[XP] Omzetten van Basic/Dynamic Disk gaat mis

Pagina: 1
Acties:

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Gistermorgen ging ik na enig zoeken in informatie m'n schijf met XP erop omzetten van Basic naar Dynamic. Dat zou volgens de documentatie gewoon moeten. Overal wel info dat de schijf niet meer te lezen zou zijn op andere besturingssystemen dan oa. W2K/XP/2003 maar dat maakte me niet zoveel uit. Bij Computerbeheer de schijf dus om laten zetten. Komt ie met melding dat ie opnieuw moet opstarten.. ok. Bij opnieuw opstarten komt ie met melding
"windows could not start because the following file is missing
or corrupt: <windows root>\system32\hal.dll
Please reinstall a copy of the above file"
Via Recovery Console opstarten geeft weinig hulp want hij kan niets van de Cschijf lezen. Geen enkel commando doet het zoals BootCfg en dir. Ik heb Windows2000 geinstalleerd op een schijf die ik nog had liggen om zo te kijken of de schijf zo wel te benaderen is. Ik heb de schijf die niet wil opstarten via USB2 aangesloten en kan via de schijf met W2K hem wel benaderen. Daar zegt ie ook dat het een dynamische schijf is zoals de bedoeling was. Ik heb al geprobeerd om de hal.dll te vervangen door een exemplaar uit de Windows\ServicePackFiles/i386 maar dat zorgde niet voor verandering bij opstarten van de schijf. Het probleem lijkt ergens anders te liggen dan met de bestanden zelf maar ik heb geen idee wat het precies kan zijn. Bij de meeste data van de schijf kan ik nu wel komen behalve bij de documenten die onder de account staan die ik er gebruikte. Ik sta in W2K wel onder dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord ingelogt.Na nu 8 uur aan het kloten te zijn gebruikt vraag ik toch hulp ;)

Om het even kort samen te vatten:
1: wie kan helpen met informatie zodat ik toch WindowsXP kan opstarten zoals het zou moeten
2: wie kan helpen zodat ik bij de bestanden kan komen waar ik nu geen toegang tot krijg?

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Zo, met ERD Commander heb ik de bestanden waar ik niet bij kon zichtbaar kunnen maken en gekopieerd. Ben nu bezig met branden naar DVD ervan. Het is me nog niet gelukt om de schijf bootable te maken. De dynamische schijf kan ik alleen via USB2 gebruiken. Bij opstarten staat ie offline en kan ik m online zetten. Wanneer de schijf via de IDE is aangesloten ziet ie wel dat het een dynamische schijf is maar vind ie m onleesbaar. m'n andere 2 schijven had ik als dynamisch RAID0 geconfigureerd en zijn ook onleesbaar als ik ze direct via IDE aangesloten heb zitten. Die heb ik niet via de USB2 geprobeerd maar hoop dat dat hetzelfde doet

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Ik heb m'n computer opnieuw geinstalleerd na het redden van de data ;) Geen andere oplossing kunnen vinden. Ditmaal ging het converteren naar dynamic disk wel goed zoals het hoort