Toon posts:

[XP] Opstarten langzaam door USB apparaat. hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Enkele weken geleden heb ik een andere pc gekocht (AMD XP2400+; geforce 5900 videokaart; 1GB geheugen; usb 2.0) . Na een nieuwe XP installatie (sp 2.0), heb ik een probleem met opstarten. Als ik een apparaat aansluit op de usb poort en dat apparaat staat aan tijdens opstarten, dan gaat het opstarten erg langzaam. XP blijft ergens hangen en na een aantal minuten gaat hij verder alsof niks aan de hand is. Als ik de usb kabels eruit haal, gaat XP binnen enkele seconden verder; als ik de USBkabels er helemaal niet in doe bij het opstarten is er totaal geen vertraging.
Dit gebeurt bij verschillende apparaten: printer (mits deze aan staat); de muis, toetsenbord, usb stick.
Ik heb al een extra usbkaartje erin gezet en de apparaten hierop aangesloten, maar dit maakt niks uit,

Hoe kan ik dit probleem oplossen, zonder bij elke opstart met allerlei kabels te moeten klooien?

Alvast bedankt,
Roger

Verwijderd

check je drivers van je usb eens en update deze met de nieuwste

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Je kunt met microsoft bootvis (bootvis.msi) analyseren welke bestanden allemaal op welk moment tijdens het opstarten worden geopend. Je kunt zo achterhalen welk bestand/service nogal veel tijd nodig heeft.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bootvis gedraaid en optimalisatie toegepast. probleem nog niet opgelost. Bootvis geeft aan dat de pc veel tijd nodig heeft voor SRESCAN.SYS (driver delay), daarnaast verliest hij ook nog wat tijd bij NIC DELAY.

Hoe nu verder?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

De pc blijft hangen na USBPORT.SYS (volgens bootvis).
Het programma wordt kort achterelkaar gestart en gestopt. Ongeveer 2 minuten, nadat USBPORT.SYS is beeindigd wordt het volgende programma pas gestart. als commentaar stond erbij dat usbprot.sys met POWER bezig was. het lijkt erop dat hier iets niet goed gaat, want als geen usb apparaten zijn aangesloten of als deze uitstaan start de pc wel goed op

hoe kan ik dit oplossen?

Bovenstaande gebeurt overigens niet altijd; vanochtend startte de pc wel snel op met dezelfde usb-apparaten aangesloten....

ik snap er niks meer van.

Verwijderd

Om er ff een grappig verhaal tussen te plaatsen, mijn pa zijn monitor blijft zwart als hij teveel usb-apparatuur heeft aangesloten. Misschien heb je er wat aan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:56:
check je drivers van je usb eens en update deze met de nieuwste
bovenstaande mede gotter typt dit niet voor niets fzo :/

-edit: onderbouwing, het kan namelijk zijn dat de standaard USB drivers van MS niet compatible/ goed samen werken met jouw hardware.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 02:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2006 @ 01:50:
Om er ff een grappig verhaal tussen te plaatsen, mijn pa zijn monitor blijft zwart als hij teveel usb-apparatuur heeft aangesloten. Misschien heb je er wat aan :)
Logisch, je kan maar een bepaald aantal milliampere per 'root hub' uit je USB trekken..

oplossing: koop een usbhubje van 5euro met een stroom-adapter aansluiting er op.

-edit: toevoeging > stroomverbruik op je 'root hubs' kan je nakijken in apparaatbeheer..device manager (in configuratiescherm/systeem...)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 02:37 ]

Verwijderd

Klinkt inderdaad ontzettend als een probleem met de drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn vorige pc had ik dit probleem niet met dezelfde usb apparaten. Hoe kun je dat verklaren? Het moederbord dat er nu in zit ASUS A7V8X-X, hiervoor was dit ASUS K7V.

hoe kan ik in de DEVICE MANAGER het stroomverbruik zien v/d USBroot hubs zien?
Heeft de functie: ALLOW THE COMPUTER TO TURN OFF THIS DEVICE TO SAFE POWER nog invloed bij het opstarten? ik zie dat dit default aan staat.

Verwijderd

Op ieder mobo kan een andere USB controller zitten..

'hoe kan ik in de DEVICE MANAGER het stroomverbruik zien v/d USBroot hubs zien? '

door er met de rechtermuisknop op te klikken en naar het tabblad 'power' te gaan

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik al. Alleen is er geen tabblad 'power'. Wel een tabblad 'power management', 'driver', ' general' en 'details'. Ik zie hier niks over milliamperes.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom heb ik geen POWER tab bij de USBroot hubs in de device manager van XP sp2? Hoe kan ik deze krijgen?
Pagina: 1