De enige reden die ik zou kunnen bedenken is de lage temperatuursviscositeit (verpompbaarheid). Dat als je 5W hebt gebruikt, dat weer 10W gebruiken een te grote klap wordt? :?

Lijkt me niet echt kloppen.

Voor het verschil in dikte van de smeerfilm maakt het zo ontzettend weinig uit. Denk aan onder de procent verschil.

Misschien dat het ligt aan het verschil in volsynthetisch vs halfsynthetisch. Het is wel een diesel. Zal wel wat meuk oplossen in de 5W, maar wederom geen reden om niet terug te kunnen naar 10W.

Misschien bedoelden ze wel dat je niet bij kon vullen met 10W?

Anders zou IK het niet weten. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat het te maken heeft met volsynthetische, semi-synthetische of minerale olie. Vol- en minerale olie kan je beter niet mengen. Hoe dat zit met semi-synthetische olie weet ik niet. Ik denk dat je na moet gaan wat voor soort olie die 5W40 precies is.
Waarom wil je terug naar 10W40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69854

sowieso wel verstandig om even na te gaan welke olie erin moet. 5w40kan door zijn lage viscositeit bij hoge temperatuur voor een verminderde smering zorgen al is het verschil met 10w40 niet zo groot lijkt me. Evengoed wel een beetje lullig als je motorschade krijgt omdat je garage de verkeerde olie heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 17:24

Twhomp

Stayin' Alive

Anoniem: 69854 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 01:36:
sowieso wel verstandig om even na te gaan welke olie erin moet. 5w40kan door zijn lage viscositeit bij hoge temperatuur voor een verminderde smering zorgen al is het verschil met 10w40 niet zo groot lijkt me. Evengoed wel een beetje lullig als je motorschade krijgt omdat je garage de verkeerde olie heeft gebruikt.
Bij hoge temperatuur is de smering niet minder, bij lage temperaturen wel, maar dan erg weinig (nauwelijks meetbaar).

Wat bij oude blokken wel kan (door meer speling door slijtage door ouderdom) is dat bij lagere waarden er wat meer olie wordt verbruikt.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Anoniem: 69854 schreef op woensdag 27 december 2006 @ 01:36:
Een 5W40 olie is bij hoge temperatuur (100 graden) net zo dik of dun als 10W40 of 15W40. Het getal voor de W zegt iets over de dikte in koude toestand. 5W40 is in koude toestand dunner dan 10W40 of 15W40. Hoe lager het getal voor de W hoe dunner bij lage temperaturen. Hoe lager het getal na de W hoe dikker bij hoge temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 00:29

mr_petit

opperprutser

Ik zou voornamelijk kijken wat er in je boekje voorgeschreven wordt.
De koude start (ca. 1e minuut) is een heel kritisch tijdspunt bij een verbrandingsmotor waarbij zowel slijtage als vervuiling hoog zijn. Ik zou het oordeel van een monteur er niet van laten afhangen (nofi), tenzij de importeur het voorschrijft.
Voor zover ik weet kan je gewoon 10w40 erbij gaan mengen, maar idd zoals al gezegd moet je uitkijken met verschillende soorten olie (mineraal, semi synthetisch en synthetische olieën). Dat je ze niet mag mengen is gedeeltelijk een fabeltje. Het hangt afaik af van het soort synthetische olie (glycolen).
Zelf zou ik het niet doen (better safe than sorry)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Men zegt vaak dat minerale en syntetische olie zou gaan schuimen. Dat is onzin. Het probleem is dat de minerale oliefilm oplost als je syntetische olie toevoegt. Dat is zeer slecht voor de motor omdat de oliefilm dan (tijdelijk) te dun is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 24-04 13:20
Dank voor de antwoorden. Ik maak er me zelf niet te druk over, ik zal gewoon bijvullen met 5W40 en bij het volgende groot onderhoud (bij de Opel garage) dit even vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

is 15w40 niet meest universele olie? Zal er het schema eens bijpakken. zal t straks wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23544

