Toon posts:

Hulp bij nieuwe configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Met het ook op Windows Vista ben ik van plan een nieuwe PC aan te schaffen en deze, net als mijn vorige pc's, zelf samen te stellen.

Wat ik tot nu toe ongeveer bedacht heb:

geheugen-----------------------2x Kingston 512mb PC3200 CL2,5
video-kaart---------------------onboard
HD--------------------------------Maxtor MaxLine III 250GB 7200rpm 16MB Cache ATA133
moederbord-------------------onzeker punt
processor----------------------onzeker punt
behuizing+voeding----------AOpen H600B
DVD brander------------------Nec 3500

Het moederbord+processor is het grootste probleem. Het wordt sowieso een AMD 64 model, en waarschijnlijk ook een dual core versie. Zoals een AMD Athlon 64 X2 3800+ (140 euro).

Hier moet dus een geschikt moederbord bij gezocht worden. Het liefst wil ik een Nvidia NForce 4chipset, maar wel een moederbord met een passief gekoelde NB omdat ik in reviews lees dat de kleine fans op bijvoorbeeld de ASUS borden nogal veel geluid maken. Ik kies voor de NForce 4chipset omdat ik gelezen heb dat bijvoorbeeld VIA chipsets lang niet dezelfde prestaties hebben. Als ik ga zoeken naar een moederbord die op dit punt aan mijn eisen voldoet kom ik al snel uit bij een GigaByte moederbord. De eisen zijn:
-zowel ATA133 als SATA
-hoeft geen PCI-e
-onboard video (als het kan met DVI)
-onboard LAN
Zijn hier goede suggesties voor? (rond de 100 euro)

De hardeschijf is geen SATA schijf omdat ik hem mee neem uit mijn oude PC. De MaxLine heb ik nog geen 5 maanden in m'n oude pc zitten, en ik vind het zonde om nu een SATA te kopen.

Qua behuizing: de AOpen H600B beschikt over een 350WATT AOpen voeding, dit moet genoeg zijn.

De DVD brander neem ik ook mee uit m'n oude systeem.

Als ik bijvoorbeeld de AMD Athlon 64 X2 3800+ als processor neem, dan ben ik van plan om PC3200 CL2,5 geheugen te nemen (twee x512mb). Is dit verstandig? Ik ben van plan om de twee 512mb reepjes in dual channel te laten draaien, terwijl het niet een mached pair is. Dit levert denk ik geen problemen op? Moet ik DDR of DDR2 geheugen hebben? Ik las dat DDR2 bijna geen winst oplevert T.O.V DDR.

En dan het belangrijkste van alles: waar gebruik ik mijn pc voor?
Om met de deur in huis te vallen: ik speel nooit games, dus hier hoeft ook geen rekening mee gehouden te worden. Verder moet Windows Vista, Office 2007, Photoshop etc lekker doorlopen. Verschillende programma's (msn, photoshop, internet etc) naast elkaar gebeurt ook. Verder kijk ik regelmatig DVD's, onderhoud ik mijn muziekcollectie en brand ik een cd'tje. Opzich niet hele zware taken dus.

Ik weet dat ik voor deze zaken misschien beter een Intel proc kan aanschaffen, maar bij AMD heb ik gewoon een beter gevoel.

Kortom: het moet een fatsoenlijk, stil (vandaar de passief gekoelde NB), vlot en degelijk/betrouwbaar systeem zijn voor niet al te veel geld. Budget: rond de 500 euro voor de genoemde onderdelen (scherm, muis etc neem ik mee van oude pc)

Alle suggesties en op- of aanmerkingen zijn meer dan welkom.

Verwijderd

Waarom AMD? De vorige versies van amd waren beter dan intel maar de tijden zijn veranderd. Ik wilde eerst ook een amd processor in mijn systeem maar nu ga ik toch een systeem met intel proberen, de tweakers hier hebben me overtuigd. Intel's core2duo presteerd een stuk beter zegt zowat iedere review en iedere Tweaker. Ik zou ook een aparte videokaart nemen als ik jou was. Een EVGA GeForce 7300 GS passief gekoeld kost € 77,94 maar zal wel wat beter presteren dan een onboard kaart.

