Game Systeem (850 euro)

Pagina: 1
Acties:

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik ben de laatste tijd een beetje bezig geweest en ben er bijna uit, maar voor de laatste paar dingen wil ik toch jullie advies vragen.

Waarvoor is het systeem bedoelt?
Een vlot systeem, waar ik muziek af kan spelen terwijl ik Photoshop aan heb staan en ondertussen nog wat kloot met Firefox. Ook wil ik spellen kunnen spelen als Battlefield 2/2142 en NFS Carbon.
Over een 2 jaar wil ik dat nog steeds kunnen, ookal is het niet op de hoogste resolutie.

Mijn systeem op het moment
Intel Celeron D 320 2400 Mhz
Asrock P4VT8+
256 Mb PC3200 400 Mhz
Club3D Ati Radeon 9200 SE
Seagate 80 Gb HDD IDE

Zoals je ziet is eigenlijk alles wat je op het moment nog nieuw kan kopen een verheerlijking voor mij: Dit systeem is behoorlijk bagger. Gamen wil al helemaal niet meer, de rest gaat maar ook slecht (komt ook door het geheugen)

Ik heb geen zin om 200 euro aan geheugen in dit systeem te investeren, of een andere videokaart. Dan zit ik over een tijdje weer.

Mijn lijstje
INTEL CORE 2 DUO (ALLENDALE) E6400 BOXED
Arctic Freezer 7 Pro
GIGABYTE GA-945P-S3
Twinmos 1 x 1024 Mb 533 Mhz
SAPPHIRE RADEON X1950 PRO 256 MB
ZALMAN VF900-CU
Seagate 7200.10 HDD SATA-II 250GB 16MB
Arctic Silentium T1 Pro 500 Watt
Windows XP Home (met Vista Coupon)

Totaal
Digitique: €856,00
Azerty: €855,12

Uitleg componenten
Processor:
Betere prestaties dan de AMD tegenhangers. Alleen ben ik benieuwd of het verschil tussen de 6300 en de 6400 de €30,- waard is?

Moederbord:
Lijkt mij wel een goede. Overclocken is (nog) niet belangrijk. (Alleen meer IDE aansluitingen?)

Geheugen:
Ik ben van plan over een paar maanden weer een reepje bij te steken, vandaar geen Dual Channel. Als ik nu 2 x 512 doe en over een paar maanden weer zijn mijn geheugensloten vol.
Ook dit hoef ik niet over te clocken, dus daarom Twinmos (weet niet of dat uitmaakt)

Videokaart:
Goede kaart, zit een beetje in de richting van de 7900 GT maar dan goedkoper.

Videokaartkoeler:
Is het die €15,- waard t.o.v. de Arctic tegenhanger? (Arctic Cooling Accelero X2)
Die is vrij groot, maar ik heb geen PCI-kaarten, hoogstens ooit een firewire kaartje.

Harde schijf: Op het moment goede en vooral stille ervaring met Seagate.
Alleen hoorde ik laatst dat het misschien slimmer is een IDE schijf als opstartschijf te nemen en de rest (games, downloads) op een andere schijf te zetten? Met dit moederbord lukt het niet dan, welke is dan een aanrader?

Behuizing: Twijfel nog tussen T1 en T2, maar dat is alleen om de buitenkant. Voeding is genoeg voor uitbreidingen.

Besturingssysteem:
Windows uiteraard :P Met Vista Coupon, daar doe ik het eigenlijk voor. Heb ik de hele zooi weer legaal en Vista. Het enige "Probleem" is dat die vista coupon niet op Digitique staat vermeld, dus daar ga ik even achteraan.

Assemblage
Ik ga waarschijnlijk samen met iemand het systeem in elkaar zetten.

Winkels
Het wordt waarschijnlijk Digitique of Azerty. Digitique heeft bij de meeste dingen kortere levertijden dus als Windows met Vista Coupon is wordt het waarschijnlijk daar.

