Sony Vaio batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dennisreijbroek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-02-2023
Hoi,

ik heb een Sony Vaio. Deze heb ik nu 7 weken. Alleen is de batterij plotseling kapot gegaan. Als de batterij er in zit geeft windows de melding dat de batterij niet goed geinstalleerd is of dat het niet het juiste type batterij is. Ik ben met de batterij goed omgegaan (helemaal opgeladen en leeg laten lopen). Ik ben terug gegaan naar de winkel en zei zeiden dat ik met Sony contact op moet nemen. Zei zeiden dat er geen garantie op zit. Is dit waar of kan ik die garantie op een andere manier claimen? Het type nummer is: VGP-BPS2B Volgens de website van sony moet de batterij vervangen worden. Ik heb het serienummer ingegeven en er kwam uit dat deze niet vervangen hoefde te worden.
Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dennisreijbroek schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:17:
Ik ben terug gegaan naar de winkel en zei zeiden dat ik met Sony contact op moet nemen. Zei zeiden dat er geen garantie op zit. Is dit waar of kan ik die garantie op een andere manier claimen?
Dat lijkt me sterk. Over het algemeen gaat RMA via de winkel, waar je het product vandaan hebt.

Ook lijkt het me zeer sterk dat er geen garantie op zit. Kijk eens op je bon, staat daar iets? En zat er niet zo'n certificaat in de doos?

• dennisreijbroek
TheZeroorez schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:19:
[...]

Dat lijkt me sterk. Over het algemeen gaat RMA via de winkel, waar je het product vandaan hebt.

Ook lijkt het me zeer sterk dat er geen garantie op zit. Kijk eens op je bon, staat daar iets? En zat er niet zo'n certificaat in de doos?
Er staat in het boekje: 4. Deze garantie geldt niet voor:
Verbruiksartikelen (onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen tijdens de levensduurvan een product, zoals batterijen)

Slaat dit op de accu binnen 7 weken?

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
dennisreijbroek schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:25:
Verbruiksartikelen (onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen tijdens de levensduurvan een product, zoals batterijen)

Jij hebt een overeenkomst gesloten met de winkel, en zij moeten jou een deugdelijk product leveren. Dus dat ze jou doorverwijzen naar Sony, is niet terecht. Verder moet een product voldoen aan wat je ervan mocht verwachten, en dat is niet dat de accu het na 7 weken al begeeft.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Meestal krijg je op de accu maar 6 maanden garantie, maar 7 weken is te kort. Je staat dus in je recht, claim die garantie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TheZeroorez
  • Niet online
dennisreijbroek schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:25:
[...]

Dit slaat zeker op een accu, echter, zéker NIET binnen 7 weken. Dat ze na een half jaar zeggen 'de mazzel' kan ik begrijpen, maar dit niet.

• dennisreijbroek
OK, ik ga woensdag terug naar de winkel. Ik hou jullie op de hoogte.

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
dennisreijbroek schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:17:
Ik ben met de batterij goed omgegaan (helemaal opgeladen en leeg laten lopen).
Eventjes tussendoor, de batterij helemaal leeg laten lopen is niet goed, hierdoor slijten ze sneller.
Ik heb zelfs ergens gelezen laatst dat als je ze op de 1 of andere manier te leeg laat lopen dat ze niet meer willen opladen.

Gewoon opladen als je de kans hebt en als je zoon batterij een tijd niet gebruikt laat dan nog 30-40% in de batterij.

• TheZeroorez
  • Niet online
IngmarBlonk schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:37:
[...]

Eventjes tussendoor, de batterij helemaal leeg laten lopen is niet goed, hierdoor slijten ze sneller.
De eerste paar keren moet dit juist. Geen idee wat voor batterij dit is, maar bij één soort is het gewoon het beste, bij de ander is het ook wel aan te raden (maar niet zo belangrijk als bij de eerste..)

Vergeet trouwens geen Shopsurvey en Productsurvey in te vullen ;)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Het is niet goed bij Li-ion batterijen. Bij Nikkel-Cadmium (? quote needed) is het wel goed om hem helemaal leeg te laten lopen en dan weer vol. Overigens zitten in laptops en dergelijk voortaan bijna alleen maar Li-ion batterijen.

Ik kon zo snel even geen artikel vinden, maar ik zal nog eens zoeken...

• TheZeroorez
  • Niet online
Wat toevallig.. In m'n Zen Micro zit een Li-Ion, en in het boekje staat duidelijk dat je de eerste paar keren de batterij zo leeg mogelijk moet halen, en in het topic is het diverse malen door iemand van Creative bevestigd en nadrukkelijk gezegd tegen mensen die een nieuwe hadden enzo ;)

Mooi dus dat het van de wet moet. Even naar de winkel gaan, en dat vertellen.. Dat maakt indruk :Y

[ Voor 15% gewijzigd door TheZeroorez op 24-12-2006 22:51 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Simpel: de *wet* zegt dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, het vermoed wordt al bij de koop stuk te zijn geweest.

