Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[rs232] touch screen aansturing: kabel interferentie?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 21:37

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Situatie
Sinds een maand of wat ben ik aan het klooien met een touch screen waarvan het touch gedeelte wordt aangestuurt middels de com poort (rs232 9pins stekkertjes). Ik gebruik het touch screen als aansturing van een media center achtige opstelling (i.s.m. media portal). Hierbij staat de pc in een pc-hok en het touch-screen in de huiskamer, waar ook de lcd-tv en de receiver staat. Alles is met de pc verbonden middels verlengkabels. Bij elkaar in een gootje tussen de pc en de lcd tv ligt dus:
  • 1 dvi kabel voor de lcd tv
  • 1 d-sub kabel voor de touch screen
  • 3 tulpjes naar de receiver (Abit Sp50); receiver doet niet aan digitaal 8)
  • 1 rs232 9 pins kabel voor de touch screen aansturing
Afstand tussen pc en lcd-tv/receiver = 10 meter (dvi en tulpjes zijn dus ook 10 meter)
Afstand tussen pc en touch screen = 15 meter (d-sub en rs232 kabels zijn dus ook 15 meter)

De touch-screen kabel bestaat uit 1.5 meter kabel die hardwired uit het scherm zelf komt, 5 meter 'officiele' rs232 verlengkabel en 10 meter kabel met 2 zelf gesoldeerde rs232 stekkers eraan. (waarom zo moeilijk?: dit had ik toevallig liggen).

Probleem
Nu merk ik dat het touch screen prima werkt voor een paar minuten. Dit kan varieren van een 2 minuten tot een kwartier. Daarna krijgt de cursor een afwijking ten opzichte van waar je met je vinger het touch-screen raakt. Het wordt dan heel moelijk tot onmogelijk om fatsoenlijk de mediaportal software, maar ook een directe windows omgeving te gebruiken.

Omdat ik het gevoel heb dat de problemen sneller beginnen wanneer ik in de media portal software omgeving zit dan gewoon films opstart vanuit een windows desktop lijkt het me dat de rs232 verbinding gestoord wordt door alle andere signalen die door het kabelgootje gaan. Media portal is toch wat grafischer ingesteld.

Wat heb ik geprobeerd
  • touch screen software op andere baudrate zetten (1200/2400/4800/9600)-->het scherm is na verandering weer even ontstoort, maar na verloop van tijd komen de problemen weer terug (onafhankelijk van/naar welke baudrate)
  • kabel uit het gootje gelegd--> het lijkt prima te werken (paar uur zonder problemen gewerkt). Ik heb alleen geen zin om de kabel los te leggen; heb al genoeg kabelgoot in m'n huis.
  • allerhande resolutie combinaties van pc monitor, touch screen en lcd tv (ik had toen nog niet door dat het waarschijnlijk aan de touch screen controller kabel lag).
Wat is dan nog je vraag?
Eigenlijk heb ik het probleem al gevonden zou je zeggen: koop/klus een shielded rs232 kabel en klaar ben je! Voordat ik dat ga doen wil ik echter wat zekerder van m'n zaak zijn. Daarom bij deze mijn vragen:
  • Herkent iemand het niet overeenkomen van vinger en cursor op het touch screen wordt veroorzaakt door interferentie?
  • Kunnen de 2 koppelstukjes tussen de rs232 kabels er voor zorgen dat er makkelijker interferentie ontstaat? m.a.w. kan interferentie alleen in de kabels plaats vinden, of heeft slecht soldeer werk in de stekkers hier ook invloed op? (losliggend doet de kabel het (met dezelfde koppelstukjes wel naar behoren).
  • Wanneer een nieuwe kabel echt de oplossing is: wat voor kabel kan ik het beste halen ermee rekening houdend dat hij niet dikker is dan de huidige kabel (5 mm diam) mag zijn omdat ie anders niet in het gootje erbij pas? En, belantrijker nog, waar haal ik zo'n kabel?
EL-ers: laat van u horen ! ;)

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
De standaard touchscreens bestaan uit 2 folie's (een horizontaal en een verticaal aangesloten), die door er met je vinger op te drukken met elkaar verbonden worden. Door de weerstand te meten die er horizontaal en verticaal overblijft (dus het verschil tussen weerstand als er niet gedrukt wordt=maximale waarde, en de gemeten weerstand) kan je de positie van de vinger meten, je kan het zien als 2 potmeters die de X,Y positie weergeven. Deze signalen worden in een convertorprintje omgezet naar RS232 signalen, die de X en Y positie weergeven.
AFAIK wordt de calibratie (het juist instellen van de locatie waar geduwd wordt) uitgevoerd in de ontvangende PC, dus de rauwe data komt je PC binnen.

Aldus vind ik het erg raar dat er na een tijdje een afwijking optreedt (is die consistent, dus blijft ie bijvoorbeeld teveel naar linksboven klikken?), volgens mij heeft het niets met interferentie te maken, want dan zou je nu eens wel, en dan eens geen afwijking hebben.
Dat ie in het begin goed werkt en dan begint af te wijken, lijkt er volgens mij op te wijzen dat het met temperatuur te maken heeft, en dan wel in het convertorprintje.