De rest
Ik heb geen beeldscherm omdat ik mijn huidige 17 inch CRT ga gebruiken. Doet het nog perfect. CD/DVD drives haal ik ook uit deze computer (IDE dus). Toetsenbord en muis uiteraard ook.
Het budget staat eigenlijk vast, omdat ik er al meer dan €100 over heen zit.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
basdv schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:10:
Videokaartkoeler:
Is het die €15,- waard t.o.v. de Arctic tegenhanger? (Arctic Cooling Accelero X2)
Die is vrij groot, maar ik heb geen PCI-kaarten, hoogstens ooit een firewire kaartje.
Om even daar een opmerking over te maken: Ik denk het wel ja. Een vf700 -cu koelt mijn 7900 zo'n 20 graden cooler op Silent mode, dus ik denk wel dat je heel wat een die vf900 hebt. Als weet ik niet hoe die presteerd op ATI kaarten, want ik las dat die vf700 juist slecht is op een x1900 tov de originele cooler.

edit:

oh ik zie nu pas dat er standaard een arctic accelero op zit 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 24-12-2006 12:16 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 00:41
volgens mij maakt het niet uit datje opstart schijf/windows schijf een sata interface heeft.

voor de rest ziet dit system er netjes uit imo :9

• basdv
leonpwner1 schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:15:
[...]

Om even daar een opmerking over te maken: Ik denk het wel ja. Een vf700 -cu koelt mijn 7900 zo'n 20 graden cooler op Silent mode, dus ik denk wel dat je heel wat een die vf900 hebt. Als weet ik niet hoe die presteerd op ATI kaarten, want ik las dat die vf700 juist slecht is op een x1900 tov de originele cooler.

edit:

oh ik zie nu pas dat er standaard een arctic accelero op zit 8)7
Zit er standaard een Arctic op? :+ Vreemd, want hij schijnt vrij warm te worden, toch maar Zalman lijkt me dan.
!GN!T!ON schreef op zondag 24 december 2006 @ 12:16:
volgens mij maakt het niet uit datje opstart schijf/windows schijf een sata interface heeft.

voor de rest ziet dit system er netjes uit imo :9
Oke, maar het lijkt me misschien sneller om op mijn oude IDE schijf Windows en andere software te installeren, en op de SATA schijf de games en downloads.

Is dit ook sneller dan? En ik heb dan uiteraard een nieuw moederbord nodig omat deze maar 1 IDE aansluiting heeft (en daar sluit ik mijn brander op aan).
Heeft iemand een goede daarvoor? Rond de €80

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ga je voor het geluid de onboard geluidskaart gebruiken :? Als dat zo is, dan hoop ik dat je huidge speakers heel erg slecht zijn. Dan hoor je het verschil niet.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
dr snuggles schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:28:
Ga je voor het geluid de onboard geluidskaart gebruiken :? Als dat zo is, dan hoop ik dat je huidge speakers heel erg slecht zijn. Dan hoor je het verschil niet.
Wat een onzin. Onboard produceert prima geluid. Voldoet prima als je niet erg audiofiel bent.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RoD schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:31:
[...]

Wat een onzin. Onboard produceert prima geluid. Voldoet prima als je niet erg audiofiel bent.
Ehm.. Ik heb dus een Logitech X-230 setje (€45,- bij Informatique), en op mijn bord zit AC97 on-board. Toen ik ergens een 8 jaar oud Creative SoundBlaster PCI 128 geval vond, heb ik die erin gestoken...

En het klinkt véél beter. Zeg dus alsjeblieft niet dat je het verschil niet hoort, het is gewoon zonde van je speakerset als deze ook maar een klein beetje kwaliteit heeft. Je kunt IMHO beter voor een goedkope Creative geluidskaart (of misschien zelfs zo'n oude..) gaan, icm een wat goedkoper speakersetje, dan een on-board oplossing en een iets beter setje..

