Irritant hoge piep bij geen input

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-02 12:55
Ik heb nu sinds een aantal weken een verschrikkelijk irritant hoge piep van mijn computer als er geen input is van muis en/of toetsenbord. Beweeg ik de muis of typ ik iets is het weg, stop ik daarmee komt het vrijwel meteen weer terug. Ik kan niet plaatsen waar het vandaan komt, maar het lijkt mij het motherboard of processor te zijn, aangezien ik alle onderdelen allemaal een keer vervangen heb en dit verhelpt het probleem niet. Ook het toetsenbord en de muis op een andere USB poort aansluiten heeft geen effect. Een mailtje aan Asus over dit probleem heeft me niks opgelevert. Het gaat om de volgende hardware:

Asus A7N8X-LA (moeilijk te vinden, is een A7N8X-VM maar dan met FireWire, als dat helpt)
AMD AthlonXP 2400+ 2.0 Ghz
Logitech Media Keyboard Elite (aangesloten via USB)
Microsoft Notebook Optical Mouse 1020 (ook USB, en ja ik gebruik een laptopmuisje voor mijn esktop-pc)

Overige hardware die volgens mij niks met dit probleem te maken heeft
Asus N6600TD 256mb
2 x Samsung PC2700 256 mb (staat geen verdere informatie op, gewoon bulkdingen)
Samsung SV0813H Harddisk 80 GB
Sharkoon SHA350-8P 350 Watt (verschrikkelijk onstabiel trouwens, maar andere voeding maakt ook niks uit)

Ik word onderhand compleet gestoord van deze piep en krijg er gigantische koppijn van en ik heb geen idee waar het vandaan komt, dus als iemand weet hoe dit op te lossen is, graag.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je systeem wel geaard aangesloten? Heb het vaker meegemaakt dat systemen piepen op het moment dat ze niet aan een stopcontact met randaarde hangen.

Is die A7N8X-LA trouwens geen HP OEM bordje?

• doltishDuke
Het systeem is geaard, gewoon op een stopcontact dus niet via verwarming o.i.d. Speciaal 20 meter kabel getrokken naar de meterkast daarvoor, trouwens.

Dit is inderdaad een pc die behalve de grafische kaart volledig is opgebouwd uit donor zooi, en de A7N8X-LA is inderdaad afkomstig uit een HP geval. Het is trouwens wel gewoon door Asus gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door doltishDuke op 25-12-2006 13:40 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Was er niet iets over de onboard soundkaart bekend met NForce2 bordjes, dat ze een irritante brom/piep vertoonden over de speakers?
Nou ik er over nadenk, had dat volgens mij meer van doen met scrollen.
Maar je zou in ieder geval kunnen proberen om de meest recente drivers van NVidia eens te downloaden, en die te installeren? Eventueel instellingen als line-in en mic-in controleren op mute, dat wil ook nog wel eens wonderen verrichten...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
Hm, nVidia kaart? Nieuwste forceware drivers er op?

Klinkt misschien als een vage suggestie, maar ik had zo'n zelfde piep hier, die ging weg als ik scrollde, of vensters ging bewegen ed. Ik weet het niet meer 100% zeker maar volgens mij is dat met nieuwe Forceware drivers opgelost toen... (dezelfde nieuwe forcewaredrivers die het probleem met animated gifs die 100% CPU load trokken fixte enzo.... :X)
Brede P schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:40:
Was er niet iets over de onboard soundkaart bekend met NForce2 bordjes, dat ze een irritante brom/piep vertoonden over de speakers?
Nou ik er over nadenk, had dat volgens mij meer van doen met scrollen.
Maar je zou in ieder geval kunnen proberen om de meest recente drivers van NVidia eens te downloaden, en die te installeren? Eventueel instellingen als line-in en mic-in controleren op mute, dat wil ook nog wel eens wonderen verrichten...
Maar dan krijg je een piep door je speakers, niet uit de PC zelf...

[ Voor 56% gewijzigd door Xander op 25-12-2006 13:45 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
http://gathering.tweakers...meout%5D=30&select_forum=
Je bent alvast niet de eerste die piepende electronica heeft.
Meestal zijn het spoeltjes die beginnen trillen. Je kan deze dan eventueel vaszetten met wat koude lijm. Hoge, irritante piep uit... Moederbord (A7N8X)? lijkt me alleszins van toepassing!

• doltishDuke
Nieuwste forceware versie staat er al op, tenminste, tenzij iemand een nieuwere kent dan 5.10 voor Windows XP. Line-in en Mic staan nu allebei op mute, maar het bordje piept nog steeds. Even voor de duidelijkheid, de piep komt van het moederbord af, niet uit speakers o.i.d, en het stopt ook bij het bewegen van vensters of scrollen.

Heb net ook het laatste topic van the_sticky gelezen, de A7N8X-LA verschilt bijhoorlijk van de A7N8X zonder toevoegingen, dus aan plaatsen waar het geluid van daan zou komen ik ik niet zoveel. Spoelen aandrukken heeft ook geen zin. Het motherboard resoneert niet, want ook aandrukken heeft hier totaal geen effect. De FSB lager zettne gaat niet, omdat het een door HP verneukt board betreft, en alle BIOS settings zijn gelocked.

De piep zit trouwens rond wat volgens QBasic (ja, dat gebruik ik nog) 16000-17000 Mhz is.

[ Voor 5% gewijzigd door doltishDuke op 25-12-2006 14:35 ]

• JvW
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Kun je op je moederbord horen waar het piepje precies vandaan komt? Ik ben geen technicus, maar ik heb wel eens gehoord dat defecte onderdelen (spoelen/condensatoren?) dit doort geluiden kunnen voortbrengen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• doltishDuke
Niet precies, nee. Voor zover ik kan horen komt het uit het rood omcirkelde gebied op deze foto.

http://img404.imageshack.us/img404/9071/piepgeluidvk5.jpg

Er zitten daar inderdaad 2 spoelen, maar ik heb geprobeert ze aan te drukken, en dit maakt geen verschil.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
doltishDuke schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:58:
Nieuwste forceware versie staat er al op, tenminste, tenzij iemand een nieuwere kent dan 5.10 voor Windows XP.
Eh, de nieuwste forceware driver is versie 93.71. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1