A8N SLI, hoe chipset koeler verwijderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Update 9 januari 2007
Blue-eagle in "A8N SLI, hoe chipset koeler verwijderen?"

Het gaat hier om de 2e versie van de koelers, die zit met 2 knopjes vast op het moederbord. Je kan ze indrukken maar er gebeurt maar weinig mee. Wellicht zit er koelpasta tussen waardoor het blijft plakken maar.. ik durf er niet teveel kracht op te zetten.

Ik wil de koeler tijdelijk van het moederbord halen om deze schoon te maken danwel te repareren, voor zover mogelijk. Hij draait namelijk helemaal niet meer :'(

Gezien de vele posts over de chipset koeler problemen van dit mobo zijn er vast wel mensen die weten hoe zo'n ding eraf gehaald kan worden :) In het grote topic over dit mobo'tje vond ik wel een reactie, maar die reactie ging (volgens mij) over de eerste koeler (de foutieve koeler) die Asus meeleverde..

Graag advies :)

Edit:

Linkje: http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=6415

Het lijkt erop dat ik ook zonder de fan gewoon moet kunnen draaien? Ik draai geen SLI of iets anders. Zojuist heb ik mijn PC een kleine 10 minuten zonder fan laten draaien en mijn MB Temperature (according to Asus Probe, weet niet of dat de chipset temp is) en ik merk geen problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Blue-eagle op 09-01-2007 14:18 ]

Verwijderd

Zit dus vast met een druk pin?
Zoja dat druk je die pin er uit maar blijft de weerhaakjes klem zitten op de bord.
Deze druk je bij elkaar met je fingers of een tangetje.
Of geef er een ruk aan dan komt het ook los.

• Blue-eagle
  • Niet online
Ah ok, ik kom niet bij de achterkant van m'n moederbord (Antec P180) dus dat wordt een kwestie van het hele moederbord eruit slopen ben ik bang.. :) Stom systeem zeg.. ik wil schroefjes..

[ Voor 11% gewijzigd door Blue-eagle op 25-12-2006 01:08 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Easy:

- Je haalt het mobo uit je kast
- Maakt effe alles los (kabeltjes, geheugen, etc)
- Pakt een tang (platbektang)
- Knijpt dat pinnetje (die 2 soort van weerhaakjes) in en drukt hem omhoog (door het mobo heen naar boven)
- Zelfde met dat andere pinnetje
- Dan moet je hem zo los kunnen trekken :)

Anders even een beetje draaien, dan gaat ie zeker wel los... Gewoon zorgen dat je die pinnetjes er 'uit' duwt.

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb er een tijd geleden een Zalman koelblok erop gezet. Het was wel even klooien om dat ding te verwijderen, heb uiteindelijk gewoon die 2 pinnetjes los geknipt :'(

• Avalaxy
Ranja_Ranja schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:30:
Ik heb er een tijd geleden een Zalman koelblok erop gezet. Het was wel even klooien om dat ding te verwijderen, heb uiteindelijk gewoon die 2 pinnetjes los geknipt :'(
Ik heb er ook een Zalman opgezet (NB47J), en het verwijderen van die standaard Asus cooler (klere ding, wat een herrie zeg :X ) ging heel makkelijk :S. Ik drukte zo ding 2 pinnetjes door het mobo naar boven en het fannetje liet bijna meteen los.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36
Ik heb zelf een A8N-E in combinatie met een Antec P180 en het was inderdaad een gedoe om de chipsetkoeler te vervangen. Eerst moet je heel het moederbord uit de kast halen en vervolgens zit er niks anders op dan die pootjes af te knijpen met een of andere tang.

The devil is in the details.

• Ranja_Ranja
Hahn schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:35:
Ik heb zelf een A8N-E in combinatie met een Antec P180 en het was inderdaad een gedoe om de chipsetkoeler te vervangen. Eerst moet je heel het moederbord uit de kast halen en vervolgens zit er niks anders op dan die pootjes af te knijpen met een of andere tang.
Idd, als je je mobo wil laten zitten, kan je hm afknippen, en een andere koeler erin klikken. Scheelt een hoop gedoe.

Verwijderd

Ranja_Ranja schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:29:
[...]

