Toon posts:

twijfel geheugen+processor

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met het ook op Windows Vista ben ik van plan een nieuwe PC aan te schaffen en deze, net als mijn vorige pc's, zelf samen te stellen.

Wat ik tot nu toe ongeveer bedacht heb:

geheugen-----------------------2x Kingston 512mb PC3200 CL2,5
video-kaart---------------------onboard
HD--------------------------------Maxtor MaxLine III 250GB 7200rpm 16MB Cache ATA133
moederbord-------------------onzeker punt
processor----------------------onzeker punt
behuizing+voeding----------AOpen H600B
DVD brander------------------Nec 3500

Het moederbord+processor is het grootste probleem. Het wordt sowieso een AMD 64 model, en waarschijnlijk ook een dual core versie. Zoals een AMD Athlon 64 X2 3800+ (140 euro).

Hier moet dus een geschikt moederbord bij gezocht worden. Het liefst wil ik een Nvidia NForce 4chipset, maar wel een moederbord met een passief gekoelde NB omdat ik in reviews lees dat de kleine fans op bijvoorbeeld de ASUS borden nogal veel geluid maken. Ik kies voor de NForce 4chipset omdat ik gelezen heb dat bijvoorbeeld VIA chipsets lang niet dezelfde prestaties hebben. Als ik ga zoeken naar een moederbord die op dit punt aan mijn eisen voldoet kom ik al snel uit bij een GigaByte moederbord. De eisen zijn:
-zowel ATA133 als SATA
-hoeft geen PCI-e
-onboard video (als het kan met DVI)
-onboard LAN
Zijn hier goede suggesties voor? (rond de 100 euro)

De hardeschijf is geen SATA schijf omdat ik hem mee neem uit mijn oude PC. De MaxLine heb ik nog geen 5 maanden in m'n oude pc zitten, en ik vind het zonde om nu een SATA te kopen.

Qua behuizing: de AOpen H600B beschikt over een 350WATT AOpen voeding, dit moet genoeg zijn.

De DVD brander neem ik ook mee uit m'n oude systeem.

Als ik bijvoorbeeld de AMD Athlon 64 X2 3800+ als processor neem, dan ben ik van plan om PC3200 CL2,5 geheugen te nemen (twee x512mb). Is dit verstandig? Ik ben van plan om de twee 512mb reepjes in dual channel te laten draaien, terwijl het niet een mached pair is. Dit levert denk ik geen problemen op? Moet ik DDR of DDR2 geheugen hebben? Ik las dat DDR2 bijna geen winst oplevert T.O.V DDR.

En dan het belangrijkste van alles: waar gebruik ik mijn pc voor?
Om met de deur in huis te vallen: ik speel nooit games, dus hier hoeft ook geen rekening mee gehouden te worden. Verder moet Windows Vista, Office 2007, Photoshop etc lekker doorlopen. Verschillende programma's (msn, photoshop, internet etc) naast elkaar gebeurt ook. Verder kijk ik regelmatig DVD's, onderhoud ik mijn muziekcollectie en brand ik een cd'tje. Opzich niet hele zware taken dus.

Ik weet dat ik voor deze zaken misschien beter een Intel proc kan aanschaffen, maar bij AMD heb ik gewoon een beter gevoel.

Kortom: het moet een fatsoenlijk, stil (vandaar de passief gekoelde NB), vlot en degelijk/betrouwbaar systeem zijn voor niet al te veel geld. Budget: rond de 500 euro voor de genoemde onderdelen (scherm, muis etc neem ik mee van oude pc)

Alle suggesties en op- of aanmerkingen zijn meer dan welkom.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom moet het per se een onboard videochip zijn? PCI-E kaartjes die passief gekoeld zijn heb je al vanaf een paar tientjes en dat vergroot je kans op het vinden van een mobo aanzienlijk.

Daarbij zijn bordjes met o.b. lan en ATA133 en S-ATA behoorlijk gemeengoed, vrijwel iedere plank voldoet aan deze eis, dus zoek eens uit welke planken je aanspreken, dan moet het toch wel lukken een goede plank te vinden.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 20:47
Mag ik vragen waarom je persé een Athlon 64 X2 processor wil en geen Intel Core 2 Duo? Te duur?