Mijn diesels doen het allemaal met 15W40... 5W40 gooi je in een benzinemotor volgens mij...
10W40 is veel gebruikt bij lichte diesels en benzinemotoren.
Bij koud weer kun je ervoor kiezen een stapje lager te gaan, maar omdat je meestal maar 1 of 2 keer per jaar olie ververst, is 10/15W40 vaak logischer.
Mijn Land Rover krijgt van de zomer lekkere 20W50 te verwerken, en in de winter sappige 15W40. Juist in verband met de kou en het moeilijker starten... wellicht heb je een zo denkende garagist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Kroon oil schrijft 0W40, 5W40 of 5W30 voor die bak voor, lijkt me geen probleem als er dan 5W40 inkomt. Veel moderne auto's krijgen overigens problemen als je met halfsynthetische of minerale rotzooi gaat lopen klooien. De nieuwere Opels en VW's rijden iig allemaal op volsynthetische olie, sommige zelfs met "speciale toevoegingen" en "speciale longlife olie", zoals de fabrikanten dat over het algemeen zelf noemen.
Overigens is Kroon ook niet altijd heilig met de aangeraden olie, voor mijn eigen golfje wordt 5W40 aangegeven, wat voor een gare VW-motor uit 1992 met 385.000km op de teller zeker niet aan te raden is.

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat stom van die garage om er 5w40 volsystheet in te mikken als die auto zijn hele leven op 10w40 halfsyntheet heeft gelopen, 5w40 is dunner, bij koude motor weleswaar maar heeft ook nog reinigende eigenschappen, als je motortje al wat heeft gedraaid zal die dunnere reinigende olie juist vuil losweken en verplaatsen naar zwakke plekken met kans op zweten etc.

Auto warm rijden en met warme motor er weer uit laten lopen en verversen met 10w40. Neem ook het filter mee. Ga niet verschillende olies mengen.

Wat Kroon Oil voorschrijft is absoluut niet goed. Voor mijn oudere Renault 1800 16 klepper werd 5w30 aangeraden, ja doei helemaal gek zeker.

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
XTerm schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:34:
Ik heb een Opel Vectra 2.0 DTI ('00).
Deze heeft altijd al 10W40 motorolie gehad en hij verbruikt ongeveer 0.5 liter/3000 kilomter.

Vandaag deed ik een klein onderhoud en op de factuur staat dat men 5W40 heeft gebruikt om de olie te vervangen. Wat rondzoeken levert veel ongefundeerd gezwets op over dat dan niet teruggegaan kan worden naar 10W40.

Mijn vraag: klopt dit ? Moet ik nu blijven voortgaan met 5W40 ? Zo ja, zo nee, wat is de reden hiervan ?
Een topic over mijn 'area of expertise' :) Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.

Zoals je in de meeste onderhoudsboekjes kan zien is er nooit één enkel type olie verplicht, maar is het altijd een range, bijv van 0W30 tot en met 5W40. Daar vallen dan 0W30, 0W40, 5W30 en 5W40 onder. Dat is vaak afhankelijk van de temperatuur waarbij de motor moet opereren.
Voor meer informatie zijn de Carbibles van Chris Longhurst een aanrader, in dit geval die over olie: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html . Hierin staan alle tips en trucs met betrekking tot olie ne ook alle urban myths.
Scroll door naar: "A quick guide to the different grades of oil" om te zien wat de verschillen zijn tussen je 10W40 en 5W40.

Ik denk niet dat er ooit minerale olie in de auto gezeten heeft, dus ik ga er vanuit dat de olie die je eerst had half- of volsynthetisch was. Mengen van twee oliesoorten is nooit goed, omdat de volsynthetische olie de minerale delen in de andere olie oplost, maar aangezien ze al je olie vervangen hebben voorzie ik weinig problemen. Het kan wel zijn dat de minerale delen die zich in je pakkingen hebben gevestigd om lekken te voorkomen wél gaan lekken (zweten). Dit kan ook niet veel kwaad, maar heeft wel een hoger oliegebruik tot gevolg. De kans daarop is erg klein gezien de oliesoorten dicht bij elkaar liggen.

In principe kun je zonder problemen terug naar 10W40, maar zoals Jimster ook al zei, waarom zou je dat persé doen.

Even navraag bij het bedrijf waar ik werk leert mij dat je de volgende oliën zonder problemen kan gebruiken in een Opel Vectra 2.0 DTI van 1998-2002:

GM-grade Longlife olie 5W30
0W40
5W40
10W40

5W40 wordt aangeraden voor temperaturen tussen -20 en +20
10W40 wordt aangeraden voor temperaturen tussen -10 en +30
xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:35:
Wat stom van die garage om er 5w40 volsystheet in te mikken als die auto zijn hele leven op 10w40 halfsyntheet heeft gelopen, 5w40 is dunner, bij koude motor weleswaar maar heeft ook nog reinigende eigenschappen, als je motortje al wat heeft gedraaid zal die dunnere reinigende olie juist vuil losweken en verplaatsen naar zwakke plekken met kans op zweten etc.
TS heeft volgens mij nergens verteld dat er eerst half synthetisch inzat en nu volsynthetisch. Kan ook beiden volsynthetisch zijn.

