[2003 Server] Plots geen verbinding meer (Exchange/IIS/SMB)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een 2003 server draaien, deze draaide ongeveer een halfjaar perfect tot vandaag.
Plots was:
  • Shares niet benaderen (Er zijn momenteel geen aanmeldingsservers beschikbaar om de aanmeldingsaanvraag te verwerken),
  • De webserver niet meer benaderen (HTTP-fout 401.1 - Niet-geverifieerd: de toegang is geweigerd vanwege ongeldige referenties)
  • Exchange niet meer met outlook bereiken (vraagt continu om credentials zonder foutmelding).
Wel kon ik met remote desktop als administrator of user gewoon inloggen op de server en alles lijkt dan normaal. Het enige afwijkende dat ik uit het logboek kon halen was het volgende event:
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: Userenv
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-id 1030
Datum: 26-12-2006
Tijd: 1:56:05
Gebruiker: BOMHARD\administrator
Computer: SERVER
Beschrijving:
Kan niet zoeken naar de lijst met groepsbeleidsobjecten. Controleer het gebeurtenislogboek op berichten die eerder door de beleidsengine zijn geregistreerd en die mogelijk de oorzaak hiervoor bevatten.
Nu ben ik op got gaan zoeken en het volgende topic gevonden: [SBS 2003] Problemen met benaderen server vanaf netwerk pc* daar stond een tip om met de "beveiligingsconfiguratie en -analyse" console het standaard sjabloon (setup security.inf) te laden en vervolgens "computer configureren".

Na dit gedaan te hebben waren alle problemen opgelost! Maar nu komt het vreemde.. na een paar minuten zijn plots alle problemen weer terug!!

En vervolgens ook weer geen vreemde events terug te vinden in de logboeken. Het lijkt er echter op dat het afspelen van bijvoorbeeld muziek vanaf de server (waardoor de verbinding open blijft) de problemen voorkomt en alles blijft werken..

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De eerste ingeving bij alle domain controller problemen zijn altijd: controleer je DNS :P

Vertel eens wat is het IP address van die domain controller, en welke DNS servers heb je ingegeven op jouw client? :)

• Speedfight
  • Niet online
elevator schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 10:51:
De eerste ingeving bij alle domain controller problemen zijn altijd: controleer je DNS :P

Vertel eens wat is het IP address van die domain controller, en welke DNS servers heb je ingegeven op jouw client? :)
Server configuratie:
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0B-CD-FC-0F-71
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Standaard-gateway . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Client configuratie:
Ethernet-adapter NVIDIA-LAN:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: bomhard.nl
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
NVIDIA nForce MCP Networking Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-24-01-8B
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.7
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 26 december 2006 12:02:45
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 26 december 2006 14:02:45
Ik draai een website vanaf thuis, heb op de server een domain forward lookup geconfigureerd die de zone kopieerd vanaf de dns-server provider waar ik de domeinnaam heb gehost. (hopelijk zeg ik dat goed zo).

Er komen geen fouten voor in de log van de DNS server.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Speedfight
  • Niet online
Rebooten van de server helpt trouwens ook niet. Op het moment dat ik niet meer de server kan benaderen via outlook zie ik op dat tijdstip maar één event erbij komen, maar volgens mij is het geen fout:
Type gebeurtenis: Geslaagd
Bron van gebeurtenis: Security
Categorie van gebeurtenis: Aanmelding met account
Gebeurtenis-id 680
Datum: 26-12-2006
Tijd: 12:49:21
Gebruiker: BOMHARD\speedfight
Computer: SERVER
Beschrijving:
Aanmeldingspoging door: MICROSOFT_AUTHENTICATION_PACKAGE_V1_0
Aanmeldingsaccount: speedfight
Werkstationbron: SPEEDFIGHTPC
Foutcode: 0x0
edit: misschien iets in de goede richting: als de beveiligingsconfiguratie wordt toegepast gaat dat in stappen. Als hij de eerste twee stappen ("Toewijzing van gebruiksrecht" en "beperkte groepen") heeft afgerond werkt het weer.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedfight op 26-12-2006 12:58 ]