[ Voor 4% gewijzigd door Mitt3nz op 26-12-2006 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 15:52:
Waarom moet het per se een onboard videochip zijn? PCI-E kaartjes die passief gekoeld zijn heb je al vanaf een paar tientjes en dat vergroot je kans op het vinden van een mobo aanzienlijk.

Daarbij zijn bordjes met o.b. lan en ATA133 en S-ATA behoorlijk gemeengoed, vrijwel iedere plank voldoet aan deze eis, dus zoek eens uit welke planken je aanspreken, dan moet het toch wel lukken een goede plank te vinden.
Is de Gigabyte GA-K8NF-9 (70 euro) icm de Club3D 128MB 6200LE PCI-E (26 euro) dan misschien wat? Is dan alles met elkaar te combineren (geeft bijvoorbeeld hd+moederbord geen problemen?)

Verwijderd

Topicstarter
Mitt3nz schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:02:
Mag ik vragen waarom je persé een Athlon 64 X2 processor wil en geen Intel Core 2 Duo? Te duur?
Die vind ik wat te duur inderdaad.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Als je voor een Athlon 64 processor gaat, zul je deze bijna alleen nog maar in AM2 variant kunnen krijgen, wat betekent dat je ook een AM2 moederbord moet hebben. Ook houdt dit in dat je DDR2 geheugen nodig zult hebben ;). Met een Core 2 Duo overigens zul je ook DDR2 nodig hebben, dus wat je ook koopt, dat geheugen kun je bijna zeker van je lijst schrappen.

Onboard video: Tja... Je koopt je pc met het oog op vista zeg je, maar onboard dingen zullen die hele Aero interface niet kunnen draaien, dus ik zou zeggen: Als je niet gamed, zet er een goedkoop videokaartje in (GeForce 6600gt ofzo).

Keiharde schijf: een ATA schijf? Waarom geen S-ATA? Als je die Maxtor die nu in je lijstje nog in je oude pc hebt zitten oid dan kun je die er gewoon naast zetten natuurlijk, maar als ik jou was zou ik een Seagate Barracuda 7200.10 S-ATA schijf regelen.

Overigens nog iets over het geheugen: Aangezien Vista alleen in 'idle' al 500MB slurpt is 2GB wel aangeraden als je ook nog zware proggies draait.

Moederbord: Sowieso dan een AM2 mobo, de Asus M2N-E is geloof ik wel een goed mobo, een beetje de vervanger van de A8N-E uit de socket 939 serie (de SLI versie van de A8N is heel populair hier op GoT). Je wilt hem passief gekoeld meen ik gelezen te hebben... Ik weet niet zeker of dit mobo actief of passief gekoeld is, maar als je zelf je pc in elkaar zet kun je er gemakkelijk zelf even een NB47J opzetten (van zalman, kost 4 euro).

Je wilt een nForce 4 chipset, maar die zijn er zo ver ik weet niet meer voor socket AM2, dus zul je een ander chipset krijgen (wel een nForce, maar een nieuwere chipset, een nForce 570 Ultra of een nForce 430 chipset).

Mocht je nog een socket 939 processor op de kop kunnen tikken zou je voor een A8N-E moederbord met nForce 4 chipset kunnen gaan, er een NB47J opzetten, en waar je gewoon je DDR geheugen op kunt gebruiken.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:02
neem iig geen s939 cpu meer.
altijd am2, of een core 2 duo. Dan dus wel met ddr2 geheugen.

je hebt voor am2 nog wel gewoon nforce4 chipset moederborden hoor. Maar het is imo verstandiger een nforce5 chipset te kopen of zie ik dat verkeerd.

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 10:03
ik kan er niet aandoen maar ik vindt socket 939 veel beter dan AM2.
AM2 is niets meer dan S939 maar dan met duur DDR2 geheugen.

• Mitt3nz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:07:
[...]

Voor 40-50 euro meer heb je een Core 2 Duo E6300.. en die is toch echt flink sneller hoor. Maar goed, moet je zelf weten :)

• Avalaxy
SwornEnemy schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:31:
ik kan er niet aandoen maar ik vindt socket 939 veel beter dan AM2.
AM2 is niets meer dan S939 maar dan met duur DDR2 geheugen.
+ het extra pinnetje ;)

En het stikkertje natuurlijk :Y)

Ik vind het overigens ERG zonde dat AMD is gestopt met het produceren van socket 939 processoren, en dat bijna geen enkele winkel ze meer heeft :'( Ik snap nog steeds niet waarom ze nou persee dat nieuwe socket er door moesten drukken, ik vond 939 geweldig tbh. Tja... DDR2 support... leuk... hadden ze ook een nieuwe revisie cpu's kunnen maken met een andere memory controller ingebakken, en dan gewoon een nieuw moederbord ontwerpje.