• xabre16v
  • Niet online
ja er is 10w40 volsyntheet verkrijgbaar maar meeste 10w40 is bijna allemaal halfsyntheet, daarom ga ik daar voor her gemak maar even vanuit

het is hier vrijwel nooit lager dan -10 graden maar weleens hoger +20 graden, dus gewoon weer 10w40 erin ;) kan je het hele jaar voort, 10w40 is gangbaarder en daardoor vaak goedkoper ook nog

en zweten en lekken zou ik juist niet willen, als iets serieus gaat lekken heb je weer kosten etc. bovendien bij zweten wordt het na een tijdje een vieze boel onder de kap, waarom zou je dat willen

[ Voor 64% gewijzigd door xabre16v op 28-12-2006 12:11 ]

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:05:
ja er is 10w40 volsyntheet verkrijgbaar maar meeste 10w40 is bijna allemaal halfsyntheet, daarom ga ik daar voor her gemak maar even vanuit.
>90% van de 10W40 is inderdaad half-synthetische olie.

Over de lijst van Kroon Oil, die is inderdaad niet altijd even nauwkeurig. De oliemaatschappij waar ik voor werk heeft geen online-lijst met oliën, maar voor online-gebruik is die van bijv Castrol wel heel nauwkeurig. Die geeft niet één soort olie aan, maar alle voorgeschreven soorten. Te vinden via Castrol.nl of direct via http://olyslager-lubrican...il/select.asp?language=11 (Nederlands).
xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:05:
het is hier vrijwel nooit lager dan -10 graden maar weleens hoger +20 graden, dus gewoon weer 10w40 erin ;) kan je het hele jaar voort, 10w40 is gangbaarder en daardoor vaak goedkoper ook nog
100% eens. Maar aangezien er nu toch duurdere 5W40 in zit gewoon blijven rijden tot na de winter en bij de volgende onderhoudsbeurt gewoon door 10W40 laten vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Megaflix op 28-12-2006 12:12 ]

• xabre16v
  • Niet online
Eens. :) het zal niet gelijk gaan zweten etc. maar bij volgende beurt wel weer 10w40 erin.

If it ain't broken; don't fix it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Ff omhoog schoppen

Ik heb net een ford orion uit 1990 gekocht via een oud collega. Alles zag er goed uit, loopt lekker, onder de ton.. Op de brug laten zettene bij de garage. Slechts enkele kleine dingen:
waaronder dus het olie peil. Veel te laag zei hij. Op minimum.
Autotje gekocht. Loopt lekker. Enkele kleine mankementen zelf opgelost. Olie bijgevuld.
Nu zit ik dus ff met het volgende. Ik heb er synthetische 10W40 ingegooid, maar wist dus niet dat het veel uitmaakte wat voor type 10w40 het was. Ik had gewoon een van de duurdere merken genomen. Ik heb bij de auto geen handleiding gehad!!
Ook wist ik niet wat hun er ingedaan hadden. Daar bovenop heb ik er een volle liter olie ingegooid. Vroeger vaak genoeg olie bijgevuld van mijn ouders. altijd dezelfde olie en bij bijna leeg 1.4 liter. Nu gooide ik er een liter in en toen zat de olie opeens boven max. 2 a 3 mm boven de lijn) wat nogal behoorlijk vreemd was voor mij, of het blok is zo klein, of de garage houder keek niet goed. Net 300 km gereden met het blok en bij starten rookt het, na 3 seconden is dit weg. Of hij al van te voren licht rookte weet ik niet. het blijft natuurlijk een gepensioeneerde auto. Alhoewel hij echt goed rijdt.

De wagen is een ford orion 1990 1.6 cab. met kath. 90 pk en rijd voor de rest goed.
nu is mijn vraag eigenlijk is de vol. synth olie goed, is het rijden met boven max niveau goed en was het slecht zo 300km (snelweg 130km/h) te rijden en heeft het blok schade hiervan opgelopen of de kath.en moet ik de olie anders ff bij de garage laten verversen en wat zijn de kosten ong.?

