Zelfgemaakt UTP kabel van 30m werkt niet*

Pagina: 1
Acties:
  • 7.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202008

Topicstarter
hallo iedereen,

Sinds een weekje geleden heb ik internet op mijn Imac G5 via adsl, hoera.
Bij mijn kpn pakketje met de draadloze speedtouch router zat een utp kabel die ik nu gebruik om mijn verbinding tot stand te brengen en dat werkt prima. (ik heb geen airport in mijn imac vandaar).

Ik woon in een groot kantoorpand anti-kraak en mijn adsl uitgang zit ver verwijderd van mijn kamer waardoor ik nu al een weekje in een donker ongezellig kamertje werk. Ik heb daarom een 30 meter lange Utp kabel aangeschaft en deze zelf in elkaar geknutseld. Ik ben al 3 keer naar een computerzaak geweest om hun utp tang te lenen om dat stomme ding in elkaar te knijpen. In die zaak hebben ze hem voor me getest en daar bleek dat hij het prima deed.
Maar steeds als ik thuis kom met een andere kleurvolgorde in mijn utp kabel, werkt dat eigenwijze ding niet.
Overal op internet staat de volgorde:
oranje wit / oranje / groenwit / blauw / blauwwit / groen / bruin / bruinwit voor een normale utp-kabel
maar die doet het niet op mijn 30 meter kabel.

De kabel die erin zit op dit moment heeft de vreemde volgorde:
bruin / bruinwit / groen / blauwwit / blauw / groenwit / oranje / oranjewit
en die: jahooor die doet het wel.
Deze volgorde heb ik nu in mijn 30 meter kabel gezet maar dat wil ook niet werken.

wat is er aan de hand met mijn 30 meter mystery kabel? Zie ik iets over het hoofd. Of heeft het misschien iets met mijn Imac te maken? Maar waarom doet de kabel die er nu in zit het wel?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die kabel die je nu hebt is gewoon omgedraaid. (overigens komt in jouw versie bruin/wit voor bruin, maar daar zou je geen hinder van mogen ondervinden.)

Knijp je 'm wel goed? Je moet gewoon ongeveer 2cm van de huls wegstrippen, de draadjes netjes op volgorde leggen (zie faq), afknippen tot ongeveer 1cm, in de connector proppen en strak dichtknijpen. (Met genoeg kracht, maar niet overdrijven). Je hoeft de individuele aders verder niet te strippen ofzo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 10:03

sjaak

un giorno credi

Is de opstelling van de kleuren in beide stekkers van de meegeleverde kabel hetzelfde? Het kan nl goed dat het een cross-cable is, de ene kant heeft dan een andere volgorde van de kleuren dan de andere kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Voor zover ik weet is de aan te raden max. van een Cat5 kabel 20 a 25 meter. Om verder te kunnen komen heb je minimaal een Cat5e kabel nodig. En hou je aan de standaard kleur code, er zijn zat combinaties die niet werken. (ookal is het aan beide kanten het zelfde, twisted pair gezeik) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

baquelappe schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:17:
Voor zover ik weet is de aan te raden max. van een Cat5 kabel 20 a 25 meter. Om verder te kunnen komen heb je minimaal een Cat5e kabel nodig.
Onzin. Beide kunnen met gemak tot 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou de kabel is wel goed geknepen want in die zaak waar ze hem voor me hebben geknepen hebben ze hem getest met zo'n kastje en daar bleek dat alles goed zat.

Het is geen cross kabel want de kabel die er nu in zit is aan beide kanten gelijk.

Ik had hier nog een paar andere 'gewone' utp kabels liggen die heb ik er in geprobeerd en die werken ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Laatst online: 04-06 09:47
Ik had z'n zelfde probleem met mijn ADSL modem van KPN.
Deze rede 10 meter met gemak, maar 25 was te veel gevraagd.
De kabel was goed want toe ik een hub naast mijn moden zetten en van af die 25 meter naar mjin pc werkte wel.
Dus probeer eens of jou mac en aan andere pc wel die 30 meter redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus het kan zijn dat de kabel gewoon te lang is waar door hij het niet trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Bruin moet aan de zijkant, niet wit-bruin!

Overigens heeft dit weinig met Apple's te maken. Netwerkgerelateerde vraag is 't meer.

FAQ - Netwerken

[ Voor 71% gewijzigd door Jimster op 24-12-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je met zekerheid wilt vaststellen wat de oorzaak van je probleem is, kun je het beste een 2e computer aan het andere einde knopen van de 30 m lange kabel. Normaal heb je voor zoiets een cross-cable nodig, maar bij een mac niet, die schakeld zelf in de crosscable stand.

