Software RAID problemen Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Ik ben op dit moment al meer dan een maand bezig om HD problemen op te lossen. Een Asus A8N SLI Premium mobo in combinatie met twee Maxtor DiamondMax 10 SATA HD's gaven in het begin problemen met opstarten. Een BIOS update gaf de oplossing en nu zijn de problemen verholpen (als het later nog terug komt kan ik altijd nog pin 11 van de voedingsconnector van de Maxtor HD's aan aarde leggen).

Nu heb ik echter problemen gekregen met de software BIOS RAID van SIL die op het moederbord aanwezig is. Na enig zoekwerk bleek dat Ubuntu hier niet en/of heel slecht mee om gaat. Ik heb nu alle aanwezige RAID opstellingen uitgeschakeld en de HD's op de Nvidia SATA controller gezet. De twee Maxtor HD's aan de SIL controller werken onder Windows en Linux. De software RAID word echter niet goed ondersteunt onder Linux. Beide Operating Sytems staan op een Raptor HD op de Nvidia controller (geen problemen). Als ik beide Maxtor HD's aan sluit op de Nvidia controller dan start Windows, die de HD's herkent en ze kan partitioneren. Ubuntu daarentegen start niet eens op (stopt bij het laad scherm na Grub). Dit probleem heb ik al eerder ondervonden met een laptop HD waarvan ik data heb moeten redden (zie me post history). Weet iemand of hier een oplossing voor bestaat?

Dit bericht ook in het Ubuntu topic geplaatst. Maar ik ga er vanuit dat hier meer mensen zitten met ervaring met RAID opstellingen. Ook kan ik mijn post daar niet verwijderen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Het gaat er dus om dat ik mijn software RAID niet gebruik en alle HD's aan de Nvidia controller wil hangen. Dat is niet mogelijk omdat Ubuntu dan niet meer opstart. De enige oplossing voor mijn mobo is het kopen van een extra SATA controller zonder software RAID functies.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
De oplossing is met de Ubuntu live cd opstarten en via gparted kijken wat de HD's als naam hebben. Het bleek dat ik in Grub moest aanpasen dat sdc1 moest opstarten ipv sda1. De HD's heb ik kunnen mounten door handmatig in fstab de HD's toe te voegen.

Edit: Ik maak wel altijd zeer succesvolle monoloog topics. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Surkow op 28-12-2006 23:49 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Helaas is het systeem na een week extreem onstabiel geworden. Er traden de volgende foutmeldingen op nadat Ubuntu bevroor en ik Control - Alt - Backspace uitvoerde:

Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/7862/img2770fb5.th.jpg
(Geen popups - Mensen weten toch ook wel hoe ze direct moeten linken?)

Na een tijdje speuren op het internet kwam ik op deze website terecht. Kan ik hieruit opmaken dat de standaard Ubuntu kernel geen goede SATA support heeft voor NVidia & SIL? (=gebruik maakt van de "IDE" drivers ipv "libata") Kan ik dan het beste gaan kloten met andere drivers of is het beter om een goedkoop SATA kaartje op de kop te tikken (omdat ik toch geen BIOS software RAID gebruik) dat wel ondersteund wordt?

Nu heb ik tijdelijk de Maxtor schijven unmount onder Ubuntu en is het systeem weer stabiel geworden. Wat wel vreemd is dat onder Windows de hard disks verdwenen waren en dat met de Ubuntu live cd maar een enkele hard disk herkend werd.

[ Voor 12% gewijzigd door Surkow op 09-01-2007 14:13 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Surkow schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:11:
Helaas is het systeem na een week extreem onstabiel geworden. Er traden de volgende foutmeldingen op nadat Ubuntu bevroor en ik Control - Alt - Backspace uitvoerde:

[afbeelding]
(Geen popups - Mensen weten toch ook wel hoe ze direct moeten linken?)

Na een tijdje speuren op het internet kwam ik op deze website terecht. Kan ik hieruit opmaken dat de standaard Ubuntu kernel geen goede SATA support heeft voor NVidia & SIL? (=gebruik maakt van de "IDE" drivers ipv "libata") Kan ik dan het beste gaan kloten met andere drivers of is het beter om een goedkoop SATA kaartje op de kop te tikken (omdat ik toch geen BIOS software RAID gebruik) dat wel ondersteund wordt?

Nu heb ik tijdelijk de Maxtor schijven unmount onder Ubuntu en is het systeem weer stabiel geworden. Wat wel vreemd is dat onder Windows de hard disks verdwenen waren en dat met de Ubuntu live cd maar een enkele hard disk herkend werd.
http://linux-ata.org/driver-status.html dit is de officiele lijst m.b.t. sata en linux. Ik heb het wel goed werken met een K8N boardje met beide controllers.. Misschien dat je een oudere kernel gebruikt? welke gebruik je?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Topicstarter
Shuriken schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:49:
[...]

http://linux-ata.org/driver-status.html dit is de officiele lijst m.b.t. sata en linux. Ik heb het wel goed werken met een K8N boardje met beide controllers.. Misschien dat je een oudere kernel gebruikt? welke gebruik je?
Ik gebruik nu de laatste generic kernel van Ubuntu (versie 2.6.17.10). Wat echter wel vreemd is...is dat één van de Maxtor hard disks soms niet herkend word door het moederboard. Dit kan het bekende spin up probleem zijn met de Maxtor hard disks maar het kan er ook op wijzen dat deze hard disk aan het vergaan is.

[ Voor 22% gewijzigd door Surkow op 09-01-2007 19:43 ]

Albert Einstein

Pagina: 1