[Vista] Vista verwijderen zonder format

Pagina: 1
Acties:
  • 3.356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36
Pas heb ik Vista geinstalleerd en dat was allemaal leuk en aardig, maar ik heb besloten nog niet over te stappen. Nu zit ik dus met een Vista op mn PC. Daar wil ik vanaf. Mijn situatie is als volgt:

C:\ = Windows XP en een deel van mn Videos (150 GB)
D:\ = Media bestanden van Win XP (dus MP3's, documenten, pictures, etc) + Windows Vista (200 GB)
E:\ = Backup en DVDs die ik nog weg moet fikken (83 GB)

Dit zijn géén partities, maar losse schijven.

Zoals je ziet staat Vista dus tussen al mn documenten en shit wat behouden moet worden. Ff de schijf formatteren is daarom geen optie. Ik ZOU wel alles kunnen verplaatsen naar mn ander HDDs en dan formatteren maar dat kost nogal veel tijd. Ik wil dus gewoon Alleen Vista van die schijf afknikkeren en de boot weer goed hebben. Ik had namelijk eerst Vista op E:\, maar daar ging de install niet goed en bleef ie half achter. Heb toen wel alles van Vista kunnen formatteren door het tijdelijk verplaatsen van de bestanden. Echter komt er nu tijdens de boot een scherm waar ik uit 3 OS kan kiezen. Dat scherm moet natuurlijk ook weg.

Ik had al wat gegoogled en op tweakers.net gekeken, maar daar wordt eigenlijk alleen maar uitgelegd hoe je het het beste van een partitie af kan gooien. Volgens de sites was er ook geen goede Vista uninstall.

Eigenlijk vrees ik dat ik toch alles moet verplaatsen en daarna formatteren, die bootfile dan weer aanpassen komt wel goed, maar ik hoop eigenlijk dat jullie een idee hebben? Thnx alvast.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Ik heb gewoon mijn boot.ini aangepast, en de Windows map weggeknikkert. Werkt als een zonnetje :)

• Sjoerd001
Mja, gooi je alleen de Windows map weg dan? Dan blijft er nl. nogal wat staan. Ik ben ook nbang dat Windows het niet kan (tegengehouden wordt).

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/8960/zooirr7.jpg

• Sjoerd001
Volgens mij (als Windows XP het toelaat) kan ik alles wat niet "omvierkant" is deleten:

Afbeeldingslocatie: http://img412.imageshack.us/img412/4315/delrz1.jpg

Vraag die nu dus overblijft is of dit voldoende is... f blijven er nog allemaal spoortjes over als ik het handmatig via de verkenner delete?

[ Voor 45% gewijzigd door Sjoerd001 op 26-12-2006 13:04 ]

• Sjoerd001
Ik was er al bang voor, ik krijg niet alles netjes gedelete. Ik heb een programmatje unlocker ervoor, maar die pakt dit niet omdat het niet vastzit door lopende processen.

Iemand een tip of handig proggie?

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 13:43

we_are_borg

You will Comply

Zoek even op delete en mijn naam dan kom je een programma tegen die alles kan wissen.

Deze post bedoel ik we_are_borg in "[XP] Folder onverwijderbaar"

[ Voor 34% gewijzigd door we_are_borg op 26-12-2006 15:34 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Sjoerd001
Programmatje doetn iet echt wat bij opnieuw opstarten. Eerste keer leek er iets te gebeuren, maar het stond er nog steeds. Daarna gebeurde er sowieso niet veel meer....

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 17:30:
Programmatje doetn iet echt wat bij opnieuw opstarten. Eerste keer leek er iets te gebeuren, maar het stond er nog steeds. Daarna gebeurde er sowieso niet veel meer....
Heb je het programma opgeroepen via Windows XP aangezien je Vista wilt verwijderen, je kan namelijk niet een active windows verwijderen. Ook dien je eerst je boot.ini aan te passen zoals hier boven gezegt is, zodat je alleen maar XP kan opstarten. Als alles faalt gebruik dan een Live CD van XP of gemakkelijker Linux dan kan je daar vanuit de HD benaderen

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Sjoerd001
Alles faalt dus... Wat bedoel je precies met een Live CD? Een boot CD? Ga ik het idd daarmee ff proberen...

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:41:
Alles faalt dus... Wat bedoel je precies met een Live CD? Een boot CD? Ga ik het idd daarmee ff proberen...
Live CD is een besturings systeem die vanaf cd opgestart kan worden en die je daarbij ook toegang krijg tot je HD.

