XTerm schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:34:
Ik heb een Opel Vectra 2.0 DTI ('00).
Deze heeft altijd al 10W40 motorolie gehad en hij verbruikt ongeveer 0.5 liter/3000 kilomter.
Vandaag deed ik een klein onderhoud en op de factuur staat dat men 5W40 heeft gebruikt om de olie te vervangen. Wat rondzoeken levert veel ongefundeerd gezwets op over dat dan niet teruggegaan kan worden naar 10W40.
Mijn vraag: klopt dit ? Moet ik nu blijven voortgaan met 5W40 ? Zo ja, zo nee, wat is de reden hiervan ?
Een topic over mijn 'area of expertise'

Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Zoals je in de meeste onderhoudsboekjes kan zien is er
nooit één enkel type olie verplicht, maar is het altijd een
range, bijv van 0W30 tot en met 5W40. Daar vallen dan 0W30, 0W40, 5W30 en 5W40 onder. Dat is vaak afhankelijk van de temperatuur waarbij de motor moet opereren.
Voor meer informatie zijn de Carbibles van Chris Longhurst een aanrader, in dit geval die over olie:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html . Hierin staan alle tips en trucs met betrekking tot olie ne ook alle urban myths.
Scroll door naar: "A quick guide to the different grades of oil" om te zien wat de verschillen zijn tussen je 10W40 en 5W40.
Ik denk niet dat er ooit minerale olie in de auto gezeten heeft, dus ik ga er vanuit dat de olie die je eerst had half- of volsynthetisch was. Mengen van twee oliesoorten is nooit goed, omdat de volsynthetische olie de minerale delen in de andere olie oplost, maar aangezien ze al je olie vervangen hebben voorzie ik weinig problemen. Het kan wel zijn dat de minerale delen die zich in je pakkingen hebben gevestigd om lekken te voorkomen wél gaan lekken (zweten). Dit kan ook niet veel kwaad, maar heeft wel een hoger oliegebruik tot gevolg. De kans daarop is erg klein gezien de oliesoorten dicht bij elkaar liggen.
In principe kun je zonder problemen terug naar 10W40, maar zoals Jimster ook al zei, waarom zou je dat persé doen.
Even navraag bij het bedrijf waar ik werk leert mij dat je de volgende oliën zonder problemen kan gebruiken in een Opel Vectra 2.0 DTI van 1998-2002:
GM-grade Longlife olie 5W30
0W40
5W40
10W40
5W40 wordt aangeraden voor temperaturen tussen -20 en +20
10W40 wordt aangeraden voor temperaturen tussen -10 en +30
xabre16v schreef op donderdag 28 december 2006 @ 11:35:
Wat stom van die garage om er 5w40 volsystheet in te mikken als die auto zijn hele leven op 10w40 halfsyntheet heeft gelopen, 5w40 is dunner, bij koude motor weleswaar maar heeft ook nog reinigende eigenschappen, als je motortje al wat heeft gedraaid zal die dunnere reinigende olie juist vuil losweken en verplaatsen naar zwakke plekken met kans op zweten etc.
TS heeft volgens mij nergens verteld dat er eerst half synthetisch inzat en nu volsynthetisch. Kan ook beiden volsynthetisch zijn.