[Debian]webcam-server foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Systeem:
P3-650 Asus laptop, 192MB RAM
Ariston PC Camera (CPiA driver) via USB aangesloten

Software:
Debian testing 'Etch'
Minimale install zelf naar xfce4 desktopsysteem uitgebreid met apt
Custom kernel

Webcam wordt prima door kernel herkend (/dev/video0) en draait zonder problemen in xawtv (lage CPU usage). Nu wil ik dat ding via netwerk benaderen.

Eerste wat ik probeerde was via webcam, die op vaste intervallen .jpg bestanden in /var/www dumpt en vervolgens apache die troep zichtbaar laten maken. Dat werkt op zich wel, maar CPU usage is bij fatsoenlijke reso en refresh ronduit ranzig. Bij 1 seconde refresh in /etc/webcam.conf en /var/www/webcam.htm en 320x240 reso zit CPU op >75%. Aangezien het hier een desktopsysteem betreft, niet een dedicated server, is dat onaanvaardbaar. Met 2 seconden delay en 160x120 reso is CPU usage <20%, maar het beeld is dan gewoon onbruikbaar. De usage komt door webcam en zit vermoedelijk in de jpg-compressie.

Tweede poging was om webcam-server te gebruiken. Dit geeft de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
# webcam-server
ioctl (VIDIOCSPICT): Invalid argument
error setting video device parameters, using defaults
ioctl (VIDIOCSPICT): Invalid argument
not a valid video device? quitting.

Mijn eerste gedachte was dat het naar de verkeerde device keek, dus webcam-server met -d /dev/video0 gedraaid. Dat leverde exact zelfde foutmelding op. Voor de zekerheid dan met -d een opzettelijk onjuiste device gedaan (/dev/hda2 oftewel de CDrom :+ ), maar dat geeft gelijk veel meer fouten.

Ik heb op http://webcamserver.sourceforge.net/ gekeken en anderhalf maand geleden is een patch uitgekomen voor een vergelijkbare issue, maar die is al per 29-11 opgenomen in de Debian testing build. Dat helpt dus niet :'(

2 vragen:

1) iemand een idee hoe dit probleem met webcam-server op te lossen?
2) iemand een ander idee hoe met lichte CPU-belasting toch een aanvaardbaar webcambeeld te exporteren?
Bandbreedte is voor latere zorg, dit gaat in eerste instantie puur over (W)LAN

Oslik blyat! Oslik!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is tijden geleden dat ik met webcams aan de slag was, maar ik vond motion altijd wel erg goed. Destijds werd het nog onderhouden door een Nederlander, maar nu blijkbaar door een Deen.

Heb je een snellere pc (met meer geheugen?) tot je beschikking om te kijken of het daar sneller op draait? Wellicht is je geheugen gewoon vol en gaat eea langzaam ivm swappen?

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je niet toevallig zien wat dat 'invalid argument' dan precies is? Zo heb ik ook wel eens iets kunnen fixen omdat er gewoon een typo in een van de scripts zat (ander programma overigens).

Leave the gun, get the canoli

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Gertjan

mmmm, beer...

Wat levert een strace van webcam-server op? Dus:

strace webcam-server

Verwijderd

Wat ook nog best wel kan schelen in disk-io gebruik (en in mindere mate waarschijnlijk ook load) is om een tmpfs te gebruiken om je plaatjes heen te schrijven. Wellicht niet de oplossing voor je probleem, maar wel handig.