• Sjoerd001
Nee zoiets heb ik niet... Kan er zo snel ook niet aankomen. Heeft niemand een programmatje waarmee je die echt koppige files kan deleten? Of moet ik echt uit Windows zien te komen?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Sjoerd001 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:41:
[google=Bart Pe] en 1ste hit :P
En dan vind je een leuke site waar je makkelijk met uitleg een Windows live cd mee maakt :)
Main
What is BartPE and PE Builder?

Bart's PE Builder helps you build a "BartPE" (Bart Preinstalled Environment) bootable Windows CD-Rom or DVD from the original Windows XP or Windows Server 2003 installation/setup CD, very suitable for PC maintenance tasks.

It will give you a complete Win32 environment with network support, a graphical user interface (800x600) and FAT/NTFS/CDFS filesystem support. Very handy for burn-in testing systems with no OS, rescuing files to a network share, virus scan and so on.
This will replace any Dos bootdisk in no time!

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Probeer http://www.knoppix.org/ eens om een live cd te pakken, Bart PE wat degene hier boven zegt is ook gemakkelijk.

• Sjoerd001
Hey, was ik weer. Ben ff een paar daagjes naar Oostenrijk geweest dus vandaar de vertraging. :)

Maargoed, nog steeds geen vordering, het zit er nog steeds op. Thnx voor de links voor het maken van een Live CD, dat is allemaal gelukt. Echter, ik kom dan niet meer verder. Ik probeer via CMD de directories te deleten. Het waren hidden dirs, dus in eerste instantie kon ik ze ook niet zien in DOS. Heb ze via attrib niet kunnen unhidden omdat attrib blijkbaar alleen files pakt. Gelukkig kon ik wel via mn gewone XP de mappen unhidden maken, althans grotendeels, want bij een heleboel gaf hij aan dat hij die niet kon veranderen. Ik heb die gewoon genegeerd en zodoende werden de mappen wel zichtbaar.

Vervolgens weer opgestart via de Live CD. En idd ik zag de directories nou staan met CMD. Echter allereerst lukte het commando deletree (gehele dir met inhoud verwijderen) niet. Dus toen maar eens 1 file geprobeerd. Naja zelfs dat lukte niet. Ik vond een filetje, wilde het deleten met het del commando, maar de toegang werd geweigerd. Als ik mbv attrib de attributes wilde veranderen kwam diezelfde melding. Die melding krijg ik dus ook eigenlijk in Windows XP zelf...

Al met al, de files zijn echt helemaal vastgebakken ofzo? Een format lijkt de enige optie, alleen dan moet ik een hoop verplaatsen wat 1. lang duurt en waarvoor ik 2. niet genoeg vrije ruimte op de andere schijven heb. Dus eigenlijk is dat geen eens een optie. Een andere optie is het hidden maken van de directories en maar vrede ermee nemen dat er 1 gig aan zooi op die schijf staat... Imo geen echte oplossing. Hebben jullie nog een oplossing? Ik wil er echt vanaf. :(

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb vista prima weten te verwijderen zonder Windows opnieuw te installeren. Ik zal een handleiding schrijven hier, maar in het Ervaringen Topic deel 8 staat het ook al een beetje beschreven.

1: Kijk in je boot.ini of daar nog je normale regels staan, anders moet je in boot.bak kijken met een texteditor (notepad bijvoorbeeld).

2: Verwijder de rood omcirkelde bestanden en mappen van je bootschijf.
Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/4455/vistabootfilesbx0.jpg

3: Verwijder de bestanden van je Vista schijf of verwijder de hele partitie.

edit:

4: Je kan ook op elke schijf nu de verborgen map $Recycle.Bin verwijderen.

Dat is alles. Je kan een reboot doen om te kijken of het werkt, maar ik heb er volle vertrouwen in dat het geen probleem geeft. Stap 1 en 2 heb ik al eens eerder zonder problemen uitgevoerd, stap 3 was bij mij een format maar dat zou niets uit moeten maken. Indien je bestanden van je Vista schijf niet kan verwijderen, probeer dan in Veilige Modus het nog een keer.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 10-07-2007 20:15 ]

Commandline FTW

• Sjoerd001
Thanks voor je reply, maar het werkt niet...

Stap 1; gedaan, maar ik zie nog iets van Vista staan. Ik weet alleen niet hoe de originele eruit moet zien, kan iemand mij misschien daaraan helpen? Dit is de mijne nu:
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
Stap 2;

BOOT kan ik niet verwijderen / verplaatsen, ook niet met Unlocker oid.
boot.BAK is weg
bootmgr kan niet
bootsec heb ik er niet tussen staan.

