Eigen mailserver: Welke provider (niet)?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
Ok, dan wil je je eigen mailserver gaan draaien omdat je een leuk domeintje hebt gescoord.
Je maakt een MX record aan in je DNS en laat je mail doorsturen naar je ADSL IP adres.

Zou moeten werken denk je.

Helaas: De providers "beschermen" je tegen SPAM en blokkeren poort 25 voor je. Als service zeggen ze, maar eigenlijk wil je dat niet want je weet hoe je een mailserver moet configureren zodat er geen SPAM verzonden kan worden via de machine.

Welke internetprovider laat gewoon alle poorten door en laat je een mailserver draaien op je adsl verbinding?

Welke niet weet ik al:

- Wannadoo (Orange)
- Planet

Maar welke wel?

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
Scarlet laat het gewoon door (doe het al jaren).

[ Voor 24% gewijzigd door paella op 26-12-2006 13:21 ]

No production networks were harmed during this posting

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Tiscali staat het ook gewoon toe.

Maar het gevaar zit niet in het ontvangen van spam (luisteren op poort 25), maar het versturen van spam (versturen naar poort 25). Dat is volgens mij veel vaker geblokkeerd. Oplossing daarvoor is om als smart host de smtp server van je provider in je mail server te configureren.

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
De smarthost heeft niets te maken met dit probleem. Ik wil niets via mijn provider laten lopen maar het zelf uitsturen, direct naar de mailserver van de ontvangende partij.

Smarthosts zijn voor email clients zoals outlook enzo(oi).

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

• meneer de beer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-10 09:24
XS4ALL heeft poort 25 ook openstaan

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 13:52
RemonDePemon schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:24:
De smarthost heeft niets te maken met dit probleem. Ik wil niets via mijn provider laten lopen maar het zelf uitsturen, direct naar de mailserver van de ontvangende partij.

Smarthosts zijn echt ook voor jou mail (exchange) server.

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39
RemonDePemon schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:20:
Welke niet weet ik al:

- Wanadoo (Orange)
Weet je dit zeker :?. Ik heb namelijk zelf deze provider en heb sinds jaar en dag een eigen mailserver draaien zonder problemen... :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
TweakDSL

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb Orange Family en poort 25 staat bij mij gewoon open.

Niet dat ik 't gebruik, want dan moet ik op mijn server alle fake mail schiften en is availability een issue. Mijn mail komt daarom op een mdaemon binnen en die pluk ik met fetchmail (@cygwin) leeg.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Veel blokkades bij providers zijn alleen uitgaand poort 25. Je kan dan alleen mail afleveren bij de smtp.isp.nl server en niet zelf rechtstreeks overal. Je zal dus een smart-host moeten configureren, maar verder heb ik het nog niet veel gezien dat er ISP's zijn die inkomend port 25 blokkeren die je dus nodig hebt voor een eigen mailserver. Volgens mij moet je bij Planet/ADSL-DIRECT (KPN) wel opletten omdat ook inkomend port 25 dicht is.

Alleen het vezenden is even opletten of je een smart-host moet gebruiken.

En let op de voorwaarden van een ISP. Sommige blokkeren het niet, maar staan het ook niet toe eigenlijk. Als je dan problemen veroorzaakt door een keer een foutieve configuratie en er wordt spam verstuurd via je machine/verbinding kunnen ze je compleet afsluiten bijvoorbeeld (doet elke goede ISP sowieso als je spam verstuurt natuurlijk).

[ Voor 24% gewijzigd door bjck op 26-12-2006 13:33 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 21:47
ReZ1987 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:27:
[...]

