[Grote afstand] Bedraad netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53
Mijn ouders hebben een camping en het signaal van XS4ALL komt in de receptie binnen.
Momenteel gaat er een kabel naar een router op kantoor (zelfde gebouw als de receptie) en deze draadloze router verspreid het kanaal weer naar ons woonhuis, zo'n 100 meter verderop.

Bij het huis staat weer een router die het signaal opvangt en deze nog eens verspreid.
Dit werkt eigenlijk voor geen meter omdat het signaal soms gewoon zwak is of we hebben wel verbinding met de router maar geen verbinding met het internet.

Nu willen we morgen dus eigenlijk een kabel gaan trekken vanaf de router naar kantoor naar een router in ons huis.

Kan dit zonder problemen met een cat 6 kabel. (Cat 6 omdat deze een groter frequentiebereik heeft). Of toch gewoon met cat 5?

Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

En ja, ik weet dat er wat snelheidsverlies zal optreden, maar dit nemen we voor lief ;).

(Naar mijn inziens kan het gewoon, maar wil geen dingen over het hoofd zien).

Verwijderd

Ik heb dit een tijdje met de buren geprobeerd en vooral met vorst was er geen of slecht bereik.
Ik weet niet of de vorst er iiets mee te maken had, maar probeer de kabel dus in de grond te leggen?
Cat6 is voor hogere snelheid, en dus iets robuuster, voor die paar cent zou ik direct cat6 doen, ook voor de toekomst.

Verwijderd

idd en misschien nog stp ipv utp(met een beschermende laag eromheen), het beste zou zijn om er in het midden een hub of switch tussen te zetten

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03 23:22
Ik heb geen ervaring met het vorst probleem, maar ik denk dat wanneer je de de kabel voldoende diep (min 35 cm) in de grond legt, je in ieder geval weinig hinder zult ondervinden van de vorst.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoe groot is die afstand precies als je 't in een keer aflegt? Want met UTP kun je ook maar 100 meter overbruggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Onder de grond kun je doen. Misschien heb je toevallig nog een pijpleiding lopen richting het huis?
Camping; Toevallig nog telefoonleiding boven de grond richting het huis? Evt. extra draadje ernaast leggen..
Receptie en huis op 100 meter van elkaar; Is er misschien iets te realiseren mbv ethernet via het stopcontact?

Zomaar wat dingetjes waar ik aan dacht :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

In de theorie is het voor max 100 meter. In de praktijk kom je nog wel een stukje verder, ik heb wel gehoord dat mensen er 160 meter mee overbrugden.

Disclaimer: aan deze post kunnen geen rechten worden ontleend :)

Sign here against sigs

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-03 21:04
Probleem is alleen dat als je meer dan 100 meter gaat overbruggen het signaal zo afzwakt dat de verbinding uiteindelijk brak is.
Voor het beste resultaat zou ik er toch ff een router tussen zetten.

Receptie----------------Router/Hub/Switch-------------------------Huis

Je moet het signaal hergenereren dus een repeter zou beste zijn. Worden nauwelijk meer gebeuirkt maar toch:D

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Je hoeft echt geen STP te gebruiken hoor. Met STP kun je geen langere afstanden overbruggen als met UTP, STP houd alleen storende invloeden buiten. Maar daar zul je in de grond geen last van hebben. De kabel kan wel iets langer worden als 100 meter, ik heb een lengte van 160 meter zien werken zonder problemen met standaard UPT kabel op 100mbit. Ook aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend :P

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53
De afstand om het in een keer af te leggen zal denk ik toch zo rond de 100 meter liggen. (denk iets meer).

en ethernet via een stopcontact? Hoe gaat dat in zijn werking?
Zal er eens op googlen.

En wat betreft maar 100M in een keer overbruggen? Waar komt deze wijsheid vandaan? Want er worden toch ook wel kabels van 300/500M verkocht?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

M.Koers schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:53:
Probleem is alleen dat als je meer dan 100 meter gaat overbruggen het signaal zo afzwakt dat de verbinding uiteindelijk brak is.
Voor het beste resultaat zou ik er toch ff een router tussen zetten.

Receptie----------------Router/Hub/Switch-------------------------Huis

Je moet het signaal hergenereren dus een repeter zou beste zijn. Worden nauwelijk meer gebeuirkt maar toch:D
Dan heb je dus een switch nodig ;)

Een switch vangt de pakketjes op en verstuurt ze opnieuw (store and forward).
Hub/Repeater versterkt alleen maar.

Maar, met een CAT6 kabel moet het wel lukken.

Die 100 meter houdt in 'tot 100 meter is de kabel gecertificeerd voor 100Mbit'.
Dus het kan wel, maar je zult niet altijd meer de volledige 100Mbit halen.

Probeer anders of je misschien met een manageable switch (2e hands 3com dingetje ofzo) de snelheid op 10 mbit half of full duplex zetten.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Robbie T schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:57:
En wat betreft maar 100M in een keer overbruggen? Waar komt deze wijsheid vandaan? Want er worden toch ook wel kabels van 300/500M verkocht?
Uit de specificaties voor Ethernet. En dat die kabel (overigens alleen op rol) per 300 meter
(en meer) verkocht wordt maakt daarbij geen drol uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Hoi.

Ik zou dit ook eens proberen.
http://www.alternate.nl/h...=LPUE02&showTechData=true

Heb dit ooit eens toegepast voor een tuinhuisje op een landgoe.
Weet zo 123 niet de exacte afstand,,maar was zeker meer als 100 meter.

Dit werkt alleen als je achter dezelfde groepenkast blijft.
Als de Camping dus een eigen Energieaansluiting heeft gaat het helaas niet werken.\
Dit omdat bij de groepenkast het signaal weggefilterd word.

[ Voor 28% gewijzigd door Whiskey103 op 26-12-2006 15:05 ]

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Dat is bedoeld om af te monteren. UTP komt echt niet zo ver.

Sign here against sigs

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

De afstand om het in een keer af te leggen zal denk ik toch zo rond de 100 meter liggen. (denk iets meer).

en ethernet via een stopcontact? Hoe gaat dat in zijn werking?
Zal er eens op googlen.

specs UTP

dat zijn bulk lengtes voor verder gebruik, niet om zo ff 500Mtr te overbuggen :P

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-03 17:06
waarom niet draadloos, met evt een betere antenne (10 dBi is volgens mijn ervaringen genoeg om 100 meter te overbruggen), dan kun je als je daar de bandbreedte het toelaat zelfs de campinggasten nog laten internetten ook 8)7
ik weet niet hoe het er precies uit ziet daaro bij jullie, maar je zou- mocht het signaal echt veel te zwak worden en je hebt geen stroompunt in het midden van de verbinding- ook de stroom voor de repeater/hub/switch/whatever door maar 2 aderparen te gebruiken voor het netwerk, en de andere 2 voor de stroomvoorziening van de hub.

http://www.wireless.org.au/~jhecker/poe/

[ Voor 6% gewijzigd door ChaosZ0ne op 26-12-2006 16:45 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 18:12

BHQ

Inderdaad zou je het ook kunnen proberen met grotere antennes of (indien het Broadcom based dingetjes zijn ;)) alternatieve firmwares om zo een hoger zendvermogen te realiseren. Anders kan je idd. UTP gebruiken, dat mag 100 meter zijn voor 100mbit.
Pagina: 1