HTPC en webserver samenstellen/gebruiken... Is dit slim?

Pagina: 1
Acties:

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik heb al een tijdje een webserver thuis draaien. Eigenlijk zonde want zoveel heeft dit apparaat niet te doen.
Daarom wil ik een nieuw systeem samenstellen van een HTPC en een webserver.
Helaas heb ik weinig kaas gegeten van systemen samenstellen maar na veel hierover gelezen te hebben denk ik wel een aardige config heb gemaakt:

Behuizing:
Zalman HD160B (EUR 226 inclusief cardreader, HDD shock absorbers en MCE- afstandsbediening)
Alternatief: Zalman HD135 (EUR 268 inclusief MCE-afstandsbediening)

Ik vind dit een erg mooie behuizing en volgens de reviews is de koeling ook erg goed. Mijn voorkeur gaat uit naar de HD160B omdat deze de cardreader en HDD shock absorbers al heeft.

PSU:
Zalman ZM460-APS 460W (EUR 65)
Dit lijkt me ruim voldoende voor mijn doelen, past prima in de kast en is ook stil.

Moederbord:
Asus P5B DeLuxe (EUR 150)
Deluxe uitvoering omdat hier net iets meer op zit (waaronder firewire). Het enige dat ik me hierbij af vraag is of de onboard koeling in de weg zit van de processor koeler.

Processor:
Intel Core 2 Duo E6400 (EUR 190).
Misschien wat overkill maar ik doe het nu liever direct goed :)

Processor koeler:
Zalman CNPS9500 AT (EUR 37 ).
Volgens de reviews een prima koeler. Ik vraag me alleen af of er iets soortgelijks is die de een airflow recht naar boven heeft zodat ik optimaal het bovenste koelrooster kan gebruiken?

Geheugen:
Kinston 1GB PC6400 (EUR 115) of 2GB (EUR 224)
Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Volgens mij kan ik toe met 1GB en kan er altijd nog een geheugentje bij worden gezet. Of is dit raar gedacht? Kan ik ze beter gelijk als paar kopen?

VGA kaart:
Asus EN7600GS SILENT 512MB (EUR 119, passief gekoeld)
Voor zover ik heb begrepen is de videokaart ondanks de extra TV kaart toch een belangrijk onderdeel om media center te kunnen draaien. Daarom heb ik er een gekozen met veel geheugen maar wel stil (deze is zonder ventilator).
Ik twijfel hier wel. Zou ik hier beter een sterkere kaart kunnen nemen en dan de ventilator vervangen voor bijvoorbeeld een Zalman VF700CU ofzo?

TV-kaart:
Hauppage WinTV PVR500MCE (EUR 100).
Ik wil tegelijk kunnen opnemen en afspelen dus een dual tuner is noodzakelijk.

DVD brander:
Samsung SH-S182M Dual-layer, lightscribe, DVD+/-RW (EUR 30)
Deze zal ik niet veel gebruiken daarom een vrij standaard modelletje.

Harddisk:
Samsung Spinpoint HD400LJ 400GB/7200rpm (EUR 100)
Die moet dus ook echt stil zijn. Samsung staat erom bekend stille drives te maken.

Hierdoor komt mijn favoriete config op zo'n EUR 1100. Lijkt me wel redelijk. De enige vragen die ik hierbij heb:
* is dit systeem inderdaad stil genoeg om continue aan te zetten in de huiskamer?
* vergeet ik nog iets?

Op dit systeem wil ik dus Windows XP Media Center Edition gaan draaien of Windows XP Pro. In dit OS wil ik dan virtueel (VMWare) Windows Server 2003 gaan draaien.
Het voordeel hiervan is dat de webserver dus geisoleerd draait van het host-OS waardoor je eigen systeem minder vatbaar (niet?) is voor hackpogingen. Via mijn router stuur ik alleen alles van poort 80 door naar de VMWare machine.

Heeft iemand ervaring met op deze manier MCE en een webserver draaien?
Zijn er nog andere (beveiligings-)punten waar ik aan moet denken?