Verwijderd

whiplash1990 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:30:
neem iig geen s939 cpu meer.
altijd am2, of een core 2 duo. Dan dus wel met ddr2 geheugen.

je hebt voor am2 nog wel gewoon nforce4 chipset moederborden hoor. Maar het is imo verstandiger een nforce5 chipset te kopen of zie ik dat verkeerd.
maar zou het geen vreemde combi zijn :/ een nforce chip met onboard video? :)

Verwijderd

Topicstarter
Mitt3nz schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:32:
[...]

Voor 40-50 euro meer heb je een Core 2 Duo E6300.. en die is toch echt flink sneller hoor. Maar goed, moet je zelf weten :)
Dus eigenlijk zeggen jullie dat ik toch beter voor Intel kan gaan. Stel dat ik de E6300 doe, daarbij pak ik dan 2gig geheugen en een goedkoop pci-e grafisch kaartje. Wat voor mobo is dan nog aan te raden?

• Mitt3nz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:36:
[...]

Dus eigenlijk zeggen jullie dat ik toch beter voor Intel kan gaan. Stel dat ik de E6300 doe, daarbij pak ik dan 2gig geheugen en een goedkoop pci-e grafisch kaartje. Wat voor mobo is dan nog aan te raden?
Ik ben persoonlijk zeer tevreden over mijn ASUS P5B-E bordje :) Redelijk goedkoop, stabiel, snel en niet teveel gekke fratsen zoals onboard wifi oid.

Als je absoluut niet gamed kan ik je de GeForce 7300 GS wel aanraden als videokaartje.

[ Voor 10% gewijzigd door Mitt3nz op 26-12-2006 16:41 ]

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
asus p5b of msi neo-f, dat doet het meestal wel, en als je erg budgetair moet doen is een asrockje ook nog een oplossing.

BUH

Verwijderd

Topicstarter
Mitt3nz schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:39:
[...]

Ik ben persoonlijk zeer tevreden over mijn ASUS P5B-E bordje :) Redelijk goedkoop, stabiel, snel en niet teveel gekke fratsen zoals onboard wifi oid.

Als je absoluut niet gamed kan ik je de GeForce 7300 GS wel aanraden als videokaartje.
Ik zie dat hij maar 1 PCI slot heeft. Kan ik dan wel een HD+dvd-brander aanlsuiten (en eigenlijk ook nog een cd-speler)?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:07:
[...]

De E4300 kost ook iets van €150.

• Mitt3nz
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:43:
[...]

Ik zie dat hij maar 1 PCI slot heeft. Kan ik dan wel een HD+dvd-brander aanlsuiten (en eigenlijk ook nog een cd-speler)?
Ik neem aan dat je PATA bedoelt? Daar is inderdaad maar 1 aansluiting voor, dus je kunt maximaal 2 PATA devices aansluiten.

Overigens ga je het met 2 GB DDR2 geheugen erbij niet redden met je budget ben ik bang. Dan kun je overwegen om voor een ASRock bordje oid te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Mitt3nz op 26-12-2006 16:49 ]

Verwijderd

mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit van een goedkoop asrock bordje met alles er op en er aan zoals deze klik

heb je nog wat uitbreidingsmogelijkheden

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:47:
mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit van een goedkoop asrock bordje met alles er op en er aan zoals deze klik

heb je nog wat uitbreidingsmogelijkheden
degelijk/betrouwbaar systeem
Asrock staat nou niet echt bekend om z'n betrouwbaarheid. Ik ken weinig Asrockborden die langer dan 2 jaar probleemloos werken. Leg dan liever een paar euro extra neer voor een Gigabyte plank ofzo.