Anyway, als je wel een verbinding kan maken met bijv een laptop, maar niet met de kpn box, dan is de kpn box de schuldige. Dan moet je aan het draadloos denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar hoe kan het dan dat de kabel die er nu inzit wel prima werkt? De kabel die ik heb gemaakt heeft exact dezelfde volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Moeilijk te zeggen. Een korte kabel die niet volgens de officiele specificaties geknepen is zal wel werken, maar een langere kabel gaat vaak niet werken. Dit hangt af van de gevoeligheid van de gebruikte apparatuur denk ik.

Een kabel in deze volgorde;
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png
zou moeten werken, anders is misschien de kwaliteit van de kabel slecht of zit er een draadbreuk ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou die kabel met die volgorde heb ik hier ook liggen, 2 zelfs en die werken beide ook niet en die zijn nog geen 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Anoniem: 202008 schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:10:
Overal op internet staat de volgorde:
oranje wit / oranje / groenwit / blauw / blauwwit / groen / bruin / bruinwit voor een normale utp-kabel
maar die doet het niet op mijn 30 meter kabel.
Zoals al eerder gezegd is dit dus niet de normale volgorde: witbruin komt voor bruin i.p.v. andersom. Zie ook de post van Jimster hierboven.
Q schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:54:
Als je met zekerheid wilt vaststellen wat de oorzaak van je probleem is, kun je het beste een 2e computer aan het andere einde knopen van de 30 m lange kabel. Normaal heb je voor zoiets een cross-cable nodig, maar bij een mac niet, die schakeld zelf in de crosscable stand.
Dat heeft niets met de Mac te maken, maar alles met gigabit ethernet. Een gigabit netwerkkaart is standaard auto-sensing, kaarten die Ethernet (10Mbit) en Fast-Ethernet (100Mbit) ondersteunen niet.
Anoniem: 202008 schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:58:
maar hoe kan het dan dat de kabel die er nu inzit wel prima werkt? De kabel die ik heb gemaakt heeft exact dezelfde volgorde.
Wat zijn precies de verschillen? Er moet iets anders zijn. Zijn ze even lang? Zitten de aders precies in dezelfde volgorde? Zijn ze allebei Cat5e?

De vereisten nogmaals:
  • Cat5 / Cat5e / Cat6 kabel
  • UTP of STP
  • maximale kabellengte 90 meter
  • standaard volgorde(!!!) zoals in het plaatje van Jimster
Als je een langere kabel gebruikt (zeg > 25 meter), dan is het aan te raden om een categorie 6 (Cat6) shielded twisted pair kabel te gebruiken (STP) i.p.v. unshielded twisted pair (UTP) en/of lagere categorie.

[ Voor 12% gewijzigd door Stamgastje op 24-12-2006 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ze zijn niet even lang, de kabel die wel werkt is 2 meter, de kabel die niet werkt is 30 meter

op de kabel die werkt staat: awm 2835 24 awg 60 *c vw-1 e23711 csa 219561 ft1 ETL verified cat. 5 tia/eia-568b.2

die van 30 meter: sunf pu e132276-a cm 75 *c 4pr 24awg csa LL64151-A cmg ft4 verified (ul) cat.5E etl&3p verified to tia/eta 568-b.2 iso/iec 1180&en cat.5e patch cord - - - utp

chinees voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Beide kabels hebben even dikke aders: 24 awg (=American Wire Gauge). Verder is de eerste (van 2 meter) een cat.5 kabel, de tweede een cat.5e kabel. En zo te zien zijn het beiden UTP kabels, geen STP.

Dingen die je kunt proberen:
  • controleer nog eens(!) of de gebruikte adervolgorde echt de juiste is (zie dit plaatje, let ook op dat je de connector niet gedraaid hebt)
  • rol de lange kabel (30 meter) eens volledig uit en probeer het nog eens
  • als je van die lange kabel (30 meter) een stukje over hebt, zou je eens kunnen proberen of een kort stukje van diezelfde kabel wel werkt.
  • op je G5 een 10 of 100mbit verbinding forceren i.p.v. auto-detectie
  • STP/cat6 kopen i.p.v. UTP/cat5e

[ Voor 8% gewijzigd door Stamgastje op 24-12-2006 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stamgastje schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:21:
[...]

