Toon posts:

[VB] Automatisch email laten versturen

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database ontwikkeld (vrij simpel) om taken en opdrachten bij te houden. Menu en rapporten zien er gelikt uit. Nu wil mijn baas deze rapporten hebben aan het einde van de week. (Access maakt er via Adobe al een mooie pdf van).

Nu heb ik 2 vragen:
Is het mogelijk om Access deze elke dag te laten maken?
Is het mogelijk om deze pdf files geautomatiseerd te verzenden bijvoorbeeld elke vrijdag?

N.B. Access database staat elke werkdag aan van 8 tot 4

Zelf ben ik niet bekend met VB script maar ik denk dat ik het in die richting moet zoeken...

Alvast bedankt voor de info!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 00:17
taakje in de taakplanner?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Check deze url:

http://www.freevbcode.com/ShowCode.asp?ID=7790

Dat is een DLL. Werkt prima met VB6

Je moet hem welk bij ditributie voor elke pc de dll registreren met regsvr32.exe

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Op alle MS proffesional editions WIndows (2000, XP Prof enz) zit CDOMail, een dll waarmee je kunt mailen. Als je daarop googlet vind je van alles. Kijk ook bij je references van Access naar Microsoft CDO Mail (for exchange) oid.

[ Voor 21% gewijzigd door PhysicsRules op 25-12-2006 00:40 ]

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26
Idd, met een paar argumenten in je geplande taak kan je een macro in je access db laten runnnen.

Of CDOMail (CDONTS object, toch?) zoals PhysicsRules zegt, ook in Access werkt weet ik niet, lijkt me wel. Je moet er echter wel de mail server van IIS voor geinstalleerd hebben, naar mijn weten.
Anders kan je nog JMail proberen (Is voor traditioneel asp bedoeld)

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02
Je kan in combinatie met VBA & Access emails versturen. Ik geloof dat dit wel via outlook gebeurt dan, maar het kan. Op mijn stage een keer moeten doen

Verwijderd

Topicstarter
Xion schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:51:
[...]
Idd, met een paar argumenten in je geplande taak kan je een macro in je access db laten runnnen.

Of CDOMail (CDONTS object, toch?) zoals PhysicsRules zegt, ook in Access werkt weet ik niet, lijkt me wel. Je moet er echter wel de mail server van IIS voor geinstalleerd hebben, naar mijn weten.
[...]
Helaas geen IIS draaiende hier...
Maar die taakplanner ga ik eens proberen want als dat mogelijk is kan ik een ander programma proberen namelijk SentLater / http://nederland.softpick...are/SendLater_nl-2000.htm

In ieder geval harstikke bedankt voor de reactie's waar ik ook inderdaad wat aan heb gehad ;)

Verwijderd

Hoi

Maak een macro die een object verzend (je rapport).
Sla de macro (dus niet de hele database!) separaat op (bijvoorbeeld op je bureablad).
Gebruik het programma system scheduler en plan dat deze de macro elke vrijdag automatisch start.
Voila, je hebt er geen omkijken meert naar.

Mag ik je vragen welke versie van Access je gebruikt? Ik wil ook graag PDF-files genereren.

doei doei!
Annemarie

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:46

Robtimus

me Robtimus no like you

Xion schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:51:
[...]

Anders kan je nog JMail proberen (Is voor traditioneel asp bedoeld)
CDO of CDONTS kunnen allebei gebruikt worden.

Stuk code om elke mailserver aan te kunnen spreken (mits die dat toestaat):
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Dim oConfig As CDO.Configuration
Dim oEmail As CDO.Message

Set oConfig = New CDO.Configuration
    With oConfig.Fields
        .Item(cdoSendUsingMethod) = cdoSendUsingPort
        .Item(cdoSMTPServer) = txtSMTP.Text
        .Item(cdoSMTPAuthenticate) = cdoBasic
        .Item(cdoSendUserName) = txtUser.Text
        .Item(cdoSendPassword) = txtPass.Text
        .Update
    End With
    Set oEmail = New CDO.Message
    ' Moet hier geen Set voor eigenlijk? Het compilet wel...
    oEmail.Configuration = oConfig
    oEmail.From = txtFrom.Text
    oEmail.To = txtTo.Text
    oEmail.CC = txtCC.Text
    oEmail.BCC = txtBCC.Text
    oEmail.Subject = txtSubject.Text
    oEmail.TextBody = txtBody.Text
    oEmail.Send
    Set oEmail = Nothing
In VBA kun je hetzelfde doen, alleen moet je CreateObject gebruiken.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 09:34:
Hoi

Maak een macro die een object verzend (je rapport).
Sla de macro (dus niet de hele database!) separaat op (bijvoorbeeld op je bureablad).
Gebruik het programma system scheduler en plan dat deze de macro elke vrijdag automatisch start.
Voila, je hebt er geen omkijken meert naar.

Mag ik je vragen welke versie van Access je gebruikt? Ik wil ook graag PDF-files genereren.

doei doei!
Annemarie
Versie 2003... maar...
Ik laat acces het rapport afdrukken op de printer Adobe Pdf Creator die je ziet verschijnen als je Adobe hebt geinstalleerd.
Macro heb ik in ieder geval voor elkaar. Zoals je hebt beschreven.

Cdo heb ik alleen nog echt lekker voor elkaar maar ik heb alle tijd...

Bedankt in inder geval
Pagina: 1