Verwijderd

neem dan een asus en geen goedkope gigabyte

moederbord een P5LD2 100 euro
core 2 duo E 6300 180 Euro
geheugen Pc5300 2 x 512 90 Euro
Videokaart xfx 7600GT xxx 150

20 euro over budget

en vele malen beter als die 3800+

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2006 17:37 ]

• Mitt3nz
Als je nooit gamed is een 7600GT overkill.. kun je beter voor een 7300 GS oid gaan. Stuk goedkoper en geheel DirectX 9.0C compatibel, dus geschikt voor Vista.

[ Voor 31% gewijzigd door Mitt3nz op 26-12-2006 17:42 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:36:
[...]

Stel dat ik de E6300 doe, daarbij pak ik dan 2gig geheugen en een goedkoop pci-e grafisch kaartje.
Heb ik voor nix zo'n lang verhaal lopen typen :'( :P B)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:34:

20 euro over budget

Ik lees zeer indrukwekkende reviews over dat moederbord, maar ik zit met het probleem dat ik een ATA133 HD (maxtor MaxLine III 250GB)+dvd brander+cd speler aan wil sluiten. Dit lijkt op dit moederbord niet te kunnen?

Is PC5300 de snelheid die ik moet hebben om met een core 2 duo 6400 (word wsch 6400 ipv 6300) samen te werken?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:34:

20 euro over budget

Ik zou een goedkopere videokaart nemen en een e6400 ipv een e6300. Is €20 meer en lijkt mij het geld waard. Als je dat er niet voor overhebt zou je ook nog kunnen proberen om de e6300 over te klokken. Maar aan jou de keus.

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Ik zou nu gewoon 1 geheugen stickje van 1GB kopen, PC4200 is genoeg voor als je niet wilt overclocken. Als je dit wel wilt doen ga dan gelijk voor PC6400 imo. De reden dat ik 1GB voordraag is omdat je je pc Vista Ready wilt hebben. Zodra je budget dit toelaat kan je dus altijd nog een zelfde 1GB stickje erbij stoppen want dat runt lekkerder dan 4x512mb of zoiets dergelijks.

Als je wel wilt overclocken maakt het denk ik weinig uit of je E6300 of E6400 processor kiest, de chips zijn van nagenoeg dezelfde kwaliteit en je betaalt alleen voor die hogere clock. Als je alles stock wilt laten is de E6400 voor die paar extra euro's wel aantrekkelijk.

Inderdaad is een 7300GS een prima kaart voor jou. Scheelt weer zo'n 80 euro. Dat kan eventueel gaan in wat meer geheugen. Als moederbordje zou een GigaByte GA-965P-DS3 prima zijn, vanaf €106,- in de Pricewatch. Ikzelf heb de Asus P5B-E, ook een prachtbord, maar een paar eurootjes meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Phrantic op 27-12-2006 01:03 ]

hoi

Verwijderd

Veel gemaakte suggesties hier zijn overkill, budget-overschrijdend en nemen de kast + psu niet mee in de overweging. Ik weet niet hoe serieus je met photoshop bezig bent, maar je zou een aparte videokaart kunnen overwegen, al denk ik dat het niet nodig is. Zeker omdat je niet gamed. Onboard audio is ook voldoende. Aangezien je prestatie eisen laag zijn, en je stilte wel kan waarderen zou ik zoiets samenstellen:

Evercase ECE3505BS (zelfde layout als de Silverstone TJ-08 die twee keer zo duur is) ~50 euro
Seasonic S12-330 (stil, betrouwbaar en van de beste PSU maker ter wereld) ~56 euro
1GB (512mb x2) PC-5300 van b.v. Corsair ~98 euro (of ander betrouwbaar merk)
Abit NF-M2 NView (uitstekend moederbord met DVI, VGA en goede onboard audio) ~92 euro
AMD 3800 x2 (prima processor en meer dan krachtig genoeg) ~126 euro
Asus DVD-RW 1612BLT ~29 euro (stille s-ata brander)
Nexus 120mm fan (heel stil) ~9 euro
Freezer 7 Pro (goedkope, stille AM2 koeler) ~20 euro

Totaal: ~496 euro.