• thund3rball
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
een aantal vrij duidelijke fouten in je ip-setup:
- subnetmask van server en clients verschillen (255.0.0.0/255.255.255.0)
- je clients verwijzen niet naar de DNS van de server (10.0.0.1)
- blijkbaar wordt dhcp door je (planet?) modem/router geregeld, kan je server ook

pas bovenstaande eens aan (vooral DNS) en test dan eens verder...

alsnog Prettige dagen....

• Speedfight
  • Niet online
thund3rball schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 14:01:
een aantal vrij duidelijke fouten in je ip-setup:
- subnetmask van server en clients verschillen (255.0.0.0/255.255.255.0)
- je clients verwijzen niet naar de DNS van de server (10.0.0.1)
- blijkbaar wordt dhcp door je (planet?) modem/router geregeld, kan je server ook

pas bovenstaande eens aan (vooral DNS) en test dan eens verder...

alsnog Prettige dagen....
Bedankt voor de tips, heb alles aangepast.. maar het lost helaas niets op :'(
Natuurlijk ook daar prettige dagen ;)

• Speedfight
  • Niet online
Stiekem een kickje. want anders moet ik namelijk mijn server helemaal opnieuw gaan installeren en dat moet dan morgen gebeuren.Dus als iemand nog een idee heeft...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt op de client nu *enkel* nog de 10.0.0.1 als DNS server? En als ik zeg enkel, bedoel ik dan ook ALLEEN nog die DNS server? Nee echt niet, die 10.0.0.138 moet niet als secundaire?

Heb je je beide sytemen ook reboot daarna?

• Speedfight
  • Niet online
elevator schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 23:08:
Je hebt op de client nu *enkel* nog de 10.0.0.1 als DNS server? En als ik zeg enkel, bedoel ik dan ook ALLEEN nog die DNS server? Nee echt niet, die 10.0.0.138 moet niet als secundaire?

Heb je je beide sytemen ook reboot daarna?
Heb enkel 10.0.0.1 als DNS server, reboot op beide pc's helpt niet. Misschien nog iets wat het vermelden waard is:

Ik zit bij XS4ALL en die hebben op de dag dat ik problemen kreeg ook de verbinding dicht gezet ivm een trojan op mijn netwerk. Kan nu alleen nog op internet via de proxy van XS4ALL.. De Trojan zelf zal het probleem niet zijn, deze stond op een andere pc en is volgens de procedure verwijderd.

• Speedfight
  • Niet online
De verbinding is weer vrijgegeven maar dit heeft helaas ook niet tot een oplossing geleid.. Ben bang dat het opnieuw installeren gaat worden :(

• thund3rball
Just to be sure, heb je nog een keer de ip-configuratie van de server en van de clients?
Staan onder services alle services die op [automatisch] staan ook op [Running] ?
krijg je vanaf een client ook [dosbox][telnet 10.0.0.1 25] reactie van je mailserver?
Lijkt iets met AD/DNS, kun je met nslookup bijv. www.google.nl en servernaam.bomhard.nl opvragen?
krijg je een extern of intern ip terug voor de laatste? (intern zou handig zijn :-))

• Speedfight
  • Niet online
Server:
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Beschrijving . . . . . . . . . . .: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0B-CD-FC-0F-71
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Standaard-gateway . . . . . . . . : 10.0.0.138
Client
Ethernet-adapter 3COM-LAN:

Beschrijving . . . . . . . . . . .:
3Com 3C920B-EMB Integrated Fast Ethernet Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0E-A6-10-3E-0D
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.157
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : woensdag 27 december 2006 22:58:57
Lease verlopen . . . . . . . . . : donderdag 28 december 2006 8:58:57
Uitvoer NSLookup vanaf server:
C:\Documents and Settings\Administrator>nslookup server.bomhard.nl
*** Kan de servernaam voor het adres 10.0.0.1 niet vinden:
Non-existent domain
Server: UnKnown
Address: 10.0.0.1

