compact HTPC met 1 enkele fan

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 08:36
Ik ben van plan een goedkoop, draagbaar en dus compact mediacenter samen te stellen. Ik wil het vooral gebruiken om films en muziek te kunnen afspelen op locatie. Randapparatuur heb ik niet nodig aangezien ik het vooral wil gebruiken bij mijn vriendin en mijn ouders, waarbij ik hun scherm e.d. kan gebruiken.

Dit zijn de onderdelen die ik wil:
- Sempron 3000+ AM2
- 512 MB dual channel 533 MHz geheugen
- Nforce 430 + Geforce 6150/6100 mobo
- samsung spinpoint 160 GB SATA2
- seasonic S12-330 voeding
- Cooler Master Susurro cpu-koeler
- externe dvd-rw

De kast ga ik zelf maken in hout, waarbij het vierkant micro-atx mobo plat ligt en bovenop de ongebruikte PCI & PCI-X sloten de hdd zal staan (plat of op zijn zij, ik ben er nog niet aan uit). De 12cm fan van de voeding komt rechtop de Cooler Master Susurro te staan, waarbij de fan van die cpu-koeler is weggenomen. De fan van de voeding zal dus ook het koperen cpu-koelblok moeten koelen en dit op een zo dicht mogelijke afstand.

Nu is mijn vraag: Is één enkel 12 cm fan van de psu voldoende om mijn hele systeem te koelen? Want naast het welliswaar koperen, maar fanloze cpu-koelblok moet hij ook de warme lucht van de hdd, ram en mobo-koelblokjes wegvoeren en dit in een krappe behuizing (24,5 cm op 24,5 cm op +/-12 cm)

Eventueel kan ik de cpu onderklokken van 1600 naar +/-1000 Mhz om zo minder cpu-warmte te produceren, want een Sempron 3000+ ondersteund geen C&Q.

alvast bedankt voor jullie meningen!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 21:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De Sempron ondersteund wel C&Q

AMD Sempron™ Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (x86 and x64 exe) 1.3.2.16 - Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination that match the instantaneous user performance need. Download this Setup Installation program (EXE) to automatically update all the files necessary for installation. This package is recommended for users whom desire a graphical user interface for installation. This .EXE driver is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users. This driver supports AMD Sempron™ processors on Windows XP SP2, Windows 2003 SP1 x84 and x64 Editions.

http://www.amd.com/us-en/...,30_182_871_11686,00.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Ik denk dat je dat niet redt, aangezien een fan van een psu warmte naar buiten afvoert en er verder geen airflow langs de koperen vinnen van het koelblok gaat.

Om de warmte te verrminderen helpt het meer om te proberen je voltage naar beneden te brengen ipv je bus snelheid aan te passen. De spanning heeft invloed op het verbruik van je processor en dus ook de warmte ontwikkeling

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-01 21:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rsmits schreef op maandag 25 december 2006 @ 22:58:
Ik denk dat je dat niet redt, aangezien een fan van een psu warmte naar buiten afvoert en er verder geen airflow langs de koperen vinnen van het koelblok gaat.

Om de warmte te verrminderen helpt het meer om te proberen je voltage naar beneden te brengen ipv je bus snelheid aan te passen. De spanning heeft invloed op het verbruik van je processor en dus ook de warmte ontwikkeling
Ik denk juist wel dat het moet lukken. Zelf heb ik een AMD 64 3000+ Newcastle. Deze loopt op 2000MHz en is nog op 130nm gemaakt en als ik gewoon zit te internetten staat de processorkoeler eigenlijks continue stil. Een nieuwe Sempron op 90nm die op lagere kloksnelheid draait moet met wat airflow volgens mij wel passief te koelen zijn, tenzij je 'm misschien continu gaat stressen.

Heb je ruimte tekort? Anders zou ik de koeler gewoon laten zitten. Dan slaat ie iig aan in het enkele geval dat ie de koeling echt nodig heeft...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• ShaiNe
@rsmits: ja, dat ik ook vcore naar beneden kan halen ipv de bussnelheid, dat is nu het punt niet. Maar je denkt dus dat de airflow niet naar behoren zal zijn? Zou het dan beter gaan om de voeding schuin naast het mobo te plaatsen ipv bovenop om zo wel beter de warem lucht van de cpu te laten afvoeren? Maar dan zit ik jammer genoeg niet meer met een compacte behuizing; eerder met een neerliggende minitower.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:04

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De AM2 Sempron 3000+ ondersteunt GEEN Cool 'n Quiet. Ik heb een exemplaar draaien hier, blijft mooi op 1600mhz draaien. Neem de 3200+ minimaal, deze zal wel terugklokken en koeler blijven.

