AC Ryan AluBox 2,5" + WD Scorpio 120GB probleempjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Topicstarter
Ik heb afgelopen week de volgende combo aangeschaft:
Western Digital Scorpio WD1200VE, 120GB (5400rpm, ATA100, 8MB)
AC Ryan Alubox 2.5", USB2.0, IDE (ACR-HD50107) (staat niet in tweakers pricewatch)

maar het werkt nog niet helemaal lekker...
ten eerste, ik werk bijna uitsluitend op desktop computers, dus ik ging er vanuit dat 1 usb poort wel voldoende stroom zou leveren... dit vindt ik best belangrijk omdat bijvoorbeeld op de universiteit soms maar 1 poort beschikbaar is en voor het meenemen van spullen is het dan wel erg handig als dat genoeg is.

Nu heb ik de HD netjes in de behuizing gemonteerd, maar 1 usb kabel lijkt niet genoeg te zijn om het ding draaiende te krijgen (als ik luister dan hoor ik de schijf tikjes geven maar niet draaien). Met een tweede kabeltje draait hij dan wel, maar hij wordt niet herkend door XP... Hij heeft hem welgeteld 1 keer herkend (vraag me niet hoe), toen heb ik vanalles naar de schijf gekopieerd ging allemaal prima. Maar sindsdien is het met niet meer gelukt om hem te bereiken met deze pc.

Ik heb hem bij mijn vriendin op de computer aangesloten en die herkent hem wel, hoewel ik ook daar 2 kabeltjes nodig heb...

Ook knippert het lichtje wild (ook als er niet gelezen wordt), terwijl hij gewoon normaal brandt wanneer er geen HD in de behuizing zit (geen idee of dit normaal is, kan er niks over vinden in de handleiding)

nu vroeg ik mij af waar het probleem precies ligt en of ik er iets aan kan doen?
  • Maakt het per behuizing uit of je al dan niet 2 kabeltjes nodig hebt of ligt dat puur aan de HD (ik kan me voorstellen dat een slimme buffer/condensator de opstartstroom zou kunnen leveren waardoor hij gewoon op 1 poort kan draaien)?
  • Heeft iemand ervaring met de verschillende merken HD, qua stroomverbruik? Ik zou ERG graag gewoon met 1 kabeltje toe willen kunnen.
  • Waarom wordt hij in de ene pc wel herkend en op de andere niet? Wat zou ik kunnen doen om herkenning te stimuleren? (nieuwe hardware installeren baatte niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 21:54
Misschien vreet de harde schijf net wat teveel stroom? ik heb gister ook dezelfde hdd gekocht voor mijn laptop, maar ik lees 5V op 0,5 A = 500 mA = USB poort stroomvoorziening.
Maar hou er rekening mee dat de controller in dat bakje ook nog wat stroom vereist ;)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
als zelfs 2x USB nog niet voldoende is, dan lijkt het me sterk dat de HD teveel stroom vreet... en ik snap dat de controller ook wel iets nodig heeft, maar niet significant veel lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 21:54
Mr_Kite schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:37:
als zelfs 2x USB nog niet voldoende is, dan lijkt het me sterk dat de HD teveel stroom vreet... en ik snap dat de controller ook wel iets nodig heeft, maar niet significant veel lijkt mij?
Mja, wat ik ermee wilde zeggen is dat het wel logisch is dat 1 usb poort niet voldoende levert :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Zonet even met een HD van een huisgenoot getest (Hitachi TravelStar DK23EA Series 40 GB, 4200rpm), die doet het wel prima, met als duidelijk verschil dat het lampje niet meer knippert... Kennelijk is er toch iets tussen mijn controller en de HD wat niet helemaal botert. Deze doet het ook gewoon op 1 kabeltje

Als ik de power-specs vergelijk:
Hitachi Travelstar DK23EA-40WD Scorpio 120GB
Spin up900mA940mA
Read/Write400mA500mA
Seek450mA-
Idle140mA370mA
Sleep20mA15mA
Standby30mA32mA

dan lijken ze niet eens zo verschrikkelijk veel te verschillen, de idle power wordt voor de WD in 3 waarden gegeven; Performance 370, Active 195 & Low 170, dus ik weet niet welk nummer ik met de 140 van Hitachi moet vergelijken... Hoe dan ook zou 2 poorten sowieso genoeg moeten zijn toch? Ik kan me voorstellen dat de 500 + een klein beetje van de controller net wat teveel is voor 1 USB poort, maar dan is 2 sowieso genoeg volgens mij...