Stap 3;

Lukt nog steeds niet...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op deze bestanden heb je geen rechten, das waar ook, vergeten te vermelden. Je boot.ini is in orde, niets mis mee. Neem de eigenschappen van de bestanden en mappen die je wilt verwijderen van je C: en neem de ownership over en geef jezelf full control. Dan kan je ze wel verwijderen. Foutje van mij :P.

Commandline FTW

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
die leuke jongens van MS hebben wel de overerving van rechten uitgezet waardoor dit (bij mij dan toch) niet echt vlotjes ging :(
maar met "cacls.exe" raak je heel ver :)
dit is een tooltje (staat gewoon in de Windows dir) waarmee je de rechten van directory's mee kan resetten

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-03 10:10

TommyGun

Stik er maar in!

@ TS; ik snap niet waarom je zo moeilijk doet. De tips is al gegeven maar toch, leech een Ubuntu of Knoppix live CD, booten, Vista deleten en klaar.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Begrijp jij de bootload van Vista of niet? Het is niet zo makkelijk als even een linux diskje pakken, booten en weggooien. Of spreek je van eigen ervaring? Als dat zo is, schrijf dan zelf een handleiding. Mijn handelingen zijn de juiste en eenvoudigste. Alleen opletten op de machtegingen op de bestanden die je wilt verwijderen, das alles. Als je een dual boot met XP Pro en MCE hebt, kan je makkelijk vanuit Pro MCE verwijderen zonder gezeur. Reden: Er zijn geen bestanden van MCE in gebruik. Als dat wel zo is, dan heb je iets goed fout gedaan, maar kan je herstellen door in veilige modus de starten of zelfs met Process Explorer die bestanden vrij te geven.

Commandline FTW

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Jij wilt zeggen dat de procedure die je in dit topic beschrijft niet werkt onder Linux? Uhu... right

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen ervaring met Linux. Waarschijnlijk de TS ook niet dus waarom dan met Linux gaan werken als je het niet snapt? Als het al gewoon vanuit Windows kan, waarom zo moeilijk doen?

Commandline FTW

Verwijderd

Waarom zo moeilijk doen over windows of linux, dat is de vraag niet er zijn vele wegen naar dezelfde plek. Dus het zou zo zijn dat jullie beide gelijk hebben.

Ik heb over de tut van Hero of Time een vraagje. Door deze bestanden te verwijderen haal je dus als ik het goed begrijp ook het Vista boot systeem weg en boot hij gewoon weer vanaf de windows xp.

Mijn situatie is als volgt ik heb 1 schijf in 2 partities verdeeld. Op 1e partitie Windows Xp en 2e Vista. Ik wil vista weg knikkeren ben bang dat dit boot.ini niet gaat laden. Dus is de manier wat jij zij 100% verkerd goed?

Alvast iig bedankt voor al je support ik vond de uitleg clear!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dit werkt 100%. Ik heb Vista op mijn laptop draaien en 1x verwijdert. XP en Vista stonden op een aparte partitie en toen ik die bestanden had verwijdert (door te kijken wat er op mijn computer staat op de bootroot) heb ik het met succes weten te verwijderen. Mocht je omverhoopt toch een probleem hebben, kan je altijd met je XP cd een recovery uitvoeren door 'fixboot' te gebruiken.

Commandline FTW

Verwijderd

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen het hier over BOOT.INI hebben, voor zover ik weet gebruikt vista een apparte bootloader en moet deze aangepast worden met een opdracht in een dos omgeving en bij mijn weten heeft dat ook in een draadje hier op tweakers gestaan...

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Hero Of Time schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 23:15:
Ik heb geen ervaring met Linux. Waarschijnlijk de TS ook niet dus waarom dan met Linux gaan werken als je het niet snapt? Als het al gewoon vanuit Windows kan, waarom zo moeilijk doen?
Begin dan aub niet met reacties over "begrijp jij dit of dat niet". Live Linux CD is ubersimpel. Heb je 0,0 verstand van Linux voor nodig. CD erin -> booten van CD -> browsen naar de folders -> verwijderen -> herstart (CD eruit) -> Windows inloggen en klaar.

Verwijderd

Welke oplossing je gebruikt, en welke je het liefst doet draaid deze top[ic niet over. Beide bedankt voor de support. Ik ga het proberen!