Het zou interessant zijn als je eens het touchscreen met een korte kabel aansluit, en kijkt of het probleem nog altijd op dezelfde manier optreed (ik denk van wel), zo ja dan moet je maar eens het convertorprintje nakijken op slechte soldeerverbindingen en slechte elco's enzo (de hittegevoelige zaken dus).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 21:37

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:27:
..
AFAIK wordt de calibratie (het juist instellen van de locatie waar geduwd wordt) uitgevoerd in de ontvangende PC, dus de rauwe data komt je PC binnen.
Klopt!
Aldus vind ik het erg raar dat er na een tijdje een afwijking optreedt (is die consistent, dus blijft ie bijvoorbeeld teveel naar linksboven klikken?),...
Hij is consistent. Het is een afwijking vanaf het midden. Dus in het midden klopt het 1 op1 en naarmate je meer naar de buitenkanten gaat neemt de afwijking evenredig toe. Verder zie je dat de cursor af en toe wel naar de plek waar gedrukt wordt toe springt, om gelijk erna weer terug te schuiven naar de foute positie.
Dit was ook de reden dat ik eerst een lange tijd dacht dat het iets te maken had met het scalen van de 4:3 resolutie naar de 16:9 op de lcd tv. Maar ook wanneer beiden op gelijke resolutie staan treedt het probleem op.
... volgens mij heeft het niets met interferentie te maken, want dan zou je nu eens wel, en dan eens geen afwijking hebben.
Dat ie in het begin goed werkt en dan begint af te wijken, lijkt er volgens mij op te wijzen dat het met temperatuur te maken heeft, en dan wel in het convertorprintje.
Goed! ben blij dat ik hier nog een post heb gedaan alvorens naar andere kabels op zoek te gaan.
Het zou interessant zijn als je eens het touchscreen met een korte kabel aansluit, en kijkt of het probleem nog altijd op dezelfde manier optreed (ik denk van wel), zo ja dan moet je maar eens het convertorprintje nakijken op slechte soldeerverbindingen en slechte elco's enzo (de hittegevoelige zaken dus).
Dit ga ik gelijk proberen! Het schermpje heeft vroeger voor langere tijd direct aangesloten gezeten (met alleen de 1.5 meter hardwired kabel ertussen) maar toen deed ik eigenlijk niet veel met de touch functie. Het was toen gewoon een 2e monitor. (ik heb dat ding ooit van ia.net in een opwelling gekocht en heb sinds de verhuizing eindelijk een coole toepassing verzonnen).

[edit]
Nou, de oplossing was simpelweg om wat afstand tussen het touchscreen en de muur te creeeren. Ik heb er nu rubberen dopjes tussengezet, en het werkt nu allemaal naar behoren. Vlak achter de backplate zaten een aantal elco's. Doordat de muur voor de ontluchtingsgaten zat werden deze waarschijnlijk te warm. Naftebakje: bedankt!!!! Wie weet hoe lang ik nog naar de fout op zoek was geweest. Een hitteprobleem was niet snel bij me opgekomen!

[ Voor 9% gewijzigd door bloasfist op 24-12-2006 21:39 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat is een groot deel ervaring en kennis samengooien hoor, beetje logisch redeneren, ik heb al veel gelezen van problemen die pas na een tijdje optreden, en na afkoelen weer weg zijn, dan moet je direct aan hitte denken :*)

Veel plezier nog met je schermpje!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb op mijn werk ook zo'n scherm die in verbinding staat met een PC in de kelder een metertje of 15 verder. Ik heb toen gewoon wat kabels bij elkaar gezocht en aan elkaar geknoopt, dat was 1 en al elende, elke keer storing en dan viel die weer uit enzo. Toen gewoon 1 lange kabel gekocht en het werkte perfect. Die koppelingen waren duidelijk de boosdoener, als ik ze niet in de kabelgoot legde werkte het ook gewoon goed.

• gotnoname
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2022

gotnoname

gotnoname

hey op mijn werk was een geluids instalatie persoon (man die muziek in horica voor mekaar maakt)

en die had een touchsreen met rs232 , en deze verlengde hij met een ftp (utp die is afgeschermd ) kabel

alle aders gesoldeert aan de connectors kabel is ongeveer 4 meter werkt primma en loopt van alles langs ; 230volt busksabel utp telefonie en 100volt lijn

dus afscherming help primma

colin

gotnoname

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 20:34
// ik lees dus net dat het probleem al is opgelost; leert me eerst de hele thread the lezen alvorens te reageren.

Ik werk vrij vaak met dit soort touchscreen monitoren, en met RS232;
Heb je al geprobeerd om met een korte kabel te werken? 15 meter is de absolute max vooral als je boven de 9600 gaat werken. Ik heb 1 keer een kapotte touchscreen monitor gehad die precies hetzelfde gedrag vertoonde, na een half jaar goed te hebben gewerkt. Deze is door de fabrikant toen netjes omgeruild. Als de fout zich voor doet en tijdens het her-calibreren beweegt de muis wel als je in het buitenste gebied werkt? Als dat zo is dan durf ik te wedden dat je monitor naar de eeuwige jachtvelden is (vooral als het probleem zich voordoet na een opwarmings periode).

[ Voor 8% gewijzigd door The_Butler op 27-12-2006 23:27 ]

at your service

Pagina: 1