Dan heb je een klein, krachtig genoeg systeempje dat bijna geen geluid maakt. Je hebt slechts 2 langzaam draaiende 120mm fans (case fan + psu) en de CPU fan. Als je het de investering en het installatie risico waard vind, kun je de Freezer ook vervangen door een Ninja, en zo je processor passief koelen. Dat kan makkelijk met een 65watt 3800+ en bijna geen hitteproducerende componenten in je kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 02:35 ]

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

@HotdogZanzibar: ik denk dat bijna niets overkill is met het oog op Vista. Met onboard video ga je imo niet ver komen met Photoshop. En aangezien de TS graag veel fotosoept en multitaskt en dit alles op Vista wil doen, is 2GB geheuge geen overbodige luxe denk ik.

hoi

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

De meeste dingen zijn hier al gezegd, maar hier mijn advies. Socket 939 is een slecht idee met het oog op de toekomst. Ik ben er zelf in elk geval niet zo blij mee dat m'n 1 jaar oude socket 939 systeem straks geen upgrade mogelijkheden meer biedt.

Je keuze zou dus moet vallen op AM2 of een core 2 duo. Op dit moment is de prijs/kwaliteit verhouding van de core 2 duo iets beter, dus die zou ik aanraden. Een passief gekoelde grafische kaart zou ik ook aanraden. Het liefst een late serie, die hebben gewoon net wat meer mogelijkheden. Dus, binnen jouw budget iets van een 7300.

Wat betreft die kleine koelers op de moederborden, die vind je te pas en te onpas. Ik had er ook een, maar die heb ik vervangen door een Zalman NB47J (klein koelblokje). Kost 4 euro. Moet je wel het lef hebben je garantie meteen te laten vervallen. Makkelijkere weg is het opzoeken van een passief gekoeld moederbord natuurlijk.

2 GB geheugen is altijd aan te raden, maar zeker met vista (of xp x64 wat dat betreft.) Je kan natuurlijk altijd beginnen met 1 GB en er later nog eens 1 GB bijzetten. Als er iets slecht is voor een vloeiend gebruik van een pc, is het wel een gebrek aan geheugen.

Verwijderd

jvo schreef op woensdag 27 december 2006 @ 03:20:
De meeste dingen zijn hier al gezegd, maar hier mijn advies. Socket 939 is een slecht idee met het oog op de toekomst. Ik ben er zelf in elk geval niet zo blij mee dat m'n 1 jaar oude socket 939 systeem straks geen upgrade mogelijkheden meer biedt.

Je keuze zou dus moet vallen op AM2 of een core 2 duo. Op dit moment is de prijs/kwaliteit verhouding van de core 2 duo iets beter, dus die zou ik aanraden. Een passief gekoelde grafische kaart zou ik ook aanraden. Het liefst een late serie, die hebben gewoon net wat meer mogelijkheden. Dus, binnen jouw budget iets van een 7300.

Wat betreft die kleine koelers op de moederborden, die vind je te pas en te onpas. Ik had er ook een, maar die heb ik vervangen door een Zalman NB47J (klein koelblokje). Kost 4 euro. Moet je wel het lef hebben je garantie meteen te laten vervallen. Makkelijkere weg is het opzoeken van een passief gekoeld moederbord natuurlijk.

2 GB geheugen is altijd aan te raden, maar zeker met vista (of xp x64 wat dat betreft.) Je kan natuurlijk altijd beginnen met 1 GB en er later nog eens 1 GB bijzetten. Als er iets slecht is voor een vloeiend gebruik van een pc, is het wel een gebrek aan geheugen.
Hoewel een AM2 X2 5000+ qua prijs ook onovertroffen is. ;)

Verwijderd

Phrantic schreef op woensdag 27 december 2006 @ 02:57:
@HotdogZanzibar: ik denk dat bijna niets overkill is met het oog op Vista. Met onboard video ga je imo niet ver komen met Photoshop. En aangezien de TS graag veel fotosoept en multitaskt en dit alles op Vista wil doen, is 2GB geheuge geen overbodige luxe denk ik.
Natuurlijk heb je daarin gelijk, maar als je aan een budget gebonden bent moet je concessies doen. Je kan met 500 euro niet al je doelstelling verwezenlijken. Jij stelt 2GB geheugen voor, dat is 50% van zijn budget!

• bassie
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:38:
[...]

