3x SMC wifi accespoints in WDS (met pic)

Pagina: 1
Acties:

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Hallo, ik heb een klein probleempje met 3 smc wifi points, deze werken samen als 1 groot wifi gebeuren. Alle settings staan goed, zelfde SSID allemaal, ik heb WIFI mac filter aan zodat niemand zomaar kan connecten, zelfde channel, etc, eigenlijk werkt het dus ook :), maaar, het is niet echt super snel, hier de setup:
Afbeeldingslocatie: http://www.illegale-software.nl/images/netwerk.png

ik kan op alle pc's i'netten, het enige probleem is dat de verbinding tussen 192.168.0.252 en 192.168.0.251 echt mega traag is, dit komt waarschijnlijk omdat het verkeerd langs 192.168.0.253 moet, nu het punt, als ik op 252 en 251 de WDS ook aan zet 'voorelkaar' (nu doen ze alleen naar 253!) dan is het netwerk echt uber traag, sterker nog, dan werkt het 9 van de 10 keer niet eens, dit komt waarschijnlijk omdat het verkeer 'loopt' door de routers ofzo :) Er is dus geen 'verbindings link' tussen 252 & 251, wat wel 'prettig' zal zijn ten behoeve van snelheid..

Heeft iemand enige ervaring met het opzetten van dergelijke netwerken? ik weet dat het je wifi netwerk vertraagt, maar nu duurt 10mb kopieren al enkele minuten, wat toch echt 'te traag' is. De wifi (repeaters) staan niet gek van elkaar, 253 zit beneden in de meterkast, en 251 en 252 zitten op dezelfde etage aan weerskanten van het huis, (rijtjes huis ;)).

Voor mensen die zich afvragen 'waarom' heb je dit: Geen zin om kabels te trekken, en 3 accespoints is goedkoper dan 1 accespoint en 6 pci wifi kaartjes ;), en zo blijft de snelheid tussen de pc's op dezelfde 'switch' sneller.. wat bij sommige 'nodig' is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mister_X op 24-12-2006 13:25 ]

• Mister_X
kick?

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier is denk ik erg weinig aan te veranderen, wireless bestanden kopieren lukt bij mij ook nooit erg vlot. Ik neem aan dat je kopieert via windows, en dan duurt het idd erg lang. Je kan nog proberen of andere kanalen sneller werken als er iets stoort ofzo.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
plaats bij je 253 een 2de AP bij en stel alles in als network bridge (op 2 afzonderlijke en uiteenliggende kanalen hé !!). je zal nog altijd "rondgaan" maar je hebt geen last meer van "ethervervuiling" door die wds. moest je op de 3 plekken nog wireless clients hebben moet je uiteraard nog eens 3 ap's bij plaatsen op nog een derde kanaal ;)

• Mister_X
dat is een beetje overdone ;) maar ik kan ze dus niet zetten op 'bridige' althans er is geen optie tot daartoe, alleen wds, en dan zeggen met welke die moet wd'sen. Zal vanavond eens kanaal 11 proberen, er zijn er 3 die 'aangeraden' worden met wds, 6 11 en 'weet ik niet meer uit me hoofd' :).

Jammer dat er wel wat te vinden is over 2 ap's in wds, maar niet 3aps..

[ Voor 38% gewijzigd door Mister_X op 28-12-2006 10:58 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Wat je bezig bent (of wat je wilt) is een mesh netwerk ipv. gewoon WDS. WDS werkt het best met 2 AP's waarbij de ene de andere versterkt en dan nog is het sub-optimaal. Het probleem is dat je op dezelfde band waar je radiogolven op ontvangt, ze ook weer opstuurt (in hetzelfde frequentiebereik) en daar dus een hoop collisions gaat krijgen op alle AP's

Als vuistregel wordt er gezegd dat voor elk AP dat je toevoegt in WDS, de snelheid waarmee je nog kunt ontvangen op die plaats, alsnog halveert - dit is ook afhankelijk van de implementatie van de fabrikant daar WDS geen standaard is. Dus als je op de plaats van je eerste AP nog 20MBit/s verkrijgt (en dat is optimistisch), dan kun je zeggen dat je aan 10MBit/s weer uitzendt. Meestal ga je ook geen 20MBit/s halen vanuit de 'bron' uit die goedkope doosjes.

Indien mogelijk: leg ethernet verbindingen tussen de verschillende routers/access points. Dan zou je verkeer tussen elkaar in principe via de ethernet moeten gaan. Dat is klaarblijkelijk niet wat je wilt en afgaande van je tekening heb je geen wireless clients, ik zou er net zoals hierboven iemand al aanhaalde gewoon een extra wireless bridge erbij halen en dus 2 aparte 'virtuele lijnen' maken. Als dat niet gaat... het is misschien mogelijk om beide client-ap's de exact zelfde configuratie te maken (dat is, hetzelfde MAC-adres, hetzelfde IP) en dan zou in principe, als je hoofd-AP een bericht uitstuurt over wireless, dit aan beide bridges/ap's moeten terechtkomen en die moeten dan maar afhandelen dat het niet aan hun switch toebehoort. Daar de draadloze verbindingen zich als HUB gedragen en niet als een switch, gaat de hoofd-AP niet weten van welke AP het bericht komt en daar het geen layer 3 switches zijn zou dit moeten werken, behalve als beide AP's gaan vechten over het spectrum, maar dat is zo met alle hub's

[ Voor 30% gewijzigd door Guru Evi op 29-12-2006 06:02 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1