Toon posts:

Adaptec 2400A MAX 30 MB/s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleem met mijn hardware RAID 5 controller. De performance komt nooit hoger dan 26 ~ 30 MB/s. Zowel in RAID 5 met 3 schijven als in RAID 0 met 2 schijven.

Ook 1 schijf verbinden haalt maar 30 MB/s!

De enige schijf die direct aan mijn moederbord zit haalt wel 60 MB/s met gemak.

Mijn opstelling:

Adaptec 2400A 16 MB cache:
3 x WD caviar SE 320 GB
3 x een 80 polige kabel die goed verbonden is.

Moederbord Asrock KT400
Processor AMD Geode 1400.

Ik heb de drivers van de adaptec site geprobeerd, ook de latency patch geinstalleerd, laatste via 3 in 1 maar dit helpt niet.

Ik vind die 30 MB/s bijzonder vreemd en wellicht is het een bekend probleem, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ps:

Voor ik het vergeet, test programma's : Atto, en HDtach.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 21:59 ]

Verwijderd

Heb je al met je stripe-size geklooid? Neem ook gelijk ff de raid-FAQ door

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2006 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

De strip size heb ik al aangepast, default, 64 KB en 128 KB. Maar met 1 schijf haal ik ook maar 30 MB/s! Ik vind het daarom zo vreemd, het lijkt wel een soort limiet.

De raid faq heb al doornomen voordat ik dit setje aanschafte, maar bedankt voor je tip.

Verwijderd

Ik heb het zelf ook met een scsi controller, waar als ik meerdere schijven aan elkaar hang dat ik op dezelfde snelheid blijf, en dat is niet de snelheid die ze kunnen, ik heb al diverse controllers geprobeerd. Ik zat bij mij eigen te denken aan de cpu's (dual p3 450 @ 506 mhz) die een bottleneck kan zijn, of de pci-bus, maar harde bewijzen heb ik niet. Dus ik ga morgen eens kijken wat die schijven doen op een amd 3000+ bordje ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Houd er rekening mee dat deze kaart sowiezo geen snelheidswonder is. Zelf draai ik hem onder linux waar hij de pci bus voor zichzelf heeft in een 2,4GHz dual xeon met 4x160GB Hitachi schijven en met 128MB cache (in raid5, 16mb is controllergeheugen, rest is cache, 112MB dus). Dit haalt ongeveer 50MB/s. Dus er is wel een beetje rek, maar verwacht nooit de snelheden van single disks op je IDE van dit beestje.

Verwijderd

Kippenijzer schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:58:
Houd er rekening mee dat deze kaart sowiezo geen snelheidswonder is. Zelf draai ik hem onder linux waar hij de pci bus voor zichzelf heeft in een 2,4GHz dual xeon met 4x160GB Hitachi schijven en met 128MB cache (in raid5, 16mb is controllergeheugen, rest is cache, 112MB dus). Dit haalt ongeveer 50MB/s. Dus er is wel een beetje rek, maar verwacht nooit de snelheden van single disks op je IDE van dit beestje.
Ik heb een benchmark gezien net, via google gezocht en daar presteerde hij met 64 MB beter dan met 128, maar ik loop nu ff testen in linux

atlas:/home/matthias# hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   1026 MB in  2.00 seconds = 513.05 MB/sec
 Timing buffered disk reads:   78 MB in  3.03 seconds =  25.77 MB/sec
atlas:/home/matthias# hdparm -tT /dev/sdb

/dev/sdb:
 Timing cached reads:   1008 MB in  2.00 seconds = 503.69 MB/sec
 Timing buffered disk reads:   78 MB in  3.03 seconds =  25.76 MB/sec
atlas:/home/matthias#

Op mijn server was dit de helft, en dat was ook zonder raid getest, ik weet niet hoe sterk die geode van je is, maar zou wel eens het probleem kunnen zijn. De kaart waaraan ze nu hangen is overigens geen raid controller.

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:58:
Ok, dat begrijp ik en dat neem ik maar voor lief.

Alleen als ik 1 schijf eraan vast zet haal ik ook maar 30 MB/s!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Er is een kans dat ik op relatief korte termijn mijn fileserver weer thuis heb staan. Ik kan dan even kijken of ik wat kan benchen, in welk geval ik, wss over iets van een maand, wel weer een reply hier neerdump :)

Verwijderd

Elzared, ik weet niet of je nog een extra systeem hebt, maar probeer daar eens mee te benchen, het zou kunnen dat het moederbord/proc op een of andere manier de bottleneck kan zijn, als ik dubbel zoveel snelheid krijg met gewoon een losse schijf als ik een betere cpu/mobo eraan hang zegt dat wel wat lijkt me. Het is niet gezegd dat die geode de bottleneck is, maar het zou zomaar kunnen ;) Ja ik weet dat je onboard 60MBs haalt, maar die zit gaat wel natuurlijk direct naar de northbridge, terwijl er bij die controller nog een pci-bus zit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat ik dat maar moet doen, gaat wel veel werk kosten maar op dit moment is het niet te doen. Met atto haal ik een write van max 6 MB/s!

• Kippenijzer

Kippenijzer

1e test: even vlot gewon met hdparm

root@fileserver:/home/kippenijzer# hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   1908 MB in  2.00 seconds = 952.61 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  118 MB in  3.04 seconds =  38.81 MB/sec

Cache is 2 keer zo snel als in Lupare's post omdat dat gewoon op de Northbridge gemeten wordt als ik me niet vergis, en dit systeem heeft 133MHz 64bit PCI-X als host voor de 32/33PCI bus waar de 2400A hier in zit.
Zal "binnenkort" eens kijken welke bonny commando's ik kan gebruiken om hem te benchen en krijg mezelf heel misschien zelfs wel zover om even een windows install *ergens* op deze bak te doen.

Verwijderd

Kippenijzer schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:47:
1e test: even vlot gewon met hdparm

root@fileserver:/home/kippenijzer# hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   1908 MB in  2.00 seconds = 952.61 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  118 MB in  3.04 seconds =  38.81 MB/sec

Cache is 2 keer zo snel als in Lupare's post omdat dat gewoon op de Northbridge gemeten wordt als ik me niet vergis, en dit systeem heeft 133MHz 64bit PCI-X als host voor de 32/33PCI bus waar de 2400A hier in zit.
Zal "binnenkort" eens kijken welke bonny commando's ik kan gebruiken om hem te benchen en krijg mezelf heel misschien zelfs wel zover om even een windows install *ergens* op deze bak te doen.
Dat van mij ging gewoon over de normale pci-bus, dus dat kan de cache-snelheid verklaren ;)
Pagina: 1