• RoD
  • Niet online

RoD

TheZeroorez schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:37:
[...]

Ehm.. Ik heb dus een Logitech X-230 setje (€45,- bij Informatique), en op mijn bord zit AC97 on-board. Toen ik ergens een 8 jaar oud Creative SoundBlaster PCI 128 geval vond, heb ik die erin gestoken...

En het klinkt véél beter. Zeg dus alsjeblieft niet dat je het verschil niet hoort, het is gewoon zonde van je speakerset als deze ook maar een klein beetje kwaliteit heeft. Je kunt IMHO beter voor een goedkope Creative geluidskaart (of misschien zelfs zo'n oude..) gaan, icm een wat goedkoper speakersetje, dan een on-board oplossing en een iets beter setje..
Het geluid zal ongetwijfeld beter zijn. Echter:
dan hoop ik dat je huidge speakers heel erg slecht zijn. Dan hoor je het verschil niet.
vind ik onzin. Het is echt niet zo dat wanneer je een redelijk setje hebt, je dan ook een goede geluidskaart moet hebben.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Waarom neem je niet de MSI p965 Neo-F? Heeft een nieuwere chipset etc. Verder niks op aan te merken.

Ik vind die 30 euro het wel waard voor een E6400. Heb je toch net iets betere prestaties.

En waarom laat je die videokaartkoeler en processorkoeler niet weg? Misschien vind je het zo ook wel prima.

[ Voor 50% gewijzigd door hello_moto op 24-12-2006 17:43 ]

Verwijderd

Ik wordt af en toe zo moe van de audiogestapo, altijd maar klagen dat iets niets is. Ik heb hier in huis een set Acoustic Research speakers op een oude Harman versterker staan en dat klinkt heel mooi. Echter, op kantoor heb ik een 2.1 setje van Cambridge audio op een 1e gen. Imac staan en die klinkt ook best wel goed, sterker nog, in onze vrij grote kantoorruimte (4,5m hoog, 120m2) staat dit schijnbaar inferieure audiosysteem ook tijdens feesten zijn mannetje.
Ergo: probeer het eerst maar eens met die onboard audio, en als je het toch kut vind kan je altijd nog een kaart kopen.
Verder zou ik ook pas andere koelers kopen als deze echt niet bevallen. Die kast is trouwens erg goed, mooi stil en goed gebouwd! Heb em hier ook naar volle tevredenheid staan.

• TheZeroorez
  • Niet online
Er zit een verschil tussen hard kunnen en goed zijn. Verder zijn Mac geluidskaartjes (ook on-board) altijd beter geweest dan die AC meuk :P
RoD schreef op zondag 24 december 2006 @ 17:39:

vind ik onzin. Het is echt niet zo dat wanneer je een redelijk setje hebt, je dan ook een goede geluidskaart moet hebben.
Nee, je moet dan een redelijke geluidskaart hebben, geen goede, geen brack chipje op je mobo..

[ Voor 17% gewijzigd door TheZeroorez op 24-12-2006 18:10 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

TheZeroorez schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:09:
[...]

Nee, je moet dan een redelijke geluidskaart hebben, geen goede, geen brack chipje op je mobo..
Dat vind ik niet. Maargoed, discussie zo is een beetje zinloos. Ik vind het met een onboard chip behoorlijk acceptabel. Jij dan weer niet. Dus het is aan de TS om te beslissen of hij het voldoende vindt of niet.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Je kan misschien beter een moederbord kiezen met een nieuwere chipset. De Gigabyte 965p DS3 bijvoorbeeld. Deze moederbord is afgelopen week echt sterk in prijs gedaalt. De S3 is ook iets wat in prijs gedaalt maar de DS3 is wel erg aantrekkelijk nu.