Hier stond een dode link.

• ShaiNe
@ antonboonstra: als ik de cooler laat zitten dan komt de kast weer een 2 tal cm hoger uit en ik heb het liever zo compact mogelijk. En ook zal dan de stilstaande koeler eerder een belemmering zijn om de cpu te koelen omdat die dan tussen de koeler van de psu en de cpu-koelblok zit en daardoor de koeler van de psu niet optimaal de warme lucht uit de koelvinnen kan zuigen.

• ShaiNe
@ strandbal & antonboonstra: idd ik lees ook constant tegenstrijdige berichten over C&Q bij laag geclockte semprons.

op deze site zou ie het wel moeten hebben: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k8.php

• ShaiNe
En als ik het omgekeerde doe: geen psu-koeler maar wel een cpu-koeler? de seasonic zou ik dan verwisselen door een 150 Watt Morex voeding. Klein, passief en naast itx ook geschikt voor atx.
Zie: http://www.morexintl.com/product/psu_150w.php (24 pin?)
Maar zal de warmte dan niet in mijn kast blijven zitten?

• rsmits
Ik zou voor de laatste optie gaan; wel een cpu koeler en die externe voeding. De meeste warmte van de voeding zit dan buiten je kast.

als je trouwens zelf je kast gaat maken uit hout en de PCI sloten ongebruikt laat, zou ik ervoor kiezen om je moederbord zover mogelijk naar boven te plaatsen en de bovenste plaat van voldoende luchtgaatjes voorzien. Dan kan de warmte van je cpu ook meteen weg naar boven (warme lucht stijgt op). De hd die onder ligt heeft, naar mijn mening, geen koeling nodig.

• ShaiNe
mja, maar de kast zal platliggen zoals een desktop, en ik had luchtgaten aan alle zijkanten voorzien, maaar niet voor de bovenkant, dit tegen het stof. En ik weet niet of er stoffilters te vinden zijn die een oppervlakte van 25x25 kunnen bedekken. Anders kan ik er wel 4 van 12x12 gebruiken.
En ik weet ook niet of het wel aan te bevelen is om de hdd onder het mobo te plaatsen. Een hdd is toch wel een heuse warmtebron. Weet iemand of een laptophdd minder warmte produceert? Een 2,5" laptophdd draait meestal maar aan 5400 rpm, maar ik denk dat dat eerder om het energieverbruik te beperken is dan wel de warmteproductie.

Raar dat nog niemand gevraagd heeft om gewoon een VIA-systeempje te kopen. Maar ik zal al direct zeggen waarom niet:
NF430 mobo + sempron + koeler presteert beter en is goedkoper dan een VIA mobo met cpu en koeler inbegrepen.

• rsmits
Een laptop HD verbruikt minder energie en produceert dus vanzelfsprekend minder warmte. Een normale desktop HD gebruikt rond de 15W.

Lucht gaten aan de zijkant moet denk ik ook wel voldoende zijn.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 09:11

Cybje

First Post!

C&Q werkt trouwens toch alleen met een cooler die daar geschikt voor is? Als je geen CPU fan hebt, wordt dat al lastig lijkt mij.

Wat ruist er door het struikgewas

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

ja klopt heb zelf een 2800+ am2 zonder cool & quiet processor boven de 1800, 2000mhz dus ondersteunen pas cool & quiet. Raar maar waar mijn koeler heeft dan ook een 3 pin aansluiting, als je natuurlijk een 4 pins cooler koopt, zou je met een asus/asrock gebruik kunnen maken van Q-fan geloof ik. wat dus wel je processor op de zelfde snelheid houdt, maar wel de fanspeed wijzigt.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:03

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerpeter schreef op woensdag 27 december 2006 @ 22:12:
ja klopt heb zelf een 2800+ am2 zonder cool & quiet processor boven de 1800, 2000mhz dus ondersteunen pas cool & quiet. Raar maar waar mijn koeler heeft dan ook een 3 pin aansluiting, als je natuurlijk een 4 pins cooler koopt, zou je met een asus/asrock gebruik kunnen maken van Q-fan geloof ik. wat dus wel je processor op de zelfde snelheid houdt, maar wel de fanspeed wijzigt.
Bij ASUS/MSI werkt Q-Fan ook gewoon met een 3 pins fan hoor... alleen ASRock vereist een 4pins koelertje...

Home Assistant Configuratie V&A

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

sjeempie ik vond het al zo schraal, het leek mij al dat je aan een RPM draad en een + en - genoeg weet van die fan, om hem harder of zachter te laten draaien. weet je toevallig waar die vierde dan voor is (temperatuur? ) en kan ik die faken?

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Pagina: 1