Naam: server.bomhard.nl
Address: 80.126.246.34

C:\Documents and Settings\Administrator>nslookup www.google.nl
*** Kan de servernaam voor het adres 10.0.0.1 niet vinden:
Non-existent domain
Server: UnKnown
Address: 10.0.0.1

Niet-bindend antwoord:
Naam: www.l.google.com
Addresses: 66.249.85.104, 66.249.85.99
Aliases: www.google.nl, www.google.com
Ik krijg dus een extern adres van mijn server bij de NSlookup.
Ook is sinds het veranderen van de DNS op de clients naar 10.0.0.1
het resolven van namen heeeeel traag.

Alle automatische services zijn netjes gestart.
En vanaf een werkstation kan ik de mailserver met telnet bereiken.

DNS config:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/dnsconfig.jpg

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
configureer eerst maar eens een dns forwarder op je server dan resolved het ook wat sneller. nu sta je te resolven via de rootservers..

beetje dns basics dit btw. probleem is er ook omdat je een domainame gebruikt die ook nog eens extern bekend is (bomhard.nl)

nn ik kan bij je prive bestanden komen :z

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 27-12-2006 23:46 ]

A wise man's life is based around fuck you

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Volgens mij heb je ook geen reverse-lookupzone, afgezien daarvan ben ik het wel met Zwelgje eens dat dit een erg makkelijk zelf op te lossen probleem is. Verdiep je wat meer in de materie.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Speedfight
  • Niet online
sanfranjake schreef op woensdag 27 december 2006 @ 23:39:
Volgens mij heb je ook geen reverse-lookupzone, afgezien daarvan ben ik het wel met Zwelgje eens dat dit een erg makkelijk zelf op te lossen probleem is. Verdiep je wat meer in de materie.
Heb me er net in verdiept en heb nu handmatig een Forward en Reverse zone aangemaakt en ik heb de forwarder ingesteld naar mijn modem (10.0.0.138). Vervolgens nog een keer gereboot.
Internet werkt nu perfect ook kan ik de website welke op de server draaid weer benaderen.
Maar wat dus nog steeds niet werkt is het benaderen van shares en het benaderen van de exchange server (dit lukt ook niet via webaccess).

Het stomme blijft gewoon dat als ik in de "beveiligingsconfiguratie en -analyse" console het standaard sjabloon (setup security.inf) laan en vervolgens "computer configureren" alles weer perfect werkt voor een paar minuten

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfight op 28-12-2006 00:26 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ehm je hebt forward lookupzones aan moeten maken :? Active directory zal er bij installatie normaalgesproken al een aanmaken. Als die er niet staat, dan denk ik dat je gevonden hebt waar je probleem zit. elevator geeft dit als eerste reactie op je bericht al aan.

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Speedfight schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:23:
Maar wat dus nog steeds niet werkt is het benaderen van shares en het benaderen van de exchange server (dit lukt ook niet via webaccess).
En met welke fout blijft dit niet lukken dan?
Redelijk essentieel.

Werkt het wel op de server zelf, m.a.w. kan deze bij zijn eigen shares?
Het stomme blijft gewoon dat als ik in de "beveiligingsconfiguratie en -analyse" console het standaard sjabloon (setup security.inf) laan en vervolgens "computer configureren" alles weer perfect werkt voor een paar minuten
dat verdwijnt gelijk met het oplossen van je probleem hierboven denk ik ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Speedfight
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 10:16:
[...]

En met welke fout blijft dit niet lukken dan?
Redelijk essentieel.

Werkt het wel op de server zelf, m.a.w. kan deze bij zijn eigen shares?