Met 1GB reep non dual channel mode loopt je systeem op half zijn potentiele beschikbare bandwidth. En om toch alles 1:1 te laten lopen qua bandwidth zal je het geheugen in dual channel mode moeten lopen.

Verder wil ik opmerken dat je een veel betere pc kan samenstellen voor dat geld.

< dit stukje webruimte is te huur >

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Je moet er ook aan denken welke onboard chip, niet elke is namelijk hetzelfde!

• un1ty
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

Het probleem met een SATA schijf is dat je er apparte drivers bij nodig hebt om er windows op te installeren.
deze apparte drivers moet je van een cd of diskette laden.
het is gewoon een stuk makkelijker een IDE schijf te gebruiken!
en je merkt nauwelijks dat een sata schijf sneller is dan een IDE schijf.
(tenminste, als ze gelijkwaardig zijn! moet je niet een oude 20GB hdd met een nieuwe 500GB schijf vergelijken)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• dr snuggles
  • Niet online
un1ty schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:26:
Het probleem met een SATA schijf is dat je er apparte drivers bij nodig hebt om er windows op te installeren.
Das inderdaad gedeeltelijk waar. De meeste sata controllers hebben aparte drivers nodig in Windows XP. Maar met Vista is dat mooi opgelost. Overigens vind ik het niet echt een probleem. Ben eigenlijk wel blij dat die brede kabel weg is, scheelt weer airflow.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

un1ty schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:26:
het is gewoon een stuk makkelijker een IDE schijf te gebruiken!
en je merkt nauwelijks dat een sata schijf sneller is dan een IDE schijf.
(tenminste, als ze gelijkwaardig zijn! moet je niet een oude 20GB hdd met een nieuwe 500GB schijf vergelijken)
Is dat niet alleen als je je schijven in RAID gebruikt dan? Op mijn moederbord is dat in ieder geval wel zo...

Over die audiodiscussie: dat is echt zo ontzettend subjectief. Ik heb ook vaak genoeg geprobeerd om het verschil te horen tussen een Audigy en onboard Realtek AC97 en ik heb het verschil nooit kunnen horen. Niet met goedkope Trust boxen, niet met een Creative Megaworks 2.1 en niet met een Pioneer versterker met losse boxen eraan. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er geen verschil is. Ik hoor het gewoon niet. Dus dit is mijn advies aan de TS: ga eerst maar eens luisteren of je het slecht vindt klinken en mocht je het ook echt slecht vinden klinken, ga dan pas kijken voor een andere geluidskaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Rhannie op 24-12-2006 18:55 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• RoD
  • Niet online

RoD

dr snuggles schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:34:
[...]

Das inderdaad gedeeltelijk waar. De meeste sata controllers hebben aparte drivers nodig in Windows XP. Maar met Vista is dat mooi opgelost. Overigens vind ik het niet echt een probleem. Ben eigenlijk wel blij dat die brede kabel weg is, scheelt weer airflow.
Met XP kan het ook zonder de drivers nodig te hebben. Ik weet niet meer precies hoe maar de search is je vriend.

• dr snuggles
  • Niet online
RoD schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:55:
[...]
Met XP kan het ook zonder de drivers nodig te hebben. Ik weet niet meer precies hoe maar de search is je vriend.
Het verschilt per controller volgens mij. Voor nforce sata heb je geen driver nodig, voor extra promise of silicon sata weer wel. Maar hoe het precies zit kan je idd even zoeken.

• basdv
aex351 schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:18:
Je kan misschien beter een moederbord kiezen met een nieuwere chipset. De Gigabyte 965p DS3 bijvoorbeeld. Deze moederbord is afgelopen week echt sterk in prijs gedaalt. De S3 is ook iets wat in prijs gedaalt maar de DS3 is wel erg aantrekkelijk nu.

Met 1GB reep non dual channel mode loopt je systeem op half zijn potentiele beschikbare bandwidth. En om toch alles 1:1 te laten lopen qua bandwidth zal je het geheugen in dual channel mode moeten lopen.