Weet je dit zeker :?. Ik heb namelijk zelf deze provider en heb sinds jaar en dag een eigen mailserver draaien zonder problemen... :)
Inderdaad, bij mij draait het ook al tijden zonder problemen, voor uitgaande mail moet je wel gebruik maken van een smarthost in je mailserver.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

multikabel blockt incoming en niet uitgaand.
vaag .

ben blij dat ik xs4all heb (mk draait bij een kennis van me).
enig idee waarom ze juist niet omgedraaid blokkeren? (zou ik veel logischer vinden)

• StevenK
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:34:
multikabel blockt incoming en niet uitgaand.
vaag .

ben blij dat ik xs4all heb (mk draait bij een kennis van me).
enig idee waarom ze juist niet omgedraaid blokkeren? (zou ik veel logischer vinden)
Door incoming te blokkeren, sluit je de weg van de open relays uit, terwijl bij een uitgaande blokkade de mailserver van de provider als spam host gezien zal worden, omdat 'ie een relay doet voor de open relays van z'n klanten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• riddles
StevenK schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:47:
[...]
Door incoming te blokkeren, sluit je de weg van de open relays uit, terwijl bij een uitgaande blokkade de mailserver van de provider als spam host gezien zal worden, omdat 'ie een relay doet voor de open relays van z'n klanten.
Maar de huidige botnets maken volgens mij nooit gebruik van de smtp instellingen van bijv. Outlook en daarmee de smtp server van de provider, maar proberen altijd zelf e-mail af te leveren over poort 25.

• riddles

Veel mailservers hebben een blacklist waarin alle (of in ieder geval veel) dial-up en adsl IP adressen staan vermeld. Deze blokkeren ze gewoon standaard om botnet spam te voorkomen; een heel effectief middel. Dat is voor mij de belangrijkste reden om de mailserver van Tiscali als smarthost in te stellen (ik gebruik zelf sendmail).

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:25
Orange familiy Poort 25 inkomend dicht, uitgaande kan alleen via Orange (smarthost)

Heb nu mailserver draaien met behulp van rollernet.us!

• P!m
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-11 10:20

P!m

Met Caiway heb ik een tijdje een mailserver gedraaid, en toen was poort 25 zowel inkomend als uitgaand open.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

DataGhost

iPL dev

Oh, dat is typisch. Dan kan ik vanaf NU geen e-mail meer ontvangen :)
Als je even de MX-records van dataghost.com opsnuffelt zie je gauw genoeg hoe het gefixt is. Poort 25 inkomend wordt geblokkeerd voor IP's die niet in de Planet-range zitten. Als je toch een mailserver wilt draaien kan je dit expliciet aangeven door een MX-record te maken naar de mailrelay van Planet, namelijk mailrelay.planet.nl. Deze zal de mail aannemen en doorsturen :) Werkt perfect en je 'zet de poort open', alleen als je daadwerkelijk een mailserver draait.

Problemen heb ik er eigenlijk nog nooit mee gehad... mja, hoe zou ik die merken? :+

Edit: het tweede (of eerste, net hoe je het wilt zien) MX-record dat verwijst naar je Planet-IP zal hoogstwaarschijnlijk degene zijn waar de mail door de mailrelay naartoe gestuurd wordt. Daarom moet dat IP met een hogere prioriteit dan de mailrelay in je MX-records staan, omdat het anders niet werkt :)
Ja, dit is precies hoe ik ook dacht tot een tijdje geleden. Mails kwamen nooit meer aan, werden stilletjes gedropt in de spambox of werden gewoon uberhaupt niet bezorgd, allemaal zonder dat ik daar enig idee van had. Wat bleek: de ene host klaagde dat ik een residential IP had, de andere klaagde dat mijn forward DNS niet overeen kwam met mijn reverse DNS, een derde had een probleem met een van beide maar liet het gewoon niet weten... etc. Niet te doen dus. Ik heb in mijn mailserver dus die van mn provider ingesteld en dat werkt ook gewoon goed. Direct bezorgen kan je tegenwoordig wel vergeten :)

[ Voor 45% gewijzigd door DataGhost op 27-12-2006 10:53 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:00
jjbstolk schreef op woensdag 27 december 2006 @ 10:01:
Orange familiy Poort 25 inkomend dicht, uitgaande kan alleen via Orange (smarthost)

Heb nu mailserver draaien met behulp van rollernet.us!
:?