Dat heeft niets met de Mac te maken, maar alles met gigabit ethernet. Een gigabit netwerkkaart is standaard auto-sensing, kaarten die Ethernet (10Mbit) en Fast-Ethernet (100Mbit) ondersteunen niet.
Onzin. Er zijn zat 100mbit kaarten (o.a. die in Macs later dan de Lombard G3 en voordat ze gbit kregen) die ook auto-MDIX ondersteunen. Autosensing is iets compleet anders trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 05-06 16:30
CyBeR schreef op zondag 24 december 2006 @ 19:38:
[...]

Onzin. Er zijn zat 100mbit kaarten (o.a. die in Macs later dan de Lombard G3 en voordat ze gbit kregen) die ook auto-MDIX ondersteunen. Autosensing is iets compleet anders trouwens.
Vertel eens welke dan?
Volgens mij is het nog altijd de 10/100 mbit switch die auto MDIX is, en niet de netwerkkaart.. (behalve gbit dan)

@ TS

Kijk eens op de kop van je utp stekkertjes, daar moet je zien dat alle kleuren van de adertjes tot tegen het einde van het utp stekkertje zitten, is dit niet het geval dan opnieuw knijpen.

[ Voor 18% gewijzigd door rdfeij op 24-12-2006 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zoals ik al zei, de kabel zou prima moeten werken omdat hij dat ook aangaf in die zaak waar ze hem testten op dat kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rdfeij schreef op zondag 24 december 2006 @ 19:44:
[...]

Vertel eens welke dan?
Volgens mij is het nog altijd de 10/100 mbit switch die auto MDIX is, en niet de netwerkkaart.. (behalve gbit dan)
Auto MDIX kan aan beide kanten worden geïmplementeerd, en wordt dat ook vaak gedaan omdat je anders gegarandeerd aan een Cisco komt te hangen (en die doen er niet aan :P) Ik kan je zo even geen merken of modellen noemen, maar alle macs sinds de 3e generatie PowerBook G3 (Pismo) doen 100mbit auto/mdix. Gigabit kwam later, die doen dat ook allemaal idd (maar daar zit 't in de spec.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Anoniem: 202008 schreef op zondag 24 december 2006 @ 20:11:
zoals ik al zei, de kabel zou prima moeten werken omdat hij dat ook aangaf in die zaak waar ze hem testten op dat kastje.
Maar het werkt niet dus zit er ergens toch iets niet goed. Dus controleer nogmaals eens goed of de kleuren in de juiste volgorde zitten. Dus bruin aan de buitenkant ipv witbruin wat je zelf al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 14:57
In principe maakt de volgorde van de draadjes niet zo veel uit, zolang ze maar aan iedere kant hetzelfde zijn.

Heb je wel shielded kabel genomen? Misschien ligt de kabel ergens langs wat storing veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

TheLostSonOfGod schreef op maandag 25 december 2006 @ 01:15:
In principe maakt de volgorde van de draadjes niet zo veel uit, zolang ze maar aan iedere kant hetzelfde zijn.
Dat maakt zeer zeker wel uit. Ik heb kabels gemaakt die alleen op 10 mbit willen werken door gewoon de kleurtjes hetzelfde te maken aan beide kanten.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster

Heb je wel shielded kabel genomen? Misschien ligt de kabel ergens langs wat storing veroorzaakt?
Euhm.. ik denk dat je even wat meer in netwerkkabels moet verdiepen voordat je verkeerde informatie geeft.
De volgorde van draadjes maakt weldegelijk uit. Netwerkkabels zijn namelijk op een bepaalde manier gevlochten (getwist) om storingen door overspraak te voorkomen/verminderen. Als je draden in een willekeurige volgorde gaat knijpen (maar wel aan beide kanten gelijk), dan krijg je collisions, storingen, langzame snelheden en verbindingen die niet tot stand zullen komen. Bij het vlechten wordt namelijk rekening gehouden met de volgorde van de draadjes. Iets wat je om zeep helpt als je je niet aan de 'regels' houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
sorry, nofi, maar dat is onzin. Bij 100mbit en hoger is de volgorde wel degelijk belangrijk om zo min mogelijk signalstoring te krijgen. Vraag me niet de juiste uitleg, maar die kan je vast ergens op internet vinden.

Naar wat ik van het topic gelezen heb, is de 30m kabel, indien juist bedraad, gewoon stuk. Een utp kabel is behoorlijk gevoelig, een keer trekken of plooien kan met wat pech genoeg zijn om je kabel kapot te maken. Vaak worden lange kabels onzorgvuldig opgerold en/of opgeborgen, en gaan daarom stuk.

Overigens is het testen van een netwerkabel ook geen sinecure: een goedkope tester controleert enkel de elektische verbinding en houdt dus absoluut geen rekening met allerhande andere storingen die zich kunnen voordoen (waaronder bijvoorbeeld een aderpaar dat een stuk langer is dan de andere, crosstalk (zeker bij opgerolde kabel en kabelbundels een groot probleem), verschilende weerstand en allerhande elektrishe echo- en botseffecten die zich kunnen voordoen.