Idd, als je je mobo wil laten zitten, kan je hm afknippen, en een andere koeler erin klikken. Scheelt een hoop gedoe.
inderdaad, die chipsetkoelers kosten ook geen drol, het uitbouwen van je mobo daarintegen houd je wel ff zoet.

uiteraard is dat ook een mooie gelegenheid om heel je kast ff netjes te maken (stofvrij, bekabeling)

Verwijderd

Hmmz ik zie hier een aantal got`ers die allemaal die pootjes hebben afgeknipt. Nergens voor nodig. Ik heb zelf die ven`s een aantal maal vervangen, gewoonweg met een punttang pootjes aan onderzijde inknijpen en door je mobo duwen. 3 tellen werk. Hen het bij diverse asus mobo`s gedaan waaronder de A8NE, A8N sli, deluxe versie. Zijn dezelfde pootjes die veelal gebruikt worden bij graka`s. Meestal kleeft koelpasta waardoor het lijkt alsof hij nog vast zit. Gewoon door duwen, met beleid. Want met grof geweld n..k je een ezel.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:58:
Hmmz ik zie hier een aantal got`ers die allemaal die pootjes hebben afgeknipt. Nergens voor nodig. Ik heb zelf die ven`s een aantal maal vervangen, gewoonweg met een punttang pootjes aan onderzijde inknijpen en door je mobo duwen. 3 tellen werk. Hen het bij diverse asus mobo`s gedaan waaronder de A8NE, A8N sli, deluxe versie. Zijn dezelfde pootjes die veelal gebruikt worden bij graka`s. Meestal kleeft koelpasta waardoor het lijkt alsof hij nog vast zit. Gewoon door duwen, met beleid. Want met grof geweld n..k je een ezel.
De mensen die de pootjes afgeknipt hebben, hebben dit gedaan om niet het moederbord eruit te hoeven halen. De manier die jij noemt is hierboven al een aantal keer genoemd, maar vereist wel dat je je moederbord uit de kast haalt.

• Ranja_Ranja
Jimster schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:29:
[...]

De mensen die de pootjes afgeknipt hebben, hebben dit gedaan om niet het moederbord eruit te hoeven halen. De manier die jij noemt is hierboven al een aantal keer genoemd, maar vereist wel dat je je moederbord uit de kast haalt.
In eerste instantie bij mezelf niet. Bij een vriend wel (khad ervan geleerd) :*)

• Blue-eagle
  • Niet online
Nou, met beleid geprobeerd.. het eerste pootje vloog zowat de hele kast door :D Dus ik heb de andere er maar gewoon afgeknipt. De koeler is "beyond repair", dat is duidelijk. Stof en lange haren (waar dat laatste vandaan komt is mij een raadsel) dus ik wacht wel even op de reactie van Asus. Voorlopig maar even op m'n laptop verder computeren :)

Ik baal d'r alleen van dat mijn hele kast overhoop gehaald moest worden voor zo'n waardeloos koelertje.. in het vervolg ga ik echt alleen nog maar passieve koeling gebruiken. En liefst ook nog voor m'n processoren. Dan maar een levensgrote heatsink erop :P

Is dat eigenlijk goed mogelijk met een goede moderne (dualcore?) CPU + passieve koeling?

Verwijderd

leonpwner1 schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:35:
[...]

Ik heb er ook een Zalman opgezet (NB47J), en het verwijderen van die standaard Asus cooler (klere ding, wat een herrie zeg :X ) ging heel makkelijk :S. Ik drukte zo ding 2 pinnetjes door het mobo naar boven en het fannetje liet bijna meteen los.
Hmm nou bij mij was het ook een stuk moeilijker, welliswaar al een tijd geleden, ik denk dat het een beetje per exemplaar verschilt hoe makkelijk of het gaat.
Weerhaakjes indrukte ging een beetje lastig, boel was hard en het drukte gewoon weinig tot niets in. Uiteindelijk afgeknipt, m'n broertje op die pins laten drukken en toen het uitstekende deeltje afgeknipt, klein krasje op de achterkant van m'n mobo gekregen, ging ook over een 'baan' heen, maar gelukkig geen nare effecten van tegengekomen.
Ik vind ze echt riant k-l-o-t-e die pushpins. Doe mij maar schroefjes..

In ieder geval van even 'zo die dingen door het mobo drukken' daar was bij mij totaal geen sprake van.
De manier die jij noemt is hierboven al een aantal keer genoemd, maar vereist wel dat je je moederbord uit de kast haalt.
Tenzij je makkelijk bij de achterkant van je mobo komt.

• Avalaxy
Blue-eagle schreef op maandag 25 december 2006 @ 20:06:
Is dat eigenlijk goed mogelijk met een goede moderne (dualcore?) CPU + passieve koeling?
Zou in principe wel kunnen zolang je een goede case hebt met genoeg (grote) intake fans en ook outtake fans, maar het is niet echt aan te raden. Ik zou je cpu gewoon actief koelen met een groot koelblok + 80/100mm fan en die op <1000 rpm laten draaien. Videokaart kun je wel passief koelen (tenzij je een topmodel hebt, die houden niet zo van passieve dingen). Zolang je maar wel intake en outtake casefans heb, en groter == stiller ;)

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kun je niet gewoon een andere fan in die koeler schroeven? Ik had laatst namelijk even zitten kijken terwijl ik mijn computer aan het schoonmaken was (heb een A8N-E) en ik zag dat de ventilator met een aantal schroefjes in de koeler vastzit. Denk alleen wel dat je die nieuwe fan dan uit z'n 'frame' moet slopen.