Verder wil ik opmerken dat je een veel betere pc kan samenstellen voor dat geld.
Wat is veel beter? Geef is een voorbeeld aub..ben wel benieuwd
En scheelt het echt veel met die 1 Gb?

Over het audiogedeelte, ik heb er via een 3,5 mm plug een 5.1 Home Cinema Set van Panasonic aan hangen. Dit geluid is op mijn huidige moederbord niet echt geweldig.
Echter heb ik nog wat oude PCI kaarten liggen, dus ik ga eerst wat uitproberen, toch hou ik het in mijn achterhoofd.

Over de S-ata / IDE
Zou het dan mogelijk zijn als opstartschijf mijn oude IDE te hangen (iets van 2-3 jaar oud) en dan de nieuwe S-ATA voor games en downloads.
Maar als ik dan mijn oude DVD-brander wil gebruiken heb ik 2 IDE aansluitingen op het moederbord nodig toch?

Over de koelers hebben jullie gelijk, ik ga eerst het hele systeem zonder die 2 koelers bestellen. Mocht het te lawaaiig zijn haal ik die later erbij.

Verwijderd

Over de CPU cooler hoef je in elk geval niet in te zitten , de koelers die Intel tegenwoordig mee levert zijn mooie en stille coolers.
Ik zag trouwens dat aex351 opmerkte dat hij voor dit geld een beter systeem kon samenstellen.
Misschien is het interesant als hij een lijstje wilt maken , kun je misschien kijken of je dan beter af bent.
Over het audiogebeuren , dat is altijd weer een hot item, maar dat zal toch iedereen zelf moeten beoordelen hoever men daar in wilt gaan.
Het is het beste om eerst het onboard audio aan te sluiten , van het echt tegen, wat ik durf te betwijfelen dan haal je gewoon een leuk geluidskaartje. geen probleem.
En uiteindelijk is dat met alle andere onderdelen net zo , hoe ver wil je gaan , wat mag het kosten , ongeacht wat een ander er van vindt .

• aex351

aex351

I am the one

Een mooie uitgangspunt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Kingston KHX6400D2LLK2/2G                                         € 243,59 € 243,59
GigaByte Moederbord GA-965P-DS3                                   € 114,00 € 357,59
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed                  € 171,97 € 529,56
Antec Behuizing Solo Zwart, Zilver, Niet Bekend, 1x 120 Mm        € 81,00  € 610,56
Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins   € 77,20  € 687,76
MSI VGA Radeon RX1950 Pro 256 MB                                  € 167,35 € 855,11
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)         € 90,00  € 945,11

Setup ligt wel 100 euro hoger dan het budget van de TS maar door bijvoorbeeld te besparen op behuizing/geheugen/hdd is dit bedrag omlaag te halen. 2GB DC Twinmos geheugen kost 190 euro dus dat is -53 euro. 250GB vs 320GB is -30 euro. behuizing kan je omlaag halen met -40 euro. Of eventueel de Antec P150 halen daar zit al een neoHE voeding in. Dus dat betekent +120 en -158 = +38. Al met al komen we toch nog onder de 850 euro ;)

• basdv
Het enige wat beter is is het geheugen, wat later ook nog kan.
De harde schijf boeit me niet zo veel.
En de chipset op het moederbord is beter, maar is dat echt nodig?

Plus dat je geen besturingssysteem erbij hebt en de processor minder is.

Sorry dat ik wat negatief op je samenstelling reageer maar zoveel beter is het in mijn ogen niet.

Hoe zit het nou met het geheugen als ik 1 x 1024 Mb 533 Mhz koop, moet ik dan nog iets speciaal instellen zodat het goed loopt?

• TheZeroorez
  • Niet online
Nvm, jij bent de TS zelf 8)7

@onder: Nee, ik liep je de grond in te stampen, omdat ik dacht dat je de zoveelste eik*l was die kwam vragen over 'heb je ook een OS?'..

