Creative X-Fi vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-02 13:55
Hoi,

Ik heb een paar vragen over de Creative X-Fi reeks. Ik wil mijn soundset gaan upgraden:

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lind1469/xmod.bmp
Laptop = Mp3 player
Desktop = Game bak
Ik heb dus gewoon 2 speakers, geen 7.1/etc..

1. Probleem één is dat het onboard geluid van mijn laptop zo hard zuigt, als ik hem een beetje open zet en het is even stil dan hoor je het ruisen als een malle. Dus daar zou ik een externe soundcard voor willen die geen ruis heeft en eventueel ook gelijk betere geluidskwalliteit. Daar kwam ik dus uit bij de Creative X-Mod:
Afbeeldingslocatie: http://hardware.gotfrag.com/files/upload/oscar_xmod.jpg
Vraag 1: Heeft iemand ervaring met de hoeveelheid ruis die dit kastje veroorzaakt, hoor je dan ook nog steeds gekraak wanneer je HDD actief is?

2. Punt twee is dat ik in mijn desktop ook nog onboard geluid heb. Nou is deze onboard chipset wel stukken beter dan dezelfde chipset in de laptop, op mijn desktop hoor ik namelijk nauwelijks ruis. Toch lijkt het me voor gaming wel handig om een andere soundcard dan onboard te hebben. Ik heb niet echt goeie ervaringen met Creative, maar ik wil ze toch nog een kans geven, mede omdat Terratec/M-Audio/andere merken niet in de buurt komen van het aantal FPS wat je kunt winnen.

Voor m'n desktop pc twijfel ik nog uit de volgende kaarten:
- Xtreme Gamer (~65 euro)
- X-FI Fatal1ty Professional (~125 euro)
- Andere (betere) versies?

Over de Xtreme Gamer las ik op GoT: xtremeaudio is geen echte x-fi en heeft geen eax 5.0 - xtremegamer == xtremeaudio op een kleinere kaart.
Vraag 2: Betekend dit dat de Xtreme Gamer veel slechter presteerd dan de rest van de X-Fi kaarten? Is het echt een ander soort "budget chip" ?

Vraag 3: Hoeveel/wat heb ik aan X-RAM?

Vraag 4: Dan nog een vraag, ik draai nu al een aantal maanden Vista (op desktop pc) en ben zeker niet van plan om terug te gaan naar XP. Hoe werken de drivers in combinatie met games op Vista? Ik speel C&C Zero Hour, NFS (Most Wanted), CSS, veel andere games...

Alvast dank voor alle reacties :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Sluuut
Mag ik een voorzichtig schopje doen? :)

Ik weet dat het eigelijk minimaal 24 uur moet wachten maar tegen 24:00 zijn er al zoveel minder mensen online..

Vraag 3 mag weggestreept worden, X-RAM is dus game afhankelijk en er zijn nog maar bar weinig games op de markt die het al ondersteunen.. Maar toch zit ik nog wel te denken om voor de Fal1ty te gaan.

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Die X-gamer is een instapversie, die inderdaad enkele functies mist. Welke exact dat weet ik niet, maar vanaf de ExtremeMusic versie heb je een volledige X-Fi. Die mist wel de 64mb onboard, evenals de 'gewone' platinum (die ik heb) maar daar heb je toch op dit moment amper wat aan.

Over vraag 4: Creative had een paar weken geleden goed werkende beta drivers voor de x-fi serie (pci versies, dat wel).

Daar heb je echter voor de XMod niets aan verder, want hij gebruikt geen drivers.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Sluuut
B-Buster schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 21:08:
Over vraag 4: Creative had een paar weken geleden goed werkende beta drivers voor de x-fi serie (pci versies, dat wel).

Daar heb je echter voor de XMod niets aan verder, want hij gebruikt geen drivers.
Mja, maar Xmod zal op laptop worden aangesloten waar XP op draait en waar ik ook niet ga overstappen naar Vista :) Maar m'n desktop wil ik wel Vista hebben.. daar komt dus een interne kaart in.

Ik denk toch dat het dus de Xmod en de X-Fi Fatal1ty professional (cheap versie..) gaat worden.

• Sluuut
Na ruim een uur op het Creative forum te hebben rondgelopen, wou ik toch nog vragen of de drivers nu een beetje "oke" werken onder Vista...

Ze willen pas eind January de WDM drivers gaan releasen. Ik zit nu een paar maanden tevreden met Vista te werken en zit er niet op te wachten om terug te moeten gaan naar XP voor alleen de soundcard, of beter gezegd de lack aan support van Creative.

Trouwens gelijk nog een vraag, die X-Mod heeft zo te zien geen mic-in, klopt dat? Dan word skype namelijk wel lastig...

[ Voor 13% gewijzigd door Sluuut op 27-12-2006 02:20 ]

• Pado
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-08-2020
Alleen de Xtreme Audio is geen echte X-Fi kaart. De Xtreme Gamer = Xtreme Music maar dan op een kleinere kaart.

(link uit de grote creative x-fi thread)

Afbeeldingslocatie: http://dmzweb3.europe.creative.com/wwimages/audio_int/xfi/xfi_comparison.png

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sluuut schreef op woensdag 27 december 2006 @ 02:19:
Na ruim een uur op het Creative forum te hebben rondgelopen, wou ik toch nog vragen of de drivers nu een beetje "oke" werken onder Vista...

Ze willen pas eind January de WDM drivers gaan releasen. Ik zit nu een paar maanden tevreden met Vista te werken en zit er niet op te wachten om terug te moeten gaan naar XP voor alleen de soundcard, of beter gezegd de lack aan support van Creative.

Trouwens gelijk nog een vraag, die X-Mod heeft zo te zien geen mic-in, klopt dat? Dan word skype namelijk wel lastig...
De beta drivers werkten bij mij onder Vista RC1 heel goed. Geluid leek zelfs beter dan onder XP. Creative heeft vaak wel goede beta drivers beschikbaar voor dit soort dingen dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Pagina: 1