Doet de ene kabel het wel en de andere niet, dan is de andere stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Stamgastje schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:21:
[...]

Zoals al door anderen aangegeven is dit onjuist. Mijn iBook G4 800 mhz (god hebbe zijn ziel) met 100 mbit kon dit ook.

@ de TS:

Als die lange kabel wel werkt tussen twee computers maar niet met de kpn box, dan deugt die box niet. Daar gaat het om. Dat sommige kabels wel werken en andere niet vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 202008 schreef op zondag 24 december 2006 @ 20:11:
Die kastjes controleren meestal alleen of de volgorde van de draden aan beide kanten gelijk is. Dit gebeurt met een gelijkspanning die 1 voor 1 op de aderparen (1/2, 3/6, 4/5, 7/8) wordt gezet waardoor het bijbehorende ledje gaat branden.
Deze test zegt helaas niets over de geschiktheid om er netwerkverkeer door heen te sturen. Als de kabel ergens een paar keer flink is geknikt (slordig opgerold of te strak om een hoek gelegd), dan kan daar de twist in de aders veranderd zijn waardoor de aderparen onderling gaan storen. Helaas kun je dit aan de buitenkant van de kabel meestal niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar leg mij eens uit waarom ik 2 andere korte utp kabels heb die ook niet werken, dan zal het toch iets zijn met dat deze soort kabel gewoon niet goed is? En die ene kabel die ik bij mijn router kreeg die wel werkt met die wat vreemde volgorde van kleuren at is toch wel vreemd. Kan het niet te maken hebben met mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Heb je die 2 niet-werkende kabels zelf gemaakt? Zo ja, check je kleurtjes en kijk goed of de connector goed zit: de metalen deeltjes moeten door de aders zitten.
De kabel die bij je router zat; is die aan de 2 kanten gelijk? Er bestaat immers ook zoiets als cross-kabels. Het zou me verbazen, maar misschien is die kabel een cross-kabel.

Het kàn natuurlijk dat er wat mis is met je router, maar meestal esulteert dat in heel andere problemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19025

kan je de adsl zijde niet verlengen ipv de 100mbit zijde ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
Anoniem: 19025 schreef op maandag 25 december 2006 @ 15:15:
kan je de adsl zijde niet verlengen ipv de 100mbit zijde ?
Dat kan wel, maar is niet erg verstandig
ivm eventueel verlies van signaal/snelheid (max 20 Meter ofzo)
netwerkkabel kun je tot 100 M zonder snelheidsverlies verlengen.

Maar meestal kun je zonder problemen je DSL lijn verlengen zonder enig verlies van snelheid.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de kabel van de centrale naar je aansluitpunt kan meerdere kilometers zijn, en als je er een stukje aanbreid zou je singaal helemaal weg zijn :? dat gaat er bij mij niet helemaal in

een "telefoonkabel' kun je een stuk langer maken dan standaard fast ethernet op cat5 (max 100m)
dus het is imho een goed alternatief als het om een of ander maniet niet lukt met cat 5

trek je de kabel niet door strakke hoeken heen enzo ?, dat kan ook wel eens de commicatie verneuqen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
de kabel die je al had (de korte dus) .. is een cross cable. kijk maar naar de code die je hebt gegeven:

568b staat er

en dan op deze site:
http://pinouts.ru/Network...eT4Crossover_pinout.shtml

jij hebt nu een 30 meter lange straight cable laten maken. ook prima. nu moet je even de autosensing vergeten.

cross cables zijn oorspronkelijk bedoeld om 2 apparaten direct met elkaar te verbinden. bijvoorbeeld 2 computers, of een computer direct met een modem.

straight cables zijn oorspronkelijk bedacht om een computer met een switch of een hub te verbinden. tussen individuele switches zou dan ook weer een gecrosste kabel moeten zitten, zodat al met al de pinnetjes weer op de juiste manier contact maken.

in jouw geval zou ik teruggaan naar de winkel met je 30meter kabel, en vragen of ze er een cross cable van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
DrClaw schreef op maandag 25 december 2006 @ 16:23:
de kabel die je al had (de korte dus) .. is een cross cable. kijk maar naar de code die je hebt gegeven:
Volgens mij niet. Bij de kabel die werkt zijn de draden gewoon omgedraaid in volgorde. Begint dus met bruin ipv witoranje. Tenzij de TS de stekker van de verkeerde kant bekijkt. In je link zie je ook dat de ene kant van een crosskabel gewoon met witoranje begint (draadje nr 1 dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Om het probleem echt goed te kunnen analyseren vraag ik de fleur076 om het volgende even in te vullen;
Kabel 1;
Fabriek of zelf geknepen:
Lengte:
Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/rj45m.gif
Kleuren kant 1
1
2
3
4
5
6
7
8
Kleuren kant 2
1
2
3
4
5
6
7
8

