Windows mediaplayer 50 procent cpugebruik

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-07 09:59
Het systeem:

Intel Core2duo E6600(@ 2.7 ghz)
Geforce 8800 gtx(@ 630/2000)
2 GB RAM
Asus P5B
Sound onboard
maxtor s-ata 250 GB

Sinds gisteren gaat het cpugebruik van windows mediaplayer meteen naar 50 procent en dan zie ik bij system ook nog eens 30 procent staan. Ik heb al wmp 9,10 en 11 geprobeerd en allemaal gaan ze naar 50 procent cpu(100 procent op core 0) Het draaide enkele weken goed en nu ineens geeft hij zo'n cpugebruik??

http://specs.tweak.to/16567

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 21:03
Wat speel je af in WMP?

HD video's vreten namelijk nogal wat cpuload.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien een codec die ranzig veel cpu vreet? Hebben andere players het ook? (naast windows media player?) en welk OS?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

Je geeft 0 informatie. Als je 1080p-content aan het afspelen bent zou het wel eens kunnen kloppen ja.
Dus: wat probeer je af te spelen en wat heb je allemaal veranderd vlak voordat dit gebeurde? Gescanned op virussen? etc, etc.

• skelleniels
Srr niet aan gedacht, maar het is gewoon muziek die ik afspeel. Als ik een dvd afspeel heb ik 1-2 procent cpugebruik 8)7 PC is zojuist gescand op virussen/spyware en gedefragmenteerd. Andere players hebben het niet(maar ik wil wmp blijven gebruiken) en het is onder windows xp professional. Ik heb hiervoor neits veranderd(behalve videokaartdrivers naar 97.44 gebracht, maar nu ik ze terug op 9702 doe helpt het nog steeds niet.)

Nu begint het geluid ook nog te schokken???

[ Voor 66% gewijzigd door skelleniels op 26-12-2006 17:07 ]

• Op.Lijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 23:16
'gewoon muziek'?
wma? mp3? CD?

• skelleniels
mp3 en wma. Als ik een liedje afspeel vanaf mijn mp3speler of usbstick, dan heb ik wel 0 tot 1 procent cpugebruik...Draai ik hetzelfde liedje vanaf de harde schijf, dan heb ik 80 procent cpugebruik in totaal...

Verwijderd

weet niet of het uitmaakt hoor maar heb je SP1 of SP2 xp prof ?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:16:
weet niet of het uitmaakt hoor maar heb je SP1 of SP2 xp prof ?
Als je niet weet of het uitmaakt, waarom vraag je het dan :?

TS: Kijk eens of je harde schijf niet toevallig in PIO-modus werkt?
Je kan ook in taakbeheer vanuit het tabblad 'Prestaties' bij het menu 'Beeld' iets aanvinken als 'Laat kerneltijden zien' 'Kerneltijden weergeven' briljante ingeving ofzo (ik heb alleen engelse OS'en, bij mij is het 'Show kernel times'), dan komt er een rood lijntje bij in de grafiekjes. Hoe vaak zie je dat lijntje? Nauwelijks? (meestal 0% usage dus) of zit ie vrijwel altijd vlak tegen het groene lijntje aan?

[ Voor 40% gewijzigd door DataGhost op 26-12-2006 17:36 ]

• skelleniels
Harde schijf is een S-ata, die draait toch nooit in pio?(ik kan althans in apparaatbeheer neits van pio vinden...) Ja, ik heb SP2. Als ik de kerneltijden aanleg, dan zit dat rode lijntje rond het midden van de grafiek constant(het groene rond de 80 procent) bij allebei de cpucores. Maar ik merk wel dat de pc veel trager is(foute lezing kan het dus niet zijn). Ik kan bijvoorbeeld niet battlefield 2 spelen met muziek aan en een goeie framerate(ik ga niet boven de 10 fps met muziek aan, normaal zit ik bovne de 120). Ook als ik in mediaplayer een andere song wil aanklikken duurt het zeker een halve minuut eer hij begint af te spelen, voorheen ging het gewoon direct.
Ik zal trachten een screenshot te posten.

Ik zie ook het geheugengebruik van windows mediaplayer constant varieren tussen 19K en 120K. Ik vermoed dat mediaplayer iets aan het doen is, maar wat? In de mediabibliotheek misschien?

[ Voor 14% gewijzigd door skelleniels op 26-12-2006 22:17 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

skelleniels schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 20:32:
Harde schijf is een S-ata, die draait toch nooit in pio?(ik kan althans in apparaatbeheer neits van pio vinden...) Ja, ik heb SP2. Als ik de kerneltijden aanleg, dan zit dat rode lijntje rond het midden van de grafiek constant(het groene rond de 80 procent) bij allebei de cpucores. Maar ik merk wel dat de pc veel trager is(foute lezing kan het dus niet zijn). Ik kan bijvoorbeeld niet battlefield 2 spelen met muziek aan en een goeie framerate(ik ga niet boven de 10 fps met muziek aan, normaal zit ik bovne de 120). Ook als ik in mediaplayer een andere song wil aanklikken duurt het zeker een halve minuut eer hij begint af te spelen, voorheen ging het gewoon direct.
Ik zal trachten een screenshot te posten.

Ik zie ook het geheugengebruik van windows mediaplayer constant varieren tussen 19K en 120K. Ik vermoed dat mediaplayer iets aan het doen is, maar wat? In de mediabibliotheek misschien?
Tsja, het enige wat ik kan bedenken is dat er een aantal drivers kapot of niet geinstalleerd zijn. Probeer eens alle drivers opnieuw te installeren, dwz
• Moederborddrivers
• SATA (RAID) drivers
• Videokaartdrivers
• Geluidsdrivers
• DirectX
• wat je zelf nog kan verzinnen of nodig hebt

Kijk ook of er in je eventlog geen rare dingen staan. Ik weet het trouwens niet zeker, ik weet ook niet anders dan dat S-ATA 'alleen UDMA kan', maar als ik even logisch nadenk kom ik tot de conclusie dat er voor S-ATA schijven ook gewoon een PIO mode moet zijn. Kijk toch even in apparaatbeheer bij je schijf/controller en kijk welke overdrachtsmodus actief is.

• skelleniels
Ik geloof dat ik het gevonden heb. De laatste reactie in dit topic was (voorlopig toch) de oplossing:

[WMP] CPU usage erg hoog? *

Hij draait nu al 5 minuten en nog steeds schommelt het cpugebruik tussen 0 en 5 procent. Dus het zal daar aan hebben gelegen. Ik werd al bang dat mijn harde schijf kapot ging en was al aan het backuppen. Achja, dan is dat backuppen ineens ook gebeurd. Muziek schokt niet meer en als ik klik op een muziekje gaat het direct. _/-\o_

Pagina: 1