Er zijn nl. ook mensen die gratis distributies draaien, of al Windows hebben liggen. Verder vraag ik er ook niet naar of je al games legaal hebt 8)7 .. Maar aangezien jij er zelf naar vroeg, sloeg het nergens op..
Om dit nog wat waarde te geven:
basdv schreef op maandag 25 december 2006 @ 18:05:
• Is het een stuk langzamer als ik 1 bankje 1024 Mb 533 Mhz ga plaatsen om zo over een tijdje niet zonder geheugensloten te zitten? Om het zo te zeggen, is het merkbaar bij NFS Carbon etc.?
Mwah, je geheugen loopt dan 533MHz in plaats van 1066, en da's heel zonde. Ik zou het dus niet doen.
• Zou het aan te raden zijn mijn IDE schijf als opstartschijf te doen? Dan zit ik wel met airflow en aansluitingen op het moederbord dus heb ik een andere nodig.
Voor airflow maakt het weinig uit, je kunt rounded kabels kopen, of ze zelf rond maken.

[ Voor 229% gewijzigd door TheZeroorez op 25-12-2006 19:08 ]

• basdv
Mijn excuses als het ondankbaar overkomt :+

Dan rest dus nog de vragen
  • Is het een stuk langzamer als ik 1 bankje 1024 Mb 533 Mhz ga plaatsen om zo over een tijdje niet zonder geheugensloten te zitten? Om het zo te zeggen, is het merkbaar bij NFS Carbon etc.?
  • Zou het aan te raden zijn mijn IDE schijf als opstartschijf te doen? Dan zit ik wel met airflow en aansluitingen op het moederbord dus heb ik een andere nodig.
  • Ehm, oja :+ Is het verschil tussen 945 en 965 echt zo groot?
Voor de goede orde, ik wil mijn "oude" dvd-brander (IDE) behouden.

• aex351

aex351

I am the one

basdv schreef op maandag 25 december 2006 @ 11:22:
Het enige wat beter is is het geheugen, wat later ook nog kan.
De harde schijf boeit me niet zo veel.
En de chipset op het moederbord is beter, maar is dat echt nodig?

Plus dat je geen besturingssysteem erbij hebt en de processor minder is.

Sorry dat ik wat negatief op je samenstelling reageer maar zoveel beter is het in mijn ogen niet.

Hoe zit het nou met het geheugen als ik 1 x 1024 Mb 533 Mhz koop, moet ik dan nog iets speciaal instellen zodat het goed loopt?
Dat je negatief over mijn samenstelling doet is gewoon te verwijten aan gebrek van kennis. Hoe dan ook is mijn voorgestelde setup inc alternatieven beter. De p965 is een chipset met de oog op de toekomst buiten het feit dat het nieuwer is dan de p945 is het dus ook met oog op andere procs ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan C2Q ondersteuning. De DS3 mobo heeft daarnaast solid capacitors wat volgens gigabyte moet leiden tot langere levensduur. Al met al kan je de FSB tot zeker 400 overklokken (2,8Ghz) wat dus neerkomt om E6700 snelheden. Eventueel nog een Scythe Ninja erop gooien.

Lijk wel een verkoper :*) Maar goed.

• basdv
Oke :+
Dan kan ik meteen van dat harde schijf idee afzien, omdat zo'n beetje alle 965 mobo's die ik zo zie maar 1 PATA aansluiting hebben (bwhalve een ECS van 85 euro, lijkt me beetje goedkoop), en daar gaat mijn dvd-brander al op (een SATA brander kopen hoeft van mij niet echt)
Misschien maar is een kleine goedkope SATA schijf zien aan te schaffen dan, dat kan later altijd nog.