Kabel 2;
Fabriek of zelf geknepen
Lengte:
Kleuren kant 1
1
2
3
4
5
6
7
8
Kleuren kant 2
1
2
3
4
5
6
7
8

en kabel 3 en kabel 4 indien van toepassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
nou ja, in z'n post noemt TS precies de pinout van de TIA/EIA 568B crosscable, en hij noemt ook de code die op de kabel staat, ook 568B.

maar ja, zonder precies te weten welke pinout er aan beide zijden van een kabel is, kunnen we alleen maar gissen :)

dus lijstje invullen, en er kan wat concreter geholpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fish schreef op maandag 25 december 2006 @ 16:03:
de kabel van de centrale naar je aansluitpunt kan meerdere kilometers zijn, en als je er een stukje aanbreid zou je singaal helemaal weg zijn :? dat gaat er bij mij niet helemaal in

een "telefoonkabel' kun je een stuk langer maken dan standaard fast ethernet op cat5 (max 100m)
dus het is imho een goed alternatief als het om een of ander maniet niet lukt met cat 5
Correct. Mits je daar getwistte kabel voor gebruikt. Als je telefoonkabel gaat zitten verlengen met standaard 4-ader platte kabel kom je nergens. Als je 't echter verlengt met cat3 kabel of beter zul je daar weinig van merken idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
CyBeR schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 01:39:
[...]

Correct. Mits je daar getwistte kabel voor gebruikt. Als je telefoonkabel gaat zitten verlengen met standaard 4-ader platte kabel kom je nergens. Als je 't echter verlengt met cat3 kabel of beter zul je daar weinig van merken idd.
bwa... 't hangt er allemaal wat vanaf natuurlijk. Meestal heb je meer signaalverlies door een extra sluitpunt (connector of soldeerpunt)) dan door een paar meter kabel.
Feit is wel dat door ADSL (en consoorten) de eisen die aan de ouderwetse 'telefoonkabel" gesteld moeten worden, wel wat strenger zijn geworden.
Als je gaat "verlengen" doe het dan ook met soldeerpunten of met goede connectors, niet met twists, lusterklemmen of snelklemmen, en kies een hoogwaardige kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Koop voor de grap eens een UTP koppelstukje bij die computerzaak en koppel daarmee je zelf gemaakte kabel aan de kabel die bij de modem zat misschien werkt het dan. Anders kun je eens met de kabel die bij de modem zat naar de computerwinkel gaan en hun eens laten kijken wat je nodig hebt dat weten ze daar vast wel. Mocht het gewoon niet werken met een lange kabel koop dan een switch voor iets van 15 euro en sluit daar de kabelmodem met de originele kabel op aan, sluit vervolgens je mac met de lange kabel op de switch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Tha Lord schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 02:00:
Koop voor de grap eens een UTP koppelstukje bij die computerzaak en koppel daarmee je zelf gemaakte kabel aan de kabel die bij de modem zat misschien werkt het dan. Anders kun je eens met de kabel die bij de modem zat naar de computerwinkel gaan en hun eens laten kijken wat je nodig hebt dat weten ze daar vast wel. Mocht het gewoon niet werken met een lange kabel koop dan een switch voor iets van 15 euro en sluit daar de kabelmodem met de originele kabel op aan, sluit vervolgens je mac met de lange kabel op de switch aan.
je gaat er in je uitleg nogal vanuit dat de bijgeleverde kabel een "speciale" kabel is. Misschien gaat het om een cross-kabel of in het allerergste geval een vreemde pinout (wat me trouwens ten zeerste zou verbazen). Maar in beide gevallen moet TS gewoon zijn kabel daaraan aanpassen: gewoon kijken naar de werkende kabel en de 30 kable aan beide zijden de juiste pinout geven. Daar hoef je geen koppelstukjes voor te gebruiken (die overigens vaak schandalig duur (>10€) verkocht worden).

