[CSS]Automatisch absolute position aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 08:53
Op het moment ben ik bezig met een fotoalbum te fabriceren. Hierbij maak ik gebruik van CSS, iets waar ik nog niet echt heel erg bekend mee ben.
Nu heb ik een gedeelte van de pagina af welke ik in absolute positieheb gemaakt. Maar zoals je al raad wil ik het zaakje allemaal een stuk omlaag plaatsen. Nou kan ik van ieder element de "top" waarde wel weer gaan herberekenen, maar heb daar alle behalve zin in. Is hier een automatische oplossing voor?

Heb heel google afgestruind, maar als het dan toch bestaat heb ik ws de verkeerde zoekcombo gebruikt. Ook het forum kan niet overweg met "automatisch absolute position herberekenen" en alle varianten ervan.
Ik hoop dat jullie hier een handige oplossing voor hebben. Zelf gebruik ik dreamweaver, misschien is hier een macro voor?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
De hele luie oplossing: zet er een div omheen, geeft die position: absolute; top: 5em; (or whatever). M.a.w., schuif het referentiepunt gewoon een stuk omlaag.

[ Voor 22% gewijzigd door Fuzzillogic op 25-12-2006 22:03 ]

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022

tombo_inc

uhuh

probeer altijd met de flow te werken, dat wil zeggen zo veel mogelijk relatief te positioneren. dan schuift alles gewoon mee. als dat niet gaat dan heb je een paar opties. namelijk of alle waarden herberekenen, of zoals Fuzzillogic al zei, een parent container maken en die een top positie naar wens geven.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:45
Vjenne schreef op maandag 25 december 2006 @ 21:50:
Op het moment ben ik bezig met een fotoalbum te fabriceren. Hierbij maak ik gebruik van CSS, iets waar ik nog niet echt heel erg bekend mee ben.
Nu heb ik een gedeelte van de pagina af welke ik in absolute positieheb gemaakt. Maar zoals je al raad wil ik het zaakje allemaal een stuk omlaag plaatsen. Nou kan ik van ieder element de "top" waarde wel weer gaan herberekenen, maar heb daar alle behalve zin in. Is hier een automatische oplossing voor?
Absolute position gaat tov de eerste container die niet relative positioned is, als ik 't wel heb. Dus als je je hele site in een absolute positioned div zet, dan kun je *die* div wat lager zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Absolute positionering is relatief t.o.v. een absoluut danwel relatief gepositioneerde (voor)ouder.

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 08:53
hmm ok bedankt. Maar heb dan toch een foutje gemaakt achteraf. Wederom een extra container om dat foutje op te heffen vink echt iets teveel van het goede. Dus nog steeds zou het makkelijk geweest zijn als er een een of andere macrotje had bestaan, maar goed. Door je fouten leer je zeggen ze.
Pagina: 1