Dan rest mij alleen de vraag of ik dan 677 Mhz geheugen moet kopen voor het overclocken?
En als ik dan nog een bankje aanschaf over een paar maanden, 2 x 677 mhz is niet de FSB van de C2D, is dat erg?
En straks als ik maar 1 bankje heb is het dan erg?

[ Voor 4% gewijzigd door basdv op 25-12-2006 20:21 ]

• aex351

aex351

I am the one

De 965 chipset is jammer genoeg ontwikkeld op SATA en heeft geen native PATA ondersteuning. Waarom dit zo is weet ik zelf ook niet maar het zal wel met een paar factoren te maken hebben. Moederbord fabrikanten spelen hier op in door een externe chip op de moederbord te plaatsen zodat je toch 1 IDE aansluiting hebt.

Met 667Mhz (PC5300) geheugen heb je in dual channel ~10672MB/s bandwith beschikbaar. Single Channel de helft. Om het 1:1 te laten lopen zal je de FSB op 333 moeten instellen zodat ook hier een bandwith beschikbaar is van ~10672MB/s. In single channel heb je op de geheugen kant slechts ~5300MB/s beschikbaar. Dus de helft. Vandaar ook dat Dual Channel bestaat zodat je 100% bandwith kan benutten. Geheugen kan je ook overklokken dus 667Mhz naar 800Mhz bijvoorbeeld (PC6400). Dan heb je ~12800MB/s beschikbaar in dual Channel. Om je FSB hierop 1:1 te laten lopen zal je deze moeten instellen op 400FSB = ~12800MB/s.

Dus kortom dual channel is de enige manier om de volledige bandwith te benutten.

[ Voor 5% gewijzigd door aex351 op 25-12-2006 22:54 ]

• basdv
Klinkt allemaal vrij moeilijk ;( :P

Is het zo makkelijk die FSB terug te zetten? En het gaat toch niet om de FSB van de Proc.? Aangezien die standaard 1066 Mhz is.

En 2 x 1024 vind ik toch nog wel duur.

• aex351

aex351

I am the one

Je kan ook PC4300 geheugen kopen. Dan loopt alles wel standaard zonder overklokken 1:1 in dual channel. De FSB is standaard 266,5 en niet 1066. 1066 is gewoon het resultaat van een techniek om de FSB 4x te laten lopen en het klikt ook lekkerde bij het adverteren.

• basdv
aex351 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:46:
Je kan ook PC4300 geheugen kopen. Dan loopt alles wel standaard zonder overklokken 1:1 in dual channel. De FSB is standaard 266,5 en niet 1066. 1066 is gewoon het resultaat van een techniek om de FSB 4x te laten lopen en het klikt ook lekkerde bij het adverteren.
Ja maar dat gaat niet door als ik 1 bankje koop toch?
Want als ik nu 2 x 512 koop en over een tijdje weer zijn mijn uitbreidingssloten "op".
Als ik nu 1 Gb koop en straks weer dan zit ik beter qua uitbreiding.

Maar de FSB kan je toch heel makkelijk anders zetten?

• basdv
Toch maar besloten niet moeilijk te doen en 2 x 1024 Mb van Twinmos te bestellen (toen ik zag dat dit nog maar €72 p/s was bij Azerty) Het enige wat ik kan vinden is dat Cas 5 is ipv 4

Omdat ik dan toch niet super ver kan overclocken (met 2 x 667 Mhz) voldoet een MSI P965 Neo-F toch wel?

Dan ziet het plaatje er dus zo uit:
  • Intel Core 2 Duo E6400 Boxed
  • MSI P965 Neo-F
  • TwinMos PC5300 677 Mhz DDR2 2x
  • Sapphire Radeon X1950Pro 256 Mb
  • Seagate Barracuda 7200.10 250 Gb 16 Mb
  • Arctic Silentium Pro Series
  • Windows XP Home OEM incl. Vista Coupon
Totaalprijs Azerty = € 882,82
Pagina: 1