* the_stickie denkt nog altijd dat er gewoon wat mis is met de 30m kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
pak uwe wel werkende kabel eens mee naar de winkel en laat ze 't daar eens uitzoeken

want zolang je maar 1 kant van die kabel bekijkt en noemt, en niet zegt hoe je de kabel vast houdt helpt het ons niet jou te helpen

en eigenlijk spelen die kleuren geen enkele rol,
zolang het bij straight kabel aan bij zijdes maar de zelfde volgorde is
(kleurvolgorde is een afspraak ...)
en bij cross aders 1 en 3 verwissel zijn en 2 en 6 ...

maw:
hou van je 'winkel'-kabel eens beide zijdes naast elkaar, met het veertje van je weg, en kijk eens naar de kleuren -> zelfde volgorde van kleuren telkens = straight cabel
> 1&3 + 2&6 verwisseld > cross
bekijk dan de 2 pluggen van je andere kabels: wederom : zelfde kleurvolgorde in beide pluggen: straight, 1&3 + 2&6 verwisseld: cross...
(of pak de 2 kabels naar de winkel en leg het daaruit ...)

en test eens met een hub/switch ertss, is hier boven ook al ergens gezegd dat de modem mss de oorzaak is dat ie niet genoeg signaal op de kabel krijgt voor die afstand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb het even ingevuld, hoop dat iemand me kan verklaren wat er is, en wat ik moet doen.

Fabriek of zelf geknepen: zelf geknepen
Lengte: ongeveer 30 meter.
http://pinouts.ru/connectors/rj45m.gif
Kleuren kant 1
1 bruin
2 bruinwit
3 groen
4 blauwwit
5 blauw
6 groenwit
7 oranje
8 oranjewit

Kleuren kant 2
1 bruin
2 bruinwit
3 groen
4 blauwwit
5 blauw
6 groenwit
7 oranje
8 oranjewit

En deze hierboven werkt dus NIET
En ik heb een crosskabel geprobeerd en die werkt ook NIET, gewone korte utp kabels met de standaard volgorde werken NIET en daar heb ik niet aan geknutseld.

De enige kabel die WEL prima werkt is deze:

Kabel 2;
Fabriek of zelf geknepen: Fabriek
Lengte: 2 meter
http://pinouts.ru/connectors/rj45m.gif
Kleuren kant 1

1 bruin
2 bruinwit
3 groen
4 blauwwit
5 blauw
6 groenwit
7 oranje
8 oranjewit

Kleuren kant 2

1 bruin
2 bruinwit
3 groen
4 blauwwit
5 blauw
6 groenwit
7 oranje
8 oranjewit

De kleurencombinaties zijn dus bij beide kabels gelijk aan beide kanten.
Die 30 meter kabel heeft me 25 euro gekost en baal behoorlijk dat ik hier niks mee kan.
It's a mysteryyyyy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Vrij simpel lijkt me zo. De kleuren zitten verkeerd om. Op 1 hoort oranjewit te zitten. Met een korte kabel maakt het misschien niet zo uit, maar een lange kabel dus wel.

Beide kanten dus;
1 oranjewit
2 oranje
3 groenwit
4 blauw
5 blauwwit
6 groen
7 bruinwit
8 bruin

En zeg nou niet dat het niet uitmaakt, omdat beide kanten hetzelfde zijn, de volgorde van de draadjes maakt wel uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Jimster op 26-12-2006 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jimster schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 15:49:
Vrij simpel lijkt me zo. De kleuren zitten verkeerd om. Op 1 hoort oranjewit te zitten. Met een korte kabel maakt het misschien niet zo uit, maar een lange kabel dus wel.
[afbeelding]

Beide kanten dus;
1 oranjewit
2 oranje
3 groenwit
4 blauw
5 blauwwit
6 groen
7 bruinwit
8 bruin

En zeg nou niet dat het niet uitmaakt, omdat beide kanten hetzelfde zijn, de volgorde van de draadjes maakt wel uit.
Simpelweg omdraaien maakt niet uit omdat de twists dan nog steeds hetzelfde zijn. Je hebt nog steeds een enkel paar (bruin in dit geval) voor je tx en een enkel paar (nog altijd blauw trouwens) voor je rx. (Of andersom, daar ben'k niet zeker van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
CyBeR schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 15:53:
[...]
Simpelweg omdraaien maakt niet uit omdat de twists dan nog steeds hetzelfde zijn. Je hebt nog steeds een enkel paar (bruin in dit geval) voor je tx en een enkel paar (nog altijd blauw trouwens) voor je rx. (Of andersom, daar ben'k niet zeker van)
Hoe bedoel je 'omdraaien'?
fleur076 moet gewoon de stekkers eraf knippen en de kleuren in de juiste volgorde (dus oranjewit op 1) in de stekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:18
TUX2K schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:44:
Ik had z'n zelfde probleem met mijn ADSL modem van KPN.
Deze rede 10 meter met gemak, maar 25 was te veel gevraagd.
De kabel was goed want toe ik een hub naast mijn moden zetten en van af die 25 meter naar mjin pc werkte wel.
Dus probeer eens of jou mac en aan andere pc wel die 30 meter redden.
Probeer eens een hubje er tussen te zetten, dit hoor je namelijk vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jimster schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 15:57:
[...]