Als je een intel processor kiest kun je dit gebruiken:

Moederbord: Asus p5b of als je deze te duur vind de Asus P5VD2-VM, Retail
Processor: ik zou intel's core2duo E6400 doen als ik jou was.
Videokaart: EVGA GeForce 7300 GS
Voeding: misschien toch de Antec Basiq, 350 Watt , ik weet niet of de standaard voedingen van AOpen goed zijn maar meestal zijn de standaard voedingen niet echt goed, je kan natuurlijk eerst de standaard voeding proberen en als die niet goed is een nieuwe kopen.

Als je dan toch presee AMD wilt kun je dit doen:

Moederbord: Asus M2N
Processor: AMD Athlon 64 AM2 4200+
Videokaart: EVGA GeForce 7300 GS
Voeding: geld hetzelfde als bij de intel

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2006 16:37 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Die onboard videokaart voldoet prima voor de wensen van TS. Alleen als hij aero wil draaien heeft hij idd een betere videokaaart nodig. Om alles eruit te halen zou je een directX 10 videokaart ndogi hebben. Maar om nou 400 uit te geven om gewoon wat meer eyecandy te hebben op je desktop...

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Vista op onboard videokaart? messchien 800x600 ja maar ik denk dat hij hogere resolities niet echt leuk vind. dx10 is een beetje overdreven vind ik. Photoshop vind de 7300GS ook leuker dan een onboard, volgens mij

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gezien wat je met je pc doet, zou ik voor een lekkere goedkope single core gaan van AMD. Meer heb je toch niet nodig. Sowieso voor budget pc's AMD kiezen op dit moment. Een intel is pas beter als je toe bent aan een Core 2 Duo, wat jij duidelijk niet nodig hebt.
Je onboard videokaart is ook prima. Aero zul je niet kunnen gebruiken in Vista, maar ik vind het zelf niet echt een bijzondere feature (oa doorzichtige schermpjes, jeej). Anders zou je eventueel een 7300GS erbij kunnen kopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:54:
Het liefst wil ik een Nvidia NForce 4chipset, maar wel een moederbord met een passief gekoelde NB omdat ik in reviews lees dat de kleine fans op bijvoorbeeld de ASUS borden nogal veel geluid maken. Ik kies voor de NForce 4chipset omdat ik gelezen heb dat bijvoorbeeld VIA chipsets lang niet dezelfde prestaties hebben. Als ik ga zoeken naar een moederbord die op dit punt aan mijn eisen voldoet kom ik al snel uit bij een GigaByte moederbord. De eisen zijn:
-zowel ATA133 als SATA
-hoeft geen PCI-e
-onboard video (als het kan met DVI)
-onboard LAN
Zijn hier goede suggesties voor? (rond de 100 euro)
De nForce4 chipset is oud. Nieuwer is de nForce430 chipset en de nForce570 chipset. De nForcece430 zit altijd bij onboard video en is als moederbord ook verkrijgbaar in mATX formaat. De nForce570 heeft geen onboard video en is alleen als groot ATX formaat te krijgen. Beide chipsets zijn passief gekoeld. In de pricewatch zoeken op nforce 430 of 570 zou je genoeg moederborden moeten geven. Prijs is zo rond de 70 euro.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:54:
Als ik bijvoorbeeld de AMD Athlon 64 X2 3800+ als processor neem, dan ben ik van plan om PC3200 CL2,5 geheugen te nemen (twee x512mb). Is dit verstandig? Ik ben van plan om de twee 512mb reepjes in dual channel te laten draaien, terwijl het niet een mached pair is. Dit levert denk ik geen problemen op? Moet ik DDR of DDR2 geheugen hebben? Ik las dat DDR2 bijna geen winst oplevert T.O.V DDR.
PC3200 geheugen is prima, als je een AMD socket s939 cpu neemt. Die zijn ouderwetsch, dus beter is een AM2 socket + DDR2 geheugen. AM2 is ook iets zuiniger. PC5400 DDR2 is ongeveer even snel als PC3200 DDR1.
Dual channel boeit altijd maar een paar procent. Een "matched pair" is marketing praat. Twee reepjes geheugen van hetzelfde merk + specs gaan prima in dual channel draaien.

