Overzetten data oude PC naar nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202073

Topicstarter
Ik heb nog twee oude PC XT's met beide een harddisk van 20 MB en alleen 5 1/4 floppy drives. Nu staan daar spullen op die ik eigenlijk wil bewaren/overzetten naar mijn Pentium 4 Harddisk, maar die heeft alleen een 3 1/2 floppy drive. Weet iemand een oplossing hoe ik die gegevens kan overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
De harddisk overzetten naar de nieuwe PC, de boel kopieren, en de schijf er weer uit knikkeren.
Doe je 2 keer, en klaar.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou een mooie oplossing zijn! Maar kan de nieuwe PC die harddisks dan herkennen en lezen? En wat moet ik dan overzetten, alleen de drives of ook de controllers (kan dat met de slots?)? En moet ik ook de voeding aansluiten of kan ik gewoon die van de oude PC's gebruiken. En moet ik wat in de BIOS aanpassen en zo ja wat dan? Zou je me daar iets meer over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 05:40

Totaalgeflipt

De enige echte

Als je hem niet aansluit als boot schijf, kan hij hem herkennen en lezen
Je moet overzetten wat je wil bewaren. Verder nbiks
Je moet ook de voeding aansluiten ja, maar die zit als het goed is al in die kast
Normalitair hoef je niks te veranderen in de bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
je haalt de harde schijf uit de oude computer
sluit hem in zijn geheel aan in de nieuwe computer
als master/slave goed staat herkent hij hem direct en kan je hem in windows overkopieren
gewoon de voeding van de nieuwe pc gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Verder zaten de harde schijven in je oude pc als het een XT is met die grijze platte IDE kabels op een IO-controller (insteekkaartje) aangesloten. Nu heb je die niet meer nodig maar gaan die kabels direct in het moederbord.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoe oud zijn je XT's... Want als er MFM harddisk inzitten (2 flatkabels ipv 1) kun je gevoegelijk vergeten om die in een moderne bak aan te sluiten.

Want i.t.t. vele hier gewend zijn, is IDE niet altijd de standaard geweest.

Wat wil je trouwens overzetten?

Mijn advies zou zijn om op zoek te gaan naar een ISA netwerk-kaartje met ethernet (10mbit). Zal vast nog wel iemand hebben liggen (drivers kan lastig zijn). Of anders via een laplink of ander 0-modem kabel proberen. Eventueel een 3.5" floppy diskdrive erin proberen te krijgen en zo over te zetten

Maar wat zou je in godsnaam nog willen hebben van die PC's.

[ Voor 46% gewijzigd door Cyberpope op 26-12-2006 11:16 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo'n FDD achtige kabel is dat toch? Zou kunnen. Of hij heeft een RLL schijf, geen idee welke interface die heeft.

semi offtopic: waaaaarom heeft iemand anno 2006 nog een XT in gebruik?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:06

E-Vix

Nu met sneeuw!

Leuk dat iedereen hier maar denkt dat er in een XT al IDE schijven zaten, maar helaas is dat niet zo.
Je kan de schijf uit je oude XT niet in je Pentium 4 hangen. Hij heeft compleet andere aansluitingen (MFM in plaats van IDE).

Je kan 2 dingen doen. Of een 3.5" diskdrive in je XT installeren en alles via diskette over zetten, of alles op een floppy zetten met je 5.25" floppydrive en daarna die floppydrive in je P4 inbouwen en alles weer terug zetten.

De meest veilige manier is met de 5.25" floppydrive aangezien in een XT het niet altijd even makkelijk was nieuwe hardware aan de praat te krijgen. De kans dat hij het niet overleefd als je er in gaat zitten schroeven is groter dan de kans dat hij het daarna vrolijk weer gaat doen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Probleem is waarschijnlijk dat hij geen 5.25 floppen meer heeft. En kun je bijna niet aankomen helaas.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nodig: een modernere computer (bv een PII ofzo) met isa sloten. IO controller mee overzetten en alles op die pc zetten. Dan via NIC verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Das ook een optie... Maar vanaf een XT direct naar de nieuwste pc overzetten zal heel lastig gaan worden denk ik. Je moet er nog wat tussen hebben.

Maar blijft mijn vraag. Wat kun je in godsnaam nog op een XT hebben dat intressant is??

Toevoegen van hardware aan die XT is geen optie, omdat hij waarschijnlijk nooit aan drivers kan komen. Dit kan ook het probleem zijn van het omzetten van de oude MFM controller naar een moderne pc met isa sloten.

Best bet is waarschijnlijk kijken of die XT 3.5" floppen wil pikken. En 20 MB is dan 30 floppen (720k per flop) dus te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 15:39
Nul modem kabeltje en de zaak over pompen ?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09

Dark

who tweaked the light?

edit: hierboven was me al voor...

met een laplink kabel de data overpompen via de parrallele of serieele poort is ook een mogelijkheid...
MFM schijven zomaar aansluiten op een hedendaagse pc zal niet werken...

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 26-12-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar hoe krijgt hij de software voor die 0-modem op die XT...

Idem met laplink en andere software...

