Foto's bekijken op TV en PC

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo,

Ik ben de foto's van een bruiloft aan het bewerken (de 50 mooiste). Ze worden op een DVD gebrand en daarna op de TV en PC van een kennis van me bekeken.
De vraag is, in welk formaat kan ik de foto's het beste op die DVD branden. De foto's hoeven niet afgedrukt en dergelijke, alleen bekeken.
Ik ben nml. bang dat als ik het formaat gewoon zo laat als dat ze uit de camera kwamen (2592x1944 px) je misschien vervroming krijgt doordat de TV of PC ze op het scherm 'propt'.
(Wat je ook ziet als je zulke foto's in Photoshop op 33,33 % bekijkt).

Weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen?

M.v.g., Siparti.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De resolutie van PAL is 720 x 486 720x576, dus ik zou ze naar dat formaat resizen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wortelsoep op 24-12-2006 15:10 . Reden: resolutie verbeterd ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PAL is 720x576

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Siparti
Hmm, twee verschillende resoluties :P
Maar als ik dat doe komt ie volledig op het scherm?

En 800x600, hoe zal dat gaan?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Siparti schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:03:
Hmm, twee verschillende resoluties :P
Maar als ik dat doe komt ie volledig op het scherm?

En 800x600, hoe zal dat gaan?
800x600 wordt ws. op een gare manier geresized door je tv of speler, waardoor de kwaliteit helemaal niks zal zijn.

En de verschillende resoluties, dat hangt er denk ik van af of je een 4:3 tv of een 16:9 tv hebt :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ahja, kan inderdaad wel kloppen:
http://www.strata3d.com/support/3dmanual/ch13/ch13_7.html

Ik vraag me overigens wel af of je iets van die resizes zal zien. De kwaliteit van een TV is toch wel brak.

[ Voor 19% gewijzigd door Wortelsoep op 24-12-2006 15:07 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07

tweakerbee

dus..?

Zoals ook op http://en.wikipedia.org/wiki/PAL te lezen is heeft PAL dus inderdaad een 720x576 resolutie.

You can't have everything. Where would you put it?

• Siparti
Oke, maar dat staat niet in verhouding tot het 2592x1944 formaat dat uit mijn cam. komt.
Als ik dit verander naar 720x576 worden de hoofden uitgerekt enz. (Ik kijk op mn PC scherm nog.)

720x540 is wel een goede verhouding, of zal de TV (DVD speler) hem dan zelf weer vergroten?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Je kan toch prima een foto een klein beetje croppen? dan kan je m precies op maat snijden :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Siparti
Ik heb ze nu allemaal bewerkt, en sommige zijn al gecropped.. En het wordt een hele klus om al die 50 platen handmatig te corppen.
Is er geen andere manier?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Natuurlijk is er een andere manier, je kan gewoon een batch laten lopen in Photoshop of een ander beeldbewerkingsprogramma.

Anyway, het is altijd aan te raden om je foto's op TV zelf te verkleinen naar het exacte formaat van je TV (en ondanks dat kan het er vaak nog ruk uitzien, simpelweg omdat een TV niet is gemaakt om stilstaande beelden te laten zien). Laat je ze op de computer zien, verklein ze dan naar een formaat wat volledig op het scherm past, zo hoeft het betreffende programma waarin de foto's bekeken worden ze niet meer te verkleinen, en kan je zelf eventuele sharpening etc in de hand houden.

Maar, dit onderwerp is al wel vaker naar boven gekomen. Graag in het vervolg eerst de search gebruiken alvorens een topic te openen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.