[xp+sp2] windows gebruikt swap ondanks genoeg vrij ram

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
(jarig!)
hoihoi,

't valt me zo net op dat ondanks dat er meer dan 1GB aan ram vrij is dat er al 504MB geswapt wordt....
Is dat normaal??

toshiba satellite a100-638 met 2GB ram en xp prof sp2

ps, op moment draait alleen msn live, firefox met 12 tabbladen, en er wordt 4,5GB gekopiieert over lan vanaf laptop. Hierbij is er 1,5GB vrij en is er 504MB swap

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 13:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, dat is normaal.
Om een of andere reden (die ik zelf nooit begrepen heb) heeft Windows altijd een swapfile nodig.
Je kan creatief met een ramdisk je swapfile in je geheugen plaatsen, maar volgens mij schiet je er niet zoveel mee op.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
(jarig!)
en ik kan niet aangeven van éérst ram volledig gebruiken voor dat de swapfile gebruikt wordt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00
bartgrefte schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:31:
en ik kan niet aangeven van éérst ram volledig gebruiken voor dat de swapfile gebruikt wordt?
Waarom zou je dat willen ? Alles wat op dit moment in je pagefile staat zijn bestanden die Windows momenteel niet nodig heeft, en dus juist úit het geheugen haalt om ruimte vrij te houden voor dingen die wél nodig zijn. Maar ik zou je willen aanraden eens de search te gebuiken, want over Windows pagefile zijn al oneindig veel discussies geweest.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
(jarig!)
Nielson schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:36:
[...]
Waarom zou je dat willen ? Alles wat op dit moment in je pagefile staat zijn bestanden die Windows momenteel niet nodig heeft, en dus juist úit het geheugen haalt om ruimte vrij te houden voor dingen die wél nodig zijn. Maar ik zou je willen aanraden eens de search te gebuiken, want over Windows pagefile zijn al oneindig veel discussies geweest.
heb al gesearched... maar wat ik dus niet kon vinden is why windows pagefile gebruikt terwijl er meer dan genoeg ram vrij is

Oscar Wilde

Verwijderd

Waarschijnlijk maakt windows gebruik van on-demand paging. Dit wil zeggen dat een bepaalde page pas in het ram geheugen geladen wordt als ze effectief nodig is en anders naar in de page file blijft.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben helemaal niet blij met de swapfile oplossing van een OS. Ik vraag me wel eens af hoe goed beveiligt dit is. Weet iemand dit?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:19:
Waarschijnlijk maakt windows gebruik van on-demand paging. Dit wil zeggen dat een bepaalde page pas in het ram geheugen geladen wordt als ze effectief nodig is en anders naar in de page file blijft.
en daar is niks tegen te doen? heb namelijk op moment 1,5GB vrij, da's meer dan genoeg, of moet ik daarvoor de swapfile uitzetten

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 25-12-2006 15:07 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Tja, de paging policy is voor zover ik weet hardcoded in de kernel van het OS om de heel eenvoudige reden dat er hier zo weinig tijd aan moet worden verspild en dit dus zo snel mogelijk moet gaan.

Als je echt aan deze policy's wilt knoeien heb je twee keuzes:
1) "ergens" (vraag me niet waar) een vage, ongecontroleerde en zeer illegale versie van de windows sources vandaan vissen, de kernel sources aanpassen, hercompileren, files aanpassen en hopen dat alles nog min of meer werkt.

2) Linux installeren. Voor servers wordt de techniek die jij blijkbaar wilt wel toegepast. Als gewone gebruiker merk je het niet als je applicatie er 10 ms langer over doet om te starten. Bij vb een webserver met x aantal pagviews/sec wil je niet dat je de data die je toevallig 5 seconden niet hebt nodig gehad terug moet worden ingelezen. Het is in elk geval voor linux mogelijk maar vraag me niet hoe.

Het enige alternatief is inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, om de swapfile volledig uit te zetten.

Persoonlijk zou ik me hier niet eens mee bezig houden, want het feit dat enkel de benodigde pages in het geheugen worden geladen heeft ook als voordeel dat als je ineens geheugen nodig hebt (bij het opstarten van een applicatie bijvoorbeeld) dat er niet eerst pages naar de schijf moeten worden geschreven voor de applicatie kan worden geladen. Verder dient de swap file ook een rol bij system restore en gezien de ongelofelijke stabiliteit van dit fantastische besturingsysteem (kuch, kuch) is dit een feature die redelijk noodzakelijk is.

Kort gezegd: Afblijven, want het verschil zou je waarschijnlijk toch niet merken.

Verwijderd

inf

rechterklik, install.

Alleen de pagefile-related tweaks zijn niet commented met een ; maar ook de commented tweaks kunnen nuttig zijn! ik heb hier niet voor niets 45kb file opgespaart :P

Vooral elke script die je gaat uitvoeren eerst editen om te kijken of hij geen troep maakt van alles. Voor mij geen uitzondering!

Voor uitleg kan je het beste elke value (als bijvoorbeeld "DisablePagingExecutive") in google/msdn zoeken. Veel succes (en eigen risico :P)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-03 21:29
Het hele concept van de paging van NT is dat het OS ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk intern vrij is, zodat dat geheugen direct ingezet kan worden voor cache, of voor een applicatie die erom vraagt.

Dit in tegenstelling de paging van windows 3.x / 9x/Me, waar pas niet-gebruikte geheugenblokken leeg gemaakt worden op het moment dat het nodig is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 19:52:
Voor uitleg kan je het beste elke value (als bijvoorbeeld "DisablePagingExecutive") in google/msdn zoeken. Veel succes (en eigen risico :P)
Mjah en dat is dus al snel het probleem. Natuurlijk is 'DisablePagingExecutive' (als voorbeeld) 'interessant' maar voor hetzelfde geld kom je een keer in een situatie terecht waar je te weinig geheugen hebt en het hele systeem hangt zich op door die 'tweak' ;)

Het zelfde met 'SessionPoolSize' - je zet die op 4 megabyte, en hoewel dat misschien genoeg is voor jouw specifieke applicaties en 'gebruik', kan het goed zijn dat voor andere gebruikers dit ervoor zorgt dat na (bv.) 20 programma's er niks extras meer wil starten :)
Pagina: 1