Nu ik nog eens naar je eisen kijkt: Ik zou voor een lekker klein pc'tje gaan. Aopen en Antec hebben hele leuke kleine kastjes waar een mATX moederbord in kan. Waarom mag je pc niet een beetje mooi zijn?

Voorbeeld:
€55,- Aopen H450-E (E versie vind ik het mooiste), passen mATX borden in en kleiner.
€65,- Asus M2N-MX (mATX grootte), AM2 socket
€95,- AMD 3500+ sincle core AM2 socket
€95,- 2x512MB PC5400 DDR2 geheugen (vanwege AM2 alleen DDR2)

Aopen H450-E:
Afbeeldingslocatie: http://global.aopen.com.tw/Products/Images/housing/Spec/H450series/H450series-Spec-206080001-B.jpg

Deze ga ik kopen waarschijnlijk (antec nsk2400). Leuk kastje, kan later dienstdoen als multimedia pc onder de tv oid. Incl 380W voeding.
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/NSK2400_f.jpg

[ Voor 106% gewijzigd door dr snuggles op 26-12-2006 19:31 ]

Verwijderd

Ja je hebt wel gelijk dr snuggles maar kun je niet beter een beetje voorbereid zijn op de toekomst? Nieuwe photoshop en dergelijke? Ook wil hij meerdere programma's naast elkaar draaien, als het grotere programma's zijn (zoals fotoshop) zal een dualcore wel beter zijn. Je hebt trouwens wel een mooi budget systeempje gemaakt dr snuggles. Als je op je geld wilt letten moet je dr snuggles volgen en anders zou ik intel core2duo doen ;)

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
onboard videokaart lijkt me slecht idee met vista, mijn vader heeft ook Vista, en die heeft ook een onboard videokaart, maar is toch van plan een 7600 GS te nemen, aangezien hij dan wat beter loopt en eventueel een game op kan spelen.

Overigens zal een 7300 ook wel voldoen verwacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 26-12-2006 21:55 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom een dubbel topic? In pmg staat er ook al 1 van jou. Over precies het zelfde.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Mijn systeem, komt een klein beetje overeen met jou eisen dus mischien heb je er wat aan.

Intel Dual Core E6400 Proc.
Asus P5B Mobo
75GB Raptor HDD
2x 250 GB in Raid 0

2048 Mb Geheugen
430 Watt Coolermaster PSU
Geforce 7600GT Graka
1x DVD Brander

En dit alles gepropt in een Coolermaster Stacker behuizing.
Wat extra geheugen lijkt me handig (ook als je vista wilt gaan draaien.
Voor de rest met de HDD's moetje er even naar kijken, ik gebruik een
centrale data server dus ik hoef geen grote data opslag.

[ Voor 30% gewijzigd door battler op 27-12-2006 00:11 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

Thandor

SilverStreak

bassie_ schreef op woensdag 27 december 2006 @ 00:06:
Waarom een dubbel topic? In pmg staat er ook al 1 van jou. Over precies het zelfde.
Inderdaad. Dubbele topics zijn nutteloos. Deze gaat dan ook op slot.

Over het moederbord en de processor: Bekijk eerst eens welke processor je wilt hebben. Lees daarover benchmarks (zie Tom's Hardware CPU Charts bv.) en selecteer de modellen die je interessant lijken (en diegen die binnen het budget vallen - wat overigens niet in de titel staat.). Indien je de keus gemaakt hebt zul je het moederbord erbij moeten pakken. De keus wordt beperkt tot één soort socket gezien de Intel Core 2 Duo processoren niet in Socket AM2 (voor huidige AMD CPU's) passen en de AMD Athlon 64 X2 processoren zich niet lekker voelen in een LGA775 socket (voor Intel CPU's).

Afijn, selecteer een moederbord. Lees reviews en ervaringen over moederborden. Bekijk de features en de prijs. Vergeet ook niet te checken op de compatibiliteit. Er zullen ongetwijfeld nog oudere moederborden in de verkoop staan die de Intel Core 2 Duo niet zullen ondersteunen.

At last but not least: Voor praktisch alles geldt: Zoeken, noteren, verder zoeken, noteren, vergelijken en kiezen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.