Systeem hapert

Pagina: 1
Acties:
  • 894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46
Mijn ouders hebben sinds ongeveer jaar een "nieuw" systeem.
Deze pc bestaat uit:

AMD Sempron 2800+ (skt A)
Asrock K7S41
MDT 512MB DDR-400
ATI 9200 (mijn oude oude kaartje)
ExcelStor J8080 40GB (IDE 7200rpm)

Het is de pc waar me vader, moeder en mijn zusje gebruik van maken en staat dus zo vol met rotzooi.
Je kent het wel, pc die traag wordt enzovoort en je ouders maar klagen.
Nieuwe windows install is meestal de oplossing, maar deze keer blijkt het toch anders te liggen.

Mijn ouders klaagte een tijdje geleden al dat de pc soms af en toe bleef hangen en daarna weer verder ging. Ik ben er de 25ste aan toe gekomen ( feitelijk gisteren), maar een nieuwe windows install mocht dit probleem niet verhelpen. ( al start de pc nu 10x zo snel op, het haperen is erg irri)

Het probleem:
De pc hapert, de beeld / geluid / volgens mij alles blijft voor ongeveer een halve seconde hangen en gaat daarna weer normaal verder voor 1sec en het herhaald zich telkens.
Er valt dus geen muziek te luisteren, geen spelletje te spelen, zelfs dit bericht typen is al erg irritant.
Vreemd genoeg heb ik wel het idee dat het systeem, terwijl die hangt, wel de input nog registreerd.

Ik had de BIOS doorgespit, alles op default gezet, en het probleem was weg, voor 3 reboots, daarna doet het probleem zich weer vrolijk voor.
Het is in iedergeval geen driver probleem, want zelfs met een schone windows install zonder drivers deed hij het ook, terwijl hij het in het begin nooit deed.

Zelf verdenk ik het moederbord, maar ik zou graag jullie meningen, suggesties en ideën horen.
(Ook merkte ik dat de hardeschijf zeer traag is, een max van 26MB/s en een min van 18MB/s, mss iets mee te maken?)

www.ping-win.nl

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Je harde schijf zou een probleem kunnen zijn. Misschien de SMART info eens uitlezen? (kan bv met speedfan)
Ook zijn er diagnostische programma's te downloaden op de site van de harddisk-fabrikant om je schijf te controleren.

Edit:
Kijk ook even naar de FAQ.

[ Voor 18% gewijzigd door JvW op 26-12-2006 06:30 . Reden: Link naar FAQ toegevoegd ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Laatste moederbord drivers geinstalleerd van site van moederbord?

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
doe is een run of je fouten in je geheugen hebt... pak hiervoor bv memtest86:
http://www.memtest86.com/#download0

is een bootable cdtje, ff fikke, erin proppe, laten draaien (liefst een paar keer sinds sommige fouten dan ECHT pas tevoorschijn komen), als ie compleet clean eruit komt (gebeurt zelden, elk geheugen heeft fouten), maar iig met een normale marge, dan ligt 't iig niet aan je geheugen.

Success :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

teh_twisted schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 06:24:
(gebeurt zelden, elk geheugen heeft fouten), maar iig met een normale marge
Is dat zo? Is een memtest met een beperkt aantal errors acceptabel? (dat wist ik niet)

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 06:31:
[...]

Is dat zo? Is een memtest met een beperkt aantal errors acceptabel? (dat wist ik niet)
er is maar erg weinig geheugen dat geen fouten heeft, dit is meestal heel erg duur server geheugen. zal tegenwoordig wel wat minder zijn dan vroeger... maar 't was vrij normaal dat 1% gewoon echt stuk is... merkt je os weinig van (iig als de memory handling goed wordt gedaan...)

ook zou je evt. een test kunnen doen op je hd, daar weet ik ff niet zo snel een tooltje voor... hij zit in de standaard installatie van debian (duurt met een 40gb schijf al wel gauw een uurtje of 3-4).

maar denk zelf dat die haperingen niet komen door de hardeschijf, sinds die toch altijd al te langzaam is voor je cpu/geheugen

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46
MediJack schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 02:01:
Je harde schijf zou een probleem kunnen zijn. Misschien de SMART info eens uitlezen? (kan bv met speedfan)
Ook zijn er diagnostische programma's te downloaden op de site van de harddisk-fabrikant om je schijf te controleren.

Edit:
Kijk ook even naar de FAQ.
SMART was het eerste wat ik uitgelezen had toen ik merkte dat ie zo langzaam was, maar met de schijf is niks mis. Ik zou de schijf even in mijn pc kunnen testen (argh, ben je net van je IDE schijven af en kon je je kabels weg werken, moet er alsnog eentje in :X)
jan99999 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 05:36:
Laatste moederbord drivers geinstalleerd van site van moederbord?
Yup
teh_twisted schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 06:24:
doe is een run of je fouten in je geheugen hebt... pak hiervoor bv memtest86:
http://www.memtest86.com/#download0

is een bootable cdtje, ff fikke, erin proppe, laten draaien (liefst een paar keer sinds sommige fouten dan ECHT pas tevoorschijn komen), als ie compleet clean eruit komt (gebeurt zelden, elk geheugen heeft fouten), maar iig met een normale marge, dan ligt 't iig niet aan je geheugen.

Mhh, ik zal het eens gaan proberen. Ik pak liever ff een bootable usbstickje (werkt ff iets sneller).

Nou, joepie, ik had de pc aangezet, niks aan de hand.
Kon gewoon werken zonder haperingen, maar terwijl ik deze reply aan het typen ben sloeg hij voor een paar seconden vast en nu hapert ie weer :(. Ik denk dat ik de kast maar eens ga openmaken en kijken of het niet aan de voeding of de temperatuur ligt.

Edit:
Blijkbaar was het de CD-brander 8)7 echt ik kan hier met mijn pet niet bij.
Ik keek even naar de voorkant van de pc en merkte dat het lampje van de CD-brander de heletijd aanstond, terwijl er geen activiteit was. Als ik op de ejectknop druk gebeurd er ook helemaal niks.
Dus apparaat uitgeschakeld bij apparaatbeheer en TADA, het systeem stopte met haperen.
Maar die memtest draai ik nog wel voor de zekerheid.

Aan de andere kant: Ik had mijn ouders bijna zo ver om een nieuwe config aan te schaffen :9 en dan vooral mijn oude aangezien ik op Conroe ga overstappen begin januari.

Maargoed het probleem is denk opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Rye op 26-12-2006 09:42 ]

www.ping-win.nl

Verwijderd

Ja defecte CD speler. Ben ik ook al eens per ongeluk tegenaan gelopen. Is een optie die je niet zo snel vindt. Meestal is het toch het moederbord, het meest kwetsbare deel. Heb je nog eens zoiets, haal dan alle apparaten die niet noodzakelijk zijn er af. Dus CD DVD alle PCI kaarten zodat je een minimaal systeem hebt. Als dit draait, dan één voor één de apparaten weer toevoegen. Zo heb je de meeste kans om iets te vinden. Werkt het systeem ook minimaal niet of slecht, dan weet je waar verder te zoeken.
Pagina: 1