Ik heb een discussie met mijn broertje over Benford's Law en random nummers.
Het gaat om het volgende, Benford's law zegt dat:
Daar zijn we het over eens.
Ook staat er
Als ik vervolgens op random.org een set nummers ophaal en hier een verdeling van maak, blijkt dit een uniforme verdeling te zijn.
Waar gaat het fout in deze redenatie?
Het gaat om het volgende, Benford's law zegt dat:
http://www.inzichten.nl/benford.htmlIn het artikel wordt dan ook uiteindelijk een wetmatigheid gesteld die zegt dat de kans dat een getal met d begint gelijk is aan log (1+1/d). In de figuur is dit uitgezet voor de getallen 1 t/m 9 (zie de balkjes). De kans dat in een reeks getallen een getal met een 1 begint, is dus volgens Benford ongeveer 30%! De kans dat een getal met een 9 begint daarentegen is slechts 5%. Deze wetmatigheid is later de Wet van Benford gaan heten. Velen hebben later de moeite genomen om datasets te onderzoeken op de geldigheid voor de Wet van Benford. Op internet zijn vele voorbeelden te vinden. In vrijwel alle gevallen claimt men dat voldaan is aan de Wet van Benford.
Daar zijn we het over eens.
Ook staat er
Mijn veronderstelling is dus dat deze verdeling ook zou moeten gelden voor random nummers.Anders gezegd de kansen zijn onafhankelijk van de gekozen schaal.
Als ik vervolgens op random.org een set nummers ophaal en hier een verdeling van maak, blijkt dit een uniforme verdeling te zijn.
Waar gaat het fout in deze redenatie?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt