Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Clio '92 Olie & oliepeilstok

Pagina: 1
Acties:
  • 1.484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Nu heb ik vandaag mijn Clio is een grondige wasbeurt gegeven, water bijgevuld etc. Ik wilde alleen ook nog mijn oliepijl is controleren omdat ik deze auto pas erg kort heb en dit toch wel tijd wordt (lichtje heeft nog niet gebrand, enkel 1x toen ik snel een bocht doorging >:) )

Heeft iemand enig idee waar ik de oliepeilstok kan vinden? Ik heb al rondgekeken onder de motorkap maar kan hem toch echt nergens vinden. Ik heb hier ook nog wat motorolie staan, 10w40, kan ik dit als hij te laag is er gewoon bijgooien?

Het betreft een Clio uit '92 1.2 RN.

Als niemand het toevallig weet dat rijd ik wel gewoon langs de garage om de hoek, die kunnen het vast wel vertellen. Gaat alleen nu moeilijk, kerstperiode / vakantie enzo :)

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Omdat ik in de kerststemming ben wil ik je wel helpen.

Met andere woorden zoek en gij zult vinden... elke auto heeft een oliepeilstok (of iniedergeval een gat waar dat ding oorspronkelijk hoort te zitten). :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Gast!

Een oliepeilstok moet je toch wel kunnen vinden? 8)7 Deze bevindt zich aan een van de zijden van het blok (doorgaans aan de voor- of achterzijde; heel soms aan de rechterzijde) en is doorgaans te herkennen aan een felgekleurd dopje of hengsel met 'oogje'.

Post anders eens een foto van je motorblok (kan ik zo snel even niet vinden met Goegel), dan kan ik je de stok wel aanwijzen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:25
maak een foto van je motorkap (eronder dan :P) zet ik er wel een pijl op :+

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Over die olie: standaard wordt 15W40 gebruikt, die getallen staan voor de viscositeit (dunvloeibaarheid) van de olie in koude/warme toestand, onder 0°C is de viscositeitsklasse 15, boven de 0°C is deze 40. Hoe vloeibaarder de olie, hoe lager het getal, en hoe beter de auto gesmeerd wordt bij koudstarten (minder slijtage).
Een 10W40 is dus ietsje beter voor je motor, er is minder slijtage en de olie gaat langer mee. Voor races en dergerlijken wordt 5W40 gebruikt, en voor oude wagens die al wat olie beginnen te lekken wordt een dikkere olie (20W50) gebruikt (dan hebben ze wel wat meer moeite met koudstarten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• xabre16v
  • Niet online
liever verkeerde olie erin donderen dan te weinig olie, niet zo slim dat je lampje al is gaan branden; meestal is de schade dan al gedaan

ja 10w40 moet erin

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/1/12/20050626013755!12_clio1992.jpg

Dat rode haakje links van die dikke darm is je pijlstok.

[ Voor 3% gewijzigd door Jellabie op 26-12-2006 01:46 ]

De Nederbelg !

• Bertus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/f.schothorst/Auto/20050626013755!12_clio1992.jpg

:*

Heeft ook een computer!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

die dus ja :P

De Nederbelg !

Verwijderd

naftebakje schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 00:13:
Over die olie: standaard wordt 15W40 gebruikt, die getallen staan voor de viscositeit (dunvloeibaarheid) van de olie in koude/warme toestand, onder 0°C is de viscositeitsklasse 15, boven de 0°C is deze 40. Hoe vloeibaarder de olie, hoe lager het getal, en hoe beter de auto gesmeerd wordt bij koudstarten (minder slijtage).
Een 10W40 is dus ietsje beter voor je motor, er is minder slijtage en de olie gaat langer mee. Voor races en dergerlijken wordt 5W40 gebruikt, en voor oude wagens die al wat olie beginnen te lekken wordt een dikkere olie (20W50) gebruikt (dan hebben ze wel wat meer moeite met koudstarten).
:X sorry dat ik dit nu doe maar dit slaat eerlijk gezegd helemaal nergens op
viscositeit is merk/motor type afhankelijk
Renault gebruikt 3 type olie
voor Benzine motoren 10w40 A3
Diesel 5w40 B4
en Diesel met roetfilter 5w30 C3
die cijfer letter combinatie aan het einde staat voor wat voor additieven erin zit dus viscositeit zegt niet alles!
maar in elk type motor moet een andere olie zo kun je bijvoorbeeld bij VW hele grote problemen krijgen met je hydraulische stoters wanneer je een verkeerd type olie vult! dus zoek goed uit wat voor olie je nodig hebt en welke je hebt.
bij dit type blok mag er dus een 10w40 olie in al deze voldoet aan de ACEA A3 norm

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 15:30:
:X sorry dat ik dit nu doe maar dit slaat eerlijk gezegd helemaal nergens op
Waarom zou jij je verontschuldigen? :)
Dat het allemaal uit de grond komt maakt het inderdaad niet allemaal hetzelfde :)
Olie != olie

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 26-12-2006 15:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 23:31:
lichtje heeft nog niet gebrand, enkel 1x toen ik snel een bocht doorging )
Aaaahhh dat lampje is niet om je oliepijl aan te geven, dat lampje is om aan te geven dat je oliedruk te laag is..... en dat heeft als meest voorkomende oorzaak veeeeeel te weinig olie (dus ver onder het minimum

Beste film ooit

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
Specht schreef op maandag 25 december 2006 @ 23:40:
Omdat ik in de kerststemming ben wil ik je wel helpen.

Met andere woorden zoek en gij zult vinden... elke auto heeft een oliepeilstok (of iniedergeval een gat waar dat ding oorspronkelijk hoort te zitten). :+
Mijn aandeel :)

Wij rijden een Opel Vivaro uit 2005, ik weet 95 % zeker dat hier geen oliepeil stok aanzit die je ook daatwerkelijk kan aaraken. Wij hebben bij de kilometer klok een knop die wij indrukken om de olie te peilen. Dus niet iedere auto heeft een olie peil stok......

• Specht
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

zzz16 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 12:51:
[...]

Wij rijden een Opel Vivaro uit 2005, ik weet 95 % zeker dat hier geen oliepeil stok aanzit die je ook daatwerkelijk kan aaraken. Wij hebben bij de kilometer klok een knop die wij indrukken om de olie te peilen. Dus niet iedere auto heeft een olie peil stok......
Een Vivaro is geen auto maar een bestelbus. :P
En als het op oliepeilen aankomt ben ik liever afhankelijk van een peilstok dan van een sensor die kapot kan gaan, waardoor je geen zicht meer hebt op je oliepeil. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Verwijderd

zzz16 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 12:51:
[...]

toevallig een 1.9? zoja dan heeft deze ook een peilstok
deze zit namelijk vast aan de olie vuldop
Pagina: 1