[...]

dat verdwijnt gelijk met het oplossen van je probleem hierboven denk ik ;)
Vanaf de server zelf is het ook niet mogelijk, heb de volgende foutmeldingen:

Shares niet benaderen (Er zijn momenteel geen aanmeldingsservers beschikbaar om de aanmeldingsaanvraag te verwerken),

De webserver niet meer benaderen (HTTP-fout 401.1 - Niet-geverifieerd: de toegang is geweigerd vanwege ongeldige referenties)

Exchange niet meer met outlook bereiken (vraagt continu om credentials zonder foutmelding).

Met de installatie van de Acitve Directory is er wel een forward zone aangemaakt alleen deze heb ik nu opnieuw aangemaakt zodat hij goed is.

• thund3rball
waar je tegenaan loopt is het feit dat Active Directory (authenticatie) een (interne) DNS zone nodig heeft, waar records in staan die verwijzen naar locale domaincontrolers e.d.(worden aangemaakt bij DCpromo en opzet lan-domein). Blijkbaar is dit bij jou niet (meer) het geval. waarschijnlijk doordat je ook van extern met dns-zones ophaalt/hebt lopen toveren...

Heb je de externe zone eindigend op .nl eigenlijk wel echt intern nodig?

• Speedfight
  • Niet online
thund3rball schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:58:
waar je tegenaan loopt is het feit dat Active Directory (authenticatie) een (interne) DNS zone nodig heeft, waar records in staan die verwijzen naar locale domaincontrolers e.d.(worden aangemaakt bij DCpromo en opzet lan-domein). Blijkbaar is dit bij jou niet (meer) het geval. waarschijnlijk doordat je ook van extern met dns-zones ophaalt/hebt lopen toveren...

Heb je de externe zone eindigend op .nl eigenlijk wel echt intern nodig?
Aah dat is al een stuk duidelijker! ik draai op mijn eigen server een websiteje voor de hobby het DNS beheer kan ik vanaf het internet doen bij het hostbedrijf, dus waarschijnlijk heb ik dit dus niet eens nodig! Wat kan ik het beste gaan doen om dit weer op de rails te krijgen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Speedfight schreef op donderdag 28 december 2006 @ 12:35:
[...]
Met de installatie van de Acitve Directory is er wel een forward zone aangemaakt alleen deze heb ik nu opnieuw aangemaakt zodat hij goed is.
....maar heb je dan ook je _msdcs zones erbij staan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Speedfight
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 13:07:
[...]

....maar heb je dan ook je _msdcs zones erbij staan?
Heb ik zonet met het volgende document aangemaakt How to reconfigure an _msdcs subdomain to a forest-wide DNS application directory partition when you upgrade from Windows 2000 to Windows Server 2003 en gereboot. De _msdcs.bomhard.nl is nu automatisch gevuld met een aantal mappen dat lijkt dus nu goed te zijn.

Ik kan wel shares op de server benaderen vanaf de server zelf, dit kan vanaf de client niet! De website benaderen vanaf de server zelf is niet mogelijk.

Hmm toch iets niet goed als ik "repadmin /syncall" doe:
C:\Documents and Settings\Administrator>repadmin /syncall
CALLBACK MESSAGE: Error contacting server cede2f0b-010a-452a-a5dd-b539066eb816._
msdcs.bomhard.nl (network error): 5 (0x5):
Toegang geweigerd.

SyncAll exited with fatal Win32 error: 8440 (0x20f8):
De voor deze replicatiebewerking opgegeven naamgevingscontext is ongeldig.

[ Voor 44% gewijzigd door Speedfight op 28-12-2006 14:20 ]

• Speedfight
  • Niet online
Toch even deze kick als niemand tips heeft wil ik namelijk beginnen met het opnieuw installeren van de server aangezien ik daar wel een aantal uur mee bezig ben en er de komende weken geen tijd meer voor heb...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[Win2k3 server] Migratie Exchange vraag!

lees die ook even door dan, voordat je aankomt dat je weer niet bij je mailboxen kan komen omdat je je hele AD gewiped hebt...

