welke bitrate

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Na enig zoekwerk op dit forum kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik heb een vakantievideo gemonteerd waarvan de tijd 01:39:39.02 bedraagt. Deze past in de hoogste kwaliteit niet op 1 dvd (4,7gig). Ik heb Pinnacle nu een image laten maken die ongeveer uitkomt op 9gig.
Ik kan er nu twee dvd's van maken (moet ik weer opnieuw menu's maken) maar de voorkeur heeft het om alles op 1 dvd te krijgen.

Mijn vraag: welke bitrate nog een acceptabele kwaliteit geeft? Waar ligt de grens?

Verwijderd

Koop een duallayer dvd? Als hij 8gb is past hij daarop. Neem aan dat pinnacle een dvd9 image heeft gemaakt namelijk.

Ik zou voor een bitrate van minimaal 4mbit (excl audio) gaan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
Het beste is natuurlijk om de maximale grootte van de DVD (4,7G) te benutten.
Een handig hulpmiddel hiervoor is een zogenaamde bitrate calculator.
Ik zelf gebruik deze altijd:
VideoHelp VCD, SVCD, DVD, DivX Bitrate Calculator

In jouw geval zouden we dan bijvoorbeeld uitkomen ( als we 224kbit voor audio aannemen) op een bitrate van ~5700kbit voor video.

Het eindresultaat hangt natuurlijk erg af van het soort video, veel actiescenes hebben veel meer bits nodig dan rustige scenes.
Als het mogenlijk is gebruik dan altijd een zogenaamde 2-pass encoding.
Hierbij kan dan de ruimte van de DVD optimaal benut worden.

Verwijderd

DVD5 is 4382 mb geloof ik.

• intruder1400
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Vwb die Calculator, die had ik ook al gevonden. Die riep echter de vraag bij mij op of die 5700 voldoende was. Maar ik begrijp dat het erg afhankelijk is van de soort opnames (in dit geval vakantie, niet echt actie). Ik heb het materiaal gewoon als avi opgeslagen.

Ik ben er nu nog niet helemaal uit: als ik Pinnacle 10 de hele film op 1 dvd wil zetten geeft hij aan een kwaliteit van 65%. Ik heb geen idee of dit met het blote oog zichtbaar is. Is er niet een richtlijn voor acceptabel kwaliteitsverlies?

Verwijderd

Maak een backup van de 9gb versie en vergelijk het eens?

• intruder1400
  • Niet online
Hij is bezig..... :O :O :O

• intruder1400
  • Niet online
Dat duurde even maar het is gelukt... Nou ja, Pinnacle heeft automatisch de film ingekort naar een 3,7 gig. Dat was dus niet de bedoeling. Ik gaf juist aan dat hij beste kwaliteit en naar een bestand moest schrijven. Ik zal het nog ff uitzoeken hoe het zit...
Pagina: 1