Ik heb ook Orange Family ADSL & Telefonie ... inkomend staat netjes open bij mij :Y)
Ik stam wel uit het tijdperk dat het nog wanadoo heette, maar kan nog steeds rustig telnetten naar port 25 met mailserver antwoord. (en mails sturen ontvangen natuurlijk)

@TS:
Wat is precies de reden dat je Orange overslaat? (ga echt geen orange zitten promoten, maar zou het wel graag willen weten)

Lama

[ Voor 21% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-12-2006 10:48 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Casema blokt poort 25 ook. Sinds dat ik daar achter kwam heb ik een mail relay bij m'n ISP.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

XS4ALL laat het ook toe, maar grijpt wel in zodra ze merken dat er iets niet pluis is met jouw server. Bij smtp open relay kan je al worden gefilterd, wat vervelend kan zijn, maar natuurlijk ook wel weer in jouw eigen bestwil is. Daarnaast bieden ze ook batched smtp aan, dus dat de emails wel via de xs pop servers gaan, maar vervolgens en grosse bij jouw mailserver worden aangeboden, en jouw mailserver ermee kan doen wat je wilt. Erg handig mocht de verbinding even weg vallen, je mailserver uitstaan, rebooten oid. Dan ben je niet meteen alle emails kwijt. Kost wel weer extra natuurlijk, een euro of 25 per maand. Maar dan staat ook meteen het spamfilter en virusscanner aan.
Maar ook zonder batched smtp laat xs het toe...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik draai Exchange 2k3 via mijn XS4All account. Ik heb samen met een kennis (die ook een Exchange server draait) opgezet dat we voor elkaar fallback server zijn, dus als mijn server uit de lucht is, dan vangt zijn server de mail op, en probeert dat 20 dagen lang bij mij aan te bieden, en vice versa. Daarvoor moet je natuurlijk wel de DNS MX records goed instellen, en ook Exchange. Hier hebben we een korte handleiding neergezet hoe e.e.a. in te stellen; misschien niet de mooiste of beste oplossing, maar het werkt goed!

Aangaande POP3 boxen zoals samo aangeeft; dat kan ook met het programma POPBeamer. Er zijn meer POP3-connectors voor Exchange, maar die zijn relatief beperkt. Ik wilde namelijk ook de sPOP3 box (poort 995, over SSL) van het werk kunnen uitlezen, en POPbeamer was de enige die dat toendertijd kon. Ook relatief goedkoop, iets van 120 euro, en ik kreeg korting als particulier.

Ik gebruik trouwens gewoon de XS4All SMTP server als forwarder voor de email van mijn eigen domeinen, en de authenticated SMTP server van het werk voor de werk emails. Als anti-spam maatregel zijn er steeds vaker mailservers die checken of de mail wel van een "echte" SMTP server komt ipv IP-adressen die voor thuisgebruik zijn bedoeld, en er zijn er die het domein van de verzender willen matchen met het IP-adres. Als ik werk email verstuur vanaf de SMTP-server thuis, dan is dat geen match en wordt de mail wel eens gebounced. Lastig, en vandaar deze omwegen.

@TS: waarom de absolute eis om alles via de eigen server te laten lopen? Zodra je het verstuurd hebt gaat het ook wel een paar andere servers langs, dus erg veel win je er toch niet bij?

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 27-12-2006 13:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:34
ik heb tele2 compleet en ben net aan het stoeien met kerio
heb el cheapo parkeer/doorlink abbo van 20 euri per jaar van yourhosting.nl
hier maak je gratis gebruik van 2 fallback mailservers, waar je mail 5 dagen bewaard blijft als je server uit staat

kost echt geen drol dus

Ik heb Kerio geinstalleerd ipv exchange. Ik heb geen active directory. Ik gebruik mijn mce pc als mailserver. die staat toch heel de dag aan.