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 22:01

4x2

lộn xộn quá

Lang verhaal kort:
Prima zo, die 2-3mm boven max zal ook niet echt een ramp zijn, klein beetje marge zit dr nog wel in voor stomme mensen :P
Roken zou ik me nog niet druk om maken, gewoon je oliepeil even goed bijhouden.

En er zit natuurlijk wel wat verschil in wat min-max scheelt per bloktype ;)

Weet je zeker dat ie minder dan een ton heeft gelopen trouwens ?
Staat me bij dat die ford tellers niet verder dan 99999 gaan en dan weer op 0 springen.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hoeveel km's heeft die Orion ?

Reken wat betreft dat roken op droge/versleten klepseals.
Lekker laten wezen.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

klopt. Teller heeft maar 5 getallen, maar de pendalen en alles zien er gewoon neit versleten uit, net zoals alles anders. We hebben thuis meerdere auto's over de 2 en 3 ton gekregen met goed onderhoud, maar die zagen er na een tijd neit meer zo goed uit als deze.
Een ton lijkt me behoorlijk reeel meer als 2 ton lijkt me sterk

[ Voor 10% gewijzigd door Nimrod|IA op 29-03-2007 18:42 ]

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik zou die sythetische olie er gelijk uitgooien en er mineraal of half synthetisch ingooien. Vooral omdat je blok al wat ouder is en hij waarschijnlijk altijd op mineraal of half-sythetisch heeft gelopen zou synthetische olie vervelende gevolgen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

dat dacht ik deels ook, maar weet het neit zeker of ze er half, of synthetisch in hebben gegooid. Wat zouden de gevolgen kunnen zijn?? Als er minerale in zat dan zit er nu halfhalf in. haha. Als het half half was nu 75 25% schat ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Nimrod|IA op 29-03-2007 21:42 ]

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Stond dr op de bus olie die je dr in mikte dat je m nooit in een auto mocht gooien omdat ie dan uit elkaar zou knallen ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:35:

Auto warm rijden en met warme motor er weer uit laten lopen en verversen met 10w40. Neem ook het filter mee. Ga niet verschillende olies mengen.

Wat Kroon Oil voorschrijft is absoluut niet goed. Voor mijn oudere Renault 1800 16 klepper werd 5w30 aangeraden, ja doei helemaal gek zeker.
Het is inderdaad waar dat vuil losgeweekt wordt. Maar als je motor gaat lekken zijn je keerringen of zuigerveren gewoon versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Niet online
Tuurlijk is dat zo maar waarom zou je zelf helpen dit proces te versnellen.

Oja, minerale olie wordt al heel lang niet meer gebruikt, vaak alleen nog in oldtimers enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

das ik kan er het beste half synth. olie in doen en alle olie maar beter laten verversen?

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

4x2 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:37:
Stond dr op de bus olie die je dr in mikte dat je m nooit in een auto mocht gooien omdat ie dan uit elkaar zou knallen ?
Betwijfel of dat dr op stond, dus waarom zou je het dr niet bij kunnen gooien ?
Of wat voor claims denk je dat die oliefabrikanten krijgen als je auto stuk loopt doordat je hun olie dr in gooit.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

xabre16v schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 11:50:
Tuurlijk is dat zo maar waarom zou je zelf helpen dit proces te versnellen.

Oja, minerale olie wordt al heel lang niet meer gebruikt, vaak alleen nog in oldtimers enzo ;)
Ik heb in mijn volvo 164 gewoon een halfsyntheet geschonken. Hij rijdt er erg goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03

Meneer aard

Porsche rulez!

Anoniem: 99283 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 18:21:
[...]

Ik heb in mijn volvo 164 gewoon een halfsyntheet geschonken. Hij rijdt er erg goed op.
Oude auto`s gewoon Half-syntheet schenken. Doen ze het beste op. Mineraal olie kan ook, maar als je goede eigenschap van Mineraal en syntheet bij elkaar wil hebben op een goede balans werkt prima.

Niet bij oude autos naar Vol syntheet overstappen dan kun je keerringen etc gaan vervangen (vuil wordt weggevreten). Mineraal olie laat altijd een olie film laagje achter, en Vol syntheet niet. Dat drupt echt naar het carter en wordt gewoon droog. Auto`s die vaak langer stil staan (zondag auto`s, fun auto`s etc) is niet bevordelijk.

Een dunnere olie soort kan wel, alleen denk daarbij wel dat je olie druk minder wordt. 2 bar stationair is prima, 1 bar kan ook wel maar beetje kritisch.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1