Hoe bedoel je 'omdraaien'?
fleur076 moet gewoon de stekkers eraf knippen en de kleuren in de juiste volgorde (dus oranjewit op 1) in de stekker doen.
Als je de twists goed legt en de plug gewoon omdraait (dus pin 1 bij wat pin 8 had moeten zijn) heb je verder weinig gedaan wat voor extra storing o.i.d. zou kunnen zorgen. Dus dan heb je gewoon een werkende kabel, mits je dat natuurlijk aan beide kanten doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
CyBeR schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:03:
[...]
Als je de twists goed legt en de plug gewoon omdraait (dus pin 1 bij wat pin 8 had moeten zijn) heb je verder weinig gedaan wat voor extra storing o.i.d. zou kunnen zorgen. Dus dan heb je gewoon een werkende kabel, mits je dat natuurlijk aan beide kanten doet.
Ik begrijp wat je bedoelt.. omdat dezelfde kleurenvolgorde, maar dan andersom dezelfde paren oplevert. Maar ik weet niet of de paren onderling ook met elkaar getwist zijn nog, wat voor minder storing moet zorgen.
Volgens het onderstaande plaatje zitten de 2 belangrijkste paren als je oranjewit op 1 doen tegenover elkaar in de kabel. Als je oranjewit op 8 zet dan zitten de 2 belangrijkste paren (oranje&groen) naast elkaar in de kabel (bruin&groen)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/8/8a/UTP-cable.png/250px-UTP-cable.png
Misschien is het plaatje alleen ter illustratie ofzo, dus het is maar een gokje

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 26-12-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat plaatje is alleen ter illustratie :) In daadwerkelijke kabels zitten die paren redelijk willekeurig. Het gaat 'm om het getwist zijn van de afzonderlijke paren. De vier paren zitten ook om elkaar heen gedraaid maar da's om andere redenen. Snij maar 's een paar willekeurige stukjes utp door. Ik heb er hier een waarbij oranje en groen gemütlich bij elkaar zitten. Afhankelijke van hoe en of je de kabel plat knijpt kun je ook andere paren bij elkaar laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Voor Fast Ethernet (100mbit) geldt:
Transmit (TX) paar = aders 1 en 2
Receive (RX) paar = aders 3 en 6

Dus, omdraaien zal niet zo veel helpen idd. In het ene geval gebruik je de oranje en groene twisted pairs, in het andere de bruine + groene twisted pairs.

Blijkbaar heeft het KPN modem een probleem met te lange kabels. In dat geval zou ik een goedkope switch (~20 euro) kopen en die ertussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou de router heeft ook problemen met korte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nu ik zo lees hoeveel kabels je uitgeprobeerd hebt, begin ik te vermoeden dat het probleem niet in de kabels zit, maar in de connector in je modem. Kijk eens of de metalen contacten in die connector niet verbogen zijn.

Men wil bij het aansluiten van een ADSL modem nog wel eens per ongeluk het 6 polige telefoonstekkertje in de 8 polige netwerkconnector drukken. Dit past op zich wel, maar hierbij worden de buitenste 2 contacten door de plastic rand van het stekkertje vrij ver naar beneden geduwd waardoor ze niet altijd meer genoeg terugveren om nog goed contact te maken met een 8 polige netwerkstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
okee, het is soort van opgelost. Ik heb ontdekt dat er iets mis is met de ingang voor de utp kabel achter mijn computer, er zijn daar een paar van die pinnetjes naar binnen gedrukt. Door de kabel naar beneden te drukken kreeg ik wel een verbinding. yeah!!
Toch nog wel vreemd dat die ene korte kabel zonder moeite werkte.
Dus de combinatie is wel goed, en er zit geen breuk in mijn kabel. Niks mis met de kabel maar met mijn computertje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het kan zijn dat je de korte kabel niet goed hebt geknepen.. en de koperen pinnen niet helemaal hebt ingedrukt

ik heb ook wel eens een versleten krimptang gezien die de gleufjes van de stekker beschadigden
een ook geen contact maakte zo

Je bent er in ieder geval achter .... internetse

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 03-01-2007 20:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik denk dat mijn lange kabel eerste keer niet goed is geknepen waardoor ik die ingang in mijn computer heb verboerd. Nu kan ik eindelijk in mijn eigen kamer surfen, maaar bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Wat een gezeur over de kleurtjes weer zeg.