[ Voor 25% gewijzigd door Cyberpope op 26-12-2006 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Koop gewoon op marktplaats voor weinig een paralelle ZIP drive van 100MB en al je problemen zijn opgelost. Werkt op zowel je XT machine als je op Pentium 4 (er van uitgaande dat ze beide een paralelle poort hebben).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Maar kan die zonder drivers op een XT??? Let wel alles mot in DOS gebeuren gok ik. En er waren oude XT's waarbij de parrallele poort nog maar 1 richting op was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, heb je 1 driver voor nodig "guest.exe" geloof ik. Kan je gewoon opstarten vanaf een floppy.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zipdisk idd beste oplossing. Ja je hebt drivers op diskette met boot etc compleet mits die LPT poort het aankan. Wij hadden op de informatica faculteit vorige eeuw ook een XT staan als printserver. Die werd en masse gebruikt door lui die met zipdiskstation + diskette aankwamen om alle gedownloade zooi van de /tmp naar dat ding te verplaatsen ;) (thuis had je geen internet of 28K8, daar glasvezel :))

@dark, vandaar dat ik een tussenpc suggereerde ivm isa sloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bingo... en hoe gaan je die op van de nieuwere PC naar die XT krijgen. Want als hem dat lukt, heeft hij de zip-drive niet meer nodig, want dan kan het omgekeerd ook....

Gok niet dat hij op dit moment een zip-drive kan kopen waarbij deze driver op 51/4 word bijgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de info en de tips mensen. :) Ik zie dat er enig verschil van mening bestaat over mogelijke oplossingen. Ik zal eerst de specificaties opzoeken van de drives en die dan hier posten, dan is het waarschijnlijk duidelijker wat de mogelijkheden zijn.

Die oude XT's heb ik al jaren niet meer gebruikt, maar er staat van een aantal jaren nog financiele overzichten en een hoop source-code van programaatjes op die ik graag zou willen bewaren/converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17
Als je een volledig bedrade nullmodem kabel hebt kun je met mode con en ctty je laplink software naar de andere pc krijgen. Vervolgens je data en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 18:59

charlie

?*?

Voor de tijd van de USB drives, en GHOST was laplink dé tool om gegevens over te zetten tussen twee pc's, zeker als je een snelle com-poort had en je met compressie de gegevens kon overpompen haalde je toch rap een megabyte per minuut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja.. dat was die... Wist dat het kon, maar niet meer hoe.
Trouwen in mijn tijd toen ik nog veel met laplink werkte, lukte mij dit nooit. En tja, een floppy was dan sneller dus.. Moet hier nog wel z'n parallele laplink kabel hebben liggen van een meter of 8.

Maar kijk eerst maar of die XT's nog opstarten en de hardeschijven nog wel draaien.. Alles is alles academisch. (maar wel leuke puzzel).

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 26-12-2006 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09

Dark

who tweaked the light?

bij alles wat hier genoemd is , behalve het aansluiten van een 3.5" floppy zal je drivers nodig hebben of op z'n minst een aantal dos commando's / batchfile moeten uitvoeren om het aan de gang te krijgen, dus is die extra drive nog niet eens zo'n gek idee... je zou het eventueel om kunnen draaien, een 5.25" drive (tijdelijk) aansluiten op je huidige pc ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 23:02
Edit: overbodig :z

[ Voor 90% gewijzigd door ff_tweake op 26-12-2006 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17
Als je al met diskettes aan de slag moet kijk dan eerst even of je de boel kan comprimeren, sourcecode en financiele overzichten zijn bij uitstek geschikt om 50% of meer te kunnen comprimeren.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 11:26:
Koop gewoon op marktplaats voor weinig een paralelle ZIP drive van 100MB en al je problemen zijn opgelost. Werkt op zowel je XT machine als je op Pentium 4 (er van uitgaande dat ze beide een paralelle poort hebben).
De kans dat een ZIPdrive op een XT werkt is enorm klein. Sowieso kan je drivers wel vergeten voor de XT die waarschijnlijk nog DOS draait(oude DOS, nieuwere DOS zijn wel drivers voor). Opzich ook wel logisch denk ik aangezien er zon 10 jaar tussen de introductie van de XT en de ZIP zat.

edit: blijkbaar had ik toch ongelijk :D. Voortaan eerst refreshen voor het antwoorden :d

[ Voor 6% gewijzigd door wcduck op 26-12-2006 11:51 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je nog floppen moet, dan email me maar even. Ik heb nog bakken, zelfs splinternieuw ongebruikt.
Verder heb ik waarschijnlijk nog een 1.44MB 3.5" disk drive die wel werkt in XT. Komt uit een 286 en heeft er zo'n pin naar flat convertor bij zitten.

Als je wilt gaan klooien kun je misschien ook een extra tussen station gebruiken. Misschien heb je nog wel een Pentium1 systeem oid met ISA sloten.
XTs bevatten vaak van die harddisk controller kaarten voor een 8 bit ISA slot, welke ook keurig in 16bit ISA sloten passen. Misschien kun je zo'n kaart daar eens in prikken en kijken of het als een soort van offboard IDE controller gezien wordt. Ik acht de kans klein, maar wie weet.
Anders stuur me maar even een DM/mail als je iets met die floppen of diskdrive wilt. :+
Of je moet zo'n ZIPdrive op de kop zien te tikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 26-12-2006 14:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1