Maargoed, ik heb m'n koeler met succes schoongemaakt, het toerental is van 49xx-5114 rpm naar 5444-58xx rpm gegaan. Ik weet alleen nog steeds niet waar de herrie bij het opstarten vandaan komt, dat hoeft niet per sé bij die koeler weg te komen namelijk. :)

• Avalaxy
Zelfs al zou je een nieuw fannetje in dat coolertje stoppen, het kan natuurlijk dat de lager niet goed is, en het zal sowieso een klein klote fannetje blijven (40mm als ik me niet vergis), dus dat maakt niet echt uit... de herrie zal blijven.

Een passief NB47J dingetje maakt helemaal geen herrie en koelt ook heel goed :Y) (ik gebruik hem zelfs met een dikke overclock, en de temps blijven onder de 40C)

• Hempje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-05-2021
Kheb de koeler, er zelf zonder tangetje afgehaald...De weerhaakjes kun je volgens mij als je het knopje aan de bovenkant indruk gewoon met de vingers tegen elkaar duwen, dan is die toch echt zo los. Dan nog een beetje draaien, en los is die. Ik heb er trouwens een WC blokje opgezet, 25 graden tot nu toe, meer niet :) CPU overgens ook...

RaZoRbLaDe over hempje: "I know how you are, straigt-to-the-point-without-zeiver, no-bullshitting-me-otherwise-my-ass".

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022

Jut

Ik moet ook nog een andere koeler op me chipset zetten.
Ben ik ff blij dat ik ook nog een andere cpu koeler moet monteren waar het moederbord er toch voor uit moet :)

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Ik heb op een A8N-SLI ook een Zalman NB47J gehad. Maar na een tijd was het linker geluidskanaal kapot. Ik weet niet zeker of het door dat ding kwam, maar het lijkt er wel op.
Gelukkig kreeg ik een nieuw mobo omdat ik nog garantie had.

• Avalaxy
Zeezicht schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 20:35:
Ik heb op een A8N-SLI ook een Zalman NB47J gehad. Maar na een tijd was het linker geluidskanaal kapot. Ik weet niet zeker of het door dat ding kwam, maar het lijkt er wel op.
Gelukkig kreeg ik een nieuw mobo omdat ik nog garantie had.
Na het vervangen van de chipset fan? Ik dacht dat je garantie dan verviel?

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Ik had de oude bewaart. Want de winkel wilde 'm niet onder garantie vervangen zonder dat ik de PC 3 weken ofzo kwijt was. Dus heb ik toen zelf maar dat koelblok erop gezet. Want ze wilden ook geen fan onder garantie geven.
Maar nadat ie kapot was heb ik de oude er weer opgezet en kreeg gewoon een nieuw bord.

• Blue-eagle
  • Niet online
Update

De vervangende koeler zojuist ontvangen van Asus (netjes van ze!), duurde ietwat lang maar dat was gedeeltelijk aan mijzelf te danken :P

De oude koeler is eraf, en er blijft een restje achter op het moederbord. Lijkt op koelpasta wat hard is geworden.. en ik krijg het er niet af. De restjes zitten vooral om de randen van het ijzeren gedeelte en een klein gedeelte daarboven.

Kan iemand me vertellen of ik de nieuwe koeler er zo op kan drukken, of dat ik het schoon moet maken? En.. moet er koelpasta bij?

Afbeeldingslocatie: http://www.mobdb.com/got/mobo_01.jpg
Detail van situatie

- Schoonmaken met alcohol (niet in huis, tips?)
- Nieuw laagje koelpasta erop
- Nieuwe koeler erop

Of gewoon..

- Nieuwe koeler erop?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zit er trouwens normaal niet een folie tussen? Dat was hier wel het geval.

Het beste leek mij schoonmaken, nieuwe koelprut en koeler er op. Maar als je bedenkt dat ze die koeler gewoon los leveren en er ook geen thermal stickertje onder zit zou enkel het monteren van de koeler ook voldoende kunnen zijn.

Hier heb ik de core schoongemaakt met een wattenstaafje, alcohol heb ik niet nodig gehad. Wat verse koelprut er op gedaan, gezorgd dat deze vrij evenredig over de core zat en vervolgens het nieuwe koeltje gemonteerd.
Op zich was het een erg straightforward klusje.
Het enige wat ik enorm irritant vond was dat ik het moederbord uit de kast heb kunnen slopen, zoals je zelf ook al ervaarde...

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2007 15:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Enkel de cooler monteren zonder thermal pad of koelpasta is vragen om problemen! Bij het bekende zalman blokje word overigens gewoon een piep kleine tube koelpasta geleverd.