De bewijslast dat het niet zo is, rust op de winkelier. En de winkelier is verplicht om het probleem 'kosteloos' en 'zonder ernstige overlast' op te lossen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
StevenK schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:47:
Simpel: de *wet* zegt dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, het vermoed wordt al bij de koop stuk te zijn geweest.

De bewijslast dat het niet zo is, rust op de winkelier. En de winkelier is verplicht om het probleem 'kosteloos' en 'zonder ernstige overlast' op te lossen.
Kleine aanvulling hierop: 'zonder ernstige overlast' wordt helaas wel opgevat als maximaal 3x een paar weken je apperaat kwijt zijn. Misschien dat de winkel het in hun botte hersens haalt op het hele ding terug te sturen, probeer dat dus te voorkomen ;)

En ook ik heb altijd geleerd dat Li-ion niet leeg mag :S

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
nijn-01 schreef op zondag 24 december 2006 @ 22:53:
[...]

Kleine aanvulling hierop: 'zonder ernstige overlast' wordt helaas wel opgevat als maximaal 3x een paar weken je apperaat kwijt zijn.`
Dat is hoe de winkelier het uitlegt, maar die uitleg komt absoluut niet overeen met hoe de EU richtlijn het bedoelt. Al is het alleen maar omdat die overlast gezien moet worden in zowel het licht van het normale gebruik van het gekochte als in het licht van het bijzondere gebruik, zoals de koper dat bij de koop met de verkoper heeft gecommuniceerd.

3 weken je laptop kwijt zijn is in dat licht absoluut niet zonder ernstige overlast.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Beuzelarij
  • Niet online
dennisreijbroek schreef op zondag 24 december 2006 @ 21:32:
OK, ik ga woensdag terug naar de winkel. Ik hou jullie op de hoogte.
Enkel teruggaan is onvoldoende. Het is verstandiger om ook daadwerkelijk naar binnen te gaan.....

• TheZeroorez
  • Niet online
Beuzelarij schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:31:
[...]
Enkel teruggaan is onvoldoende. Het is verstandiger om ook daadwerkelijk naar binnen te gaan.....
1. Dat topic is al een maand oud.
2. Je bent verdwaald, dit is de HK niet ;)

Ik hoopte dus op een antwoord van de TS.. maar helaas
Beuzelarij schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Nou, dan zal ik het maar even uitspellen:
  1. Je moet iemand ook wel de tijd gunnen, dus wachtte ik. Een maand leek me alleszins redelijk.
  2. HK? Het is op zichzelf geen grap, want ik "schopte" juist omdat ik benieuwd ben naar de afloop.
    Net als jij had ik al in dit topic gereageerd, en wachtte ook ik op het beloofde relaas van de TS.
    Dat had ook via het woordje "*kick*" gekund, maar of dat nu zoveel verschil maakt? :? Volgens mij wordt het door zo'n cynische opmerking juist eerder duidelijk dat er users zijn, die na een behulpzame reactie gevolgd door 'n toezegging van de TS, ook wérkelijk wachten op een vervolg.
Ah, zo :)

Kijkend naar je HK-posts dacht ik gewoon dat je even de weg kwijt was :o

[ Voor 63% gewijzigd door TheZeroorez op 31-01-2007 18:27 ]

• Beuzelarij
  • Niet online
TheZeroorez schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:42:
1. Dat topic is al een maand oud.
2. Je bent verdwaald, dit is de HK niet ;)

Ik hoopte dus op een antwoord van de TS.. maar helaas
Nou, dan zal ik het maar even uitspellen:
  1. Je moet iemand ook wel de tijd gunnen, dus wachtte ik. Een maand leek me alleszins redelijk.
  2. HK? Het is op zichzelf geen grap, want ik "schopte" juist omdat ik benieuwd ben naar de afloop.
    Net als jij had ik al in dit topic gereageerd, en wachtte ook ik op het beloofde relaas van de TS.
    Dat had ook via het woordje "*kick*" gekund, maar of dat nu zoveel verschil maakt? :? Volgens mij wordt het door zo'n cynische opmerking juist eerder duidelijk dat er users zijn, die na een behulpzame reactie gevolgd door 'n toezegging van de TS, ook wérkelijk wachten op een vervolg.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Sorry jongens, nog geen woord van de TS ;)

Maar ik ben ook wel benieuwd.
Pagina: 1