Het hangt natuurlijk van de toepassing en type kabel af, maar bij CAT5(e) kabel je kunt een aderpaar gemakkelijk herkennen aan de kleur en diezelfde kleur met een witte streep.

Op internet zijn veel zogenaamde 'standaard' volgordes te vinden en het is ook handig voor jezelf in ieder geval een vaste volgorde van aders te gebruiken zodat je het voor jezelf in ieder geval weet als je ooit weer moet knippen in de kabels zonder dat je een uiteinde hoeft te gaan bekijken.

De kleuren zelf maken echt helemaal niets uit, of je nu eerst een wit gestreepte doet en dan de gekleurde of andersom boeit echt niet. Voor normale netwerk toepassingen t/m 1 gigabit moet je eerst een paar hebben, dan een overstaand paar (dus een paar onder een ander paar, dus eerst de ene helft van een paar, dan het volgende paar en dan de andere helft van het paar) en dan weer een paar.

Andere combinaties zijn ook mogelijk voor andere typen kabels.

Binnenin zitten de kabels redelijk random door elkaar en door ermee te werken willen ze ook nog wel eens anders gaan zitten als ze voorheen zaten. Ook heb je kabels waar andere kleuren in voorkomen of in plaats van een witte streep iets anders zoals een zwarte streep of een gekleurde stippellijn.

Als je maar netjes de paar, overstaande, paar volgorde aanhoudt komt het allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dude heb je het topic wel gelezen (tot de oorzaak) :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Natuurlijk heb ik het topic gelezen... dus ook het gezeur over de kleurtjes...

De oorzaak is een fout geknepen kabel, dat heeft toch niets met kleurtjes te maken of wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 178962 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:15:
Natuurlijk heb ik het topic gelezen... dus ook het gezeur over de kleurtjes...

De oorzaak is een fout geknepen kabel, dat heeft toch niets met kleurtjes te maken of wel dan?
ja juist .. dat bedoel ik ....

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 05-06 16:30
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 21:04:
Wat een gezeur over de kleurtjes weer zeg.

Het hangt natuurlijk van de toepassing en type kabel af, maar bij CAT5(e) kabel je kunt een aderpaar gemakkelijk herkennen aan de kleur en diezelfde kleur met een witte streep.

Op internet zijn veel zogenaamde 'standaard' volgordes te vinden en het is ook handig voor jezelf in ieder geval een vaste volgorde van aders te gebruiken zodat je het voor jezelf in ieder geval weet als je ooit weer moet knippen in de kabels zonder dat je een uiteinde hoeft te gaan bekijken.

De kleuren zelf maken echt helemaal niets uit, of je nu eerst een wit gestreepte doet en dan de gekleurde of andersom boeit echt niet. Voor normale netwerk toepassingen t/m 1 gigabit moet je eerst een paar hebben, dan een overstaand paar (dus een paar onder een ander paar, dus eerst de ene helft van een paar, dan het volgende paar en dan de andere helft van het paar) en dan weer een paar.

Andere combinaties zijn ook mogelijk voor andere typen kabels.

Binnenin zitten de kabels redelijk random door elkaar en door ermee te werken willen ze ook nog wel eens anders gaan zitten als ze voorheen zaten. Ook heb je kabels waar andere kleuren in voorkomen of in plaats van een witte streep iets anders zoals een zwarte streep of een gekleurde stippellijn.

Als je maar netjes de paar, overstaande, paar volgorde aanhoudt komt het allemaal wel goed.
Ik hoop dat jij niet in de data installatie techniek zit, want dan zouden jouw collega's een berg werk hebben om jouw random kleurcodes uit te zoeken (uitgaande van standaard cat5 kabel).

Er hangen namelijk vaak ook "toepassingen"aan kleuren vast.
Zo gebruikt een 100mbit netwerk aderpaar oranje en groen (pin 1236)
Zo kan en gigabit netwerk alle acht aders gebruiken (pin 12345678)
Zo gebruikt telefonie meestal het blauwe paar. (pin 45)

En dat maakt wel uit, om bij een installatie foutje geen 90V isdn spanning op je switches te krijgen bijvoorbeeld.

Ook intern in een cat5 kabel zitten de aders NIET random, deze zitten uiteraard per paar gedraaid, maar onderling zijn de 4 paren ook weer in elkaar gedraaid, dit alles om (vooral over langere afstanden) overspraak en storingen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1