• Sjoerd001
Hero Of Time schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:33:
Op deze bestanden heb je geen rechten, das waar ook, vergeten te vermelden. Je boot.ini is in orde, niets mis mee. Neem de eigenschappen van de bestanden en mappen die je wilt verwijderen van je C: en neem de ownership over en geef jezelf full control. Dan kan je ze wel verwijderen. Foutje van mij :P.
Wat bedoel je precies? Want ik kan nergens via eigenschappen 'ownership overnemen', ofiets wat erop lijkt. Heb je mss een screenshot?

• Sjoerd001
catfish schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:31:
die leuke jongens van MS hebben wel de overerving van rechten uitgezet waardoor dit (bij mij dan toch) niet echt vlotjes ging :(
maar met "cacls.exe" raak je heel ver :)
dit is een tooltje (staat gewoon in de Windows dir) waarmee je de rechten van directory's mee kan resetten
Cacls.exe gezocht in de Windows dir, maar niet gevonden... Via start/uitvoeren doet ie wel wat, maar er flitst iets in beeld en thats it. Daarna kan ik ze nog steeds niet deleten.

• Sjoerd001
TommyGun schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:49:
@ TS; ik snap niet waarom je zo moeilijk doet. De tips is al gegeven maar toch, leech een Ubuntu of Knoppix live CD, booten, Vista deleten en klaar.
Je snapt niet waarom ik zo moeilijk doe? Nou ws. omdat het ook vrij lastig IS. Ik heb via een knoppix live CD gereboot en toen in die Duitse Linux zitten klooien, maar nadat ik bij de evil dirs aankwam, en ik wilde ze löschen, kreeg ik gewoon weer lekker een foutmelding dat het niet mogelijk is. "xxx.xx kan nicht gelöscht werden" ofzo...

Dus doe ik het verkeerd of moet ik nog iets anders proberen in Knoppix, OF lukt het ook hiermee niet?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Aan xxx.xx hebben we niet veel. En waarom de Duitse versie?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjoerd001 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:44:
[...]

Wat bedoel je precies? Want ik kan nergens via eigenschappen 'ownership overnemen', ofiets wat erop lijkt. Heb je mss een screenshot?
Dat vind je onder security > Advanced. Zie screenie.

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/3786/ownershipmb1.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 10-07-2007 20:11 ]

Commandline FTW

• Sjoerd001
TommyGun schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:19:
Aan xxx.xx hebben we niet veel. En waarom de Duitse versie?
Daarmee bedoel ik dus dat de 1e de beste file die hij wil deleten (van die x aantal gigs van het restje van Vista) al meteen niet lukt. Precies hetzelfde verhaal dus als dat ik het nu direct hier in de Windows verkenner zou doen.

• Sjoerd001
Hero Of Time schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:32:
[...]

Dat vind je onder security > Advanced. Zie screenie. Sorry, geen zin om een thumbnail te maken, kost nog meer ruimte op webspace en heb geen idee hoeveel ik mag gebruiken van school.

[afbeelding]
Thanks, maar volgens mij werkt dit bij mij niet. Ik heb XP Home en zie het nergens staan. Dit zie ik:

Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/7692/xphomebn4.jpg

How to take ownership of a file or folder in Windows XP

Volgens mij moet ik die stappen volgen...

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Sjoerd001 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:56:
[...]

Thanks, maar volgens mij werkt dit bij mij niet. Ik heb XP Home en zie het nergens staan. Dit zie ik:

[afbeelding]

How to take ownership of a file or folder in Windows XP

Volgens mij moet ik die stappen volgen...
Eenvoudig delen oid uitzetten onder map opties

• Sjoerd001
TommyGun schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:04:
[...]

Eenvoudig delen oid uitzetten onder map opties
Thanks, daardoor kwam die functie wel en ben ik daarmee een beetje gaan klooien. Het is me gelukt om de rechten op mijn account te krijgen en heb toen alle machtigingen aangezet en dus alles gedelete. Eindelijk er vanaf!

Verwijderd

Het is veel makkelijker:

BOOTVISPRO (freeware) Downloaden, even de noodzakelijke dingen doen XP (NT!) original loader terug laten zetten, rebooten, vista partitie quick format (gewoon onder windows GUI).

Kind kan de was doen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 21:24 ]

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 14:58
Sorry voor de revive maar liever dat dan een nieuw topic openen.

Ik zit met hetzelfde probleem alleen kan ik niet sjoerd de mappen verwijderen:
Ik kan met de machtigingen spelen maar tot nu toe nog geen effect:
Wat moet ik precies aanzetten en wat niet?
Ik zit als enige account dus ben ik beheerder en ik heb mezelf alle rechten gegeven maar geen nut.

iemand?
Pagina: 1