[ Voor 7% gewijzigd door marrik op 24-12-2006 14:10 . Reden: moederbord en proc koeler vergeten... ]

Marrik

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Zou voor 2GB intern geheugen ik neem aan dat je ook nog gewoon van HTPC functies wil genieten ;)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
CycloneX schreef op zondag 24 december 2006 @ 14:52:
Zou voor 2GB intern geheugen ik neem aan dat je ook nog gewoon van HTPC functies wil genieten ;)
Ik vraag me echt af of dat nodig is. De webserver draait namelijk (meer dan) prima met 512MB.
Heeft een HTPC dan echt meer nodig?

Gamen zal er trouwens weinig tot niet mee gebeuren. Als het gebeurt dan zullen het bovendien geen high-end spellen zijn.

Marrik

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Virtueel Windows Server 2003 draaien oogt mij overkill. Ik neem aan dat je achter een router zit en dus al iets minder vatbaar bent. Gewoon je updates blijven draaien en de instellingen goed zetten. Backups maken (naar je desktop pc) van de sites en terug zetten in het geval er toch iets mis gaat. Aangezien het een webserver is die thuisstaat, schat ik de gevolgen van het platliggen laag in.

1gb is voldoende als je MCE draaid icm de webserver. Als je VMware draaid (wat naar mijn ervaringen instabiel is en belastender is) zou ik voor 2gb gaan.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Wat rsmits al zegt Vmware is overkill, ga gewoon voor IIS in combi met MCE heb je ruim genoeg aan 1GB bespaart je geld en gedoe met Windows 2003.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
rsmits schreef op zondag 24 december 2006 @ 15:29:
Virtueel Windows Server 2003 draaien oogt mij overkill. Ik neem aan dat je achter een router zit en dus al iets minder vatbaar bent. Gewoon je updates blijven draaien en de instellingen goed zetten. Backups maken (naar je desktop pc) van de sites en terug zetten in het geval er toch iets mis gaat. Aangezien het een webserver is die thuisstaat, schat ik de gevolgen van het platliggen laag in.

1gb is voldoende als je MCE draaid icm de webserver. Als je VMware draaid (wat naar mijn ervaringen instabiel is en belastender is) zou ik voor 2gb gaan.
Waarom vind je VMWare instabiel? Ik werk er dagelijks mee en heb nooit problemen.

De MCE zal aangesloten worden op mijn interne netwerk. Ik wil niet dat de webserver ook bij het interne netwerk kan vandaar de VMWare oplossing.
Mijn server is 1x gehacked geweest (foutje van mijn ISP :() en dat maakt je direct gevoeliger voor dit soort dingen...

Maar de 2GB is waarschijnlijk inderdaad wel een betere optie.

Wat is jullie ervaring met de videokaart? Is dit voldoende?

Marrik

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Instabiliteit kan dan misschien liggen aan mijn single core en maar 1gb ram... maar ik vond niet dat de virtuele omgeving erg snel reageerde overal op. Op sommige acties zelfs helemaal niets uitvoerde. Mijn totale ervaring is dan ook niet meer dan een dag; toen was het voor mij al exit met VMware.

De videokaart lijk me voldoende (ik neem aan dat er geen games op gespeeld worden?). Ik heb zelf een 7600GT (net een klasse hoger) en die voldoet voor mij ook bij het gamen.

• marrik

marrik

Live long and prosper

Topicstarter
rsmits schreef op zondag 24 december 2006 @ 16:17:
Instabiliteit kan dan misschien liggen aan mijn single core en maar 1gb ram... maar ik vond niet dat de virtuele omgeving erg snel reageerde overal op. Op sommige acties zelfs helemaal niets uitvoerde. Mijn totale ervaring is dan ook niet meer dan een dag; toen was het voor mij al exit met VMware.

De videokaart lijk me voldoende (ik neem aan dat er geen games op gespeeld worden?). Ik heb zelf een 7600GT (net een klasse hoger) en die voldoet voor mij ook bij het gamen.
Nee, zware games zullen er niet op worden gespeeld. Hooguit wat "kinderspellen".

Marrik

Pagina: 1