• Speedfight
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:28:
[Win2k3 server] Migratie Exchange vraag!

lees die ook even door dan, voordat je aankomt dat je weer niet bij je mailboxen kan komen omdat je je hele AD gewiped hebt...
Ik zit er toch als enige gebruiker op dus ik importeer straks gewoon weer de email vanuit de PST.
Ben nu aan het opnieuw installeren dus ben wel paar uurtjes bezig.
Heb je toevallig een goede DNS opzet guide want nu wil ik het in één keer goed doen!

• Speedfight
  • Niet online
Thnx! maar tis dus nu verstandiger om iets als bomhard.local te gebruiken?

• Zwelgje
Speedfight schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:11:
[...]

Thnx! maar tis dus nu verstandiger om iets als bomhard.local te gebruiken?
ja

• Speedfight
  • Niet online
Waarschijnlijk een hele domme vraag: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik in exchange een bomhard.nl e-mail adres kan gebruiken?

• Zwelgje
Speedfight schreef op donderdag 28 december 2006 @ 18:21:
[...]

Waarschijnlijk een hele domme vraag: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik in exchange een bomhard.nl e-mail adres kan gebruiken?
recipient policy

en ja das een domme vraag :P maar goed :)

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Speedfight, zoals ik je hierboven ook al vroeg (en wat anderen met mij) is het de bedoeling dat je zelf moeite doet om antwoord op je vragen te krijgen. De vragen die je hierboven stelt worden gewoon tijdens les 1 exchange behandeld. Wat heb je immers aan een mailserver als je er geen mail mee kan ontvangen/verzenden :? Ik verzoek je daarom dringend om meer moeite te doen om een vraag zelf te beantwoorden voordat je deze hier stelt. Whitepapers over exchange-deployment lezen zou geen kwaad kunnen, daar komt het allemaal in voorbij.

Mijn spoorwegfotografie

• Speedfight
  • Niet online
sanfranjake schreef op donderdag 28 december 2006 @ 19:02:
Speedfight, zoals ik je hierboven ook al vroeg (en wat anderen met mij) is het de bedoeling dat je zelf moeite doet om antwoord op je vragen te krijgen. De vragen die je hierboven stelt worden gewoon tijdens les 1 exchange behandeld. Wat heb je immers aan een mailserver als je er geen mail mee kan ontvangen/verzenden :? Ik verzoek je daarom dringend om meer moeite te doen om een vraag zelf te beantwoorden voordat je deze hier stelt. Whitepapers over exchange-deployment lezen zou geen kwaad kunnen, daar komt het allemaal in voorbij.
Perfect, heb alles weer op de rij.. nu DNS + Exchange goed! Heb vandaag alweer meer geleerd dan in een jaar op school :P

• thund3rball
als ik het goed begrijp, gaat het dus om een speelserver voor één persoon.. :'(

• Zwelgje
thund3rball schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:58:
al die moeite om niks, ik dacht ook dat ik een megaenterprise probleem aan het oplossen was

;(

:+

• thund3rball

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:41

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

EDIT:
-LAAT!-
:X

[ Voor 97% gewijzigd door ElCondor op 29-12-2006 12:50 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

thund3rball schreef op donderdag 28 december 2006 @ 23:58:

Was dat nog niet opgevallen dan?

Ik bedoel: die 10.0.0.138 als gateway is een dead giveaway voor een Alcadrol DSL router.

Die zou ik nou niet echt voor enterprise willen noemen ;)

• Speedfight
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 17:04:
[...]

Was dat nog niet opgevallen dan?

Ik bedoel: die 10.0.0.138 als gateway is een dead giveaway voor een Alcadrol DSL router.

Die zou ik nou niet echt voor enterprise willen noemen ;)
Het is wel mn Privé productie server ja 8)

Pagina: 1