Natuurlijk heb je daarin gelijk, maar als je aan een budget gebonden bent moet je concessies doen. Je kan met 500 euro niet al je doelstelling verwezenlijken. Jij stelt 2GB geheugen voor, dat is 50% van zijn budget!
Vind ik ook. Vista draait ook wel op 1GB. Geheugen kan je er altijd wel bij prikken. Je kan beter iets meer investeren in de rest

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe mogelijkheid:

Intel core 2 duo 6400......................................... ~200euro
Aopen H600B................................................... ~90 euro
Asus P5B E......................................................~132euro
Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667Mhz CL5.....~105euro
Asus GeForce 7300...........................................~45euro
DVD brander SATA welke??................................~50euro
TOTAAL.........................................................602euro

Dit is wel iets over m'n budget maar dan heb ik denk ik wel een goed systeem. Is DDR2 PC5300 het geheugen dat ik moet hebben voor een core 2 duo 6400? Volgens mij moet dit allemaal compatible zijn met elkaar. Zijn er verder nog veranderingen of suggesties?

• Mitt3nz
PC2-4200 (DDR2-533) moet je hebben als je niet wil overclocken :)

Voor de DVD brander is de NEC (Optiarc) AD-7173 een goede keuze. Deze heb je al voor 3 tientjes.

[ Voor 44% gewijzigd door Mitt3nz op 28-12-2006 02:32 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou zelf net ff iets anders nemen, verschil tussen de 6300 en 6400 C2D is marginaal, en scheelt algauw zo'n 40 euro, die je aan andere dingen kan besteden, zoals bijv. een stillere grafische kaart.

Die Asus 7300GS die je nu kiest, heeft een klein, teer fannetje, die waarschijnlijk snel gierende geluiden gaat maken. Die Aopen kast is redelijk, maar ouderwets en voor dat geld kan je beter vinden, vind ik persoonlijk. Mag ik trouwens weten waarom je de P5B-E kiest, en niet de P5B ?
Verschillen niet zoveel van elkaar, en ik denk dat je die E versie niet echt nodig hebt. Scheelt ook weer 20 euro.

Mijn tip:

Asus P5B - € 120,-
Coolermaster Elite 330 (inc. 380watt PSU) - € 70,00
Intel Core 2 Duo 6300 - € 170,-
Asus Geforce EN7300 GT Silent, 256MB - € 82,-
Kingston PC5300, cas5 1 Ghz - € 106,-
Asus DVD-RW 1612BLT (lightscribe/SATA) - € 35,-

Totaal +/- € 595,-

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• bassie
Mitt3nz schreef op donderdag 28 december 2006 @ 02:30:
PC2-4200 (DDR2-533) moet je hebben als je niet wil overclocken :)

Voor de DVD brander is de NEC (Optiarc) AD-7173 een goede keuze. Deze heb je al voor 3 tientjes.
Gewoon die pc5300 houden. Het prijs verschil tussen die 2 is meestal maar een paar euro. Het geheugen klokt meestal automatisch terug.

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op donderdag 28 december 2006 @ 04:44:
Zou zelf net ff iets anders nemen, verschil tussen de 6300 en 6400 C2D is marginaal, en scheelt algauw zo'n 40 euro, die je aan andere dingen kan besteden, zoals bijv. een stillere grafische kaart.

Die Asus 7300GS die je nu kiest, heeft een klein, teer fannetje, die waarschijnlijk snel gierende geluiden gaat maken. Die Aopen kast is redelijk, maar ouderwets en voor dat geld kan je beter vinden, vind ik persoonlijk. Mag ik trouwens weten waarom je de P5B-E kiest, en niet de P5B ?
Verschillen niet zoveel van elkaar, en ik denk dat je die E versie niet echt nodig hebt. Scheelt ook weer 20 euro.

Mijn tip:

Asus P5B - € 120,-
Coolermaster Elite 330 (inc. 380watt PSU) - € 70,00
Intel Core 2 Duo 6300 - € 170,-
Asus Geforce EN7300 GT Silent, 256MB - € 82,-
Kingston PC5300, cas5 1 Ghz - € 106,-
Asus DVD-RW 1612BLT (lightscribe/SATA) - € 35,-

Totaal +/- € 595,-
Het gaat om deze videokaart: http://www.cool-prices.nl...2%E2%81%84TD%E2%81%84128MVolgens de site is deze passief gekoeld (zowel het plaatje als de tekst).

Verder ben ik het wel aardig met jouw onderdelen eens. Tnx voor het meedenken. ;)
Pagina: 1