Mx record instellen bleek ook veel makkelijker dan ik had verwacht

ik was in een avondje ermee klaar.
Dit vond ik eigenlijk wel jammer, wilde er langer mee spelen....

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
Sjakskus schreef op woensdag 27 december 2006 @ 13:40:

ik was in een avondje ermee klaar.
Dit vond ik eigenlijk wel jammer, wilde er langer mee spelen....
installatie linux op een vmware virtual machine. Daar valt wel lekker mee te spelen ;)

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

demon is tegenwoordig van XS4All, maar is nog wel apart. Staat forwarding toe naar je SMTP-server. Ofwel, daar kun je een mail-server draaien.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

@home staat het iig niet (meer) toe.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Er zijn genoeg isp's die het gewoon toestaan. Ik denk dat je beter even kunt uitzoeken welke isp's interessant voor je zijn en vervolgens kijken of deze wel of niet smtp blokkeren en wat voor alternatieven ze daarvoor aanbieden.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 13:05
ik denk dat bij orange adsl het gewoon open staat, maar dat het bij kabel van orange/wanadoo/casema geblokkeert is

End of Transmission

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:34
ik heb op mijn laptop tijd suse linux desktop gedraaid,
daar ben ik wel ff mee aan het spelen geweest, maar buiten spelen wil ik natuurlijk degelijke oplossing en volgens mij heeft kerio echt alles

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:40

remy007

Broodje Bakpao Helmond

ik gebruik Mdaemon + Demon ADSL, werkt supper! Draait al meer als een jaar zonder problemen. Gebruik mijn thuis server voor de email en vpn e.d. werkt zonder problemen.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

SpeedLinq werkt ook zonder problemen

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 16:36
Staat die het juist wel of niet toe?

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:17
Multikabel staat het ontvangen alleen toe via een Relay server van hun.
zelf niet getest omdat mijn mailserver in het datacenter draait.

Kerio is een zeer handig programma om snel een mailserver op te zetten, ik gebruik het zelf ook.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_trickster_ schreef op woensdag 27 december 2006 @ 17:59:
Multikabel staat het ontvangen alleen toe via een Relay server van hun.
zelf niet getest omdat mijn mailserver in het datacenter draait.

Kerio is een zeer handig programma om snel een mailserver op te zetten, ik gebruik het zelf ook.
Een ander heel handig mailprogramma is 602LAN Suite. En gratis tot aan 5 gebruikers; het is ook webserver, FTP-server en kan POP3 boxen leeghalen en weer heraanbieden. Heb het zelf ruim een jaar gebruikt voordat ik overstapte op Exchange (nieuwe uitdaging ;) )

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Big Daddy schreef op woensdag 27 december 2006 @ 16:48:
[...]

Staat die het juist wel of niet toe?
Juist wel, werkt perfect hier, al ruim een jaar.

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 14:23
klein vraagje:

ik wil een abo afsluiten bij compuserve. Ik heb een eigen domein naam die door wordt gelinkt naar mijn eigen IP (middels A- MX records).

gaat dit werken met compuserve? als ik 'telnet smtp.cs.com 25' doe connect die wel? Kan ik er nu zeker van zijn dat mijn email op mijn server wordt afgeleverd en dat ik zelf via mijn server kan versturen?

thnx

iRacing Profiel

Verwijderd

CompuServe heeft de uitgaande mailpoort 25 beveiligd, dus dat ga nie werken...

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Speedxs staat het wel toe, maar je moet uitgaand wel gewoon even relayen via hun server. Maar dat maakt weinig uit vind ik.

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:26

Jabba

Firkan

[Airwolf] schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:56:
Speedxs staat het wel toe, maar je moet uitgaand wel gewoon even relayen via hun server. Maar dat maakt weinig uit vind ik.
ze zetten de poort voor je open als je 7,50 betaalt
Pagina: 1