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 09-01-2007 15:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Blue-eagle
  • Niet online
cybersteef schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:24:
Zit er trouwens normaal niet een folie tussen? Dat was hier wel het geval.
Klopt, folie met daaronder een roze laagje waar ik liever niet met de vinger overheen ga. Is dat koelpasta? Lijkt me niet, denk niet dat je dat bedoelt :)
Het beste leek mij schoonmaken, nieuwe koelprut en koeler er op. Maar als je bedenkt dat ze die koeler gewoon los leveren en er ook geen thermal stickertje onder zit zou enkel het monteren van de koeler ook voldoende kunnen zijn.
Hmm, een dun laagje koelvloeistof (wat bij het mobo zat) kan weinig kwaad lijkt me. Better safe than sorry!
Hier heb ik de core schoongemaakt met een wattenstaafje, alcohol heb ik niet nodig gehad. Wat verse koelprut er op gedaan, gezorgd dat deze vrij evenredig over de core zat en vervolgens het nieuwe koeltje gemonteerd.
Op zich was het een erg straightforward klusje.
Het enige wat ik enorm irritant vond was dat ik het moederbord uit de kast heb kunnen slopen, zoals je zelf ook al ervaarde...
Inderdaad ja, wat een idioot systeem die druk knopjes. Zal dat eens in de mail zetten als reply naar de beste man bij Asus, wie weet doen ze er wat mee. Geef mij maar schroefjes.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 15:34:
Enkel de cooler monteren zonder thermal pad of koelpasta is vragen om problemen! Bij het bekende zalman blokje word overigens gewoon een piep kleine tube koelpasta geleverd.
Check :) Ik vraag me alleen af of het kleine roze laagje wat op de koeler zit (onder het folietje) voldoende geleiding is. Enig idee, toevallig?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zit er bij jou zo'n thermal sticker onder de koeler?
Dan is het enige wat je hoeft te doen de zwarte folie er af te halen en hem er op te monteren.
Die thermal pad zou voldoende moeten zijn.
Ik weet niet meer zeker of er hier ook zo'n thermal pad onder zat de ja of de nee. Nou ik er over nadenk zou dat best nog eens kunnen. Als dat zo was dan heb ik enkel de core schoongemaakt en de koeler met thermal pad er op gezet.
Wat belangrijk is is dat de warmte van de chip naar de koeler komt. Hoe dat gebeurt maakt niet veel uit. Natuurlijk is de ene methode beter dan de andere, maar zo'n thermalpad volstaat prima voor dit soort dingen.

Over de folie:
Ik bedoelde een folie op de chip. Hier zat er rond de core een soort beschermend plastic folie die contact tussen de banen op de chip en de koeler voorkomt.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2007 18:01 ]

• Blue-eagle
  • Niet online
Nu je het zegt, die zit (zat, is nu los) op mijn oude koeler :o En nou draait m'n systeem al een klein half uur best stabiel.. en dat met een flinterdun laagje koelpasta, geen restjes, alles schoongemaakt met alcohol en een doekje. Ik ben benieuwd of dit goed blijft gaan, nu dat ding er weer afhalen begin ik niet aan, bij het verwijderen van de oude koeler gingen die klote pinnetjes ook al stuk :P

• Bor

Bor

Koelpasta is even goed, zo niet beter dan een thermal pad. Waarom denk je dat het minder goed zal draaien met koelpasta?

• Blue-eagle
  • Niet online
Bor de Wollef, ik doel op een stukje folie wat om de chip heen zat, los van de koeler en los van het moederbord. Wat cybersteef aangeeft, dus. Deze heb ik er nu niet tussen zitten.

• Bor

Bor

Blue-eagle schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:34:
Bor de Wollef, ik doel op een stukje folie wat om de chip heen zat, los van de koeler en los van het moederbord. Wat cybersteef aangeeft, dus. Deze heb ik er nu niet tussen zitten.
Ah sorry, my bad. Het is al even geleden dat ik die cooler verwijderd heb.

• Blue-eagle
  • Niet online
NP ;) Ik hoop dat ik niet over ~2 pagina's post dat m'n mobo in de fik is gevlogen oid :D

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Blue-eagle schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:51:
NP ;) Ik hoop dat ik niet over ~2 pagina's post dat m'n mobo in de fik is gevlogen oid :D
Wie had het ook alweer over "better to be safe than sorry" ? ;)

• Blue-eagle
  • Niet online
Ja, maar dus mooi niet als ik weer met die pinnetjes moet klooien he :P Dan krijgt lijfregel #2 prioriteit:

"Comfort before stress. Even if it costs me a new motherboard."

* Blue-eagle zoekt gewoon een excuus om zo'n mobo'tje met onboard WiFi te kopen O-)
Pagina: 1