[ Voor 62% gewijzigd door Mr_Kite op 24-12-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
En nog wat alternatieven (ik ga er voor het gemak vanuit dat 80 vs 120gb niet zo veel verschilt):

Toshiba MK8032GAX 80 GBHitachi Travelstar 5K100, 80GB1Samsung SpinPoint M60, 100GB
Spin up940mA???21000mA900mA
Read/Write380mA400mA400mA
Seek460mA-420mA
Idle-170mA130mA
Sleep20mA20mA20mA
Standby36mA40mA50mA

1Deze waarden zijn geconverteerd van W naar mA, dus het zou kunnen dat hier in de specs al afrondingsfoutjes in zaten (minder precies aangegeven)
2Andere bron, waar de andere waarden echter hoger waren...

De Samsung lijkt hier bijzonder gunstig uit te komen, maar ervaringen met verbruik van andere 2.5" HD's zijn van harte welkom... Ik zit erover te denken om mijn WD in te ruilen als ik hem op mijn PC niet draaiende krijg.

Als ik op tomshardware.com kijk, dan doen qua verbruik vooral de Fujitsu's het erg goed, maar ik kan me van huisgenoten herinneren dat die daar niet zulke goede ervaringen mee hebben qua duurzaamheid/kwaliteit van de schijven zelf.
Zie hier de 2.5" charts (let op: volgens mij heb je bij alles boven de 2.5W altijd 2 kabels nodig!)
en nog meer 2,5" HD energie stats van tomshardware

[ Voor 25% gewijzigd door Mr_Kite op 27-12-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Kleine update:
Ik heb de WD Scorpio teruggebracht, en een bestelling voor de Fujitsu HMV2120AH geplaatst. Deze staat niet in mijn eigen vergelijk tabelletjes, maar komt op Tomshardware als beste uit de test qua energieverbruik in z'n klasse (5400rpm, ATA-100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Update:

Na een nieuwe (veel zuinigere) HD gekocht te hebben bleek een van de problemen verholpen te zijn: ik kreeg nu wel gewoon spinup, maar helaas was dat niet genoeg: het herkenningsprobleem bleef zich voor doen, op verschillende computers ongeveer hetzelfde gedrag: hij werd meestal niet herkend en soms wel maar dan meestal pas na een tijdje.

De leverancier (SWW computers) zei dat het ws. aan mijn USB chipset lag, maar als ik het op zoveel computers heb geprobeerd dan lijkt mij dat eerder een probleem van de controller (bij zo'n portable HD wil je sowieso dat hij zo compatible mogelijk is toch?). SWW weigerde om de controller terug te nemen ondanks dat zelfs de TD daar het er mee eens was dat het allemaal niet echt werkte. Uiteindelijk toch maar gewoon geruild voor een andere controller (hoewel ik liever mijn geld terug had gehad omdat ze niet echt veel keus hadden), de spire Gigapod V.
Met deze controller heb ik tot nog toe geen enkel probleem gehad, afgezien van het feit dat het niet moeders mooiste is...

conclusie:
  • Fujitsu's schijfje was inderdaad een stuk zuiniger dan de WD scorpio zodat ik aan 1 kabel sowieso genoeg had
  • AC Ryan's controller is slecht compatible met verschillende setups (alleen met Intel USB chipsets bleken er geen problemen), wat voor een externe HD niet echt een positieve eigenschap is.
  • Uiteindelijk liever lelijk en werkend dan mooi en brak :X
Pagina: 1